تعویض هیت پمپ ماشین ظرفشویی بوش

اگر ظروف در ماشین ظرفشویی بوش به خوبی شسته یا خشک نمی شوند احتمالا مشکلی برای هیت پمپ پیش آمده است که نمی تواند آب را گرم کند. در این حالت معمولا ارورهای مربوط به خرابی پمپ حرارتی نیز روی نمایشگر ظاهر می شوند. در این مقاله به معرفی قطعه هیت پمپ ماشین ظرفشویی بوش، علل و علائم خرابی، نحوه تعمیر و تعویض آن و نیز هزینه مربوطه می پردازیم.

هیت پمپ ظرفشویی بوش چیست؟

هیت پمپ یا پمپ حرارتی یکی از قطعات الکترونیکی ظرفشویی بوش است که از سه بخش المنت گرمایشی (هیتر)، سنسور حرارتی و موتور شستشو تشکیل شده است. در زمان اجرای چرخه شستشو، موتور آب را به گردش در می آورد، سنسور و المنت وظیفه گرم کردن و تنظیم دمای آب طبق برنامه شستشو انتخابی را بر عهده دارند. هیت پمپ دارای یک پوشش ضد آب است که از قطعات الکترونیکی داخلی محافظت می کند.

چرا هیت پمپ ظرفشویی بوش خراب می شود؟

نوسان برق

مانند هر قطعه الکترونیکی دیگر، نوسانات برق می تواند باعث خرابی پمپ حرارتی ظرفشویی بوش شود و آن را از کار بیندازد. از این رو لازم است ماشین ظرفشویی را به جای اتصال مستقیم به پریز، به محافظ برق استاندارد وصل نمایید.

خرابی سوکت های هیت پمپ

یکی دیگر از دلایل خرابی پمپ حرارتی، شل بودن سوکت ها و اتصالات آن است که باعث می شود جریان برق به خوبی به این قطعه منتقل نشود.

استفاده بیش از حد از ماشین ظرفشویی

استفاده طولانی و بیش از حد از ظرفشویی بوش باعث خرابی و استهلاک قطعات داخلی آن از جمله هیت پمپ می شود. اگر دستگاه بعد از پایان هر برنامه شستشو، حداقل 2 ساعت استراحت نکند، سیم پیچ موتور پمپ داغ شده و در نهایت می سوزد.

عدم استفاده از ظرفشویی بوش برای مدت طولانی

اگر مدتی از ماشین ظرفشویی استفاده کنید، سپس برای مدت طولانی آن را روشن نکنید، جرم و رسوبات آبی که در مخزن المنت باقی مانده است به المنت می چسبد و آن را از کار می اندازد. در این صورت چاره ای جز عوض کردن هیت پمپ ظرفشویی بوش ندارید.

سختی آب مورد استفاده

اگر آب منطقه شما حاوی املاح و مواد معدنی فراوان است و درجه سختی بالایی دارد، طول زمان و تجمع رسوبات روی المنت، کارآیی این قطعه را کاهش می دهد. اگر می خواهید این اتفاق برای ظرفشویی شما پیش نیاید، بهتر است به طور مرتب با استفاده از جرمگیر مخصوص آن را جرم زدایی کنید. برای آشنایی با روال انجام این کار، مطلب نحوه استفاده از جرم گیر در ماشین ظرفشویی را مطالعه کنید.

تمیز نکردن ظروف قبل از چیدن در ظرفشویی

تمیز نکردن ظروف باعث می شود تکه های مواد غذایی در موتور گیر کرده و به پروانه موتور آسیب جدی وارد کنند. لازم نیست ظروف را کاملا تمیز کنید یا آب بکشید، همین که باقی مانده مواد غذایی را پاک کنید کافی است.

از بین رفتن کاسه نمد موتور

کاسه نمد یک قطعه پلاستیکی با خاصیت فنری است که مرز بین آب و خشکی را در ظرفشویی مشخص می کند. آسیب دیدن این قطعه باعث رسیدن آب به موتور پمپ و سوختن آن می شود.

ورود آب به قطعه هیت پمپ ظرفشویی

اگر آب به قسمت های الکترونیکی مانند موتور یا سوکت ها برسد، المنت و موتور از کار می افتند. در واقع نشتی آب دلیل سوختن موتور و زنگ زدن المنت است. خرابی پمپ حرارتی در بلند مدت باعث افزایش مصرف برق و نیز آسیب به سایر قطعات می شود. بنابراین در صورت خرابی این قطعه در اسرع وقت برای تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید.

استفاده از مواد شوینده بی کیفیت

شاید دور از ذهن باشد اما استفاده از شوینده های نامرغوب در ظرفشویی بوش به قطعات مختلف از جمله هیت پمپ آسیب می رساند و باعث خرابی آن می شود.

استفاده از آب خیلی داغ در ظرفشویی بوش

یکی دیگر از مواردی که باعث آسیب به پمپ حرارتی ماشین ظرفشویی می شود، استفاده از آب با دمای بسیار بالا برای شستشوی ظروف است. آب داغ به پمپ و سایر اجزای ظرفشویی فشار وارد کرده و آن ها را خراب می کند. اگر ظروف شما بسیار کثیف است یا باقی مانده مواد غذایی روی آن ها خشک شده است، به جای استفاده از آب داغ، از شوینده و برنامه شستشوی مناسب استفاده کنید.

علائم خرابی هیت پمپ ظرفشویی بوش

آیا هیت پمپ ظرفشویی بوش قابل تعمیر است؟

در اغلب موارد خرابی پمپ حرارتی ظرفشویی بوش، مربوط به قسمت هیتر است که می توان با تعویض این بخش مشکل هیت پمپ را رفع کرد. حتی اگر سایر اجزای هیت پمپ از قبیل بلبرینگ ها، بوش ها، سیل و پروانه خراب شده باشند قابل تعویض هستند. البته انجام این کار توصیه نمی شود. زیرا برای تعویض هریک از قطعات، پمپ حرارتی باز و از حالت آب بندی کارخانه خارج شده و باید دوباره به صورت دستی آب بندی شود.

بنابراین اگرچه تعمیر هیت پمپ ظرفشویی بوش امکان پذیر است اما بهتر است هنگام خرابی یک قسمت، کل مجموعه را تعویض نمایید.

نحوه تست هیت پمپ ظرفشویی بوش

برای عیب یابی و تعمیر پمپ حرارتی ظرفشویی بوش باید هریک از بخش های آن را به صورت جداگانه تست کنید:

تست المنت

ابتدا سوکت اتصال به بدنه را پیدا کنید و کنار بگذارید، سپس دو سوکت باقی مانده را به به دو سر اهم متر وصل کنید و عدد آن را بخوانید. اگر عددی در حدود 15 نمایش داده شود یعنی المنت سالم است. در صورت خرابی و سوختن المنت ظرفشویی، عدد صفر یا بی نهایت را مشاهده خواهید کرد. این مشکل با نمایش ارور E09 در ظرفشویی بوش همراه است.

تست سنسور حرارتی

برای تست سنسور المنت، هر سه سیم را 2 به 2 به اهم متر وصل کنید. اعداد بدست آمده باید با هم برابر باشند. در غیر این صورت سنسور خراب است و ارور E12 را روی نمایشگر ظرفشویی مشاهده می کنید.

تست موتور ماشین ظرفشویی

برای تست موتور نیز همانند تست سنسور حرارتی، باید مقاومت هر سه سیم را 2 به 2 بسنجید. اگر اعدادی که اهم متر نشان می دهد با هم همخوانی نداشته باشد به معنای خرابی موتور است. علاوه بر این، موتور ماشین ظرفشویی بوش قدرت بالایی در پرتاب آب دارد. اگر آب به خوبی پرتاب نمی شود، باید به سالم بودن موتور شک کرد.

قطعات داخلی ماشین ظرفشویی بوش

مراحل تعویض هیت پمپ ظرفشویی بوش

برای تعمیر یا تعویض پمپ حرارتی ظرفشویی بوش مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

  • ماشین ظرفشویی را خاموش و از برق جدا کنید.
  • شیر آب ورودی دستگاه را ببندید.
  • برای دسترسی به هیت پمپ لازم است پنل زیر درب، صفحه داخل درب، پنل های بالایی و کناری را باز کنید و کنار بگذارید.
  • لوله تامین آب را از دستگاه جدا کنید.
  • به آرامی دستگاه را روی درب بخوابانید تا بتوانید پمپ حرارتی را ببینید.
  • نحوه اتصال سیم ها را به خاطر سپرده و همه اتصالات را جدا کنید.
  • برای یافتن ایراد بخش های مختلف را تست کنید.
  • قسمت معیوب را باز کرده و با قطعه سالم و اورجینال جایگزین نمایید.
  • توصیه می شود برای افزایش عمر ماشین ظرفشویی، پیشگیری از خرابی مجدد و حفظ عملکرد بهینه دستگاه، در صورت خرابی هر یک از بخش های هیت پمپ، کل مجموعه را تعویض نمایید.
  • پمپ نو را در جای خود قرار داده و همه اتصالات را به حالت اول برگردانید.
  • آب و برق دستگاه را وصل و با اجرای یک برنامه شستشو، دستگاه را تست کنید که درست کار می کند.

 

آیا خودم می توانم پمپ حرارتی ظرفشویی بوش را تعویض کنم؟

برای تعمیر یا تعویض هیت پمپ ظرفشویی بوش و حتی سرویس این قطعه لازم است پنل های ظرفشویی بوش و بسیاری از اتصالات و قطعات باز و از دستگاه جدا شوند. انجام این کار نیازمند دانش و مهارت فنی بالایی است. اگر اطلاعات کافی در این زمینه را ندارید بهتر است برای جلوگیری از آسیب بیشتر و صدمات جبران ناپذیر، سرویس هیت پمپ طرفشویی بوش، تعمیر و تعویض این قطعه را به تعمیرکاران حرفه ای و مجرب نمایندگی تعمیرات بوش بسپارید.

هزینه تعمیر و تعویض پمپ حرارتی ظرفشویی بوش چقدر است؟

مبلغی که شما بابت هزینه تعمیرات یا تعویض هیت پمپ ظرفشویی بوش می پردازید بستگی به نوع خرابی آن دارد و به طور کلی شامل موارد زیر است:

هزینه تعمیر/تعویض هیت پمپ ظرفشویی بوش

هیت پمپ

قطعات هیت پمپ شامل بلبرینگ ها، بوش ها، سیل و پروانه

المنت

تعویض موتور

تعویض المنت

تعمیر و سرویس هیت پمپ

6200000 تا 9000000

1500000 تا 2800000

1800000 تا 3500000

700000

400000

800000

سوالات متداول

1 – آیا می توانید المنت ماشین ظرفشویی را بدون جدا کردن آن تست کردد؟

برای تست المنت نیازی به جدا کردن آن از ماشین ظرفشویی نیست. فقط قبل از انجام تست مطمئن شوید که برق دستگاه قطع است.

2 – پمپ حرارتی در ماشین ظرفشویی بوش چه می کند؟

وظیفه هیت پمپ در ظرفشویی بوش، گرم کردن آب طبق برنامه انتخابی و گردش آب حین انجام فرآیند شستشو خشک کردن ظروف است. همچنین المنت هوای محفظه ظرفشویی را برای خشک کردن کامل ظروف و عدم ایجاد لکه روی آن ها گرم می کند.

3 – در صورت خرابی المنت گرمایشی، می توان از ماشین ظرفشویی بوش استفاده کرد؟

امکان استفاده از ماشین ظرفشویی که المنت آن خراب است وجود دارد. اما اینکار توصیه نمی شود. زیرا در این حالت آب گرم نمی شود و دستگاه با آب سرد ظرف ها را می شوید. شستشو با آب سرد باعث می شود ظروف به خوبی تمیز نشده و ذرات مواد غذایی و شوینده روی آن ها باقی بماند. به علاوه دستگاه سعی می کند عملکرد مناسبی در شستشو و خشک کردن ظروف با آب سرد ارائه دهد که این کار زمان چرخه ی شستشو را بسیار طولانی می کند.

4 – چرا آب ظرفشویی بوش گرم نمی شود؟

رایج ترین علت گرم نشدن آب در ظرفشویی بوش خرابی پمپ حرارتی یا هیتر است. البته مواردی مانند معیوب بودن برد کنترل الکترونیکی و خرابی کنترل رابط کاربری نیز می توانند دلیل سرد بودن آب باشند.

5 – برای تعمیر و تعویض هیت پمپ ظرفشویی بوش با کجا تماس بگیرم؟

شما عزیزان می توانید به منظور ثبت درخواست اعزام تعمیرکار متخصص برای سرویس، عیب یابی، تعمیر و تعویض پمپ حرارتی، المنت، سنسور حرارتی و موتور پمپ ماشین ظرفشویی با شماره 02141128 نمایندگی تعمیرات ظرفشویی بوش تماس گرفته یا فرم مربوطه را تکمیل نمایید.

0 / 5. 0

پایدار سرویس

نمایندگی تعمیرات و خدمات پس از فروش بوش. ارائه دهنده مطالب آموزشی برای افزایش آگاهی مصرف کنندگان لوازم خانگی Bosch در جهت استفاده صحیح و رفع ایرادات رایج بدون نیاز به تعمیرکار.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 11 =