علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی بوش

یکی از ایرادات رایجی که ممکن است برای ماشین لباسشویی بوش پیش آید مشکل آبگیری نکردن دستگاه است. وقتی آب وارد لباسشویی نمی شود عملا دستگاه کاری انجام نداده و معمولا ارور e17 یا ارور e10 در دستگاه نمایش داده می شود.

گاهی علت وارد نشدن آب به داخل لباسشویی بوش یک مشکل ساده است که به راحتی رفع می شود. در برخی موارد نیز علت ایرادات فنی است که نیاز به تعمیر تخصصی دارد.

برای آگاهی از علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی بوش و روش های رفع این ایراد شما را به خواندن ادامه مطلب دعوت می کنیم.

 چرا آب وارد لباسشویی بوش نمی شود؟

رایج ترین علل وارد نشدن آب به داخل دیگ لباسشویی بوش شامل موارد زیر است:

1- کافی نبودن فشار آب

در اولین قدم برای یافتن علت وارد نشدن آب به ماشین لباسشویی بوش، فشار آب منزل را تست کنید. در اغلب موارد دستگاه هیچ مشکلی ندارد و تنها به دلیل باز نبودن شیر آب ورودی یا کافی نبودن فشار آب، عملیات آبگیری انجام نمی شود. برای اینکه از استاندارد بودن فشار آب مطمئن شوید، شیر آب را باز کرده و یک ظرف حدودا 10 لیتری را زیر آن قرار دهید. اگر فشار کافی باشد این ظرف باید بعد از حدود 2 دقیقه پر شود. اگر زمان بیشتری طول کشید یعنی فشار کافی نیست.

اگر فشار آب خیلی زیاد است شیر ورود آب به لباسشویی را کامل باز نکنید. زیرا فشار بالای آب به شیر برقی دستگاه آسیب می رساند.

2- گرفتگی فیلتر یا شیلنگ آب ورودی

شیلنگ ورود آب همان قطعه‌ای است که آب را از شیر ورودی به لباسشویی می رساند. در انتهای این شیلنگ فیلتری قرار دارد که از ورود رسوب و مواد زائد به دیگ لباسشویی جلوگیری می کند. آسیب دیدگی، تا خوردگی یا گرفتگی شیلنگ ورود آب و فیلترها می تواند مانع ورود آب به مخزن لباسشویی بوش شود. اگر لباسشویی آبگیری نمی کند سالم و تمیز بودن این قطعات را چک کنید. معمولا در صورت مسدود شدن فیلتر آب یا لوله آب با ارور F23 در لباسشویی بوش مواجه خواهید شد.

3- کثیفی و انسداد مخزن پودر لباسشویی

هر گونه انسداد در مسیر رسیدن آب به دیگ لباسشویی باعث اختلال آبگیری دستگاه خواهد شد. یکی از این مسیرها جاپودری لباسشویی است. آبی که توسط شیر برقی وارد مخزن پودر لباسشویی بوش می شود، از طریق سوراخ‌هایی که در این قسمت وجود دارد به صورت اسپری وارد دیگ خواهد شد. گاهی به دلیل تمیز نکردن جاپودری، سوراخ های آن با رسوب آب و بقایای پودر لباسشویی مسدود می شوند. انسداد سوراخ‌های مخزن جاپودری به معنای قطع شدن مسیر ورود آب است. در نتیجه آب وارد دیگ لباسشویی نمی شود.

برای جلوگیری از این مشکل شما باید هر چند وقت یکبار جا پودری را خارج کرده و با کمک یک فرچه آن را به خوبی تمیز کنید. اگر مخزن جاپودری لباسشویی بوش شما شکسته یا ترک خورده است، آن را با یک قطعه نو جایگزین نمایید.

اگر تا اینجا نتوانسته‌اید ایراد لباسشویی بوش را رفع کنید بهتر است تعمیرکار خبر کنید. زیرا موارد بعدی ایرادات فنی هستند که باید توسط تکنسین مجرب تعمیر ماشین لباسشویی بوش بررسی شوند.

4- خراب بودن شیر برقی

بعد از اینکه آب از شیر ورودی، فیلتر و شیلنگ عبور کرد، قبل از ورود به دیگ لباسشویی به شیر برقی می رسد. این شیر وظیفه قطع و وصل جریان آب به ورودی به دستگاه را بر عهده دارد. بنابراین هر گونه ایراد و خرابی در این قطعه یا اجزای تشکیل دهنده آن می تواند علت وارد نشدن آب به داخل ماشین لباسشویی بوش باشد. دلیل اصلی خرابی این قطعه معمولا انبساط و انقباض، یخ زدگی و ترک خوردگی به دلیل فشار زیاد آب است.

برای تست سلامت شیر برقی آن را به برق مستقیم وصل کنید تا ببینید که بوبین کار می کند یا خیر. اگر کار نکرد با تعویض شیر برقی، مشکل عدم آبگیری لباسشویی رفع خواهد شد.

5- ایراد در سوئیچ فشار یا سوئیچ سطح آب

در ماشین لباسشویی بوش میزان آب موجود در دیگ لباسشویی توسط قطعه‌ای به نام سوئیچ فشار یا سوئیچ سطح آب اندازه گیری می شود. این قطعه برای تعیین هوشمند سطح آب مخزن به هیدروستات نیاز دارد. هیدروستات قطعه‌ای است که به شیلنگ پلاستیکی در انتهای دیگ لباسشویی متصل است. هنگام آبگیری دستگاه، زمانی که آب در مخزن بالا می آید هوای این شیلنگ فشرده می شود. تراکم هوا، سنسور سوئیچ فشار را فعال کرده باعث می شود پس از پر شدن مخزن تا حد مشخص، جریان آب ورودی قطع شود. اگر هریک از اجزای این سیستم به درستی عمل نکند، فرآیند آبگیری لباسشویی مختل خواهد شد.

بنابراین خرابی، پارگی یا نشست شیلنگ‌، معیوب شدن فنر پشت پرده دیافراگم هیدروستات یا هر نوع صدمه به سوئیچ فشار آب از جمله دلایل وارد نشدن آب به لباسشویی به شمار می روند.

6- ایراد در عملکرد برد الکتریکی

برد الکتریکی مغز و مرکز کنترل هوشمند ماشین لباسشویی بوش است که بر اساس برنامه داده شده به دستگاه فرمان عملکرد هر قطعه را صادر می کند. هرگونه نقص و ایراد در عملکرد این قطعه اساسی نه تنها موجب آبگیری نکردن لباسشویی می شود بلکه می تواند دستگاه را به طور کلی از کار بیندازد.

یکی از دستورات اصلی برد الکتریکی، فرمان قطع و وصل جریان آب ورودی توسط شیر برقی است. اگر ولتاژ کافی برای صدور فرمان به برد الکتریکی نرسد در مرحله اول فرمانی صادر نمی شود و در ادامه شیر برقی قادر به انجام درست فرمان نخواهد بود.

در صورت احتمال وجود ایراد در برد دستگاه، ولتاژ پایانه های الکتریکی باید ارزیابی شود. انجام این تست یک کار تخصصی است و باید توسط تعمیرکار ماهر انجام شود.

این ایراد در مورد مدل های قدیمی لباسشویی که به جای برد الکتریکی، تایمر دارند نیز صادق است. در این مدل ها به جای ولتاژ پایانه ها، باید ولتاژ کنتاکت های تایمر بررسی شود.

برای تعویض یا تعمیر برد ماشین لباسشویی بوش می توانید با کارشناسان پایدار سرویس تماس بگیرید.

7- وجود مشکل در سیم کشی لباسشویی بوش

لباسشویی یک دستگه الکترونیکی است و قطعات آن تنها زمانی به درستی کار می کنند که اتصال الکتریکی کاملی بین آن ها برقرار باشد. اگر لباسشویی بوش شما آبگیری نمی کند ممکن است اشکالی در سیم کشی دستگاه وجود داشته باشد. در صورتی که هر یک از قسمت های سیم کشی ماشین لباسشویی بوش دچار پارگی یا پوسیدگی شده باشند ارتباط بین اجزای دستگاه برقرار نشده و آب وارد لباسشویی نمی شود. حتی ممکن است سوکت های اتصال دهنده سیم ها معیوب شده باشند.

توصیه می شود اگر تخصص و مهارت کافی در تعمیر لباسشویی بوش ندارید، هرگز اقدامی برای بررسی وضعیت سیم کشی لباسشویی انجام ندهید. زیرا ماشین لباسشویی وسیله برقی با ولتاژ بالا است و هر گونه اقدام خودسرانه برای تعمیر آن عواقب ناگواری در پی دارد. در این مورد حتما از یک تکنسین با تجربه کمک بخواهید.

پیشنهاد می کنیم مطلب “ریست کردن ماشین لباسشویی بوش” را مطالعه کنید.

یافتن علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی بوش

برای یافتن علت وارد نشدن آب به داخل لباسشویی بوش، ابتدا مطمئن شوید که شیر آب ورودی باز است و فشار کافی دارد. سپس اتصالات و لوله ها را بررسی کرده و از عدم وجود گرفتگی و نشتی اطمینان حاصل کنید. اگر مشکل لباسشویی همچنان پابرجاست بهتر است از یک تکنسین متخصص تعمیرات لباسشویی بوش بخواهید که دستگاه شما را بررسی کرده، علت را یافته و آن را رفع نماید.

برای تعمیر تخصصی لباسشویی بوش در منزل با پایدار سرویس تماس بگیرید.

سوالات متداول

1 – آیا وارد نشدن آب به داخل ماشین لباسشویی بوش همیشه به دلیل ایرادات فنی است؟

خیر. در برخی مواد قطع بودن یا کمبود فشار آب ورود، انسداد یا پیچ خوردگی شیلنگ ورود آب، گرفتگی فیلتر ها یا کثیف و تجمع رسوبات در مخزن پودر لباسشویی باعث می شود آب وارد دستگاه نشود.

2 – چه موقع برای بررسی علت آبگیری نکردن لباسشویی بوش با تعمیرکار تماس بگیریم؟

در صورتی که با چک کردن فشار آب، تمیز بودن فیلتر و لوله آب ورودی و جاپودری مشکل وارد نشدن آب به لباسشویی حل نشد، لباسشویی را خاموش کرده و از برق بکشید و با مرکز تخصصی تعمیر لباسشویی بوش تماس بگیرید.

3 – سالم بودن شیر برقی را چطور تست کنیم؟

برای تست یالم بودن شیر برقی آن را به طور مستقیم به جریان برق خارج از لباسشویی وصل کنید. اگر بویین کار کرد شیر برقی مشکلی ندارد. اما اگر کار نکرد مشکل عدم آبگیری لباسشویی بوش مربوط به خرابی  شیر برقی است و باید تعویض شود.

4.3 / 5. 3

پایدار سرویس

نمایندگی تعمیرات و خدمات پس از فروش بوش. ارائه دهنده مطالب آموزشی برای افزایش آگاهی مصرف کنندگان لوازم خانگی Bosch در جهت استفاده صحیح و رفع ایرادات رایج بدون نیاز به تعمیرکار.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 3 =