The reason why the Bosch washing machine turns off during operation

آیا می دانید علت خاموش شدن ماشین لباسشویی بوش در حین کار چیست؟ شاید برای شما هم پیش آمده باشد که لباسشویی بوش چند دقیقه بعد از شروع فرآیند شستشو یکباره متوقف شده یا خاموش شود.

در این مقاله قصد داریم دلایل خاموش شدن ماشین لباسشویی بوش در حین کار را بررسی کنیم. تا پایان با ما همراه باشید.

چرا لباسشویی بوش در حین کار متوقف یا خاموش می شود؟

توقف شستشو و خاموش شدن لباسشویی بوش در حین کار دلایل مختلفی دارد. در حالت کلی توقف ماشین لباسشویی و کار نکردن آن را می توان به دو حالت تقسیم کرد. در حالت اول ماشین لباسشویی چند دقیقه پس از شروع فرآیند شستشو متوقف شده و سپس خاموش می شود، یا به طور ناگهانی خاموش می شود.

در حالت دوم لباسشویی با شروع برنامه شستشو چند دقیقه کار می کند، اما ناگهان متوقف شده و روشن باقی می ماند و خاموش نمی شود.

رفع ایراد متوقف و خاموش شدن ناگهانی لباسشویی بوش نیازمند تخصص، مهارت و تجربه بالایی است. اگر چنین مهارت و تخصصی ندارید بهتر است برای پیشگیری از آسیب و خسارت جدی به دستگاه از سرویس بوش کمک بخواهید.

دلایل خاموش شدن ناگهانی لباسشویی بوش در حین کار

اگر لباسشویی بوش شما در حین کار به طو ناگهانی خاموش شود، دلیل آن یکی از موارد زیر است:

1 – خرابی دوشاخه ماشین لباسشویی بوش

هنگامی که با خاموش شدن ناگهانی لباسشویی بوش مواجه می شوید اولین کاری که باید انجام دهید بررسی اتصال برق دستگاه است. ممکن است پریز برقی که دوشاخه لباسشویی به آن متصل است معیوب شده و نیاز به بررسی داشته باشد. در صورت سالم بودن پریز برق به سراغ دوشاخه، کابل و اتصالات برق دستگاه بروید.

ممکن است اضافه بارالکتریکی، حرارت زیاد یا اتصالی موجب ذوب شدن دوشاخه و آسیب به کابل دستگاه شده باشد. در این شرایط تعویض دوشاخه و کابل مشکل را برطرف خواهد کرد. اگر از محافظ الکتریکی برای لباسشویی استفاده می کنید، خرابی محافظ الکتریکی نیز می تواند منجر به خاموش شدن ناگهانی لباسشویی شده باشد.

2 – سوختن خازن پارازیت گیر لباسشویی بوش

خازن پارازیت گیز قطعه ای است که در انتهای دوشاخه برق لباسشویی نصب شده و از ورود اضافه بار به برد و تایمر لباسشویی جلوگیری می کند. وجود میزان بار الکتریکی بیش از حد مجاز و اتصالی برق موجب سوختن این خازن شده و جریان برق به لباسشویی قطع می شود.

بنابراین سوختن خازن پارازیت گیر می تواند علت خاموش شدن لباسشویی بوش در حین کار باشد. تعمیرکار مجرب لباسشویی بوش می تواند این قطعه را تعویض نموده و مشکل را رفع نماید.

3 – خرابی تایمر یا برد الکترونیکی لباسشویی بوش

تایمر در مدل های قدیمی و برد الکترونیکی در مدل های جدید لباسشویی بوش وظیفه کنترل سایر قطعات دستگاه و زمان بندی فرآیند شستشو را بر عهده دارد. خرابی برد الکترونیکی یا تایمر که معمولا به دلیل نوسانات برق یا آسیب دیدن یکی از بخش ها و قطعات ماشین لباسشویی مانند سیم کشی، میکروسوئیچ درب، المنت و شیربرقی اتفاق می افتد ممکن است باعث خاموش شدن ناگهانی لباسشویی بوش در حین کار شود.

عیب یابی برد لباسشویی بوش باید توسط تکنسین ماهر و با استفاده از ابزار مخصوص صورت گرفته و در صورت نیاز تعمیر یا تعویض شود.

4 – قرار دادن بار اضافه در لباسشویی بوش

هنگامی که بیش از حد مجاز و حداکثر ظرفیت لباسشویی در آن لباس قرار می دهید، مصرف برق دستگاه برای انجام فرآیند شستشو بالا می رود. مصرف برق اضافه باعث بالا رفتن جریان در موتور و گرم شدن آن خواهد شد. در این شرایط سنسورهای لباسشویی برای جلوگیری از آسیب به موتور فرمان قطع جریان برق را ارسال می کند. در نتیجه لباسشویی در حین کار خاموش می شود.

5 – فشار بیش از حد آب در لباسشویی بوش

خرابی شیرهای کنترل آب ماشین لباسشویی بوش یکی دیگر از دلایل خاموش شدن ناگهانی لباسشویی در حین کار است. اگر احساس می کنید حجم آب درون دیگ لباسشویی بوش زیاد است این مورد اصلی ترین نشانه این ایراد است. بهتر است اتصالات و شیرهای آب ورودی دستگاه را بررسی کنید.

6 – نقص در نمایشگر لباسشویی بوش

در مدل های تمام اتوماتیک لباسشویی بوش نمایشگر وظیفه مدیریت انواع برنامه های شستشو و صدور دستور شروع به کار لباسشویی را بر عهده دارد. ایراد در نمایشگر دستگاه باعث می شود دستورات لازم به موتور و سایر اجزا ارسال نشده و در عملکرد لباسشویی اختلال ایجاد شود. حتی ممکن است لباسشویی در حین کار متوقف شده و یا خاموش شود. نوسانات الکتریکی و آب خوردگی از جمله رایج ترین علل خرابی نمایشگر لباسشویی بوش هستند.


دلایل متوقف شدن ناگهانی لباسشویی بوش در حین کار

اگر لباسشویی Bosch شما در حین کار متوقف می شود اما خاموش نشده و روشن می ماند دلیل آن یکی از موارد زیر است:

1 – خرابی میکروسوئیچ درب لباسشویی بوش

کاربرد میکروسوئیچ درب لباسشویی این است که زمانی که قفل درب باز است لباسشویی فرآیند شستشو را آغاز نکند. خرابی میکروسوئیچ درب از کار افتادن آن در حین شستشو از باعث توقف عملیات شستشو می شود. خرابی میکروسوئیچ درب را می توان با استفاده از یک مولتی متر تشخیص داد. برای رفع ایراد میکروسوئیچ معیوب باید تعویض شود.

2 – خرابی قفل یا زبانه درب لباسشویی بوش

زمانی که درب لباسشویی بسته می شود قفل درب پس از اطمینان از بسته بودن صحیح درب، فرمان شروع به کار لباسشویی را می دهد. در صورتی که قفل یا زبانه درب معیوب شده باشد لباسشویی در میانه برنامه شستشو متوقف می شود.

قفل درب ممکن است به دلایل الکتریکی یا مکانیکی از کار افتاده باشد، که باید توسط تعمیرکار مجرب بررسی شده و در صورت نیاز تعویض شود.

3 – خرابی شیر ورود آب یا شیر برقی

شیر ورود آب یا شیر برقی آب لازم برای شستشو و آبکشی را وارد لباسشویی می کند. با شروع سیکل شستشو اگر این شیر از کار بیوفتد و آب وارد دستگاه نشود، لباسشویی در حین کار متوقف می شود. برای تست سالم بودن شیر برقی می توانید از یک مولتی متر استفاده کنید. اگر جریان برق در شیر ورودی وجود ندارد باید آن را تعویض کنید.

4 – خرابی برد کنترل اصلی لباسشویی بوش

برد کنترل اصلی در واقع مغز یا پردازنده لباسشویی است که تمام فعالیت ها و عملکردهای دستگاه را کنترل کرده و پیام های مختلف را از ورودی ها دریافت و دستور لازم را به خروجی ها صادر می نماید. خرابی برد کنترل می تواند یکی از دلایل توقف لباسشویی در حین کار باشد.

خرابی برد اصلی ماشین لباسشویی بوش به ندرت اتفاق می افتد. به همین دلیل ابتدا باید تمام اجزای لباسشویی که ممکن است منشا توقف ناگهانی لباسشویی در حین کار باشند بررسی شوند. در صورتی که مشکلی در هیچ یک از قطعات یافت نشد آنگاه باید برد اصلی را بررسی نموده و در صورت نیاز آن را تعویض کرد.


در این مطلب رایج ترین علل توقف ناگهانی و خاموش شدن لباسشویی بوش در حین کار شرح داده شد. بررسی و عیب یابی مشکل خاموش شدن ناگهانی دستگاه باید توسط تعمیرکار متخصص لباسشویی بوش انجام شود.

عیب یابی و تعمیر لباسشویی بوش توسط افراد غیر متخصص که مهارت و تجربه کافی ندارند باعث خرابی بیشتر و آسیب جدی به دستگاه خواهد شد.

برای عیب یابی و تعمیرات لباسشویی بوش در محل شما با پایدار سرویس (سرویس بوش) تماس بگیرید. (41128-021)

4.7 / 5. 3

پایدار سرویس

نمایندگی تعمیرات و خدمات پس از فروش بوش. ارائه دهنده مطالب آموزشی برای افزایش آگاهی مصرف کنندگان لوازم خانگی Bosch در جهت استفاده صحیح و رفع ایرادات رایج بدون نیاز به تعمیرکار.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 3 =