افزایش طول عمر ماشین ظرفشویی بوش

استفاده صحیح و توجه به نکات مراقبت و نگهداری از ماشین ظرفشویی تاثیر بسزایی در حفظ عملکرد و کارآیی بهینه این دستگاه و افزایش طول عمر آن دارد.

اگرچه برند بوش از بهترین قطعات و پیشرفته ترین فناوری ها برای تولید محصولات خود استفاده می کند که عمر مفید بالایی دارند و به راحتی آسیب نمی بینند، اما استفاده غیر اصولی و عدم مراقبت صحیح، هر دستگاه با کیفیتی را نیز در معرض خرابی قرار می دهد و آن را از کار می اندازد.

از این رو در این مقاله سعی می کنیم مهمترین نکات مراقبتی برای نگهداری صحیح و افزایش طول عمر ماشین ظرفشویی بوش را به شما آموزش دهیم.

عناوین این مطلب پنهان

آشنایی با نحوه نگهداری از ماشین ظرفشویی بوش

1- توجه به دستورالعمل های دفترچه راهنما

بهترین راهنما برای افزایش طول عمر ظرفشویی بوش و استفاده بهینه و صحیح از این دستگاه، رعایت دستورالعمل های ذکر شده در دفترچه راهنمای همراه محصول است. در این دفترچه همه نکات مهم در رابطه با نصب، نحوه استفاده، برنامه های شستشو، ارورها و موارد دیگر ذکر شده است. با رعایت این نکات، دستگاه سالیان طولانی بدون مشکل برای شما کار می کند.

2 – انتخاب محل مناسب برای نصب دستگاه

فرقی ندارد ماشین ظرفشویی بوش از نوع رومیزی است یا مبله یا توکار، در هر صورت باید مکان مناسبی را برای نصب آن در نظر بگیرید. محل نصب ماشین ظرفشویی بوش باید جایی باشد که دسترسی مناسبی به لوله های آب ورودی سرد و گرم، خروجی فاضلاب و پریز برق دارد. به طوری که طول شیلنگ های ورودی آب و خروجی فاضلاب نباید بیش از 3 متر شود. این مکان معمولا جایی نزدیک به سینک ظرفشویی در آشپزخانه است.

با توجه به ابعاد دستگاه مکانی را برای نصب آن انتخاب کنید که ماشین ظرفشویی به راحتی در آن جای بگیرد و جابجایی آن دشوار نباشد. به منظور تبادل هوا و تهویه مناسب ماشین ظرفشویی باید دیوارهای کناری و پشتی حداقل 5 سانتی متر فاصله داشته باشد تا موتور دستگاه در حین کار بیش از حد گرم نشود. به علاوه سطحی که ماشین ظرفشویی روی آن نصب می شود باید صاف و هموار و سفت و محکم باشد.

3 – نصب ماشین ظرفشویی توسط تکنسین نمایندگی بوش

نحوه نصب ماشین ظرفشویی بوش تاثیر مستقیمی بر عملکرد بهینه و افزایش طول عمر آن دارد. اگر می خواهید دستگاه شما به طرز اصولی و صحیحی نصب شود، انجام این کار را به تکنسین نمایندگی بوش بسپارید که تجربه و مهارت کافی برای انجام آن را دارند.

تکنسین پایدار سرویس به عنوان علاوه بر نصب ماشین ظرفشویی نکات مهم در مورد نحوه استفاده بهینه از دستگاه را نیز به شما آموزش می دهند تا برای کار با دستگاه دچار مشکل نشوید. کافی است با شماره 02141128 نمایندگی خدمات پس از فروش بوش تماس بگیرید.

4 – استفاده از دستگاه محافظ برق برای ماشین ظرفشویی بوش

یکی از دلایل اصلی خرابی قطعات داخلی و کاهش عمر ماشین ظرفشویی بوش، نوسانات برق شهری است. برای جلوگیری از این آسیب توصیه می شود دستگاه خود را به جای اتصال مستقیم به پریز برق به دستگاه محافظ برق استاندارد وصل کنید.

5 – روشن کردن ماشین ظرفشویی در ساعات کم باری

نوسانات برق معمولا در ساعات اوج مصرف بیشتر است. برای حفاظت از ماشین ظرفشویی بوش در برابر نوسان برق و تغییرات شدید ولتاژ که می تواند موجب سوختن موتور، برد کنترل و سایر قسمت های الکتریکی دستگاه شود از روشن کردن دستگاه در ساعات اوج مصرف برق بپرهیزید. تا حد امکان شستشوی ظروف با ماشین ظرفشویی را به ساعات کم باری (اواخر شب تا اوایل صبح) موکول کنید.

6 – تراز کردن ماشین ظرفشویی

بسیاری از ایراداتی که برای ماشین ظرفشویی پیش می آید، از جمله سرو صدای بلند و لرزش غیر عادی ناشی از تراز نبودن دستگاه است که در نهایت موجب کاهش عمر مفید آن می شود. بنابراین در مراقبت و نگهداری ماشین ظرفشویی بوش از تراز بودن دستگاه بعد از نصب مطمئن شوید.

7 – انتخاب صحیح برنامه های شستشو

انواع مدل های ماشین ظرفشویی بوش سری 4، سری 6 و سری 8 دارای برنامه های متنوعی برای شستشوی ظروف مختلف هستند. انتخاب برنامه شستشو متناسب با نوع ظروف، حجم و میزان کثیفی آن ها علاوه بر ارائه شستشوی با کیفیت، موجب حفظ سلامت و عملکرد بهینه دستگاه نیز می شود. مثلا انتهاب برنامه های کوتاه مدت اگرچه در زمان و مصرف آب و انرژی صرفه جویی می کنند اما برای شستشوی ظروف خیلی کثیف و چرب اصلا مناسب نیستند.

8 – توجه به نظافت داخل ماشین ظرفشویی

یکی دیگر از نکات مراقبتی برای نگهداری از ماشین ظرفشویی بوش و افزایش عمر آن، توجه به نظافت دستگاه است. این دستگاه پرکاربرد همواره در معرض، چربی، باقی مانده مواد غذایی، جرم و رسوبات آب و مواد شوینده قرار دارد. تجمع این مواد در فیلتر تخلیه و قسمت های مختلف محفظه شرایط را برای رشد باکتری ها و ایجاد بوی نامطبوع فراهم می کند. ادامه این روند، کارآیی ماشین ظرفشویی برای شستشوی ظروف را کاهش داده و به خود دستگاه نیز آسیب می رساند. تمیزکردن ماشین ظرفشویی بوش برای جلوگیری از آسیب به بخش های داخلی آن شامل موارد زیر است:

  • تمیز کردن فیلتر

فیلتر ماشین ظرفشویی محل تجمع باقی مانده مواد غذایی و رسوبات است. کثیف بودن فیلتر موجب ایجاد بوی بد و اختلالا در تخلی آب ماشین ظرفشویی مب شود. بنابراین بایدبه طور مرتب تمیز شود. بهتر است بعد از هر 2 بار شستشوی ظروف فیلتر دستگاه را جدا کرده و کاملا تمیز کنید و بشویید. اگر دستگاه شما فیلتر قابل شستشو ندارد باید فیلتر را در بازه های زمانی منظم تعویض نمایید.

  • نظافت سبدها و قفسه ها

یکی دیگر از قسمت هایی که باید به نظافت آن اهمیت دهید قفسه های نگهدارنده ظروف در ماشین ظرفشویی است. هر از گاهی سبدها را خارج کرده و با آب گرم و مایع ظرفشویی به خوبی بشویید.

  • تمیز کردن لاستیک دور درب

واشر درب ماشین ظرفشویی از جمله قسمت هایی است که بسیار سریع آلوده می شود و مکان مناسبی برای تجمع و رشد باکتری ها و قارچ ها است. لذا سعی کنید به طور لاستیک دور درب را با استفاده از دستمال مرطوب و شوینده ملایم تمیز و خشک نمایید.

عدم نظافت و پاکسازی این قطعه باعث کاهش عملکرد مطلوب و طول عمر دستگاه شده و حتی زمینه را برای بیماری اعضای خانواده فراهم می سازد.

  • تمیز کردن بازوهای آبپاش

بازوهای آبپاش ماشین ظرفشویی دارای سوراخ هایی است که هنگام کارکردن آب با فشار از آن ها خارج شده و روی ظروف اسپری می شود تا کثیفی آن ها از بین برود. گرفتگی سوراخ های آبپاس توسط رسوبات آب یا باقی مانده مواد غذایی عملکرد این بخش را مختل کرده و باعث می شود ظروف به خوبی آبکشی نشوند و عمر دستگاه کاهش یابد. برای جلوگیری از این مسئله لازم است هر چند وقت یکبار بازوهای آبپاش و سوراخ های آن را تمیز کنید.

  • نظافت مسیر خروج آب

علاوه بر فیلتر ماشین ظرفشویی، لازم است بقیه قسمت های مسیر تخلیه از جمله شیلنگ خروجی فاضلاب را مرتبا تمیز کنید. انسداد و گرفتگی در مسیر خروج آب می تواند مشکلات مختلفی مانند تمیز نشدن ظروف، نشت آب و عدم تخلیه آب در ماشین ظرفشویی را به دنبال داشته باشد.

  • شستشوی محفظه ظرفشویی

دیواره های داخلی و محفظه دستگاه نیز نیاز به شستشو و تمیز کردن دارد. برای این کار از آب گرم و مایع ظرفشویی استفاده کرده و تمامی قسمت ها را به خوبی تمیز کنید. سپس همه جا را با دستمال نرم کاملا خشک کنید.

البته ماشین های ظرفشویی بوش مجهز به برنامه هایی برای شستشوی خود دستگاه هستند. کافی است با توجه به میزان استفاده از دستگاه هر چند وقت یکبار این برنامه مخصوص را برای نظافت و از بین بردن آلودگی های داخل ماشین ظرفشویی اجرا کنید. مدل های جدیدتر و رده بالای ظرفشویی بوش زمان نیاز به شستشوی دستگاه را با آلارم به شما اعلام می کنند.

برای شستشوی کامل تر می توانید هنگام اجرای این برنامه یک ظرف حاوی سرکه و نمک را درون محفظه قرار دهید. پس از اتمام شستشو نیز همه قسمت ها را خشک کنید. مسلما بخش هایی که در معرض آلودگی بیشتر هستند باید با وسواس بیشتری تمیز شوند.

9 – جرمگیری ماشین ظرفشویی

یکی از مواد بسیار مهم در نگهداری و مراقبت از ماشین ظرفشویی، جرمگیری به موقع دستگاه است. این مسئله موجب حفظ بهداشت و کارآیی دستگاه، کاهش مصرف آب و انرژی، کاهش نیاز به تعمیرات ماشین ظرفشویی بوش و افزایش طول عمر آن می شود.

برای اینکار باید از جرم گیرهای مخصوص ماشین ظرفشویی که به شکل پودر، قرص و ژل هستند استفاده کنید. نحوه استفاده از جرم گیر در ظرفشویی بوش بسیار ساده است. شما باید ماده جرمگیر را درون محفظه قرص ظرفشویی قرار داده و بدون اینکه ظرفی داخل دستگاه باشد یک برنامه شستشو با دمای بالا را انتخاب کنید.

ماشین های ظرفشویی بوش دارای برنامه مخصوص برای جرمگیری هستند که با مراجعه به دفترچه راهنما می توانید آن را پیدا کنید.

10 – پرهیز از شستشوی چاقوهای نوک تیز در ماشین ظرفشویی

برای حفظ کارآیی ماشین ظرفشویی و طولانی کردن عمر آن، بهتر است برخی ظروف که ممکن است به دستگاه و سایر ظروف آسیب برسانند را داخل آن قرار ندهید. چاقوهای نوک تیز از جمله این ظروف هستند. اگر می خواهید کارد و چاقوهای بزرگ و نوک تیز را در ماشین ظرفشویی بشویید آن ها را در پایین ترین قسمت محفظه قرار دهید.

11 – پاک کردن ظروف قبل از شستشو در ماشین ظرفشویی

توصیه می شود قبل از اینکه ظروف را در ماشین ظرفشویی بچینید، باقی مانده مواد غذایی را از روی آن ها پاک کنید. این کار ساده دستگاه ار آسیب و اختلال در عملکرد نجات می دهد.

12 – استفاده از مواد شوینده مناسب و به اندازه

یکی از موادی که می تواند به شدت به ماشین ظرفشویی آسیب برساند، استفاده بیش از حد از مواد شوینده و شوینده های بی کیفیت است. اگر می خواهید برای مدت طولانی، بدون خرابی از ماشین ظرفشویی بوش خود استفاده کنید در انتخاب ماده شوینده دقت نمایید.

ماده شوینده اضافه نه تنها ظروف شما را تمیز تر نمی کند بلکه به دستگاه صدمه جدی وارد می کند.

شوینده های غیر استاندارد روی ظروف لکه و خط و خش به جا می گذارند و به بخش های داخلی آسیب می رسانند. انواع قرص، ژل، جلادهنده و نمک ظرفشویی را از برندهای معتبر که کیفیت بالایی دارند تهیه کرده و با انتخاب برنامه مناسب، شستشوی کامل و بی نقص ظروف را تجربه کنید.

13 – تنظیم صحیح درجه سختی آب

یکی دیگر از مهمترین نکات مراقبتی برای افزایش طول عمر ظرفشویی بوش و نگهداری اصولی از آن، تنظیم درجه سختی آب ورودی به دستگاه است.

با توجه به متفاوت بودن مقدار املاح موجود در آب هر منطقه، شما می توانید با کمک دفترچه راهنما، درجه سختی آب ماشین ظرفشویی را تنظیم کنید.

هرچه سختی آب بیشتر باشد، دستگاه برای نرم کردن آب و از بین بردن رسوبات نمک بیشتری مصرف می کند. این مسئله اهمیت زیادی در حفظ سلامت دستگاه و کارآیی آن دارد.

14 – باز گذاشتن درب ماشین ظرفشویی بعد از اتمام شستشو

بعد از اتمام فرآیند شستشو و قبل از خارج کردن ظروف، اجازه دهید درب ماشین ظرفشویی حداقل به مدت 10 دقیقه باز بماند تا ظرف ها بهتر و راحت تر خشک شوند. این اقدام ساده موجب خشک شدن محفظه داخلی شده و از بو گرفتن دستگاه جلوگیری می کند.

15 – توجه به صداهای ماشین ظرفشویی

در حین شستشوی ظروف در ماشین ظرفشویی دقت کنید که دستگاه صدای اضافه و ناهنجاری نداشته باشد. اگر احساس می کنید صدای دستگاه تغییر کرده یا زیاد شده و صداهایی مانند ساییده شدن یا خرد شدن از آن به گوش می رسد نباید نسبت به آن بی تفاوت باشید.

در این مواقع سریعا دستگاه را خاموش کنید. زیرا در اغلب موارد صدای بلند و غیرعادی نشانه خرابی قطعات مهمی مانند بازوی آبپاش، موتور، پمپ تخلیه، فیلتر و پروانه پمپ است که باید هر چه سریعتر تعمیر شود.

16 – توجه به ارورهای ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی بوش با نمایش کدهای ارور روی صفحه نمایش به شما اعلام می کند که در یکی از بخش های داخلی مشکلی پیش آمده و نیاز به رسیدگی دارد.

در صورت مشاهده کد ارور در ظرفشویی بوش، قبل از اینکه دستگاه صدمه جدی ببیند به دنبال عیب یابی و رفع ایراد آن باشید. توصیه می شود تا زمانی که علت ارور را پیدا و آن را برطرف می کنید، از ماشین ظرفشویی استفاده نکنید.

17 – کنترل مداوم واشر درب ماشین ظرفشویی بوش و تعویض به موقع آن

یکی دیگر از نکات مهم برای نگهداری از ماشین ظرفشویی بوش کنترل واشر درب است. علاوه بر اینکه لاستیک درب را به طور مرتب تمیز می کنید باید حواستان به سالم بودن آن هم باشد. اگر این قطعه آسیب ببیند آب به بیرون نشت کرده و عملکرد دستگاه مختل می شود. تعویض به موقع لاستیک دور درب مشاین ظرفشویی مانع از آسیب به قطعات دیگر و کاهش عمر دستگاه می شود.

18 – سرویس دوره ای ماشین ظرفشویی بوش

مهمترین موضوع در زمینه مراقبت و نگهداری ماشین ظرفشویی بوش سرویس دوره ای دستگاه توسط تکنسین ماهر است. تکنسین با بررسی منظم و دقیق دستگاه، ایرادات احتمالی و خرابی های جزئی را رفع و قطعات معیوب را تعمیر و تعویض می کند. این کار شما را از تعمیرات اساسی ماشین ظرفشویی و هزینه های هنگفت آن نجات می دهد.

لازم به ذکر است سرویس، عیب یابی و تعمیر ظرفشویی بوش لزوما باید توسط کارشناسان خبره نمایندگی تعمیرات بوش انجام شود. این افراد با آخرین تکنولوژی های لوازم خانگی بوش آشنا بوده و به راحتی ایرادات این محصولات را تشخیص داده و رفع می کنند.

چگونه ماشین ظرفشویی بوش را تمیز کنیم؟

برای انجام این کار ابتدا ماشین ظرفشویی را خالی کنید. سپس یک فنجان سرکه سفید را در یک کاسه قابل شستشو، روی قفسه بالایی ماشین ظرفشویی قرار دهید. اکنون دستگاه را با گرمترین برنامه شستشو روشن کنید. از چرخه خشک کردن صرف نظر کرده و درب ظرفشویی را باز بگذارید تا داخل محفظه با جریان هوا خشک شود. برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی با این روش نیاز به استفاده از هیچ ماده شوینده ای ندارید.

عمر مفید ماشین ظرفشویی بوش چقدر است؟

انواع مدل های ماشین ظرفشویی بوش به طور متوسط 10 تا 12 سال عمر می کنند که در صورت استفاده صحیح و نگهداری مناسب این مدت می تواند تا بیش از 15 سال افزایش یابد.

چرا نباید ظروف را قبل از قرار دادن در دستگاه آبکشی کنیم؟

توصیه می شود ظروف را قبل از گذاشتن در ماشین ظرفشویی آبکشی نکنید. زیرا مواد شوینده ماشین ظرفشویی حاوی آنزیم های قوی هستند که روی قطعات غذا می چسبند و آن را تمیز می کنند. آبکشی ظروف از قبل، باعث هدر رفت آب فراوان، کاهش کیفیت شستشو و آسیب به ظروف می شود.

برای سرویس دوره ای ماشین ظرفشویی بوش با کجا تماس بگیرم؟

شما می توانید برای دریافت انواع خدمات پس از فروش، نصب، سرویس، عیب یابی و تعمیر مدل های مختلف ماشین ظرفشویی بوش سریی 4، 6 و 8 با نمایندگی تعمیرات ظرفشویی بوش در تهران به شماره 02141128 تماس بگیرید.

0 / 5. 0

پایدار سرویس

نمایندگی تعمیرات و خدمات پس از فروش بوش. ارائه دهنده مطالب آموزشی برای افزایش آگاهی مصرف کنندگان لوازم خانگی Bosch در جهت استفاده صحیح و رفع ایرادات رایج بدون نیاز به تعمیرکار.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =