تعویض پمپ تخلیه لباسشویی بوش

اگر پمپ تخلیه در لباسشویی بوش وظیفه خود را به درستی انجام ندهد، بعد از اتمام برنامه شستشو آب درون دیگ باقی مانده و تخلیه نمی شود. این یعنی لباسشویی کارآیی خود را از دست داده و لباس های کثیف روی هم انباشته می شود. اگر برای تعمیر یا تعویض پمپ تخلیه لباسشویی بوش به کمک نیاز دارید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

همچنین می توانید برای دریافت مشاوره رایگان یا درخواست اعزام تعمیرکار با شماره 02141128 نمایندگی تعمیرات بوش تماس بگیرید.

اجزای پمپ تخلیه لباسشویی بوش

پمپ تخلیه ماشین لباسشویی (واتر پمپ یا پمپ آب) یک الکتروموتور است که پس از اتمام فرآیند شستشو، آب اضافه داخل دیگ را از طریق شیلنگ تخلیه راهی فاضلاب می کند. واتر پمپ از سیم پیچ، روتور و بوبین تشکیل شده است.

پمپ تخلیه لباسشویی بوش چگونه کار می کند؟

در طول فرآیند شستشو، هیدروستات با قطع و وصل جریان برق، میزان آب موجود در دیگ را به برد الکترونیکی اطلاع می دهد. هنگامی که برنامه شستشو  تمام شود، برد دستگاه، به پمپ تخلیه فرمان می دهد که آب اضافه را از دستگاه خارج کند. اگر پمپ معیوب باشد آب لباسشویی خارج نمی شود و در دیگ باقی می ماند یا اینکه آب به طور مدام خارج می شود و لباسشویی نمی تواند فرآیند و آبکشی لباس ها را انجام دهد.

اگر پمپ تخلیه لباسشویی بوش خراب شود چه مشکلاتی پیش می آید؟

1 – تخلیه نشدن آب لباسشویی

وظیفه اصلی پمپ آب، خارج کردن آب کثیف موجود در دیگ لباسشویی بعد از اتمام مراحل شستشو است. اگر پمپ خراب شود، اولین مشکلی که پیش می آید باقی ماندن آب داخل دیگ و عدم تخلیه آن است. در مطلب “7 علت تخلیه نشدن آب در ماشین لباسشویی بوش” به بررسی کامل این مشکل پرداخته ایم.

2 – ارور دادن لباسشویی

لباسشویی بوش برای اینکه خرابی پمپ و مشکل در تخلیه آب را به شما اطلاع دهد کدهای خطای مربوطه (ارورNO DRAIN PUMP، E18 یا E31) را روی نمایشگر نشان می دهد.

3 – نشت آب از لباسشویی

انسداد مسیر تخلیه و خرابی واتر پمپ یکی از دلایل نشت آب از لباسشویی بوش است.

4 – بوی بد لباسشویی

باقی ماندن فاضلاب در لباسشویی بوش و عدم تخلیه آن موجب استشمام بوی بد از لباسشویی خواهد شد.

5 – قفل شدن لباسشویی

هنگامی که لباسشویی به دلیل خرابی پمپ نتواند آب موجود در دیگ را تخلیه کند، ممکن است قفل شده و هیچ حرکتی انجام ندهد.

6 – روشن نشدن لباسشویی

دلایل مختلفی برای روشن نشدن لباسشویی بوش وجود دارد که یکی از مهمترین آن ها خرابی واتر پمپ است.

7 – آبگیری مداوم

گاهی خرابی پمپ تخلیه باعث می شود آب ورودی به دیگ سریعا تخلیه شود. در این حالت لباسشویی به صورت مداوم آبگیری می کند.

8 – متوقف نشدن لباسشویی

تخلیه مداوم آب لباسشویی توسط پمپ، می تواند منجر به عدم توقف برنامه شستشو شود.

9 – خشک نکردن لباس ها توسط لباسشویی

یکی از شایع ترین مشکلاتی که به دلیل خرابی واتر پمپ برای لباسشویی پیش می آید خشک نشدن لباس ها است. زیرا اگر واتر پمپ به درستی کار نکند، فرآیند چرخش دیگ با دور تند به منظور خشک کردن البسه انجام نمی شود.

10 – باز نشدن درب لباسشویی

تا زمانی که پمپ نتواند آب لباسشویی را تخلیه کند، شما قادر به باز کردن درب دستگاه نخواهید بود. پیشنهاد می کنیم مطلب “قفل شدن درب لباسشویی بوش” را مطالعه کنید.

11 – سرو صدای غیر عادی هنگام تخلیه آب

در برخی موارد، هنگامی که پمپ تخلیه لباسشویی خراب است و نیاز به تعمیر دارد، تخلیه آب با سروصدای غیر عادی همراه است. همچنین شنیدن صدای وزوز یا آب از داخل دستگاه می تواند نشاند دهنده ایراد در این قطعه باشد.

12 – چرخش دیگ بعد از تخلیه آب

چنانچه بعد از پایان یافتن فرآیند تخلیه آب لباسشویی، دیگ همچنان به چرخیدن ادامه می دهد، باید آن را به عنوان هشداری برای خرابی واتر پمپ در نظر گرفت.

علت خرابی پمپ تخلیه لباسشویی بوش

  • قطع شدن سوکت برق پمپ تخلیه
  • شکستن پروانه یا گیر افتادن یک شی خارجی مانند دکمه، سنجاق، پیچ و غیره در آن
  • نفوذ آب به داخل سیم پیچ پمپ و سوختن آن
  • مستهلک شدن پمپ به دلیل استفاده طولانی مدت
  • تحت فشار قرار گرفتن پمپ به دلیل وجود انسداد در شیلنگ تخلیه یا فاضلاب
  • طولانی بودن شیلنگ تخلیه
  • وجود اختلاف ارتفاع بین شیلنگ تخلیه و ماشین لباسشویی و در نتیجه وارد آمدن فشار اضافه به پمپ

روش تست پمپ تخلیه لباسشویی بوش

در صورت مشاهده علائم خرابی پمپ تخلیه، برای اینکه مطمئن شوید مشکل به وجود آمده دقیقا به دلیل خرابی واتر پمپ است باید این قطعه را تست کنید.

برای اینکار، ابتدا تمامی اتصالات پمپ را از نظر وصل بودن به بدنه مورد بررسی قرار دهید. سپس به سراغ فیلتر و شیلنگ تخلیه بروید و از عدم گرفتگی و انسداد آن ها اطمینان حاصل کنید. همچنین پروانه پشت فیلتر را چک کنید که سالم باشد و آزادانه بچرخد.

اگر مشکلی وجود نداشت برای تست پمپ تخلیه لباسشویی مراحل زیر را دنبال کنید:

  • دستگاه را خاموش کرده و از برق بکشید.
  • برای دسترسی به پمپ، پنل های بالایی و پشتی دستگاه را باز کنید.
  • سیم های کناری واتر پمپ را پیدا کرده و اتصال آن ها به پایه های پمپ را جدا کنید.
  • سیم های دو سر پمپ را به مولتی متر وصل کنید و عدد آن را بخوانید.
  • اگر عدد بدست آمده خارج از محدوده ولتاژ پمپ ماشین لباسشویی بود، یعنی پمپ خراب است و باید تعویض شود.
  • ولتاژ پمپ تخلیه لباسشویی بوش برابر با 220 ولت است.

چگونگی تعویض پمپ تخلیه لباسشویی بوش

اگر تست پمپ اب لباسشویی بوش نشان داد که این قطعه خراب است و نیاز به تعویض دارد، با اجرای چند مرحله زیر می توانید برای تعویض پمپ اقدام کنید. چنانچه دانش و مهارت کافی در زمینه تعمیرات لباسشویی بوش را ندارید توصیه می شود این کار تخصصی را به تکنسین مجرب و حرفه ای بسپارید.

1 – تهیه پمپ تخلیه جدید

در صورت نیاز به تعویض پمپ تخلیه لباسشویی بوش، قبل از هر اقدامی باید یک پمپ تخلیه اصلی و اورجینال، متناسب با مدل، ظرفیت و قدرت دستگاه خود را تهیه نمایید. مراقب نمونه های تقلبی موجود در بازار باشید. برای اطمینان از اصالت قطعه مورد نظر بهتر است کار تعویض واتر پمپ را به نمایندگی تعمیرات لباسشویی بوش بسپارید که قطعات اصلی اورجینال مورد نیاز دستگاه شما را تامین می کنند.

2 – حفظ ایمنی

قبل از شروع کار، به منظور حفظ ایمنی خود و دستگاه، مطمئن شوید که برق لباسشویی قطع است.

3 – تخلیه آب

چنانچه آب داخل لباسشویی تخلیه نشده است، باید آب موجود در دیگ را خالی کنید. برای اینکار از شیلنگ تخلیه اضطراری را که پشت درپوش فیلتر در قسمت پایین پنل جلویی قرار دارد استفاده کنید. شیلنگ را بیرون بکشید، درپوش را بردارید و سر شیلنگ را در ظرف مناسبی قرار دهید تا آب کاملا خالی شود. سپس درپوش را دوباره روی شیلنگ قرار داده و سر جای خود بگذارید.

4 – برداشتن پمپ تخلیه معیوب

با باز کردن پنل های دستگاه به پمپ تخلیه که معمولا در قسمت پایین سمت راست دستگاه قرار دارد دسترسی پیدا می کنید. نحوه اتصال شیلنگ تخلیه و سیم ها به پمپ را به خاطر سپرده و آن ها را جدا کنید. برای خارج کردن پمپ معیوب، گیره پمپ را آزاد کرده و آن را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید و بیرون بکشید. ممکن است اندکی آب ریخته شود. بنابراین حوله ای را برای خشک کردن آن دم دست داشته باشید.

5 – قرار دادن پمپ جدید

حال پمپ سالم و اورجینال بوش را در جای پمپ قبلی قرار داده و در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا در جای خود قرار بگیرد. گیره آزاد شده را به حالت اول بگردانید. شیلنگ و سیم ها را وصل کنید. پنل ها و سایر اجزای باز شده را ببندید. توجه داشته باشید نصب نادرست پمپ باعث لرزش و تکان بیش از حد این قطعه شده و مجددا خراب می شود.

6 – تست لباسشویی

دستگاه را در جای خود قرار داده و با اجرای یک برنامه شستشو مطمئن شوید که مشکل دستگاه رفع شده و پمپ تخلیه به درستی کار می کند.

راهکارهای جلوگیری از خرابی پمپ تخلیه لباسشویی بوش

  • با انجام سرویس دوره ای وجود هرگونه لغزش، خوردگی، شکستگی یا خرابی دیگر در پمپ را بررسی کنید.
  • با استفاده صحیح و اصولی از لباسشویی، کارآیی و طول عمر مفید اجزای آن را افزایش دهید.
  • برای جلوگیری از گرفتگی و خرابی پمپ آب، به طور منظم فیلتر لباسشویی را تمیز کنید.
  • قبل از قرار دادن لباس ها در لباسشویی، مطمئن شوید که اشیا ریز مانند سکه، کلید، سنجاق و غیره در جیب آن ها جا نمانده است. این اشیا می توانند به پمپ آسیب برسانند.
  • رسوبات و املاح موجود در آب به مرور زمان پمپ را خراب می کند. اگر آب منطقه شما سختی بالایی دارد بهتر است از فیلترهای آب استفاده کنید.
  • سرویس، عیب یابی، تعمیر و تعویض پمپ اب لباسشویی را به افراد متخصص و کارآزموده مراکز معتبر بسپارید.

هزینه تعویض پمپ تخلیه ماشین لباسشویی بوش

هزینه تعمیرات ماشین لباسشویی بوش به ایراد پیش آمده و قطعه ای که نیازمند تعمیر یا تعویض بستگی دارد. چنانچه پمپ قابل تعمیر باشد تکنسین پایدار سرویس این قطعه را به بهترین نحو تعمیر کرده و نیاز به صرف هزینه برای خرید پمپ جدید نیست. اما اگر پمپ سوخته باشد یا آسیب جدی دیده باشد، با تعویض پمپ تخلیه ماشین لباسشویی کارآیی قبل را بازیافته و برای مدت طولانی کار می کند.

 به طور کلی هزینه تعویض و قیمت واتر پمپ ماشین لباسشویی بوش به این شرح است:

هزینه تعویض پمپ تخلیه لباسشویی بوش

قیمت پمپ تخلیه

اجرت تعویض پمپ تخلیه

عیب یابی در محل

ایاب و ذهاب

900000 تا 3800000

400000

150000

100000

سوالات متداول

1 – آیا پمپ تخلیه لباسشویی بوش قابل تعمیر است؟

در صورتی که ایراد و مشکل پیش آمده برای پمپ ناشی از انسداد یا خرابی اتصالات آن باشد، می توان آن را تعمیر کرد. در غیر این صورت چاره ای جز تعویض پمپ تخلیه وجود ندارد.

2 – چگونه بفهمم پمپ تخلیه ماشین لباسشویی خراب است؟

ساده ترین نشانه خرابی پمپ تخلیه، خارج نشدن آب لباسشویی است. راه حل ساده دیگر برای اطمینان از عملکرد درست این قطعه، بررسی خروج آب با فشار مناسب از شیلنگ تخلیه است. اگر پمپ کار می کند و آب خارج می شود، پمپ سالم است. اما اگر پمپ کار می کند و آبی خارج نمی شود یعنی مشکلی وجود دارد. به طور کلی اگر زمان تخلیه آب، بیش از حد معمول طول بکشد، ایرادی در مسیر تخلیه پیش آمده است که باید رفع شود.

3 – برای تعویض یا تعمیر پمپ تخلیه لباسشویی بوش با کجا تماس بگیرم؟

اگر برای عیب یابی، تعمیر و تعویض پمپ تخلیه لباسشویی بوش به کمک تعمیرکاران مختصص نیاز دارید با شماره 02141128 پایدار سرویس، نمایندگی تعمیرات لباسشویی بوش در تهران تماس بگیرید.

4 – چرا پمپ تخلیه ماشین لباسشویی بوش خراب می شود؟

در اکثر موارد مشکلات پمپ تخلیه لباسشویی بوش به دلیل انسداد و گرفتگی ناشی از کثیفی، پرز لباس ها یا ورود اجسام کوچک خارجی به پمپ ایجاد می شود. برای جلوگیری از خرابی این قطعه بهتر است به طور مرتب فیلتر و مسیر تخلیه دستگاه را بررسی و تمیز کنید.

0 / 5. 0

پایدار سرویس

نمایندگی تعمیرات و خدمات پس از فروش بوش. ارائه دهنده مطالب آموزشی برای افزایش آگاهی مصرف کنندگان لوازم خانگی Bosch در جهت استفاده صحیح و رفع ایرادات رایج بدون نیاز به تعمیرکار.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − یازده =