تمیز کردن ماشین ظرفشویی بوش

شستشو و تمیز کردن مرتب ماشین ظرفشویی یکی از مهمترین اقدامات برای افزایش عمر مفید، حفظ کارآیی و بهبود عملکرد دستگاه است. تمیز کردن منظم در کنار سرویس دوره ای شما را از تعمیرات ماشین ظرفشویی بوش و هزینه های بالای آن بی نیاز می کند. در ادامه این مقاله در مورد اهمیت تمیز کردن و نحوه شستشوی ماشین ظرفشویی بوش بیشتر صحبت خواهیم کرد. تا پایان با ما همراه باشید.

چرا تمیز کردن ماشین ظرفشویی بوش مهم است؟

ماشین ظرفشویی وسیله ای کاربردی است که برای تمیز کردن، شستشوی کامل و از بین بردن آلودگی ها و باکتری های روی ظروف مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو به نظر می رسد خود دستگاه همیشه پاکیزه است و نیازی به شستشو و تمیز کردن ندارد.

اما در واقعیت، باقی مانده مواد غذایی، چربی ها و جرم های پاک شده از روی ظروف به مرور در سطح محفظه داخلی، سبدهای ماشین ظرفشویی و درون فیلترها رسوب می کند. تمیز نکردن این آلودگی های به جا مانده بعد از مدتی باعث بوی بد ظرفشویی، کدر شدن و ایجاد لکه روی ظروف در دفعات بعدی شستشو، گرفتگی فیلتر و انسداد مسیر تخلیه آب می شود. این اتفاقات در نهایت منجر به کاهش کارآیی ماشین ظرفشویی در شستشوی بهینه ظروف، خراب قطعات داخلی و کاهش عمر خود دستگاه خواهد شد.

بنابراین تمیز کردن و شستشو به طور منظم برای افزایش طول عمر ظرفشویی بوش و حفظ عملکرد آن بسیار مهم است.

چه زمانی باید ماشین ظرفشویی بوش را تمیز کنم؟

زمان تمیز کردن ماشین ظرفشویی به میزان استفاده شما از دستگاه بستگی دارد. اگر به صورت روزانه یا بیش از 3 تا 4 مرتبه در هفته ماشین ظرفشویی را روشن می کنید باید حداقل ماهی یکبار آن را تمیز کنید.

چنانچه میزان استفاده شما از دستگاه اندک است و در طول ماه بیش از چند بار آن را روشن نمی کنید، کافی است بعد از هر بار شستشوی ظروف فیلتر کف دستگاه را تمیز کنید و هر 3 تا 4 ماه یکبار ماشین ظرفشویی خود را شستشو دهید.

غیر از این بازه های زمانی، هر وقت احساس کردید ظرفشویی بوی بدی دارد، یا ظروف در ماشین ظرفشویی به خوبی شسته نمی شوند و بوی نامطبوعی می گیرند، لازم است فرآیند شستشوی ماشین ظرفشویی بوش را انجام دهید.

پیشنهاد می کنیم مطلب راه حل های خانگی برای رفع بوی بد ماشین ظرفشویی بوش را نیز مطالعه کنید.

کدام قسمت های ماشین ظرفشویی بوش باید تمیز شوند؟

تمامی قسمت های ماشین ظرفشویی بوش قابل تمیز کردن نیست. گاهی عدم آگاهی در این مورد موجب ورود آب به قسمت های برقی و سوختن قطعات الکتریکی دستگاه می شود. در هر بار شستشوی ماشین ظرفشویی بوش کافی است قسمت های زیر را تمیز کنید:

  • بدنه ماشین ظرفشویی
  • فیلتر کف دستگاه
  • بازوهای آبپاش
  • سبدهای ماشین ظرفشویی
  • شیلنگ تخلیه
  • لاستیک درب

شوینده مناسب برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی بوش کدام است؟

قبل از اقدام برای تمیز کردن ظرفشویی بوش باید بدانید از چه ماده شوینده ای برای این کار استفاده کنید. جرمگیر مخصوص ماشین ظرفشویی بوش، جوش شیرین، سرکه سفید و مایع ظرفشویی شوینده های مناسبی برای تمیز کردن بخش های مختلف دستگاه هستند که در ادامه نحوه استفاده از آن ها را توضیح می دهیم.

در استفاده از مواد شوینده دقت داشته باشید که به هیچ عنوان شوینده ها را نباید با هم ترکیب کنید. ترکیب شوینده های شیمیایی و حتی موادی مانند جوش شیرین و سرکه موجب انتشار گازهای سمی و خطرناک خواهد شد. همچنین توصیه می شود هنگام کار با انواع شوینده و جرمگیر از دستکش و ماسک استفاده نمایید.

راهنمای تمیز کردن و شستشوی ماشین ظرفشویی بوش

پیش از شروع تمیز کردن ماشین ظرفشویی برای حفظ ایمنی، دوشاخه دستگاه را از برق بکشید.

1 – تمیز کردن بدنه

نحوه تمیز کردن بدنه ماشین ظرفشویی به جنس آن بستگی دارد. با انتخاب شوینده مناسب می توان تمامی لکه ها، چربی ها و رد انگشتان را از روی بدنه پاک کرد.

  • بدنه استیل: برای جرمگیری و تمیز کردن این جنس بدنه، از اسپری های شوینده مخصوص استیل استفاده کنید.
  • بدنه پلاستیک: برای پاک کردن این بدنه، مقداری مایع ظرفشویی را با آب گرم مخلوط کرده و با استفاده از یک ابر یا پارچه نرم قسمت های بیرونی را به خوبی شستشو داده و سپس خشک کنید.

2 – تمیز کردن فیلتر ظرفشویی بوش

فیلتر ظرفشویی بوش از جمله اجزایی است که باید به طور مرتب تمیز شود. زیرا هر چند وقت یکبار پر از چربی، رسوبات و باقی مانده مواد غذایی می شود. کثیف بودن و گرفتگی فیلتر موجب بوی بد ظرفشویی، اختلال در تخلیه آب، تمیز نشدن ظروف و ایجاد لکه روی آن ها خواهد شد.

برای تخلیه فیلتر و تمیز کردن آن، باید فیلتر را در خلاف جهت حرکت عقربه های ساعت چرخانده و آن را بیرون بکشید. فیلتر را زیر شیر آب گرم گرفته و به خوب آبکشی کنید. برای از بین بردن جرم و گرفتگی روزنه های فیلتر، از فرچه یا مسواک و مقداری شوینده استفاده نمایید. توری داخل فیتر را نیز جدا کرده به همین روش تمیز کنید. در پایان فیلتر را به صورت استوانه ای زیر شیر آب نگه دارید، آب باید به سادگی از فیلتر عبور کند. در غیر این صورت فیلتر خوب تمیز نشده است.

با خارج کردن فیلتر از ماشین ظرفشویی ممکن است مقداری مواد غذایی و جرم در زیر آن مشاهده کنید که می تواند به پروانه پمپ تخلیه صدمه بزند. پس آن ها را با کمک یک قاشق بیرون بیاورید.

بعد از شستشوی فیلتر حتما بلافاصله آن را سرجای خود قرار دهید که یک وقت دستگاه بدون فیلتر روشن نشود.

3 – تمیز کردن محفظه داخلی ظرفشویی بوش

برای تمیز کردن داخل ماشین ظرفشویی می توانید روش های مختلفی را به کار ببرید:

  • استفاده از جرمگیر مخصوص ماشین ظرفشویی بوش

استفاده از قرص یا پودر جرمگیر مخصوص ماشین ظرفشویی بوش بهترین و ساده ترین روش برای جرمگیری و تمیز کردن این دستگاه است. برای اینکار کافی است یک قرص یا یک بسته کامل پودر جرمگیر را داخل محفظه قرص ظرفشویی ریخته و دستگاه خود را با طولانی ترین برنامه شستشو روشن کنید. اجازه دهید شستشو کامل انجام شده و ظرفشویی جرمیگری شود.

برای جرمیگری ظرفشویی بوش همه ظروف داخل آن را خارج کنید و هیچ شوینده دیگری در آن نریزید. اگر جرمگیر مخصوص در دسترس ندارید، سایر مواد و روش هایی که در ادامه توضیح می دهیم را به کار ببرید.

  • استفاده از سرکه سفید

دو پیمانه سرکه سفید را در کاسه کوچکی ریخته و داخل ظرفشویی بگذارید. سپس بالاترین دما را برای ماشین ظرفشویی تنظیم کرده و بدون استفاده از قرص، جلادهنده و هر نوع ماده شوینده دیگر، دستگاه را روشن کنید. به این ترتیب فضای داخلی دستگاه با آب و سرکه به خوبی تمیز و عاری از هر گونه آلودگی شده و بوی بد آن از بین می رود.

  • استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین نیز همانند سرکه، می تواند جرم و رسوبات، باکتری ها و بوی نامطبوع را از بین ببرد و محفظه ظرفشویی را کاملا تمیز می کند. دو پیمانه جوش شیرین را در کف ماشین ظرفشویی ریخته و یک برنامه شستشو با دمای بالای آب را اجرا کنید. هنگام استفاده از جوش شیرین برای جرمگیری و میکروب زدایی لازم نیست سایر شوینده های مخصوص ماشین ظرفشویی را به کار ببرید.

استفاده از این مواد برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی، علاوه بر جرمگیری محفظه داخلی جرم و رسوبات موجود روی بازوهای آبپاش، سبدها، فیلتر و شیلنگ تخلیه را نیز از بین می برد.

4 – تمیز کردن سبدها

بعد از جرمگیری ماشین ظرفشویی، برای اطمینان از تمیز شدن همه قسمت ها و شستشوی کامل تر، سبدهای داخل ماشین را بیرون بیاورید و با دقت فضای داخلی را بررسی کنید.

سبد‌ها را با فرچه و مقداری شوینده به طور کامل تمیز کنید تا اثری از آلودگی و رسوبات روی آن ها باقی نماند. در نهایت سبدها را آبکشی کنید و در جای خود قرار دهید.

اگر لکه ای روی بدنه باقی مانده با استفاده از سرکه یا آبلیمو، یا ترکیب آب و جوش شیرین آن را پاک کنید. استفاده از لکه بر و جرمگیرهای شیمیایی اگرچه لکه ها را بهتر پاک می کند اما به مرور به بدنه و اجزای دستگاه آسیب می رساند.

5 – تمیز کردن بازوهای آبپاش

یکی دیگر از بخش های مهم ماشین ظرفشویی که باید تمیز شود، بازوهای آبپاش است. سوراخ های اسپری آب به مرور ممکن است توسط رسوب آب یا چربی و باقی مانده غذا مسدود شوند. در نتیجه پاشش آب ناقص بوده و ظروف در ماشین ظرفشویی به درستی شسته و آبکشی نمی شوند.

برای نظافت این قطعه باید اهرم آبپاش را ک در کف ماشین ظرفشویی قرار دارد جدا کرده و آن را خارج کنید.

با استفاده از سرکه بازوها را بشویید. اگر سوراخ های آبپاش مسدود شده اند با استفاده از سوزن آن را باز کنید. بهتر است پروانه های آبپاش که با پیچ به اهرم چسبیده اند را نیز جدا کرده و زیر شیر آب گرم به خوبی بشویید.

6 – تمیز کردن شیلنگ تخلیه ظرفشویی بوش

انسداد و گرفتگی شیلنگ تخلیه از جمله مواردی است که مشکلاتی مانند باقی ماندن آب در ماشین ظرفشویی، نشت آب، فشار به پمپ تخلیه و خرابی آن را در پی دارد. بنابراین درهر باز تمیز کردن و شستشوی ماشین ظرفشویی باید این قسمت را نیز تمیز کنید.

شیلنگ تخلیه را از دستگاه جدا کرده و داخل آن را با استفاده از فشار آب تمیز کنید. اگر گرفتگی در شیلنگ وجود دارد با کمک یک میله یا شی بلند آن را خارج کنید. اگر گرفتگی شدید است یا شیلنگ تخلیه آسیب دیده توصیه می شود آن را تعویض نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع، مطلب آموزش تعویض شیلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی بوش را مطالعه کنید.

7 – تمیز کردن لاستیک درب ظرفشویی

لاستیک درب ظرفشویی بوش قطعه ای است که که برای جلوگیری از نشت آب در زیر درب تعبیه شده است. باقی ماندن جرم، آلودگی و چربی روی لاستیک درب به مرور باعث فرسودگی و خراب شدن آن می شود. اگر لاستیک زیر درب آسیب ببیند، آب از قسمت جلوی ظرفشویی به بیرون نفوذ می کند. برا جلوگیری از پوسیدگی و افزایش طول عمر این قطعه بعد از هر بار استفاده درب ماشین ظرفشویی و لاستیک زیر آن را تمیز و خشک کنید.

0 / 5. 0

تیم نویسندگان وبلاگ پایدار سرویس

هدف ما از ارائه این مطالب، افزایش آگاهی مصرف کنندگان لوازم خانگی Bosch در جهت استفاده صحیح و رفع ایرادات رایج بدون نیاز به تعمیرکار است. محتوای این وبلاگ حاصل تجربیات تکنسین و تعمیرکاران پایدار سرویس در پاسخ به سوالات و مشکلات پرتکرار مشتریان است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =