علت داغ شدن بیش از حد بدنه ماکروفر بوش

یکی از مدرن ترین و پرکاربرد ترین لوازم خانگی ماکروفر بوش است. استفاده از این دستگاه در ادارات و شرکت ها نیز برای گرم کردن غذا به طور گسترده مورد رایج شده است.

ماکروفر بوش نیز مانند سایر لوازم برقی خانگی ممکن است دچار ایراد شود. یکی از ایراداتی که برای ماکروفر بوش پیش می آید داغ شدن بیش از حد بدنه ماکروفر است. این داغ شدن گاهی خفیف و گاهی در حدی است که دست را می سوزاند.

داغ شدن بدنه ماکروفر بوش نشان دهنده خرابی قطعات داخلی آن است که به این صورت خود را بروز داده است، بنابراین لازم است دستگاه توسط تعمیرکار متخصص تعمیرات ماکروفر بوش بررسی، عیب یابی و تعمیر شود. برای دریافت خدمات تعمیر ماکروفر بوش می توانید با سرویس بوش تماس بگیرید. (41128-021)

تماس با مرکز تعمیرات سرویس بوش

دلایل داغ شدن بدنه ماکروفر بوش

عوامل مختلفی می تواند موجب گرمای زیاد بدنه ماکروفر شود. در این قسمت دلایل اصلی داغ شدن بیش از حد بدنه ماکروفر بوش توضیح داده خواهد شد. اما آگاهی از این دلایل به معنی دانش و مهارت لازم برای تعمیر ماکروفر بوش نمی باشد. برای پیش گیری از خطر برق گرفتگی فرد و آسیب بیشتر به دستگاه تعمیر ماکروفر بوش باید توسط تکنسین ماهر انجام شود.

  • خرابی لامپ مگنترون

لامپ مگنترون یا لامپ مگنتران در ماکروفر بوش با تولید امواج الکترومغناطیسی و ایجاد نوسان در مولکول های آب موجود در غذا موجب گرم شدن و طبخ غذا در ماکروفر می شود. لامپ مگنترون انرژی لازم خود را از جریان برق دستگاه دریافت می نماید. در صورتی خرابی این قطعه میزان امواج تولید شده افزایش می یابد و باعث آسیب به صفحه میکا و عایق بدنه می شود. به همین دلیل بدنه ماکرو فر بوش بیش از حد داغ خواهد شد.

عدم توجه به خرابی این قطعه باعث از کار افتادن موقت یا دائم ماکروفر می شود.

خرابی و نقص لامپ مگنتران با ایجاد سرو صدای غیر معمول و زیاد در ماکروفر همراه است که راهی برای تشخیص این مشکل است.

به علاوه برای محافظت از لامپ مگنترون و متمرکز کردن گرمای آن بر روی مواد غذایی ایت قطعه توسط یک پوشش دهنده به نام کاور هدایت امواج پوشیده شده است. این کاور مانع از چسبیدن مواد غذایی به مگنترون نیز می شود. چنانچه این پوشش کارایی خود را از دست بدهد دستگاه جرقه می زند و بدنه ماکروفر بوش بیش از حد داغ خواهد شد. با تعویض این پوشش مشکل رفع می شود.

  • خرابی فن خنک کننده

فن خنک کننده وظیفه خنک کردن لامپ مگنترون و تهویه هوای داخل محفظه را بر عهده دارد. خرابی فن یکی از دلایل داغی بیش از حد بدنه ماکروفر بوش است. عدم توجه به  خرابی این قطعه باعث خراب شدن لامپ مگنترون و مدارهای داخلی ماکروفر و درنهایت خاموشی و از کار افتادن دستگاه می شود.

برای اطمینان از عملکرد درست فن دقت کنید که فن در هنگام کار ماکروفر با صدایی آرام کار کند، در صورت قطع شدن صدای فن یا ایجاد  سرو صدای اضافه بهتر است دستگاه را خاموش و تعمیرکار خبر کنید. معمولا با تعویض فن معیوب با فن سالم مشکل رفع می شود.

  • انتخاب برنامه پخت طولانی مدت

برنامه های پخت در مدل های جدید ماکروفر بوش به گونه ای تنظیم شده اند که در بازه زمانی روشن بودن دستگاه گرمای اضافه و مخرب ایجاد نمی شود. اما در صورتی که برنامه به صورت دستی و طولانی مدت تنظیم شود با تجمع گرمای تولید شده دما بالا می رود.

با روشن بودن طولانی مدت و تولید گرما و بخار زیاد، سنسور افزایش دما فعال شده و دستگاه خاموش می شود. اما در مدل های قدیمی که این سنسور را ندارند یا در صورتی که سنسور افزایش دما خراب شود گرمای بیش از حد باعث داغ شدن بدنه و حتی از کار افتادن سیستم الکترونیکی خواهد شد.

بنابراین بهتر است از برنامه های درستی با مدت زمان طولانی کمتر استفاده شود.

پیشنهاد می کنیم مطلب نحوه استفاده از ماروفر بوش را مطالعه کنید.

  • خرابی قطعه TOD

TOD قطعه ای در ماکروفر بوش است که گرمای بیش از حد دستگاه را تشخیص داده و برای جلوگیری از آسیب به دستگاه، ماکروفر را خاموش می کند. با خاموش شدن ماکروفر دمای لامپ مگنترون پایین آمده و به حد تعادل می رسد. در این شرایط در برخی مدل ها ماکروفر به صورت اتوماتیک روشن می شود و در سایر مدل ها می توانید خودتان دستگاه را مجددا روشن نمایید.

خرابی سنسور TOD باعث می شود با افزایش دما،ماکروفر خاموش نشده و با ادامه روند بدنه ماکروفر بوش بیش از اندازه داغ شود.

  • استفاده از ظروف نامناسب در ماکروفر بوش

یکی از دلایل ساده داغ شدن بدنه ماکروفر بوش، قرار دادن ظروف نامناسب مانند ظروف فلزی و ظروف چینی با لبه طلایی در ماکروفر است. این ظروف باعث ایجاد جرقه و گرمای بیش از حد در دستگاه و حتی آتش سوزی و از کار افتادن ماکروفر می شوند.

  • خرابی ترموستات

ترموستات در ماکروفر بوش وظیفه تنظیم دما براساس درجه تعیین شده را دارد. دمای ماکروفر توسط لامپ مگنتران تامین می شود و ترموستات فرمان قطع و وصل لامپ مگنتران را صادر می کند.

چنانچه ترموستات دستگاه معیوب شود تنظیم حرارت ماکروفر به درستی انجام نشده و با تولید گرمای بیش از حد توسط لامپ مگنترون بدنه ماکروفر بوش داغ می شود. لذا خرابی ترموستات یکی از علل اصلی داغ شدن بیش از حد بدنه ماکروفر بوش است و تعویض این قطعه مشکل رفع می شود.

  • ایراد در برد اصلی ماکروفر

برد الکتریکی در واقع مغز کاکروفر است و وظیفه کنترل و فرمان دادن به تمامی قسمت های دستگاه را بر عهده دارد. ایراد در هریک از مدارهای برد اصلی ماکروفر بوش باعث ایجاد اختلال در عملکرد دستگاه شود. به همین دلیل میتوان گفت خرابی برد دستگاه یکی دیگر از دلایل داغ شدن بدنه ماکروفر است. ارزیابی برد ماکروفر بوش نیازمند تخصص و مهارت فنی است و بهتر است برای این کار از تعمیرکار زبده لوازم خانگی بوش کمک بگیرید.

پیشگیری از داغ شدن بدنه ماکروفر بوش

داغ شدن و گرمای بیش از حد بدنه ماکروفر بوش عمدتا به دلایل فنی رخ می دهد. اما چنانچه کارشناس متخصص تشخیص داد که دستگاه شما سالم است بهتر است برای پیشگیری از وقوع این اتفاق ماکروفر بوش را در مکانی قرار دهید که تهویه هوا درون و اطراف آن به خوبی انجام شود.

ماکروفر بوش هنگام قرارگیری در جای خود باید حداقل 10 سانتی متر از پشت و طرفین و 20 سانتی متر از بالا فضای آزاد داشته باشد. عدم تهویه و فضای آزاد کافی موجب داغ شدن ماکروفر می شود.

5 / 5. 1

پایدار سرویس

نمایندگی تعمیرات و خدمات پس از فروش بوش. ارائه دهنده مطالب آموزشی برای افزایش آگاهی مصرف کنندگان لوازم خانگی Bosch در جهت استفاده صحیح و رفع ایرادات رایج بدون نیاز به تعمیرکار.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 1 =