عملکرد زئولیت در ماشین ظرفشویی بوش

فناوری زئولیت در نسل جدید ماشین های ظرفشویی بوش برای خشک شدن ظروف بدون استفاده از المنت گرمایی طراحی شده است. اما چگونه؟

آشنایی با ماشین ظرفشویی زئولیت دار بوش

زئولیت سنگی است که قدرت جذب جادویی بالایی دارد و قادر است مولکول های آب را به خود جذب و آن را به گرما تبدیل کند.

سنگ زئولیت ماده ای است که معمولاً در صنایع شیمیایی استفاده می شود اما کمپانی BOSCH آلمان برای اولین بار یک روش ابداعی جالب برای استفاده از این خاصیت جادویی زئولیت ارائه داده تا عملکرد ماشین ظرفشویی های بوش را تقویت کرده و مصرف انرژی را در آنها در حدود 20 درصد کاهش دهد. این نوع ماشین های ظرفشویی در ابتدا با نام SpeedMatic ارائه شد و اخیراً یک جایزه نوآوری از وزارت محیط زیست آلمان دریافت نموده است.

عملکرد زئولیت در ماشین ظرفشویی بوش چگونه است؟

در قسمت زیرین ماشین ظرفشویی بوش، محفظه ای حاوی 1.15 کیلوگرم گرانول زئولیت قرار دارد.

در طول چرخه خشک کردن ظروف، فن های داخل ماشین ظرفشویی بوش هوای مرطوب را به محفظه زئولیت می رسانند. زئولیت، مولکول های آب را جذب می کند و گرما آزاد می کند. هوای گرم و خشک خارج شده از محفظه منجر به تبخیر سریع و خشک شدن ظروف می شود.

Zeolith موجود در ماشین های ظرفشویی Bosch PerfectDry به صورت کلی سبب جذب رطوبت شده و آن را به هوای گرم تبدیل می کنند. علاوه بر این گزینه ExtraDry در صورت لزوم قدرت خشک کردن را افزایش می دهد.

شرکت بوش ادعا می کند حتی قطرات آبی که درون حفره های بسیار ریز فنجان ها و ظروف گیر کرده اند هم در طی این فرآیند خشک می شوند.

در طول چرخه شستشو ، گرمای موجود در ماشین ظرفشویی رطوبت گرانول ها را از بین می برد و محفظه را برای چرخه خشک شدن بعدی دوباره تولید می کند.

در ماشین ظرفشویی زئولیت دار بوش به غیر از سنگ زئولیت هیچ عنصر گرماساز دیگری بکار گرفته نشده و صفر تا صد تولید گرما بر عهده این سنگ جادویی می باشد.

می توان به این نکته هم اشاره کرد که ماشین ظرفشویی زئولیت دار بوش 0.83 کیلووات ساعت برق در هر چرخه مصرف می کند (حدود 20 درصد کمتر از ماشین ظرفشویی های معمولی). همچنین ماشین ظرفشویی زئولیت دار بوش با مصرف حدوداً 10 لیتر آب در هر سیکل شستشو کمترین مصرف آب نسبت به ماشین ظرفشویی های معمولی که حدود 14 لیتر آب مصرف میکنند را دارا می باشد.

علاوه بر این طول مدت برنامه ظرفشویی زئولیت دار بسیار کوتاه تر از طول مدت برنامه ماشین ظرفشویی معمولی میباشد.

ماشین ظرفشویی بوش speedMatic از این توانایی برای تقویت عملکرد خود استفاده می کند و این اولین باری است که زئولیت ها در خارج از صنعت در یک محصول مصرفی در بازار انبوه استفاده می شوند.

بررسی کاربرد زئولیت در ماشین ظرفشویی بوش

زئولیت ها در واقع نقش اصلی را در ماشین های ظرفشویی بوش ایفا می کنند. ما به عنوان فردی که می خواهیم از ظرفشویی بوش استفاده کنیم می توانیم به عنوان یک تکنولوژی نیز زئولیت را در نظر بگیریم. استفاده از زئولیت می تواند به ما کمک کند تا ظروف و لوازم آشپزخانه به خوبی خشک شوند. این ماده به خوبی جاذب گرما و رطوبت است و نقش خودش را در این امر به راحتی ایفا می نماید.

از مزایای زئولیت می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

خشک کردن وسایل به صورت بهینه

زئولیت ها می توانند رطوبت را جذب کنند و به راحتی آن را تبدیل به گرما کنند. این مورد می تواند زمان خشک کردن وسایل و ظروف را به راحتی کاهش دهد.

کاهش مقدار مصرف انرژی

زئولیت ها را می توانیم به عنوان یک جذاب گرما و رطوبت به صورت فعال در نظر بگیریم. یکی از مهمترین موارد در این خصوص این است که زئولیت باعث کاهش مقدار مصرف انرژی های گرمایی و سرمایی می شود و می تواند به افراد در زمینه های مصرف انرژی کمک کند تا هزینه های کمتری را در این راستا پرداخت نمایند.

 افزایش بهبود مستمر شست و شو

شست و شو در اثر استفاده از زئولیت می تواند بهبود یابد. همچنین در صورتی که از ماشین های ظرفشویی استفاده می کنید باید بدانید که استفاده از زئولیت می تواند شما را به سمت یک سبک شست و شوی بهتر نیز برساند.

کاهنده اثرات محیطی

یکی دیگر از مواردی که می توانیم در خصوص زئولیت آن را در نظر بگیریم این است که  هر چه انرژی کمتری در این خصوص توسط ماشین های ظرفشویی مصرف شود. زئولیت می تواند باعث کاهش گازهای گلخانه ای و تمامی اثرات منفی آن بر محیط زیست نیز شود. این امر نیز جز مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید.

به طور کلی زئولیت ها را می توانیم جز شماره یک تکنولوژی های پیشرفته در نظر بگیریم که به ما کمک می کنند تا هر چه راحت تر روند خشک شویی بسیار خوبی را به نتیجه برسانیم که باعث صرفه جویی انرژی و بهبود کیفیت شست و شو خواهد شد و هیچ اثر بدی نیز بر محیط نخواهدگذاشت. این امر نیز مهم است و از اهمیت بالایی برخوردار است و توجه به آن نیز خالی از لطف نخواهد بود.

ساز و کار ماشین ظرفشویی زئولیت دار بوش چگونه است؟

درون کابین ماشین ظرفشویی بوش زئولیت دار و در قسمت زیرین محفظه ای حاوی 1.15 کیلوگرم گرانول زئولیت که همان سنگ های زئولیت هستند قرار دارند. در طول چرخه خشک کردن، فن های داخل ماشین ظرفشویی گرمای بوجود آمده از طریق محفظه زئولیت را به گردش درمی آورند. در واقع زئولیت مولکول های آب را جذب می کند و گرما را آزاد می کند. هوای گرم و خشک خارج شده از محفظه منجر به تبخیر سریع آب می شود.

در طول چرخه شستشو ، گرمای بوجود آمده در ماشین ظرفشویی رطوبت گرانول ها را از بین می برد و محفظه را برای چرخه خشک شدن بعدی آماده می کند.

نقاط ضعف و قدرت ماشین ظرفشویی زئولیت دار بوش

زئولیت بسیار سریع، کارآمد، با دوام و کم مصرف است. براساس آنچه که می دانیم، ادغام زئولیت در ماشین ظرفشویی واقعاً یکی از نوآوری هایی به نظر می رسد که به تدریج ممکن است انقلابی در صنعت ماشین ظرفشویی ایجاد کند. اما در حال حاضر ، بوش صاحب این فناوری است.

نکته قابل توجه این است که سنگ زئولیت موجود در محفظه ظرفشویی احتیاجی به تعویض ندارد.

در پایان مرحله شستشو و هنگامی که درب دستگاه را باز می کنید هیچ اثری از بخار نخواهید دید چرا که در سیکل آخر کل بخار ایجاد شده توسط زئولیت جذب خواهد شد.

در ماشین ظرفشویی زئولیت دار بوش به علت حذف المنت، هیچ صدای جلب توجه کننده ای از دستگاه شنیده نخواهد شد و ماشین ظرفشویی شما با نجوایی بسیار آرام در حدود 42 دسیبل به فعالیت خود ادامه خواهد داد!

استفاده از زئولیت به عنوان یک ماده معدنی در ماشین ظرفشویی همانند بکار گیری اتومبیل های امروزی از انرژی خورشیدی می باشد که کمترین آسیب پذیری برای محیط زیست را به همراه دارد و مصرف برق، آب و انرژی را بطور چشمگیری کاهش می دهد.

مهم ترین نقطه ضعف ظرفشویی زئولیت دار قیمت بالای آن نسبت به ظرفشویی معمولی می باشد که می توان از آن به عنوان تنها نقطه ضعف این ماشین ظرفشویی یاد کرد!

بررسی مزایا و معایب زئولیت در ماشین های ظرفشویی

مزایا و معایب بسیاری در خصوص ماشین های ظرفشویی وجود دارند که در ادامه می توانیم به آن ها اشاره داشته باشیم با نمایندگی بوش همراه باشید .

بررسی مزایا

اولین مورد این است که استفاده از زئولیت  باعث صرفه جویی در مصرف انرژی نیز می شود. همچنین می توانیم خشک کردن بهینه را نیز برای زئولیت ها در نظر بگیریم.

زئولیت به ما کمک می کند تا به بهترین شکل روند شست و شو را نیز به انجام برسانیم.

کاهش تراکم صوتی نیز یکی دیگر از مواردی است که دلیلش استفاده از زئولیت خواهد بود. این مورد به خاطر این است که ماشین ظرفشویی که زئولیت دارد می تواند کارکرد خوبی داشته باشد و زمان لازمی نیز برای خشک کردن لباس ها بگذارد. البته در این حالت هیچ گونه تراکم صوتی نیز وجود نخواهد داشت.

بررسی معایب

در خصوص معایب استفاده از زئولیت می توانیم در نظر بگیریم که ماشین های ظرفشویی زئولیت دار گران هستند و البته برخی از افراد توانایی تهیه آنها را نیز نخواهند داشت که در این خصوص می توانیم به برند بوش اشاره کنیم.

برند بوش با توجه به کیفیتی که دارد توانسته به بهترین شکل ماشین ظرفشویی با کیفیتی را نیز تولید کند و به بازار عرضه کند. نکته مهم در این خصوص این است که ما نیز می توانیم با توجه به نیاز خود بهترین نوع ماشین ظرفشویی که دارای زئولیت است را تهیه کنیم تا به یک بهبود خاص در شست و شو نیز دست یابیم. این مورد نیز جز نکات مهم به حساب می آید.

در صورت تمایل به دریافت مشاوره در زمینه تعمیر ماشین ظرفشویی بوش می توانید با کارشناسان سرویس بوش تماس بگیرید. (تلفن تماس : 02141128)

تهیه و گردآوری : ساناز پالیزوان

5 / 5. 6

پایدار سرویس

نمایندگی تعمیرات و خدمات پس از فروش بوش. ارائه دهنده مطالب آموزشی برای افزایش آگاهی مصرف کنندگان لوازم خانگی Bosch در جهت استفاده صحیح و رفع ایرادات رایج بدون نیاز به تعمیرکار.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 7 =