آیا استفاده همزمان قرص ، نمک و جلادهنده در ماشین ظرفشویی ضروری است؟

با گسترش استفاده از ماشین ظرفشویی و تنوع مواد شوینده مختلف با ترکیبات متفاوت اغلب این سوال مطرح می شود که آیا در صورت استفاده از قرص ماشین ظرفشویی، استفاده از نمک و مایع جلادهنده ضروری است؟

برای پاسخ به این سوال لازم است ابتدا با کاربرد استفاده از هریک از مواد شوینده در ماشین ظرفشویی آشنا شویم. پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

چنانچه پس از مطالعه این مطلب باز هم سوال یا ابهامی برای شما وجود داشت، با کارشناسان پایدار سرویس تماس بگیرید.

پایدار سرویس

انواع شوینده برای شستشوی ظروف در ماشین ظرفشویی

برای شستشوی ظروف در ماشین ظرفشویی باید از چند شوینده مختلف استفاده کرد که هر یک از آن ها وظیفه مشخصی برای تمیز کردن ظروف دارند. اگر بخواهید انواع ظروف در ماشین ظرفشویی به خوبی شسته و خشک شوند باید از سه ماده زیر در ماشین ظرفشویی استفاده کنید:

  • ماده شوینده (پودر، ژل یا قرص ماشین ظرفشویی)
  • نمک ماشین ظرفشویی
  • مایع جلادهنده یا مایع کمک آبکشی ماشین ظرفشویی

ماده اصلی که برای شستشوی ظروف در ماشین ظرفشویی مورد استفاده قرار می گیرد به شکل پودر، ژل یا قرص است. هر یک از این شوینده ها مزایا و معایب خاص خود را دارند که در ادامه توضیح داده ایم :

کاربرد پودر در ماشین ظرفشویی

پودر ماشین ظرفشویی یک فناوری تقریبا منسوخ شده است و دیگر چندان تولید نمی شود. چرا که در برابر ژل و قرص ظرفشویی کارآیی زیادی ندارد.

اولین نکته در مورد پودر ظرفشویی تک آنزیم بودن آن است که استفاده از نمک و جلادهنده ظرفشویی را اجتناب ناپذیر می کند. این پودرها با کمترین رطوبت گلوله و سفت شده و کارآیی خود را از دست می دهند. همچنین در فرآیند شستشو سریعا با آب ترکیب شده و مقدار زیادی از آن هدر می رود. علاوه بر این قدرت پاک کنندگی کافی را نداشته و ممکن است چربی ها روی ظروف باقی بمانند.

کاربرد قرص و ژل در ماشین ظرفشویی

در مقابل پودر ماشین ظرفشویی، ژل و قرص ظرفشویی با آنزیم های مختلف وجود دارند که ظروف را به خوبی تمیز و براق کرده و برخی از انواع آن ها شما را از کاربرد نمک و جلادهنده بی نیاز می کند. به عبارت دیگر برخی از ژل های مخصوص ماشین ظرفشویی را می توان به عنوان جایگزین نمک ظرفشویی استفاده کرد.

قرص و ژل ماشین ظرفشویی کارآیی تقریبا مشابهی دارند. در واقع زمانی که ظرف ها به قدری کم هستند که استفاده از قرص ظرفشویی به صرفه نیست، می توانید به میزان لازم از ژل ظرفشویی استفاده کنید.

قرص ماشین ظرفشویی همانطور که از نام آن پیداست به شکل قرص بوده و در هر بار استفاده از ماشین ظرفشویی باید یک عدد قرص را در دستگاه قرار دهید.

قرص ها به دلیل ساختار خود قادرند لکه های سخت و چسبنده روی ظروف را به راحتی پاک کنند. از این رو قرص ماشین ظرفشویی نسبت به سایر شوینده ها کارآیی و قدرت تمیزکنندگی بالاتری دارد. علاوه بر این جرم و رسوب محفظه داخلی دستگاه را نیز به خوبی از بین می برد. به این ترتیب با استفاده از قرص نیاز به جرمگیری ماشین ظرفشویی تا حد زیادی کاهش می یابد.

در حال حاضر قرص هایی با ساختار شیمیایی متفاوت در بازار عرضه می شود. برخی از این قرص ها که در واقع نسل اول قرص ظرفشویی هستند تنها حاوی ماده شوینده بوده و قدرت بالایی در تمیز کردن و از بین بردن چربی ها ندارند. در حالی که قرص های نسل جدید با فرمولاسیون خاص خود نه تنها سخت ترین لکه ها و چربی ها را از روی ظروف پاک می کنند. بلکه با وجود استفاده از آن ها نیاز به استفاد از نمک و جلادهنده به حداقل می رسد.

کاربرد نمک ماشین ظرفشویی

سختی آب باعث می شود ماده شوینده به طور کامل در آب حل نشده و روی ظروف لکه و خط و خش ایجاد شود. کاهش سختی در ماشین ظرفشویی بر عهده رزین تعبیه شده در کف دستگاه است. اما رزین بعد از چند بار استفاده اشباع شده و قادر نیست وظیفه خود را به درستی انجام دهد.

نمک ماشین ظرفشویی به منظور احیای رزین مورد استفاده قرار می گیرد. براساس تنظیمات ماشین ظرفشویی برای میزان سختی آب، بعد از چند بار شستشو مقداری نمک وارد دستگاه شده و رزین را احیا می کند. از این رو تنظیم صحیح دستگاه براساس سختی آب منطقه اهمیت بالایی دارد.

مطالعه مطلب نحوه ریختن نمک در ظرفشویی بوش می تواند برای شما مفید باشد.

کاربرد مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی

مایع جلادهنده یا کمک آبکشی ماشین ظرفشویی همانطور که از نامش پیداست به منظور براق و بی لکه شدن ظروف در هر بار شستشو و کمک به فرآیند خشک کردن آن ها و محافظت از ظروف شیشه ای در برابرخط و خش مورد استفاده قرار می گیرد.

به این صورت که در مرحله آبکشی مقداری مایع جلادهنده داخل محفظه دستگاه ریخته شده و با ایجاد لایه ای روی ظروف و کنار زدن آب باعث می شود سطح در معرض هوای بیشتری قرار گرفته و فرآیند خشک شدن ظروف بهتر و سریعتر انجام شود.

به عبارت دیگر در مرحله خشک شدن، آب زمان کمتری روی سطح ظروف باقی مانده و فرصتی برای شکل گیری لکه روی ظروف وجود ندارد. امروزه تمامی ماشین های ظرفشویی محفظه ای جداگانه برای افزودن مایع جلادهنده دارند.

درصورتیکه به دنبال یک فروشگاه معتبر و تخصصی برای خرید لوازم جانبی ماشین های ظرفشویی مانند انواع قرص ماشین ظرفشویی، نمک ماشین ظرفشویی و مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی هستید، پیشنهاد میکنیم به فروشگاه پایدار سرویس (https://paydarservice.org/shop) مراجعه کنید.

عدم استفاده از مایع جلادهنده در ماشین ظرفشویی چه عواقبی دارد؟

عدم استفاده از مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی تبعات فاجعه باری به دنبال ندارد و باعث آسیب به دستگاه نمی شود. اما تاثیر قابل توجهی بر کیفیت شستشو و ظاهر ظروف در بلند مدت دارد.

در صورت استفاده نکردن از مایع کمک آبکشی، زمان بیشتری برای خشک شدن ظروف در ماشین ظرفشویی لازم است. ممکن است ظرف ها به خوبی خشک نشده یا لکه آب روی آن ها باقی بماند. این مسئله به ویژه در مورد ظروف چینی و بلور اهمیت دارد. چرا که در کوتاه مدت ظروف بعد از شستشو درخشندگی و براقیت ندارند و در دراز مدتلکه و خط و خش ماندگار روی آن ها ایجاد می شود.

از طرفی، استفاده از مایع جلادهنده نامرغوب و بی کیفیت یا تنظیم اشتباه مقدار جلادهنده باعث آسیب به کابین دستگاه یا ایجاد کف زیاد و نشت به مخزن زیولیت (در دستگاه های زیولیت بوش) و آسیب به المنت زیولیت خواهد شد.

بنابراین توصیه می شود به منظور افزایش سلامت ظروف، بهبود فرآیند خشک‌ شدن، کاهش خط و خش و لکه آب، درخشان شدن ظروف و نیز حفظ سلامت ماشین ظرفشویی از مایع جلادهنده با کیفیت و مرغوب و با تنظیم صحیح استفاده شود.

نکته قابل توجه اینکه درصورتریخته شدن مایع جلادهنده و نمک روی استیل کابین ماشین ظرفشویی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به کابین آن را کاملا تمیز کنید.

با وجود استفاده از قرص ماشین ظرفشویی، نیازی به نمک و جلادهنده نیست؟

امروزه بسیاری از شرکت ها، قرص های ظرفشویی جدید همه کاره که به نام ALL IN ONE شناخته می شوند را تولید کرده اند که در ترکیبات خود مقداری نمک و روغن جلادهنده نیز دارند.

معمولا در توضیحات این محصولات نوشته شده است در صورتی که سختی آب بیش از 26 است استفاده از نمک الزامی است. در اغلب مناطق و شهرهای ایران سختی آب بالاتر از این عدد است بنابراین با وجود استفاده از قرص ظرفشویی یا ژل ماشین ظرفشویی باید از نمک ظرفشویی نیز استفاده شود.

استفاده از مایع جلادهنده در صورتی لازم است که شما از میزان خشک شدن و شفافیت و براقی ظروف بعد از شستشو راضی نباشید. از آنجایی که در اغلب ماشین های ظرفشویی امروزی محفظه مجزا برای ریختن مایع جلادهنده و امکان تنظیم میزان استفاده از آن با توجه به میزان سختی آب منطقه وجود دارد بهتر است همواره مایع جلادهنده یا کمک آبکشی در دستگاه وجود داشته باشد.

نتیجه اینکه اگرچه قرص و ژل ماشین ظرفشویی ویژگی های مایع جلادهنده و نمک ظرفشویی را نیز دارند اما استفاده از قرص و ژل شما را از کاربرد جلادهنده و نمک بی نیاز نمی کند، بلکه تنها میزان مصرف آن ها را کاهش می دهد.

اگر می خواهید ظروف شما مانند روز اول براق، سالم، بدون لکه و خط و خش باشند حتما به میزان لازم از نمک و مایع جلادهنده در ماشین ظرفشویی خود استفاده کنید. به ویژه اگر سختی آب در منطقه شما بالا است.

آیا با استفاده از قرص ظرفشویی جرمگیری هم لازم است؟

استفاده از قرص ماشین ظرفشویی اگر چه تا حدی جرم و رسوب دستگاه را نیز نابود می کند اما استفاده از قرص به معنای عدم نیاز به جرمگیری دستگاه نیست و با وجود املاح آب و باقی مانده غذا استفاده از جرمگیر ماشین ظرفشویی ضروری است.

در صورت وجود جرم و رسوبات در فضای داخلی دستگاه بعداز مدتی بوی بدی از دستگاه به مشام رسیده و عملکرد بهینه ماشین ظرفشویی نیز مختل می شود.

در صورتیکه با فرایند جرمگیری آشنایی ندارید و یا تا به حال این کار را برای دستگاه خود انجام نداده اید، پیشنهاد می کنیم مطلب نحوه استفاده از جرم گیر در ماشین ظرفشویی و لباسشویی را مطالعه کنید.

استفاده از سرکه به جای مایع جلادهنده

گاهی این سوال پیش می آید که آیا سرکه جایگزینی ارزان قیمت برای مایع جلادهنده است یا خیر!

سرکه سفید با غلظت اسیدی 5 درصد و کمتر می تواند در مورد لکه های آب و خشک شدن عملکرد مناسبی داشته باشد. اما سرکه تاثیر چندانی در درخشانی ظروف و پیشگیری از ایجاد خط و خش ظروف چنی، شیشه ای و حساس ندارد. بنابراین برای کیفیت شستشوی مناسب بهتر است از مایع جلادهنده با کیفیت و مرغوب استفاده نمایید.

آیا مایع جلادهنده به خشک شدن ظروف پلاستیکی کمک می کند؟

احتمالا شما هم با این موضوع مواجه شده اید که ظروف پلاستیکی بعد از مرحله خشک شدن در ماشین ظرفشویی هنوز خیس هستند و قطرات آب روی آن ها وجود دارد. دلیل این امر آن است که ظروف پلاستیکی به دلیل خاصیت آب گریزی نسبت به سایر ظروف زمان بیشتری برای خشک شدن لازم دارند. از این رو اگر ظروف پلاستیکی بعد از خارج کردن از ماشین ظرفشویی همچنان خیس هستند دلیلی بر مشکل در مایع جلادهنده نیست و به ظروف پلاستیکی شما آسیب وارد نمی کند.

جهت دریافت مشاوره تخصصی در زمینه خدمات سرویس، نگهداری و تعمیر ظرفشویی بوش با کارشناسان ما در تماس باشید.
(تلفن تماس : 41128-021)

4.4 / 5. 5

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + سه =