راه های افزایش طول عمر لباسشویی بوش

هر وسیله برقی طول عمر مشخصی دارد و بعد از سال ها کار و استفاده به دلیل استهلاک و فرسودگی قطعات، از کار می افتد. اما نوع استفاده و مراقبت ما از وسایل می تواند عمر مفید آن ها را کاهش یا افزایش دهد.

اگر می خواهید ماشین لباسشویی بوش شما برای سال های طولانی بدون مشکل کار کند و مرتبا مجبور به پرداخت هزینه های تعمیرات نشوید، کافی است یک سری نکات را در مورد استفاده درست و بهینه و نگهداری مناسب از دستگاه انجام دهید. در ادامه به بررسی مهمترین مواردی که موجب افزایش طول عمر لباسشویی بوش و بهبود عملکرد آن می شود، می پردازیم.

عناوین این مطلب پنهان

راه های افزایش طول عمر لباسشویی بوش

1 – مناسب بودن محل نصب لباسشویی

اولین نکته برای افزایش عمر لباسشویی بوش، قرارگیری دستگاه در مکان مناسب و نصب صحیح و اصولی آن است.

با توجه به ابعاد لباسشویی، فضایی را برای آن در نظر بگیرید که عرض، عمق و ارتفاع مناسب و استانداردی دارد. همچنین سطحی که لباسشویی را روی آن می گذارید باید کاملا مسطح و سفت باشد. محیط لباسشویی باید خشک و فاقد رطوبت بوده و دمای مناسبی نیز داشته باشد.

از قرار دادن ماشین لباسشویی در مجاورت سینک ظرفشویی یا لوازم گرمایشی مانند بخاری، رادیاتور و شومینه بپرهیزید. برای اطمینان از نصب اصولی لباسشویی بوش، انجام این کار را به افراد متخصص مراکز معتبر سپرده و یا در صورتیکه خودتان قصد انجام این کار را دارید، قبل از هر کاری مقاله نصب لباسشویی بوش را مطالعه کنید.

2 – تراز کردن لباسشویی

تراز کردن ماشین لباسشویی بوش یکی از نکات مهم در مراقبت و نگهداری آن است. بعد از نصب و قبل از استفاده، مطمئن شوید که هر چهار پایه لباسشویی روی زمین قرار دارند دستگاه تراز است. برای تراز کردن لباسشویی از یک دستگاه تراز استفاده کنید و پایه های تنظیم شونده ماشین لباسشویی به حدی باز کنید که دستگاه تعادل کافی داشته باشد.

تراز نبودن دستگاه باعث لرزش اضافه و ایجاد سروصدای غیر عادی می شود و به اجزای داخلی آسیب وارد می کند.

3 – توجه به ظرفیت لباسشویی بوش

هر یک از مدل های ماشین لباسشویی بوش حداکثر ظرفیت مشخصی دارند. بسیار مهم است که برای شستشوی البسه، این ظرفیت را مد نظر قرار دهید و از قراردادن بیش از حد لباس در آن بپرهیزید. پر کردن لباسشویی نه تنها به دستگاه فشار وارد می کند و طول عمر آن را کاهش می دهد، بلکه باعث می شود لباس ها نیز به خوبی شسته و خشک نشوند و ماده شوینده روی آن ها باقی بماند.

4 – استفاده از مواد شوینده مناسب

برای افزایش عمر ماشین لباسشویی بوش، از شوینده های مرغوب باکیفیت استفاده کنید و با توجه به حجم و میزان کثیفی لباس ها، مقدار کافی ماده شوینده درون محفظه مخصوص بریزید.

به یاد داشته باشید، استفاده از شوینده های بی کیفیت و مقداری زیاد ماده شوینده با تولید کف فراوان، باعث تمیزتر شدن لباس ها نمی شود و تنها به لباسشویی صدمه می زند.

وجود مقدار زیادی کف در دیگ، کار دستگاه را سخت تر می کند و با تکرار چرخه های شستشوی اضافه به لباسشویی فشار وارد کرده و عمر آن کوتاه می کند. برای شستشوی بهینه لباس ها به جای استفاده از مواد شوینده زیاد، برنامه شستشوی مناسب را انتخاب کنید.

5 – بررسی جیب لباس ها قبل از شستشو

قبل از ریختن لباس ها درون لباسشویی، جیب آن ها را بررسی و خالی کنید. اجسام کوچکی مانند سنجاق، پیچ، کلید، سکه و غیره، به درام و لاستیک درب لباسشویی آسیب رسانده و بر عملکرد آن تاثیر منفی می گذارد. این اقلام در نهایت وارد مسیر تخلیه آب لباسشویی شده و با ایجاد انسداد و مشکلاتی مانند گرفتگی فیلتر، نشت آب، خرابی پمپ و مسدود شدن شیلنگ تخلیه عملکرد دستگاه را مختل می کنند.

6 – بستن زیپ لباس ها

سگک ها، دکمه های فلزی و زیپ باز لباس ها در لباسشویی، به دلیل برخورد زیاد با درام و درب شیشه ای در حین اجرای برنامه شستشو و خشک کن مشکلاتی را برای دستگاه به وجود می آورد. برای جلوگیری از این آسیب ها، زیب لباس ها را بسته و البسه دارای دکمه و سگک را پشت و رو در لباسشویی بیندازید. برای شستشوی لباس های کوچک مانند جوراب و لباس زیر نیز آن ها را داخل توری مخصوص قرار دهید.

7 – پرهیز از شستن اقلام بزرگ و سنگین در ماشین لباسشویی

اگر لباسشویی بوش شما ظرفیت بالایی دارد، باز هم نباید اقلامی مانند حوله ها، پتوها، ملحفه ها و پرده های بزرگ را درون آن بشویید. این نوع منسوجات حتی اگر وزن کمی داشته باشند به دلیل ظرفیت جذب آب بالا، بعد از خیس شدن بسیار سنگین می شوند.

با سنگین شدن این اقلام، لباسشویی توان کافی برای چرخاندن دیگ و شستن آن ها را ندارد و قطعات دستگاه دچار استهلاک و فرسودگی می شوند. شاید این اتفاق با یکی یا دو بار شستشو به چشم نیاید، اما تکرار آن عمر لباسشویی را به شدت کاهش می دهد.

به طور کلی در هر بار شستشو نباید بیش از سه چهارم ظرفیت دستگاه را پر کنید.

8 – خشک کردن لباسشویی بلافاصله بعد از اتمام فرآیند شستشو

باقی ماندن مواد شوینده و رطوبت درون دیگ و روی لاستیک درب باعث آسیب به این قسمت ها و کم شدن عمر لباسشویی می شود. مرطوب ماندن لاستیک درب برای مدت طولانی، شرایط را برای تجمع باکتری ها و قارچ ها و ایجاد کپک فراهم می کند که نتیجه آن انتشار بوی بد، سیاه شدن و فرسودگی زودهنگام لاستیک است.

برای جلوگیری از این اتفاق، بلافاصله بعد از اتمام شستشو لباس ها را از دیگ خارج کرده و لاستیک دری و محفظه دیگ را با دستمال نرم خشک و تمیز کنید. همچنین برای ساعاتی درب لباسشویی را باز بگذارید که داخل آن کاملا خشک شود.

9 – پرهیز از قرار دادن اجسام سنگین روی لباسشویی

یکی از اقداماتی که از روی ناآگاهی و بی توجهی افراد باعث خرابی و کاهش عمر لباسشویی می شود، قرار دادن اجسام سنگین مانند وسایل دکوری و تزئینی یا لوازم آشپزخانه روی آن است. اعمال فشار و وزن اضافه روی لباسشویی به قطعات داخلی و حساس دستگاه آسیب می زند.

10 – عدم استفاده از آب داغ برای شستشو البسه

برخی افراد تصور می کنند، استفاده از آب با دمای بالا برای شستشو در لباسشویی، باعث تمیزتر شدن و رفع تمامی آلودگی های لباس ها می شود. در حالی که آب داغ و حرارت زیاد در حین شستشو به قطعات داخلی دستگاه صدمات جدی و جبران ناپذیر وارد می کند. مثلا واشرهای لاستیکی به کار رفته در بخش های مختلف دستگاه، در برابر حرارت بسیار آسیب پذیر هستند. لذا برای حفظ عملکرد بهینه و افزایش طول عمر لباسشویی بوش به جای استفاده از آب داغ، دماهای پایین تر را در برنامه های شستشو انتخاب کنید.

11 – انتخاب برنامه شستشو مناسب

انواع مدل های لباسشویی بوش دارای تنظیمات و برنامه های متنوعی برای شستشوی لباس ها هستند. هر یک از این برنامه ها مخصوص شستشوی البسه با جنس، حجم و درجه کثیفی خاص است.

برای صرفه جویی در مصرف آب و انرژی، شستشوی با کیفیت لباس ها، حفظ عملکرد و کارآیی بهینه ماشین لباسشویی و افزایش طول عمر آن بهتر است با مراجعه به دفترچه راهنما، با کاربرد هریک از این برنامه ها آشنا شده و در هر زمان برنامه مناسب را انتخاب کنید.

12 – تمیز کردن فیلتر تخلیه لباسشویی بوش

گیر افتادن آلودگی ها، ذرات ماده شوینده، مو، پرز لباس و اشیا کوچکی مانند سکه در فیلتر لباسشویی باعث مسدود شدن آن و ایجاد اختلال در تخلیه آب لباسشویی می شود. گاهی این گونه اجسام از فیلتر عبور کرده و با ورود به پمپ تخلیه باعث گرفتگی پمپ و خرابی پروانه آن می شوند.

برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی به طور مرتب فیلتر را بررسی و تمیز کنید. برای تمیز کردن فیلتر از مواد شوینده ملایم و مسواک یا فرچه نرم استفاده کنید.

13 – تمیز کردن محفظه مواد شوینده

کشوی مواد شوینده یکی دیگر بخش هایی است که باید به طور مرتب آن را تمیز کنید. در صورتی که پودر شوینده برای مدت طولانی در جاپودری بماند، باعث ایجاد رسوب می شود. رسوبات مهمترین عامل انسداد لوله های لباسشویی، خرابی و از کار افتادن آن هستند.

اگر می خواهید مدت طولانی تری لباسشویی سالم و کارآمدی داشته باشد، به طور مرتب محفظه مخصوص شوینده ها را از جای خود خارج کرده و با کمک یک مسواک نرم، مواد شوینده و رسوبات تشکیل شده روی آن را پاک کنید.

14 – جرمگیری منظم لباسشویی

آب شهری معمولا حاوی مقادیر نسبتا زیادی املاح معدنی است. تجمع و رسوب این املاح به همراه ناخالصی های مواد شوینده، در بخش های مختلف لباسشویی، عملکرد آن مختل کرده و موجب افت راندمان کاری، اختلال در آبگیری و تخلیه آب دستگاه می شود. نتیجه این رویداد در نهایت کم شدن عمر مفید لباسشویی است.

جلوگیری از این اتفاق و حفظ کارکرد بهینه لباسشویی بسیار ساده است. کافی است، لباسشویی را به طور منظم (متوسط هر 6 ماه یکبار) جرمگیری کنید. برای این کار می توانید از قرص و پودر جرمگیر مخصوص لباسشویی بوش یا ترکیب سرکه و جوش شیرین استفاده کنید.

در صورتیکه با روال انجام این کار آشنایی ندارید، مطلب نحوه استفاده از پودر جرم گیر در ماشین لباسشویی را مطالعه کنید.

15 – پرهیز از روشن کردن لباسشویی در ساعات اوج مصرف

رایج ترین دلیل آسیب دیدن لازم برقی منرل از قبیل ماشین لباسشویی، نوسانات برق است. نوسان برق شهری معمولا در ساعات اوج مصرف بیشتر می شود. از این رو برای افزایش طول عمر لباسشویی بوش، تا حد امکان در ساعات اوج مصرف دستگاه را روشن نکرده و شستشوی لباس ها را به ساعات کم باری برق موکول کنید.

همچنین برای کاهش اثرات مخرب اختلالات و نوسانات برق بر لباسشویی، از محافظ برق استاندارد برای دستگاه استفاده کرده و از اتصال مستقیم دوشاخه به پریز خودداری نمایید.

16 – باز و بسته کردن آرام درب لباسشویی

باز و بسته کردن محکم و با شدت درب لباسشویی از روی عجله یا بی حوصلگی یکی از دلایل خرابی دستگیره، لولا، قفل و میکروسوئیچ درب است. اینکار فشار و ضربه شدیدی به درب وارد می کند و باعث خرابی قطعات آن می شود.

خرابی هر یک از این قطعات موجب بسته نشدن صحیح درب، انجام نشدن فرآیند شستشو و کم شدن عمر لباسشویی می شود. همچنین لازم است بعد از خشک شدن لاستیک درب و محفظه درام، درب لباسشویی را ببندید تا ضربه و فشار ناخواسته ای به آن وارد نشود.

17 – ضد عفونی دیگ لباسشویی

معمولا یکی از برنامه های شستشو در ماشین های لباسشویی، مخصوص ضد عفونی دیگ است. سعی کنید هر چند وقت یکبار با اجرای این برنامه، درام لباسشویی را ضد عفونی کنید. این کار موجب جلوگیری از بو گرفتن لباس ها در لباسشویی و طولانی شدن عمر دستگاه می شود.

به هیچ وجه برای ضدعفونی و جرم زدایی دستگاه از مواد شوینده شیمیای و اسیدی مانند سفید کننده های البسه و سطول استفاده نکنید. این مواد آسیب های جدی به درام، اتصالات و اجزای داخلی دستگاه وارد می کنند.

18 – سرویس دوره ای لباسشویی بوش

یکی از بهترین اقدامات برای افزایش طول عمر لباسشویی بوش، سرویس دوره ای آن است. با توجه به میزان استفاده از دستگاه باید هر 3 تا 6 ماه یک بار لباسشویی خود را سرویس کنید. با این کار آسیب های جزئی تشخیص داده شده و قبل از اینکه لباسشویی خسارت جدی ببیند، رفع می شوند.

با تعمیر و تعویض به موقع قطعات آسیب دیده مانند لاستیک دور درب، شیر ورودی آب، شیر برقی، شیلنگ تخلیه و غیره، لباسشویی مانند روز اول به خوبی کار می کند. نکته مهم این است که سرویس لباسشویی بوش خود را تنها به تکنسین ماهر و کارآزموده مرکز خدمات پس از فروش بوش بسپارید.

سوالات متداول

1 – عمر مفید لباسشویی بوش چقدر است؟

لباسشویی بوش یکی از برترین و باکیفیت ترین برندهای لباسشویی در سراسر جهان است که به طور متوسط 10 تا 15 سال عمر مفید دارد. با استفاده صحیح، مراقبت اصولی، سرویس منظم، تعمیر و تعویض به موقع قطعات می توان عمر آن را تا حدود 20 سال افزایش داد.

2 – آیا تعمیر لباسشویی بوش که 10 سال عمر کرده، مقرون به صرفه است؟

با توجه به افزایش قیمت ماشین لباسشویی بوش، می توان گفت تعمیر یک لباسشویی که 10 سال و یا بیشتر کار کرده گزینه مقرون به صرفه تری از خرید یک دستگاه جدید است. البته این موضوع به نوع مشکل پیش آمده برای دستگاه، قطعات نیازمند تعمیر و تعویض و نیز هزینه تعمیرات لباسشویی بوش بستگی دارد.

3 – برای نصب، سرویس و تعمیر لباسشویی بوش با کجا تماس بگیرم؟

برای دریافت خدمات نصب، سرویس و نگهداری، تعمیر و تعویض قطعات لباسشویی بوش با شماره 02141128 مرکز خدمات پس از فروش بوش تماس بگیرید. تکنسین مجرب پایدار سرویس در کوتاه ترین زمان برای کمک به شما در محل حاضر می شوند.

4 / 5. 2

پایدار سرویس

نمایندگی تعمیرات و خدمات پس از فروش بوش. ارائه دهنده مطالب آموزشی برای افزایش آگاهی مصرف کنندگان لوازم خانگی Bosch در جهت استفاده صحیح و رفع ایرادات رایج بدون نیاز به تعمیرکار.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + هشت =