جرقه نزدن فندک اجاق گاز بوش

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای اجاق گار بوش پیش آید، کار نکردن فندک و جرقه نزدن است. جرقه نزدن یا جرقه ضعیف اجاق گاز به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد. گاهی مشکل بسیار ساده است و با تمیز کردن سر شعله و شمع سفید چینی رفع می شود. اما گاهی برای تعمیر اجاق گاز چاره ای جز کمک گرفتن از یک متخصص ندارید.

در ادامه به بررسی علت جرقه نزدن فندک اجاق گاز بوش و راه حل رفع آن می پردازیم.

چرا فندک اجاق گاز بوش جرقه نمی زند؟

1 – فعال بودن قفل فندک

اولین دلیل کار نکردن جرقه اجاق گاز بوش، فعال بودن قفل فندک یا قفل کودک آن است. قفل فندک یکی از ویژگی های ایمنی مهم اجاق گاز است که به منظور جلوگیری از جرقه زدن تصادفی فندک، محافظت از کودکان در برابر خطر و در نتیجه پیشگری از انفجار غیرمترقبه تعبیه می شود.

زمانی که قفل فعال است، با فشردن فندک فقط گاز خارج شده جرقه ای ایجاد نمی شود. در این حالت کافی است قفل کودک را غیر فعال کنید و به راحتی شعله ها را روشن نمایید.

2 – خیس بودن مشعل یا سر شعله

اگر بعد از شستن یا تمیز کردن اجاق گاز بوش با مشکل جرقه نزدن بعضی شعله ها روبرو می شوید، دلیل آن مرطوب بودن مشعل و یا سرشعله است. رطوبت باقی مانده با قطع یا کاهش جریان الکتریسیته، مانع از ایجاد جرقه بین الکترود جرقه زن و مشعل می شود.

برای رفع مشکل و جلوگیری از تکرار آن، بعد از هر بار نظافت اجاق گاز یا ریختن آب روی گاز، سعی کنید آن را به خوبی خشک کنید و کمی منتظر بمانید تا مشعل ها کاملا خشک شوند و از فندک استفاده کنید.

3 – ایراد در برق اجاق گاز

فندک اجاق گاز برای روشن شدن به برق نیاز دارد. اگر فندک جرقه نمی زند، ممکن است دلیل آن مشکل در برق اجاق گاز یا پریز برق باشد که جریان کافی به فندک نمی رسد. برای رفع مشکل:

  • ابتدا مطمئن شوید پریز برقی که دوشاخه اجاق گاز به آن وصل است، سالم است و برق دارد.
  • اجاق گاز را به پریز دیگری وصل کنید و جرقه زدن فندک را امتحان کنید.
  • اگر اجاق گاز به سه راهی وصل است آن را مستقیما به پریز اصل وصل نمایید.
  • اگر مشکل حل نشد ممکن است سیم کشی داخلی ایراد پیدا کرده باشد که باید توسط تکنسین متخصص بررسی شود.

4 – خرابی فندک

مورد دیگری که باعث جرقه نزدن فندک اجاق گاز بوش می شود، از کار افتادن خود فندک است. فندک اجاق گازها به دو صورت اتوماتیک و غیر اتوماتیک است که بعد از مدتی استفاده ممکن است به دلیل اعمال نیروی زیاد خراب شود. در این مورد برای رفع مشکل باید فندک خراب اجاق گاز را تعویض کرد.

توصیه می شود در صورت خرابی فندک برای تعویض آن از تعمیرکار متخصص کمک بگیرید. تعمیرکار همه قسمت های فندک از جمله ترانس‌، شمع چینی و سیم های آن را بررسی کرده و قطعات معیوب را تعویض می کند تا مشکل جرقه نزدن فندک اجاق گاز به طور کامل رفع شود.

5 – نیم سوز شدن فندک

فندک اجاق گاز شامل دو الکترود است که با فاصله کمی از هم قرار گرفته اند و با استفاده از جریان برق جرقه ایجاد می کنند. اگر یکی از این الکترودها خراب یا نیم سوز شود، جریان برق کافی برای ایجاد جرقه وجود نداشته و فندک اجاق گاز جرقه نمی زند.

برای تشخیص نیم سوز شدن فندک کافی است به رنگ جرقه ها دقت کنید. اگر فندک سالم باشد جرقه آن به رنگ آبی است. در حالی که فندک نیم سوز جرقه هایی به رنگ زرد یا نارنجی ایجاد می کند. فندک نیم سوز کارآیی ندارد و باید تعویض شود. شاید خودتان بتوانید فندک اجاق گاز را عوض کنید اما برای اطمینان بیشتر بهتر است اندام این کار را به متخصص تعمیر اجاق گاز بوش بسپارید.

6 – مسدود شدن سرشعله های اجاق گاز

در اغلب موارد علت جرقه نزدن بعضی از شعله های اجاق گاز کثیف بودن و انسداد سرشعله گاز است. تجمع مواد غذایی و چربی روی سرشعله مانع از ایجاد جرقه بین الکترود جرقه زن و مشعل می شود. همچنین مسدود بودن منافذ سرشعله اجازه نمی دهد گاز به اندازه کافی خارج شود. در نتیجه جرقه فندک نمی تواند شعله را روشن کند.

برای برطرف کردن این مشکل کافی است هرگونه مواد غذایی که روی صفحه گاز و سرشعله ها می ریزد را سریعا تمیز کنید. برای پاک کردن منافذ مسدود سرشعله ها می توانید از سیم ظرفشویی یا برس نرم به همراه مواد شوینده مخصوص استفاده نمایید.

7 – اتصال نامناسب یا وجود نشتی در مسیر فندک اجاق گاز

وجود نشتی گاز یا ایراد در اتصالات برقی که در مسیر فندک قرار دارند، می تواند موجب جرقه نزدن فندک اجاق گاز بوش شود. نشتی گاز در مسیر فندک نه تنها باعث می شود گاز به الکترود جرقه زن نرسد بلکه ریسک آتش سوزی را نیز افزایش می دهد. همچنین اگر اتصالات برق در مسیر فندک نقص داشته باشند، جریان الکتریسیته لازم به الکترودها نرسیده و جرقه ایجاد نمی شود.

راه حل رفع این ایراد، تعویض سیم های معیوب فندک و تعمیر یا تعویض شیلنگ و اتصالات گاز فندک است.

8 – نوسان برق

یکی دیگر از دلایل جرقه نزدن اجاق گاز، خرابی و سوختن فندک به دلیل نوسان برق است. نوسان برق و تغییرات ولتاژ ورودی فندک در مدت کوتاهی باعث سوختن و از کار افتادن فندک می شود. فندک سوخته اجاق گاز باید توسط تعمیرکار مجرب تعویض شود. برای جلوگیری از تکرار مشکل اولین کاری که باید انجام دهید، یافتن علت نوسان برق و منزل و رفع آن است. همچنین بهتر است برای افزایش ایمنی اجاق گاز از دستگاه محافظ برق استفاده نمایید.

9 – وارد شدن ضربه به ترموکوپل

ترموکوپل (یا به اشتباه ترموکوبل) قطعه حساسی است که در کنار شعله قرار دارد. اگر ضربه ای به این قطعه وارد شود، از اتصالات برقی خود در داخل اجاق گاز جدا می شود که نتیجه آن جرقه نزدن فندک اجاق گاز است. لذا هنگام تمیز کردن اجاق گاز دقت کنید که به فندک و ترموکوپل آسیب نرسانید. در صورت جدا شدن ترموکوپل از اتصالات، باید پیچ های سرشعله را باز کرده و با برداشتن صفحه به اتصالات فندک دسترسی پیدا کنید. به این ترتیب می توانید اتصالات قطع شده را به حالت اول برگردانید.

عیب یابی و رفع مشکل جرقه نزدن فندک اجاق گاز

1 – غیر فعال کردن قفل فندک

در اولین گام مطمئن شوید که قفل کودک اجاق گاز فعال نیست.

2 – تمیز کردن سرشعله ها

بعد از قفل کودک، رایج ترین دلیل جرقه نزدن فندک، کثیفی سرشعله های اجاق گاز است. سرشعله ها را بردارید و آن ها را به خوبی تمیز کنید، به طوری که هیچ یک از منافذ آن مسدود نباشد. همچنین با یک دستمال مرطوب، اطراف فندک و همه قسمت های صفحه گاز را تمیز کنید. مطمئن شوید ذرات مواد غذایی و چربی در هیچ قسمتی باقی نمانده باشد. ذرات غذا و چربی می تواند موجب انسداد خروجی گاز فندک شود. برای دقت بیتش می توانید از سوزن و ذره بین برای پیدا کردن و تمیز کردن آلودگی ها در روزنه های خروجی استفاده کنید.

3 – چک کردن گاز ورودی

در مرحله بعد به سراغ شیر گاز ورودی ساختمان و اجاق گاز بروید. شاید اصلا ایرادی در فندک وجود نداشته باشد و دلیل جرقه نزدن اجاق گاز قطعی گاز باشد.

4 – بررسی برق اجاق گاز

بعد از بررسی گاز نوبت برق دستگاه است. سالم بودن پریز و دوشاخه را بررسی کنید. در صورت نیاز از پریز دیگری برای اتصال دوشاخه اجاق گاز استفاده کنید.

5 – اطمینان از سالم بودن فندک

سالم بودن فندک و اتصالات آن را بررسی کنید. اگر هنگام فشدن دکمه فندک، جرقه ای در کنار شعله های اجاق گاز نمی بینید احتمالا ایرادی در سیستم الکترونیکی اجاق گاز و فندک وجود دارد. در صورت نیاز، اتصالات ناقص، سیم های معیوب الکترودهای نیم سوز یا فندک سوخته و از کار افتاده را تعویض نمایید.

با فشردن کلید فندک، صدای کلیک از داخل دستگاه شنیده می شود. اگر این صدا را می شنوید احتمالا سیستم جرقه زنی مشکل ندارد. اما اگر با فشار دادن فندک صدای کلیک از دستگاه خارج نمی شود، یعنی سیستم فندک خراب است و نیاز به تعمیر یا تعویض دارد.

سه علامت مهم وجود دارد که به شما نشان می دهد فندک اجاق گاز معیوب است و باید تعویض شود:

  • آبی نبودن رنگ جرقه (زرد یا نارنجی بودن)
  • خاموش شدن سریع جرقه ها
  • طولانی بودن مدت زمان کار کردن جرقه زن

چرا اجاق گاز بوش جرقه می زند اما روشن نمی شود؟

  • باز بودن شیر گاز را چک کنید.
  • درپوش شعله را بردارید و کنار بگذارید.
  • با کمک چراغ قوه به دنبال یک قطعه برنجی یا سوراخ گاز در مرکز بگردید. اندازه این سوراخ کوچکتر از یک اینچ است و در عمق چهار اینچی مشعل قرار دارد.
  • سوراخ را کاملا تمیز کنید. از نوک یک سنجاق یا سوزن برای تمیز کردن سوراخ استفاده کنید.
  • سپس روشن شدن شعله را امتحان کنید.

چرا فندک صدای کلیک می دهد اما جرقه نمی زند؟

همه قسمت های فلزی مشعل به هم متصل هستند. هنگامی که مشعل تمیز است یک اتصال الکتریکی قوی برقرار می شود تا جرقه از نوک جرقه زن به مشعل بپرد. اگر هر قسمتی از مشعل کثیف بوده یا در موقعیت مناسب خود نباشد، اتصال الکتریکی ضعیف شده و جرقه ایجاد نمی شود.

لذا برای رفع این ایراد، ابتدا بررسی کنید که برق دستگاه مشکل نداشته باشد. سپس شمع سفید چینی و درپوش فلزی شعله را تمیز کنید. برای اینکار می توانید از پنبه آغشته به الکل استفاده نمایید. همچنین سرشعله را بردارید و با کمک یک برس سیمی و الکل یا پاک کننده مخصوص اجاق گاز، سعی کنید قسمت های زیرین مشعل و هر سوراخی که می بینید را از وجود هر نوع آلودگی پاک نمایید. اکنون عملکرد فندک و جرقه زدن آن را امتحان کنید.

اگر مشکل جرقه نزدن فندک رفع نشد، از خدمات پایدار سرویس به عنوان نمایندگی تعمیرات اجاق گاز بوش استفاده نمایید.

سوالات متداول

1 – قفل فندک اجاق گاز کجاست؟

قفل فندک که معمولا با علامت L یا Lock مشخص می شود، روی پنل کنترل اجاق گاز قرار دارد. نحوه فعال سازی و غیرفعال کردن این ویژگی در مدل های مختلف متفاوت است. در برخی مدل ها با فشردن دکمه Lock به مدت 3 تا 4 ثانیه قفل کودک فعال می شود. در برخی دیگر باید چند بار این کلید را فشار دهید. اگر دکمه قفل را پیدا نمی کنید یا نمی دانید چطور از آن استفاده کنید به دفترچه راهنمای اجاق گاز خود مراجعه نمایید.

2 – چرا جرقه فندک اجاق گاز ضعیف است؟

علت اصلی ضعیف بودن جرقه فندک اجاق گاز کثیف بودن سرشعله و قرار نگرفتن اجزای آن در جای مخصوص به خود است. قطعات مشعل اغلب در طول پخت و پز از موقعیت خود خارج شده یا با چربی و بقایای مواد غذایی پوشانده می شوند. ناهماهنگی قطعات یا آلودگی های حاصل از پخت و پز می تواند باعث ایجاد جرقه ضعیف و روشن نشدن شعله شود. با تمیز کردن کامل قطعات و ردیف کردن آنها باید جرقه ای قوی ایجاد خواهد شد.

3 – برای رفع ایراد جرقه نزدن فندک اجاق گاز بوش با کجا تماس بگیرم؟

اگر با کمک راهکار ارائه شده در این مطلب و تمیز کردن همه قسمت های سرشعله و فندک، نتوانستید مشکل جرقه نزدن فندک اجاق گاز بوش را رفع نمایید، اصلا جای نگرانی نیست. کافیست برای عیب یابی و رفع ایراد دستگاه خود با شماره 02141128 نمایندگی تعمیرات بوش تماس بگیرید. تعمیرکاران پایدار سرویس در کوتاه ترین زمان به محل اعزام شده و ایراد دستگاه شما را به بهترین نحو برطرف می کنند.

شماره تماس نمایندگی تعمیرات بوش

0 / 5. 0

پایدار سرویس

نمایندگی تعمیرات و خدمات پس از فروش بوش. ارائه دهنده مطالب آموزشی برای افزایش آگاهی مصرف کنندگان لوازم خانگی Bosch در جهت استفاده صحیح و رفع ایرادات رایج بدون نیاز به تعمیرکار.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =