نحوه عملکرد سیستم i-DOS در لباسشویی بوش

سیستم i-DOS در لباسشویی بوش چگونه عمل میکند؟

تعیین مقدار دقیق ماده شوینده در ماشین لباسشویی یکی از عوامل مهم برای شستشوی کامل لباس ها بدون آسیب رساندن به بافت و رنگ پارچه است. مقدار کم ماده شوینده لباس ها را به خوبی تمیز نمی کند و استفاده بیش از حد نیاز نیز باعث باقی ماندن ماده شونده در بافت لباس و تغییر رنگ، آسیب به پارچه و پوسیدگی آن می شود. این مورد نه تنها ضرر اقتصادی برای خانواده دارد، بلکه به محیط زیست نیز آسیب می رساند.

برای حل این مشکل شرکت بوش از تکنولوژی آیدوز اتوماتیک در ماشین های لباسشویی جدید خود رونمایی کرده است که مقدار شوینده را به طور دقیق و تنها با لمس یک دکمه تنظیم می کند. تکنولوژی i-DOS که در انحصار شرکت بوش است مخفف intelligent dosing system بوده به معنای سیستم دوز هوشمند است. این تکنولوژی بسیار هوشمندتر از چیزی است که شما بتوانید تصور کنید. این تکنولوژی علاوه بر محافظت از ماشین لباسشویی و لباس ها، برای محیط زیست و اقتصاد خانواده نیز مفید است.

نحوه کار سیستم i-DOS

تکنولوژی i-DOS در مخزن ماده شوینده ماشین لباسشویی بوش تعبیه شده است. مخزن شوینده دارای دو قسمت می باشد که یکی مخصوص مایع لباسشویی و دیگری برای نرم کننده لباس در نظر گرفته شده است. شما می توانید این دو قسمت را پر کرده و اطمینان داشته باشید که سیستم آیدوز در هر شستشو تنها به میزانی که لازم است از مواد شوینده استفاده می کند.

این تکنولوژی جالب به منظور تنظیم دقیق ماده شوینده، با کمک حسگرهایی که برای آن طراحی شده است، 4 عامل را مد نظر قرار می دهد. این سیستم دقیق توسط حسگرها، وزن و جنس لباس هایی که داخل مخزن لباسشویی قرار گرفته است را تشخیص داده و بعد از آبکشی اولیه و خیساندن لباس ها میزان کثیفی آن ها را نیز به دست می آورد. در مرحله آخر سختی آب را نیز محاسبه می کند چرا که سختی بیشتر آب میزان ماده شوینده بیشتری لازم دارد.

بر اساس اطلاعات به دست آمده سیستم i-DOS مقدار دقیق ماده شوینده را تعیین و تنظیم می کند. این تکنولوژی پیچیده در ماشین لباسشویی بوش موجب بالاترین کیفیت شستشو و عدم باقی ماندن ماده شوینده در لباس می شود. این سیستم به میزان 38 درصد در مصرف ماده شونده و 7000 لیتر آب در سال صرفه جویی می کند، که هم به لحاظ اقتصادی به صرفه است و هم به حفظ محیط زیست کمک می کند.

این تکنولوژی روی همه برنامه های شستشو تنظیم شده است و اگر تمایلی به استفاده از آن نداشته باشید می توانید به صورت دستی ماده شوینده را در جاپودری دستگاه بریزید.

تکنولوژی i-DOS نیازی به استفاده از مواد شوینده مخصوص ندارد و شما می توانید از تمام برندهای مایع ماشین لباسشویی و نرم کننده لباس استفاده کنید.

برخی افراد از تمیز نشدن لباس ها در هنگام فعال بودن سیستم آی دوز شکایت دارند. در صورت بروز این مشکل بهتر است درجه آیدوز ماده شوینده را بررسی کنید. ممکن است روی درجه کم باشد. با زیاد کردن درجه مشکل بر طرف خواهد شد.

دلایل خرابی سیستم i-DOS

استفاده نادرست از این تکنولوژی ممکن است باعث خرابی  اختلال در عملکرد سیستم i-DOS شود.

  1. پر کردن بیش از حد محفظه ماده شوینده و نرم کنندده به طوری که پمپ ها کاملا در مواد فرو می روند.
  2. استفاده از دو برند متفاوت مواد شوینده
  3. انتهای کشو مواد شوینده یک مجموعه سوکت وجود دارد. تا وقتی کشو کاملا بسته نشود سیستم آیدوز فعال نمی شود. همچنین سیم هایی مربوط به پمپ های آیدوز در این قسمت قرار دارد که برخورد آب به آنها موجب خرابی سیستم می شود. نمایش ارور های 80 و 81 معمولا به همین علت است.

به طور خلاصه می توان گفت، هنگامی که مقدار زیادی مایع شوینده و نرم کننده داخل محفظه می ریزیم و آن را پر می کنیم، در حالی که میزان مصرف دستگاه کم است، این مواد دیرتر تمام شده و باعث خوردگی پوسته های پمپ آیدوز می شوند.

همچنین هنگامی که محفظه شوینده و نرم کننده خالی نشده و مایعی از برندی دیگر به آن اضافه می کنیم این کار باعث خرابی سیستم آیدوز خواهد شد.

در نتیجه برای جلوگیری از خرابی سیستم و پمپ های آیدوز محفظه ها را کاملا پر نکنید. میزان استفاده از مواد شونیده را روی درجه خیلی کم قرار ندهید. اجازه دهید کشوها خالی شوند. در فواصل زمانی کوتاه محفظه مواد شوینده را با برس کوچکی تمیز کنید.

در عکس ذیل قسمت 3 مربوط به تنظیمات i-DOS است که شامل دو قسمت مایع شستشو و نرم کننده است.

آیدوز 2 عدد پمپ داخل کشوی جاپودری دارد. یکی از آن ها مربوط به مواد نرم کننده و به شکل گل و  و دیگری برای مواد شوینده و به شکل بطری است.

در مدل های قدیمی ماشین لباسشویی بوش سیستم آیدوز به صورت میلیمتری بوده و از 50 تا 200 میلی لیتر قابل انتخاب است. اما در مدل های جدیدتر 3 خط وجود دارد که میزان استفاده از ماده شوینده و نرم کننده براساس این درجه بندی تعیین می شود. به طوری که یک خط کمترین میزان استفاده و 3 خط بیشترین میزان استفاده می باشد.

قسمت مایع مانند قطره آب است و چهار حالت دارد که از پایین به بالا عبارتند از:

  1. کلا درجه ای روشن نباشد. در این حالت سیستم مایع را استفاده نمی کند.
  2. آلودگی کم
  3. آلودگی متوسط
  4. آلودگی زیاد

قسمت نرم کننده نیز به همین ترتیب است.

هنگام استفاده از مایع باید به چند نکته دقت داشت:

  1. میزان کثیفی لباس ها
  2. سختی آب
  3. مقدار لباس
  4. مقدار تعیین شده توسط تولیدکننده

در صورت تمایل به دریافت مشاوره در زمینه سیستم آیدوز در لباسشویی بوش و یا تعمیرات لباسشویی بوش می توانید از طریق کامنت و یا تماس تلفنی با کارشناسان سرویس بوش در ارتباط باشید. (تلفن تماس : 02141128)

تهیه و گردآوری : نگار حاجی بابائی

4.1 / 5. 15

پایدار سرویس

نمایندگی تعمیرات و خدمات پس از فروش بوش. ارائه دهنده مطالب آموزشی برای افزایش آگاهی مصرف کنندگان لوازم خانگی Bosch در جهت استفاده صحیح و رفع ایرادات رایج بدون نیاز به تعمیرکار.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 11 =