لیست ارور ظرفشویی بوش

مدل های مختلف ماشین های ظرفشویی بوش که مجهز به صفحه نمایش هستند این قابلیت را دارند که در صورت بروز هر گونه مشکل فنی یک کد ارور را نشان دهند.

هر یک از ارورهایی که بر روی ظرفشویی Bosch ظاهر می شود، نشان دهنده بروز یک مشکل خاص است که با اطلاع از مشکل مربوط به هر یک از این کدهای خطا می توانید نسبت به رفع آن اقدام نمایید.

در این مقاله لیستی از کدهای خطای ظرفشویی بوش ارائه شده است. مخاطب اصلی ما در این مقاله تکنسین و تعمیرکاران ظرفشویی های بوش بوده و سایر افراد جهت بالا بردن اطلاعات خود می توانند از این مطالب استفاده نمایند.

اکیداً توصیه می شود چنانچه ظرفشویی شما با مشکل مواجه شد با پایدار سرویس (سرویس بوش) تماس گرفته و شخصاً اقدام تعمیراتی انجام ندهید.

شرح کدهای خطا یا ارور که روی صفحه نمایش ظاهر می شوند به قرار زیر است:

ارور E00 ظرفشویی بوش

در این حالت دستگاه هیچ مشکل و ایرادی نداشته و به درستی کار می کند.


ارور E01 ظرفشویی بوش

این خطا نشان می دهد برد دستگاه شما خراب شده است و نیاز به تعویض دارد و یا المنت هیتر یا المنت حرارتی دچار آسیب شده، یا یکپارچگی دستگاه مشکل پیدا کرده است.

در صورت بروز ارور E01 احتمال می رود المنت هیتر سوخته باشد و نیاز به تعویض دارد. علاوه بر المنت هیتر، لازم است سنسور دما نیز بررسی و عیب یابی شود.


ارور E02 ظرفشویی بوش

این ارور معمولا بصورت متناوب همراه با خطای E01 نمایش داده می شود که دلیل اصلی آن خرابی برد ظرفشویی بوش است.

علاوه بر این، ارور E02 می تواند نشان دهنده عملکرد بد سنسور درجه حرارت آب باشد.در این حالت، المنت هیتر همواره با حداکثر توان کار می کند، زیرا اطلاعاتی از سنسور درجه حرارت دریافت نمی کند.

به منظور یافتن دلیل این عملکرد نادرست بایستی اتصالات مقاومت سنسور درجه حرارت اندازه گیری شود (با استفاده از مالتی متر که باید حدودا عدد 50 اهم را نشان دهد).

برای بررسی مشکل می توانید با کارشناسان سرویس بوش (41128-021) تماس بگیرید.


ارور E03 ظرفشویی بوش

در صورتی که برد ماشین ظرفشویی بوش خراب باشد و یا دستگاه قادر نباشد در یک مدت زمان مشخص آب را پر کند، این خطا نشان داده شده و عملیات شست و شو متوقف می شود.

برخی مدل های جدید در این حالت آب را بصورت خودکار تخلیه کرده و سپس خطای E03 را نمایش می دهند.

اما در مدل های قدیمی ارور E03 نمایش داده شده و دستگاه برای پر شدن آب منتظر می ماند. در این شرایط (در صورت عدم خرابی برد ظرفشویی) چند اقدام را باید انجام داد:

  1. بررسی سیستم آب رسانی
  2. بررسی انسداد و گرفتگی در فیلتر های مقابل شلنگ پر کننده در ورودی ماشین ظرفشویی
  3. بررسی شیر پرکننده
  4. بررسی عملکرد سنسور سطح آب
  5. بررسی مشکل و خطای پمپ

در صورت نیاز به تست و تعمیر برد ماشین ظرفشویی بوش می توانید با کارشناسان پایدار سرویس تماس بگیرید.


ارور E04 ظرفشویی بوش

این کد خطا به علت خراب شدن برد و یا عملکرد نادرست سنسور کنترل فشار و جریان آب آبپاش ها می باشد. عملکرد نادرست این سنسور می تواند به دلیل خرابی یا انسداد باشد.

در اکثر موارد سختی آب موجب انسداد بازوهای اسپری آب شده و جریان آب نمی‌تواند وارد شود. در صورتیکه برد دچار خراببی شده باشد نیاز به بررسی و یا تعویض آن وجود دارد.


ارور E05 ظرفشویی بوش

این خطا خراب بودن برد (نیاز به بررسی توسط متخصص و تعویض) یا پر بودن مخزن ظرفشویی bosch را نشان می دهد و زمانی نمایش داده می شود که دستگاه بیش از حد لازم اب دریافت کرده و سنسور آب قادر نیست این روند را متوقف کند، به عبارت دیگر مشکل مربوط به سنسور سطح آب است.

برای رفع این خطا (در صورتیکه برد دستگاه مشکلی نداشته باشد) باید اقدامات زیر را انجام داد:

  1. برسی گرفتگی و کثیفی سنسور سطح آب مخزن.
  2. بررسی آسیب دیدیگی و سوختگی اتصالات و سیم‌کشی های مربوط به سنسور سطح آب.
  3. بررسی آسیب‌های احتمالی شیربرقی که ممکن است به هر دلیلی بسته نشده و ورود آب به مخزن دستگاه ادامه داشته باشد.

جهت بررسی فنی و اعزام تعمیرکار به محل شما با سرویس بوش (41128-021) تماس بگیرید.


ارور E06 ظرفشویی بوش

این خطا خرابی سوییچ درب ورودی ظرفشویی بوش را نشان می دهد. در این حالت سنسور مکانیکی دچار نقص یا خرابی شده است و توانایی تشخص باز یا بسته بودن درب ماشین ظرفشویی را ندارد.


ارور E07 ظرفشویی بوش

این خطا نشان دهنده خرابی فن خشک کن می‌باشد. در این حالت فن ظرفشویی آسیب دیده و عمل خشک کردن ظروف انجام نمی شود.

یکی از دلایل بروز این خطا و خرابی استفاده از مواد شوینده کم کیفیت است.

چنانچه از مواد شوینده با کیفیت بالا استفاده شود ممکن است این خطا رفع شود. دلیل دیگر بروز این خطا استفاده از آب با درجه حرارت بسیار بالا است که بعد از خشک کردن ظروف توسط فن مجددا بخار روی ظروف نشسته و مرطوب می شوند.

برای رفع این مشکل با شماره 41128-021 تماس بگیرید.


ارور E08 ظرفشویی بوش

این کد خطا کم بودن سرعت هیت پمپ گرمکن را نشان می دهد. در این صورت سطح بالایی ظرفشویی پر از آب نمی شود که ممکن است برای رفع این مشکل نیاز به تعمیر باشد.


ارور E09 ظرفشویی بوش

این ارور از رایج ترین ارورهای ظرفشویی های بوش می باشد. ارور E09 مربوط به هیت پمپ ظرفشويی بوش است.

احتمالا در این حالت نیاز به تعویض هیت پمپ خواهید داشت، البته در موارد بسیار نادری امکان تعمیر هیت پمپ وجود دارد که می بایست این مورد توسط کارشناس متخصص بررسی گردد.

پیشنهاد می کنیم برای بررسی دستگاه در محل شما توسط سرویسکار با سرویس بوش تماس بگیرید.(خرید هیت پمپ ظرفشویی بوش)


ارور E10 ظرفشویی بوش

علت بروز این خطا مشکل در المنت هیتر است. در این مورد لازم است هرگونه انسداد و گرفتگی، وجود جسم خارجی و رسوبات آهکی مورد بررسی قرار گیرد. زیرا این موارد موجب عدم تعامل درست آب با المنت خواهد شد.


ارور E11 ظرفشویی بوش

علت نمایش این ارور، نرسیدن برق به سنسور حرارتی مس باشد و یا اتصال بین ماژول کنترل و سنسور درجه حرارت ایراد پیدا کرده است.

برای رفع این خطا بایستی اتصالات سنسور درجه حرارت، سیم کشی از سنسور درجه حرارت تا بخش اسیب دیده، و اتصالات ماژول کنترل بررسی شوند.


ارور E12 ظرفشویی بوش

این خطا در برخی از مدل های ظرفشویی بوش زمانی نمایش داده می شود که مقدار زیادی گرد و خاک یا آلودگی روی المنت هیتر قرار گرفته باشد.

برخی مدل‌ها مجهز به یک المنت هیتر خاص می باشند که قابلیت برداشتن، تمیز کردن و نصب مجدد را دارد و پس از تنظیم مجدد عملکرد دستگاه به حالت عادی بر میگردد.


ارور E13 ظرفشویی بوش

این خطا نشان می دهد که دمای آب ورودی بیش از حد بالاست (بالاتر از 75 درجه سانتیگراد).


ارور E14 ظرفشویی بوش

این خطا نشان دهنده عدم کنترل مقدار آب ورودی به ظرفشویی توسط سنسنور مربوطه و عملکرد نادرست آن است. در این حالت احتمالا نیاز است که سنسور کنترل مقدار آب ورودی تعویض شود.


ارور E15 ظرفشویی بوش

در مدل‌های جدید ماشین ظرفشویی بوش که مجهز به سیستم توقف آب هستند چنانچه نشت آب اتفاق بیافتد ارور E15 نمایش داده می‌شود. در این حالت لازم است اقداماتی زیر انجام شود:

  1. بررسی سینی دستگاه به منظور تشخیص نشتی
  2. بررسی نشتی شلنگ ها
  3. بررسی سایر قطعات

ارور E16 ظرفشویی بوش

چنانچه دستگاه نتواند جریان اب ورودی را قطع نماید این ارور نمایش داده خواهد شد. این خطا معمولا زمانی روی می دهد در این حالت ریزش آب به داخل نخزن دستگاه کنترل نمیشود. دلیل این امر ممکن است ورود یک جسم خارجی به همراه آب به شیر ورودی باشد که جسم خارجی آنجا گیر کرده و مانع از بسته شدن شیر ورودی خواهد شد. حتی اگر ظرفشویی را خاموش کنید جریان آب قطع نمی شود.

برای رفع این خطا می توان این اقدامات را انجام داد:

  1. بررسی و پاکسازی شیر آب ورودی.
  2. بررسی سنسور سطح آب (زمانی که دستگاه خاموش است و آب با شدت جریان ندارد).
  3. بررسی میزان کف ایجاد شده توسط مواد شوینده (چنانچه کد خطای E16 در حین فرآیند شستشو نمایش داده شود).

ارور E17 ظرفشویی بوش

کد خطای E17 مربوط به پر شدن آب در ظرفشویی بوش است. معنی این خطا این است که شیر ورودی روی هم افتاده است و به اصطلاح اورلپ (overlap) شده است یا اینکه فشار بالای آب مانع از بسته شدن شیر ورودی شده است.

در این حالت اگر دستگاه را خاموش و مجددا راه اندازی کنید مشکل رفع می شود. اما چنانچه همواره فشار در لوله آب زیاد است باید شیر منبع آب بالای لوله قائم را کمی ببندید. برای اطمینان بهتر است سنسور اندازه گیری مقدار آب ورودی بررسی شود.


ارور E18 ظرفشویی بوش

این خطا به دلیل سطح اب بسیار پایین در ظرفشویی بوش روی می دهد. دلیل آن می تواند مربوط به وجود مشکل شیر آب ورودی باشد.


ارور E19 ظرفشویی بوش

این ارور مربوط به وجود مشکل در جا قرصی دستگاه بوده و باد سیم های اجزای متوقف شده بررسی شود.


ارور E20 ظرفشویی بوش

این خطا به دلیل اتصال کوتاه، یا قطع برق رخ میدهد. اتصال کوتاه و قطع برق موجب می شود سیم‌کشی های موتور یا پمپ ماشین عملکرد مناسبی نداشته باشند.

با توجه به حساسیت بالای این قطعات از هرگونه دستکاری شخصی خودداری کرده و جهت بررسی تخصصی با شماره 41128-021 تماس بگیرید.


ارور E21 ظرفشویی بوش

چنانچه مشکلی برای پمپ ماشین ظرفشویی بوش پیش آمده باشد و آب تخلیه نشود ارور E21 نمایش داده خواهد شد.

در این حالت پمپ کار می کند و به عملیات واحد کنترل و سنسورها واکنش های درستس نشان می دهد اما عملیات خود را به درستی انجام نداده و آب تخلیه نمی‌شود که ممکن است به چند دلیل باشد:پ

  1. پروانه معیوب شده و نمی‌چرخد (یک جسم خارجی باعث آسیب دیدگی شده است) یا اینکه بازوهای آبپاش به دیواره ها برخورد می نمایند و یا چیزی بین انها گیر افتاده است.
  2. موتور نیاز به تمیز شدن و روغن کاری دارد.
  3. پمپ فرسوده شده و نیازمند تعمیر است.

ارور E22 ظرفشویی بوش

این خطا کثیف بودن فیلتر های ماشین ظرفشویی و یا مشکل داشتن پمپ (در صورتی که چرخش پروانه ها یا همان آبپاش ها متوقف شده باشد) را نشان می دهد.


ارور E23 ظرفشویی بوش

این خطا همانند خطای E20 میباشد. با این تفاوت که مشکل الکتریکی پیش آمده مربوط به پمپ تخلیه است و احتمالا پمپ تخلیه نیاز به تعویض دارد. برای رفع این مشکل با سرویس بوش تماس بگیرید.


ارور E24 ظرفشویی بوش

ارور E24 نشان می دهد شلنگ تخلیه خم و یا مسدود شده است. ظاهرا این خطا قابل فهم و رفع آن بسیار ساده است اما گاهی ممکن است همراه با خطای E22 رخ دهد و دلیل غیر منتظره ای داشته باشد.


ارور E25 ظرفشویی بوش

اگر نازل پمپ یا شلنگ تخلیه در پایه مسدود شده باشد و قدرت تخلیه پمپ به اندازه کافی نباشد، این ارور نمایش داده می شود. در این وضعیت سیگنال واحد کنترل خطای E25 را نشان داده و ظرفشویی متوقف می شود.

به منظور رفع این خطا ابتدا باید انشعابات لوله و شلنگ تخلیه بررسی شده و گرفتگی ها پاک شود و سپس پروانه پمپ را نیز بررسی کرد.


ارور E26 ظرفشویی بوش

مشکل در سوییچ تنظیم کننده آب عامل بروز این خطا است. در این حالت نیاز به بررسی و در صورت لزوم تعویض سوییچ توسط تکنسین خواهد بود.


ارور E27 ظرفشویی بوش

چنانچه ظرفشویی Bosch مستقیما به برق وصل شود ممکن است ارور E27 نشان داده شود. نوسان ولتاژی که به صورت دوره ای در شبکه برق اتفاق میافتد تاثیر منفی جدی بر لوازم الکتریکی دارد.

بنابراین اگر خطای E27 روی صفحه نمایش ظرفشویی ظاهر شد، دستگاه را از طریق یک محافظ استاندارد به پریز برق وصل کنید تا خطا رفع شود.


ارور E28 ظرفشویی بوش

این خطا به دلیل بروز مشکل در سنسور کثیفی آب روی می دهد و نشان دهنده وجود آب کثیف در داخل دستگاه و تمیز نبودن ظروف است.


ارور E29 ظرفشویی بوش

این خطا نشان می دهد که ولتاژی که به دستگاه می رسد ولتاژ مناسب نبوده و در محدوده 170-190 قرار دارد. بهتر است دستگاه را به ولتاژ مناسب وصل نمایید. در صورت نیاز می توانید با سرویس بوش تماس بگیرید.


ارور E30 ظرفشویی بوش

این خطا نشان میدهد که مشکلی در سیستم الکتریکی با الکترونیکی دستگاه پیش آمده است.

اولین اقدام در جهت رفع این مشکل راه اندازی مجدد ظرفشویی با استفاده از دکمه ON/OFF است. با این کار ارور از بین می رود اما چنانچه این ارور چندین بار تکرار شد برای جلوگیری از بروز مشکلات جدی تر و خرابی ظرفشویی لازم است دستگاه توسط تکنسین ماهر بررسی شود.


ارور E31 ظرفشویی بوش

کد ارور e31 مربوط به هیتر حرارتی بخش زئولیت ماشین ظرفشویی بوش است. این ارور ممکن است به دلیل وجود نقص در این هیتر باشد که معمولاً در ادامه موجب بروز نشتی و آبریزش در این ناحیه نیز شده و به پمپ و هیتر نیز آسیب می رساند.

البته احتمال دارد که فقط هیتر جدا شده باشد. در این حالت ابتدا باید اتصالات و سیم کشی ها را بررسی نموده و سپس با استفاده از اهم متر یا ولت متر میزان مقاومت هیتر اندازه گیری شود. در صورت لزوم این قطعه تعویض شود. برای رفع این مشکل می توانید با ما تماس بگیرید.


ارورهای خاص در برخی از ظرفشویی های بوش:

چنانچه مدل ماشین ظرفشویی شما به گونه ای است که ارورهایی که نمایش می دهد متفاوت از فرمت Exx است، ممکن است جدول زیر بتواند برای رمز گشایی کدهای خطا به شما کمک کند:

کد ارور علت اقدامات مورد نیاز
A یا B خطای سنسور آب بررسی هرگونه نشتی در ظرفشویی، بررسی فعال بودن سطح حفاظتی ضد سرریز (اکوا استاپ)
C مشکل در سرعت سنج یا تاخوی موتور بررسی موتور و سیم کشی تاخوی موتور
D مشکل در سیم‌کشی / الکتریکی مربوط به تریاک موتور بررسی سیم کشی در PCB و موتور و بررسی تریاک (در PCB)
E مشکل دریچه مقسم آب بررسی دریچه مقسم آب و سیم کشی آن
F تأخیر در پر کردن آب بررسی سنسور میزان آب مخزن دستگاه
G خطای مقسم تریاک بررسی مقسم تریاک (بر روی PCB و سیم کشی های آن)
H یا K مشکل در گرم کردن آب توسط دستگاه بررسی المنت هیتر، ترموستات و یا سیم کشی مربوطه
O خطا در سنسور فشار بررسی سنسور فشار و سیم کشی مربوطه

در پایان توجه شما به این مورد الزامی است که تمامی مدل های قدیمی و جدید ماشین ظرفشویی Bosch دارای سیستم ها و سنسورهای بسیار حساس و پیچیده بوده و هرگونه تعمیر و یا حتی بررسی عملکرد آن ها نیاز به کارشناس متخصص دارد.

توصیه میکنیم به هیچ عنوان دستگاه خود را دستکاری نکنید زیرا سبب افزایش واردشدن آسیب های بیشتر به آن خواهد شد.

بنابراین قبل از اقدام به هرگونه تغییر، بازکردن قطعات و یا تعمیر ظرفشویی بوش حتماً با کارشناسان خبره پایدار سرویس (سرویس بوش) به عنوان یکی از مراکز تعمیرات بوش در تهران تماس بگیرید.

4.2 / 5. 19

پایدار سرویس

نمایندگی تعمیرات و خدمات پس از فروش بوش. ارائه دهنده مطالب آموزشی برای افزایش آگاهی مصرف کنندگان لوازم خانگی Bosch در جهت استفاده صحیح و رفع ایرادات رایج بدون نیاز به تعمیرکار.

3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − دو =