علت کار نکردن دکمه های ظرفشویی بوش

انتخاب برنامه های شستشو، دمای آب و تنظیمات ظرفشویی با استفاده از دکمه هایی که در قسمت پنل جلویی دستگاه قرار دارند انجام می شود. به همین دلیل خرابی و کار نکردن دکمه های ماشین ظرفشویی باعث می شود که شما نتوانید از این وسیله استفاده کنید.

معمولا دکمه پاور بیشتر دچار خرابی و مشکل می شود. اما گاهی پیش می آید که همه دکمه ها از کار می افتند. اگر با این مشکل مواجه شدید دستگاه را خاموش کرده و به دنبال علت بگردید. موارد مختلفی وجود دارد که می تواند علت کار نکردن دکمه های ماشین ظرفشویی بوش باشد. در ادامه به بررسی کاملا دلایل کار نکردن دکمه های ظرفشویی بوش و راه حل رفع این مشکل می پردازیم.

چرا دکمه های ماشین ظرفشویی بوش کار نمی کند؟

قطع بودن برق

اگر هنگام روشن کردن ماشین ظرفشویی هیچ چراغ نشانگری روشن نمی شود یا ماشین ظرفشویی صدایی نمی دهد، به احتمال زیاد برق به ماشین ظرفشویی نمی رسد. دکمه های ظرفشویی بوش با سیستم های الکتریکی کار می کنند و اگر در تامین برق یا سیم کشی دستگاه مشکلی وجود داشته باشد، دکمه ها از کار می افتند.

بنابراین اولین موردی که هنگام کار نکردن دکمه های ماشین ظرفشویی بوش باید بررسی کنید، اتصالات برق دستگاه و اطمینان از سالم بودن پریز، دو شاخه و کابل برق است. توصیه می شود بررسی اتصالات برق و سیم کشی داخلی دستگاه را به تعمیرکار ظرفشویی بوش بسپارید.

اگر برق با ولتاژ مناسب به دستگاه می رسد و سیم کشی ها مشکلی ندارند، به سراغ موارد بعدی بروید.

خرابی کنترل پنل و تاچ پد

اگر صفحه نمایش ماشین ظرفشویی روشن می شود اما همه یا تعدادی از دکمه های آن کار نمی کنند احتمالا مشکل از پنل کنترل یا تاچ پد دستگاه است. مواردی مانند نفوذ رطوبت و نم به زیر دکمه ها به دلیل قرار گرفتن دستگاه در محیط مرطوب یا تمیز کردن آن با دستمال خیلی خیس، محکم فشار دادن دکمه ها، استفاده و نگهداری نامناسب از دستگاه، استفاده طولانی مدت و فرسودگی دستگاه دلایلی هستند که باعث خرابی صفحه لمسی و کنترل پنل ماشین ظرفشویی می شوند.

در این وضعیت برای رفع مشکل باید قطعه معیوب را عوض کنید. در بیشتر مدل های ماشین ظرفشویی، کنترل پنل و تاچ پد بهم متصل و به صورت یکپارچه هستند و با تعویض کل مجموعه، نتیجه بهتری بدست می آید.

خرابی قفل درب ماشین ظرفشویی بوش

اگر دکمه ‌های ماشین ظرفشویی کار نمی ‌کنند، ممکن است که قفل درب خراب شده باشد. در این شرایط دستگاه نمی تواند چرخه شستشو را آغاز کند. لذا یکی از مواردی که هنگام کار نکردن دکمه های ظرفشویی بوش باید چک کنید قفل درب است. همچنین با استفاده از یک مولتی متر، میکروسوئیچ داخل قفل درب را نیز تست کنید. اگر میکروسوئیچ خراب باشد باید مجموعه قفل درب را به طور کامل عوض کنید تا مشکل رفع شود.

فعال بودن قفل کودک

یکی از کاربردی ترین امکانات ماشین های ظرفشویی بوش، قفل کودک است. فعال بودن این قابلیت باعث می شود فشردن تصادفی دکمه ها تغییری در عملکرد دستگاه ایجاد نکند. در واقع قفل کودک کلیدهای دستگاه را از کار می اندازد. قفل کودک به صورت خودکار فعال نمی شود و باید آن را دستی فعال کنید. اگر این قفل به صورت اتفاقی فعال شده باشد ممکن است کاربر تصور کند که دکمه های دستگاه دچار مشکل شده و کار نمی کنند. اگر به صفحه نمایش دقت کنید علامت CL را روی آن می بینید.

همچنین ممکن است ماشین ظرفشویی در حالت “دمو” یا حالت دیگری باشد که از کارکرد کامل آن جلوگیری می کند.

در این حالت نیازی به حضور تعمیرکار نیست و تنها با غیرفعال کردن قفل کودک، یا خروج دستگاه از وضعیت دمو، کارکرد دکمه های دستگاه به حالت عادی بر می گردد.

برای غیر فعال کردن قفل کودک در مدل های مختلف ظرفشویی بوش، کافی است دکمه control lock ،child lock یا علامت کلید را روی پنل پیدا کنید و آن را به مدت چند ثانیه نگه دارید.

کار نکردن دکمه ها و ریست نشدن ظرفشویی بوش

در برخی موارد ماشین ظرفشویی تنها یک برنامه شستشو را اجرا می کند و فشردن دکمه ها برای انتخاب سایر برنامه ها و تغییر دادن تنظیمات تاثیری در عملکرد دستگاه ندارد و کلیدها کار نمی کنند. در این شرایط اگر ظرفشویی را ریست کنید احتمالا مشکل حل می شود.

اگر با ریست کردن ایراد رفع نشد یا به دلیل کار نکردن دکمه ها ریست کردن ظرفشویی برایتان امکانپذیر نیست، بهتر است با یک نمایندگی تعمیرات ظرفشویی بوش تماس بگیرید.

در صورتیکه با روال این کار آشنایی ندارید، مطلب ریست کردن ماشین ظرفشویی بوش را مطالعه کنید.

وجود گرد و غبار و کثیفی روی دکمه ها

اگر زیاد از ماشین ظرفشویی استفاده می کنید یا مدت طولانی است که دستگاه خود را تمیز نکرده اید، کار نکردن دکمه های ظرفشویی به دلیل کثیفی و تجمع چربی و آلودگی دور از انتظار نیست. زیرا هنگامی که ظروف کثیف را داخل محفظه قرار می دهید و سپس برای اعمال تنظیمات دکمه ها را می فشارید، مقداری آلودگی از انگشتانتان به دکمه ها منتقل می شود و به مرور به زیر آن ها راه پیدا می کند.

در این وضعیت برخی دکمه ها گیر می کنند و کارآیی خود را از دست می دهند. اگر علت کار نکردن کلیدهای ظرفشویی بوش، جرم گرفتن آن ها باشد، با تمیز کردن می توانید به راحتی مشکل را رفع نمایید. کافی است با کمک وسایلی مانند مسواک و خلال دندان دکمه ها را به خوبی پاک کنید.

خرابی برد کنترل اصلی

برد الکترونیکی ماشین ظرفشویی وظیفه ارتباط بخش های مختلف دستگاه با دکمه ها و کنترل عملیات مختلف طی فرآیند شستشو را بر عهده دارد. چنانچه مشکلی برای برد پیش آید و این قطعه معیوب شود، ولتاژی به صفحه لمسی ارسال نمی کند و باعث می شود دکمه ها کارآیی خود را از دست بدهند. خرابی اجزا و قطعات برد، مشکل در مدارهای الکترونیکی و نوسان برق از جمله مهمترین دلایل خرابی برد ماشین ظرفشویی بوش هستند.

در صورتی که تعمیرکار متخصص، علت کار نکردن دکمه های ماشین ظرفشویی بوش را خرابی برد تشخیص دهد، برای رفع مشکل باید برد تعمیر و در صورت نیاز تعویض شود. خرابی برد کنترل اصلی کمتر اتفاق می افتد و معمولا اگر با بررسی سایر موارد مشکل رفع نشود تعمیرکار به سراغ این قطعه می رود. در صورت نیاز به تعمیر برد ظرفشویی بوش می توانید با پایدار سرویس تماس بگیرید.

چگونه مشکل کار نکردن دکمه های ظرفشویی بوش را رفع کنم؟

  • مطمئن شوید پریز برق، دو شاخه و کابل ظرفشویی سالم هستند و برق به دستگاه می رسد.
  • فعال بودن قفل کودک را چک کنید. اگر علامت CL را روی صفحه نمایش می بینید، قفل کودک را غیر فعال کنید.
  • اگر دکمه ها جرم گرفته و کثیف هستند آن ها را تمیز کنید.
  • دستگاه را ریست کنید. با این کار به احتمال زیاد مشکل رفع می شود.
  • اگر قادر به ریست کردن دستگاه نبودید با مرکز تعمیر تعمیرات ظرفشویی بوش تماس بگیرید.

برای رفع مشکل کار نکردن دکمه های ظرفشویی بوش با کجا تماس بگیرم؟

چنانچه مشکل کار نکردن دکمه های ظرفشویی بوش همچنان وجود دارد، برای عیب یابی دستگاه و بررسی سیم کشی داخلی، پنل کنترل، صفحه لمسی و برد الکترونیکی اصلی با شماره 02141128 تعمیرگاه تخصصی ماشین ظرفشویی بوش در تهران تماس گرفته و برای اعزام تعمیرکار درخواست خود را ثبت کنید.

شماره تماس نمایندگی تعمیرات بوش

0 / 5. 0

پایدار سرویس

نمایندگی تعمیرات و خدمات پس از فروش بوش. ارائه دهنده مطالب آموزشی برای افزایش آگاهی مصرف کنندگان لوازم خانگی Bosch در جهت استفاده صحیح و رفع ایرادات رایج بدون نیاز به تعمیرکار.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × دو =