تخلیه نشدن آب در ماشین لباسشویی بوش

تخلیه نشدن آب در لباسشویی بوش بعد از اتمام فرآیند شستشو لباس ها مشکلی است که شاید برای شما هم پیش آمده باشد. در ادامه این مطلب به بررسی مهمترین علل بروز این مسئله و روش های رفع آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

نحوه تخلیه اضطراری آب لباسشویی بوش

قبل از اینکه بخواهید علت مشکل تخلیه نشدن آب لباسشویی را بیابید باید، آب باقی مانده در دیگ را تخلیه کنید. برای انجام اینکار، بعد از پایان آبکشی، دستگاه را خاموش کرده و از برق بکشید. چند دستمال و یک ظرف برای تخلیه آب آماده کنید.

دریچه فیلتر که در قسمت جلو دستگاه، سمت راست گوشه پایین قرار دارد را به آرامی بکشید تا باز شود. داخل محفظه فیلتر و لوله تخلیه را می بینید. لوله تخلیه را بیرون بیاورید و سر آن را داخل ظرف قرار دهید. درپوش آن را بردارید تا آب خارج شود. بعد از تخلیه کامل ماشین لباسشویی، لوله را به حالت اولیه خود برگردانید.

چرا آب در لباسشویی بوش تخلیه نمی شود؟

مهم ترین دلایل باقی ماندن آب در لباسشویی بوش عبارتند از:

1- گرفتگی شیلنگ تخلیه

پس از اتمام فرآیند شستشو و آبکشی، آب از طریق شیلنگ تخلیه از دستگاه خارج شده و وارد فاضلاب می شود. اگر این شیلنگ به هر دلیلی مسدود شده باشد آب از لباسشویی تخلیه نمی شود. تا خوردن، گیر کردن اشیا و تجمع جرم و رسوب باعث مسدود شدن مسیر خروج آب خواهد شد. شیلنگ تخلیه را از لباسشویی جدا کرده و مطمئن شوید چیزی در آن گیر نکرده است. در صورت تجمع جرم و رسوب شیلنگ تخلیه را عوض کرده یا آن را جرم گیری کنید. طولانی بودن بیش از حد شیلنگ تخلیه لباسشویی نیز می تواند علت تخلیه نشدن آب در ماشین لباسشویی بوش باشد. طول این شیلنگ نباید بیش از 3 متر باشد.

برای جلوگیری از انسداد مسیر تخلیه لباسشویی، ابتدا جیب لباس ها را خالی کرده و از سالم بودن آن ها مطمئن شوید. اشیا ریز، آشغال، دکمه یا تکه جدا شده از لباس پاره می تواند مسیر خروجی را مسدود نموده و مانع تخلیه آب شود.

2- گرفتگی فیلتر لباسشویی

فیلتر لباسشویی در مسیر تخلیه آب قرار دارد و وظیفه آن جلوگیری از ورود پرز لباس ها، سکه، کاغذ و سایر اشیا ریز باقی مانده در جیب لباس ها به پمپ تخلیه است. گرفتگی این فیلتر به معنای انسداد مسیر خروجی و باقی ماندن آب در لباسشویی است. برای رفع مشکل بهتر است به طور مرتب این فیلتر را که در قسمت جلویی پنل دستگاه و در دسترس کاربر قرار دارد تمیز کنید. پاک نکردن فیلتر به مرور زمان می تواند به پمپ تخلیه نیز آسیب برساند.

برای تمیز کردن فیلتر ماشین لباسشویی بوش، از آب گرم، ماده شوینده ملایم و یک برس یا مسواک استفاده کنید.

پیشنهاد می کنیم مطلب “علت باز نشدن فیلتر لباسشویی بوش” را مطالعه کنید.

3- خرابی پمپ تخلیه

مکش و تخلیه آب در ماشین لباسشویی بر عهده پمپ تخلیه آب یا واتر پمپ است. اگر این قطعه خراب شده یا بسوزد، فرآیند تخلیه آب صورت نمی گیرد. معمولا کارکرد طولانی مدت و فرسودگی باعث خرابی پمپ تخلیه می شود. گاهی نیز پمپ تخلیه سالم است اما جسم خارجی در آن گیر افتاده و عملکردش را مختل کرده است. اگر فیلتر و شیلنگ تخلیه مشکلی ندارند، از یک تعمیرکار بخواهید تا پمپ تخلیه لباسشویی شما را بررسی و در صورت نیاز تعمیر یا تعویض کند. برای تعویض واتر پمپ لباسشویی بوش می توانید با پایدار سرویس تماس بگیرید.

4- خرابی شیر برقی

تخلیه نشدن آب در لباسشویی بوش ممکن است به دلیل خرابی شیربرقی نیز اتفاق بیفتد. شیر برقی مقدار آب ورودی به دستگاه را کنترل می کند.

اگر این قطعه معیوب شود، مقدار آب ورودی به دستگاه، بر اساس مقدار مورد نیاز نیست. حتی ممکن است بعد از پایان آبکشی و تخلیه آب، دستگاه مجددا شروع به آبگیری کند. با تعویض یا تعمیر شیر برقی معیوب مشکل لباسشویی رفع می شود.

5- ایراد در برد الکترونیکی

دستور تمامی فرآیندهایی که در ماشین لباسشویی برای شستشوی لباس های اتفاق می افتد، از قبیل آبگیری، شستشو، آبکشی، تخلیه آب، خشک کردن و غیره، توسط برد الکترونیکی دستگاه صادر می شوند. اگر ایرادی در سیستم و عملکرد این قطعه پیش آید، دستورالعمل ها به درستی صادر نشده و اجرای برنامه شستشو مختل می شود. از جمله اینکه تخلیه آب ماشین لباسشویی صورت نمی گیرد. بررسی، عیب یابی و تعمیر برد الکترونیکی ماشین لباسشویی بوش یک کار تخصصی است و باید توسط تعمیرکار مجرب انجام شود.

6- خرابی میکروسوئیچ درب

در قسمت درب ماشین لباسشویی بوش، قطعه ای به نام میکروسوئیچ وجود دارد که باز و بسته بودن درب را تشخیص داده و کنترل می کند. اگر میکروسوئیچ خراب شده و درست کار نکند، یکی از عواقب آن تخلیه نشدن و ماندن آب در مخزن لباسشویی است. کلید یا سوئیچ معیوب درب باید توسط تعمیرکار بررسی و تعویض شود.

7- خرابی تسمه لباسشویی

در ماشین لباسشویی، تسمه ای برای چرخاندن دیگ و پمپ وجود دارد. اگر این تسمه فرسوده، پاره یا شل شود، در فرآیند شستشو و تخلیه آب مشکل ایجاد شده و آب در دیگ لباسشویی باقی می ماند. تسمه یک قطعه فرسایشی است و به مرور زمان عمر مفید آن تمام شده و باید تعویض شود.

پیشنهاد می کنیم مطلب “علائم خرابی تسمه ماشین لباسشویی بوش” را مطالعه کنید.

جلوگیری از بروز اختلال در تخلیه آب لباسشویی

با رعایت این چند نکته ساده می توان از بروز اختلال در تخلیه آب لباسشویی بوش پیشگیری کرد:

  • قبل از گذاشتن لباس ها در لباسشویی جیب ها را کاملا خالی کنید.
  • به طور مرتب فیلتر تخلیه را بررسی و از آلودگی و رسوب تمیز کنید.
  • جرمگیری و تمیز کردن منظم شیلنگ خروجی را فراموش نکنید.
  • از بکار بردن بیش از حد مواد شوینده و استفاده از شوینده های بی کیفیت بپرهیزید. اینکار باعث ایجاد رسوب و انسداد در مسیر خروج آب و آسیب به قطعات لباسشویی می شود.

رفع ایراد تخلیه نشدن آب لباسشویی بوش

در صورت مواجهه با این مشکل ابتدا دستگاه را خاموش کرده و دو شاخه آن را از پریز برق جدا کنید. سپس گرفتگی فیلتر تخلیه و شیلنگ آب خروجی را بررسی کنید. اگر در این قسمت ها مشکلی وجود نداشت، با شماره 02141128 پایدار سرویس تماس گرفته و بقیه کار را به تعمیرکار متخصص لباسشویی بوش بسپارید. زیرا باز کردن لباسشویی و بررسی قسمت های فنی نیاز به تجربه و مهارت دارد.

شماره تماس پایدار سرویس

سوالات متداول

1 – دلایل فنی تخلیه نشدن آب در ماشین لباسشویی بوش چیست؟

بروز مشکل در بخش های فنی از قبیل پمپ تخلیه، شیربرقی، میکروسوئیچ درب، تسمه و برد الکترونیکی دستگاه می تواند علت باقی ماندن آب در لباسشویی بوش باشد.

2 – در شرایط اضطراری چطور آب لباسشویی را خالی کنیم؟

برای حفظ ایمنی ابتدا لباسشویی را خاموش کرده و از برق بکشید. برای دسترسی به شیلنگ تخلیه، دریچه فیلتر که در پنل جلویی دستگاه قرار دارد را باز کنید. سر لول را داخل ظرف مناسبی گذاشته و درپوش آن را بردارید تا آب خارج شود. بعد از خالی شدن کامل مخزن، لوله را به حالت اولیه برگردانید.

3 – برای تعمیر ایراد تخلیه نشدن آب لباسشویی بوش با کجا تماس بگیرم؟

برای عیب یابی این مشکل و تعمیر لباسشویی بوش با شماره 02141128 پایدار سرویس تماس بگیرید.

4 – با وجود فیلتر تخلیه چطور ممکن است چیزی در پمپ تخلیه گیر کند؟

گاهی پیش می آید که برخی اشیا یا پرز لباس ها از فیلتر عبور کرده و به پمپ تخلیه می رسند. در این صورت پمپ دچار گرفتگی شده یا حتی ممکن است پره های آن آسیب ببیند.

5 – فیلتر لباسشویی بوش را چطور تمیز کنیم؟

برای تمیز کردن فیلتر، کافی است آن را خارج کرده و اشیا گیر افتاده در آن را تخلیه کنید. سپس با کمک فرچه یا مسواک، شوینده ملایم و آب گرم آن را بشویید تا جرم و رسوبات آن نیز پاک شود.

3 / 5. 1

پایدار سرویس

نمایندگی تعمیرات و خدمات پس از فروش بوش. ارائه دهنده مطالب آموزشی برای افزایش آگاهی مصرف کنندگان لوازم خانگی Bosch در جهت استفاده صحیح و رفع ایرادات رایج بدون نیاز به تعمیرکار.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × پنج =