ارور E18 یا F18 ماشین لباسشویی بوش

یک از متداول ترین کدهای ارور ماشین لباسشویی بوش، ارور E18 یا F18 است. این ارور مربوط به مشکل در تخلیه آب است. در زمان مشاهده کد E18 روی نمایشگر، آب درون دیگ باقی مانده و درب لباسشویی باز نمی شود.

در این مقاله از پایدار سرویس به بررسی علت ارور E18/F18 در لباسشویی Bosch، نحوه عیب یابی و رفع این خطا می پردازیم.

تفاوت ارور E18 و F18 لباسشویی بوش

ارورهای e18 و f18 که در مدل های مختلف لباسشویی بوش سری 4، سری 6، سری 8، مدل های 7 کیلویی، مدل Logixx 8 و لباسشویی های قدیمی تر ظاهر می شود هیچ تفاوتی باهم ندارند و هر دو نشان دهنده اختلالی هستند که در تخلیه آب دستگاه پیش آمده است. حتی در برخی مدل ها ارور d02 برای این مشکل نشان داده می شود.

دلایل ارور e18 یا f18 در ماشین لباسشویی بوش

هر عاملی که باعث انسداد مسیر تخلیه و اختلال در خروج آب از لباسشویی بوش شود، به عنوان علت ارور e18 یا f18 شناخته می شود. در این وضعیت آب داخل دیگ باقی مانده و درب لباسشویی باز نمی شود. دقت کنید که فشار مضاعف به دستگیره درب برای باز کردن آن تنها موجب خرابی قفل و دستگیره درب خواهد شد.

مهمترین علت تخلیه نشدن آب لباسشویی بوش و خطای e18 شامل موارد زیر است:

1 – گرفتگی فاضلاب

اگر لوله فاضلاب و مسیری که آب لباسشویی در آن تخلیه می شود مسدود شده باشد، آب نمی تواند از دستگاه خارج شود. در نتیجه لباسشویی مشکل در تخلیه آب را با ارور e18 به کاربر اعلام می کند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که شیلنگ خروجی آب به اتصالات زیر سینک ظرفشویی متصل شده است.

2 – انسداد شیلنگ تخلیه لباسشویی

گرفتگی شیلنگ تخلیه لباسشویی یکی دیگر از علل ارور e18/f18 در لباسشویی bosch است. مسدود شدن این شیلنگ به دلیل تجمع آلودگی، جرم و رسوب آب، پرز لباس ها و باقی مانده مواد شوینده اتفاق عجیبی نیست. اگر چه در لباسشویی های جدید با وجود فیلتر تخلیه این حالت کمتر پیش می آید. گاهی نیز گرفتگی وجود ندارد و خمیدگی، تا شدگی و له شدن شیلنگ مسیر جریان آب خروجی را مسدود کرده است.

3 – کثیف بودن فیلتر تخلیه

آب خروجی لباسشویی قبل از ورود به پمپ و شیلنگ تخلیه از فیلتر عبور می کند. در صورتی که فیلتر تخلیه کثیف و مسدود شده باشد، آب را از خود عبور نمی دهد. باقی ماندن آب کثیف در دیگ با نمایش ارور F18 یا E18 همراه است.

4 – خرابی پمپ تخلیه لباسشویی

آخرین بخش از مسیر تخلیه که می تواند منجر به ایجاد این ارور شود، گرفتگی، خرابی یا سوختن پمپ تخلیه است. اگر شی خارجی مانند دکمه، سنجاق و پیچ از فیلتر لباسشویی عبور کرده و به پمپ برسد باعث شکستگی پروانه و از کار افتادن این قطعه خواهد شد. عوامل دیگری مانند استفاده طولانی مدت و فرسودگی، قطع شدن سوکت برق، نفوذ آب به داخل سیم پیچ و تحت فشار قرار گرفتن به دلیل انسداد در شیلنگ خروج آب موجب خرابی و سوختن پمپ تخلیه می شود.

در این شرایط تنها راه حل رفع ارور E18، تعمیر یا تعویض پمپ تخلیه است که باید توسط تکنسین ماهر انجام شود.

5 – خرابی سنسور سطح آب

گاهی با وجود اینکه ایرادی در مسیر تخلیه آب وجود ندارد ارور E18 / F18 روی نمایشگر به چشم می خورد. در این حالت احتمالا سنسور سطح آب لباسشویی خراب شده است. سنسور سطح آب وظیفه تنظیم و کنترل میزان آب موجود در دیگ را بر عهده دارد. اگر این قطعه خراب شود، سطح آب به درستی تشخیص داده نشده و شاهد نمایش ارور F18 یا E18 خواهید بود.

6 – ایراد در برد کنترل اصلی لباسشویی بوش

برد الکترونیکی لباسشویی بوش، عملکرد همه بخش ها را کنترل و هدایت می کنید. خرابی این قطعه یا ایراد در هر یک از مدارهای آن می تواند موجب مشکل در مختل شدن فرآیند تخلیه آب و نمایش کد خطای E18 و F18 شود. عیب یابی، تست و تعمیر برد لباسشویی بوش کاری تخصصی است که تنها از عهده تعمیرکار مجرب بر می آید.

چگونه ارور E18 / F18 لباسشویی بوش را پاک کنم؟

برای رفع این کد خطا در لباسشویی بوش باید مشکلی که در مسیر تخلیه پیش آمده و مانع خروج آب می شود را یافته و آن را برطرف کنید. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  • لباسشویی را ریست کنید. گاهی بدون اینکه مشکلی وجود داشته باشد، کدهای ارور روی نمایشگر لباسشویی ظاهر می شوند. در این حالت با ریست کردن دستگاه ارور رفع می شود. اگر بعد از انجام این کار، ارور F18/E18 پاک نشد مراحل بعدی را انجام دهید. (آموزش ریست کردن لباسشویی بوش)
  • قبل از اقدام برای یافتن علت این ارور و تخلیه نشدن آب در لباسشویی بوش، باید آب باقی مانده درون دیگ را تخلیه کنید. روش تخلیه اضطراری آب را در مطلب علت تخلیه نشدن آب در ماشین لباسشویی بوش توضیح داده ایم.
  • خروجی فاضلاب را چک کنید. مطمئن شوید که در اتصالات خروجی فاضلاب گرفتگی وجود ندارد. شاید لازم باشد اتصالات زیر سینک را باز کرده و تمیز کنید یا راهی برای باز کردن مسیر فاضلاب بیابید.
  • شیلنگ تخلیه را بررسی کنید که خم شدگی با تا خوردگی نداشته باشد. برای اطمینان از مسدود نبودن شیلنگ، آن را از لباسشویی جدا کرده و با کمک فشار آب، یک میله یا ابزار بلند تمیز کنید. همچنین می توانید در شیلنگ تخلیه بدمید. اگر هوا از سمت دیگر خارج شد یعنی شیلنگ تخلیه گرفتگی ندارد. در صورت آسیب دیدگی یا انسداد شدید، شیلنگ تخلیه تعویض کنید.
  • فیلتر لباسشویی را تمیز کنید. فیلتر لباسشویی که در قسمت جلو سمت راست دستگاه قرار دارد را باز کرده و فیلتر را بیرون بکشید. فیلتر تخلیه را کاملا تمیز کنید تا هر گونه انسداد و گرفتگی از بین برود.
  • اگر ارور همچنان وجود دارد باید به سراغ عیب یابی بخش های فنی یعنی پمپ تخلیه، سنسور سطح آب و برد لباسشویی بروید. اگر دانش و مهارت کافی برای این کار را ندارید، توصیه می شود بررسی دستگاه را به تکنسین های متخصص بوش بسپارید.

چگونه از ارور F18 و E18 در لباسشویی بوش جلوگیری کنیم؟

  • لباس ها را قبل از قرار دادن در لباسشویی بررسی کنید که اشیا کوچک و ریز همراه آن ها وارد دیگ نشود. اشیایی مانند سنجاق، سکه، گیره پرده و اجسام مشابه موجب گرفتگی فیلتر و خراب پمپ خواهد شد.
  • به طور مرتب فیلتر تخلیه را بررسی و تمیز کنید. با پاک کردن به موقع فیلتر تخلیه به راحتی می توان از گرفتگی شیلنگ تخلیه و انسداد یا خرابی پمپ تخلیه جلوگیری کرد.
  • هر چند وقت یکبار با استفاده از جرمگیر مخصوص لباسشویی بوش، دستگاه را جرمگیری کنید. با این کار تمامی جرم و رسوبات بخش های داخلی و مسیر خروج آب لباسشویی از بین می روند.
  • سرویس دوره ای لباسشویی بوش یکی دیگر از راه های پیشگیری از ارور E18/F18 لباسشویی بوش است. در این سرویس ها، تکنسین به طور دقیق اجزای لباسشویی را بررسی می کند و ایرادات جزئی را قبل از اینکه به اسیب جدی تبدیل شوند، رفع می کند.

برای عیب یابی و رفع ارور E18 و F18 لباسشویی بوش با کجا تماس بگیرم؟

اگر برای عیب یابی و پاک کردن ارورهای لباسشویی بوش به کمک تکنسین نیاز دارید با شماره 02141128 نمایندگی تعمیر ماشین لباسشویی بوش تماس گرفته و درخواست برای اعزام تعمیرکار درخواست خود را ثبت کنید. تکنسین کارآزموده و خبره پایدار سرویس در اسرع وقت در محل حاضر شده و مشکل دستگاه شما را با کمترین هزینه رفع می نمایند.

4 / 5. 1

تیم نویسندگان وبلاگ پایدار سرویس

هدف ما از ارائه این مطالب، افزایش آگاهی مصرف کنندگان لوازم خانگی Bosch در جهت استفاده صحیح و رفع ایرادات رایج بدون نیاز به تعمیرکار است. محتوای این وبلاگ حاصل تجربیات تکنسین و تعمیرکاران پایدار سرویس در پاسخ به سوالات و مشکلات پرتکرار مشتریان است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =