چرا بدنه یخچال بوش برق دارد

برق داشتن بدنه و درب یخچال بوش یک اتفاق عادی نیست. اگر هنگام لمس بدنه یخچال دچار برق گرفتگی می شوید باید هرچه سریعتر به دنبال یافتن علت و رفع آن باشید.

یخچال فریزرها و یخچال های ساید بوش، دارای سیستم الکترونیکی پیچیده ای هستند و برق زیادی را در خود ذخیره می کنند. از طرفی قسمت عمده ای از شبکه سیم کشی یخچال درون بدنه قرار دارد. در نتیجه با بروز مشکل در هر یک از قطعات، برق از طریق این سیم ها به بدنه منتقل می شود. در ادامه به بررسی مهمترین علل برق داشتن بدنه یخچال بوش می پردازیم.

توصیه می شود در صورت احساس برق در بدنه یا درب یخچال، برای پیشگیری از بروز مشکلات جدی برای دستگاه و حوادث ناگوار جانی، عیب یابی و تعمیر یخچال را به افراد متخصص و با تجربه بسپارید.

چرا بدنه یخچال بوش برق دارد؟

برق بدنه یخچال ممکن است خفیف یا قوی باشد. با توجه به شدت و ضعف برق بدنه می توان تا حدودی جدی بودن مسئله را حدس زد. گاهی مشکل به سادگی پوشیدن لباس پشمی در زمستان و لمس بدنه فلزی یخچال و گاهی نشان دهنده معیوب بودن موتور دستگاه است.

ایراد داشتن دو شاخه، سیم برق یا پریز یخچال

عیب یابی و رفع ایراد برق داشتن بدنه یخچال بوش را با بررسی دو شاخه، سیم برق و پریزی که یخچال را به آن وصل کرده اید شروع کنید. اگر دوشاخه معیوب است، سیم برق فرسوده شده یا عایق آن از بین رفته، یا درصورتی که پریز خراب شده و نوسان برق دارد، از افراد متخصص در این زمینه برای رفع مشکل کمک بخواهید.

فرسودگی و از بین رفتن عایق سیم سیم کشی یخچال

فرسودگی سیم کشی داخلی و از بین رفتن عایق سیم ها باعث می شود جریان الکتریکی به طور مستقیم به بدنه منتقل شده و هنگام لمس یخچال احساس برق گرفتگی داشته باشید. این اتفاق معمولا در یخچال های قدیمی و دستگاه هایی که بیش از حد جا به جا می شوند و استهلاک بالایی دارند یا به دلیل نوسانات شدت جریان حرارت بالایی را تجربه می کنند، دیده می شود.

در برخی مدل ها امکان باز کردن بدنه برای دسترسی به سیم های داخلی وجود دارد اما اغلب باز کردن پلمپ کابین یخچال امکان پذیر نیست.

خرابی ترموستات

یکی از دلایل برق گرفتگی بدنه یخچال فریزر بوش، بروز ایراد در سیم و اتصالات ترموستات است. از بین رفتن عایق سیم ها و اجزای داخلی ترموستات، اتصال کوتاه سیم ها، برق دزدی از سر کنتاکت ‌ها و قطع شدن سیم اتصال به زمین ترموستات می تواند باعث انتقال برق از این قطعه به بدنه یخچال شود. برای رفع مشکل باید ترموستات معیوب را تعویض کنید.

خراب شدن کمپرسور یخچال

گاهی نیم سوز شدن موتور، بروز مشکل در کمپرسور یا اتصال کوتاه سیم پیچ های داخلی آن باعث انتقال برق به بدنه کمپرسور می شود. از آنجایی که کمپرسور به بدنه یخچال وصل است، بدنه را برق دار می کند.

برای تشخیص اینکه آیا مشکل برق داشتن بدنه یخچال بوش به خرابی کمپرسور است مراحل زیر را انجام دهید:

  • یخچال را خاموش کرده و از برق بکشید.
  • قطعات رله استارت و اورلود را از موتور جدا کنید.
  • برق یخچال را وصل و آن را روشن کنید.
  • وجود برق در بدنه را با فاز متر یا ولت متر بسنجید.
  • اگر بدنه همچنان برق دارد یعنی مشکل از موتور است. در غیر اینصورت گزینه خرابی موتور رد می شود.

برق داشتن بدنه یخچال به دلیل خرابی موتور موضوعی است که حتما باید توسط تکنسین ماهر مرکز تعمیرات یخچال بوش بررسی شود.

مشکل در لامپ درون یخچال

خرابی یا سوختن سرپیچ لامپ درون یخچال و اتصال سیم های آن به بدنه یکی دیگر از دلایل احساس برق گرفتگی در بدنه یخچال است. در این حالت با تعویض و عایق بندی سیم های فرسوده یا تعویض سرپیچ سوخته ایراد دستگاه رفع می شود.

خرابی برد الکترونیکی یخچال بوش

یکی دیگر از علل برق داشتن بدنه یخچال بوش، خرابی برد اصلی دستگاه است. اگر مشکلی برای برد پیش آید نمی تواند برق را به درستی به سیم ارت منتقل کند و برق به بدنه می رسد. در این صورت هنگام لمس یخچال دچار برق گرفتگی می شوید.

برخی ایرادات برد یخچال فریزر بوش قابل تعمیر است و گاهی نیز خرابی برد جدی بوده چاره ای جز تعویض آن وجود ندارد. برای بررسی سلامت برد، تعمیر یا تعویض آن با نمایندگی تعمیرات یخچال بوش تماس بگیرید.

خشک بودن هوای محیط

یخچال فریزرهای بوش به دلیل داشتن سیستم یخ زدایی برای کنترل دما، نسبت به الکتریسیته ساکن حساس هستند. بنابراین در فصل زمستان که رطوبت هوا کمتر است و در مناطقی که آب و هوای خشک دارند، افزایش رطوبت در یخچال باعث ایجاد الکتریسیته ساکن و برق دار شدن بدنه یخچال می شود. برای رفع این مشکل باید فضای آشپرخانه را تا حدی مرطوب نگه دارید.

نشت آب از یخچال

ورود آب به اجزای داخلی یخچال یک اتصال کوتاه موقت ایجاد می کند و باعث می شود برق در سراسر یخچال حتی بدنه آن جریان یابد. در نتیجه هنگام لمس یخچال احساس برق گرفتگی می کنید. به همین دلیل باید مراقب باشید آب به قسمت های داخلی یخچال نفوذ نکند. برای آشنایی با نحوه رفع این مشکل پیشنهاد می کنیم مطلب دلایل نشتی آب از یخچال فریزر بوش را مطالعه کنید.

عدم اتصال ارت در پریز برق

پریزهای برق آشپزخانه سه رشته سیم فاز، نول و ارت (اتصال به زمین) دارند. اگر پریزی که یخچال را به آن وصل می کنید، ارت نداشته باشد، بدنه یخچال برق دار می شود. لذا در صورت مواجهه با مشکل برق داشتن بدنه یخچال بوش، مطمئن شوید که پریز برق آشپزخانه سیم ارت دارد.

امروزه در اکثر خانه ها برای پریزها سیم ارت در نظر گرفته می شود. اما اگر ساختمان شما این سیم را ندارد، باید دو سر یک سیم را لخت کنید، سپس یک سر آن را به بدنه یخچال و سر دیگر را به یک لوله فلزی وصل نمایید تا بدنه یخچال برق گرفتگی خفیف را نداشته باشد. تاکید می شود هرگر از لوله آب برای اینکار استفاده نکنید.

چطور برق بدنه یخچال بوش را برطرف کنیم؟

بررسی، عیب یابی و رفع مشکل برق داشتن بدنه یخچال فریزر بوش کار ساده ای نیست و حتما باید توسط تعمیرکار ماهر و با تجربه انجام شود. اگر با این مشکل مواجه شدید تا رسیدن تعمیرکار، یخچال را خاموش کرده و از برق بکشید، زمین و اطراف بدنه یخچال را از نم و رطوبت پاک کنید.

تکنسین با چک کردن کامل یخچال و عملکرد سایر بخش ها می تواند ایراد دستگاه را تشخیص داده و آن را رفع کنند.

از سیم اتصال زمین استفاده کنید

وجود برق القایی ناشی از سیم پیچ های داخلی، در بدنه وسایل برقی طبیعی است. تولیدکنندگان این برق را با سیم ارت به زمین منتقل می کنند. اگر بدنه یخچال برق دارد یعنی این دستگاه شما برق القایی را به زمین منتقل نمی کند. برای رفع مشکل یکی از پیچ های بدنه یخچال را با ارت پریز وصل کنید تا برق اضافی از دستگاه خارج و به زمین انتقال یابد.

در ساختمان هایی که پریز ارت ندارد، برخی تکنسین تازه کار که دانش و تخصص کافی ندارند، سیم ارت را به لوله آب وصل می کنند. غافل از اینکه انجام اینکار از نظر ایمنی مشکل دارد و خطر آفرین است. زیرا در اثر یک شوک یا اتصال کوچک برق، آب ساختمان برق دار شده و برای افرادی که در حال استفاده از آب هستند خطرات جانی به همراه دارد.

اگر به هر دلیلی امکان اتصال به زمین یخچال برایتان مقدور نیست از روش های زیر استفاده کنید:

پوشیدن دمپایی پلاستیکی

در آشپزخانه دمپایی پلاستیکی بپوشید. پلاستیک غیررسانا است و مسیر عبوری جریان برق به بدن شما را قطع می کند.

پهن کردن فرش جلو یخچال

پهن کردن فرش یا موکت در جلوی یخچال نیز تاثیری همانند پاپوش یا دمپایی غیررسانا دارد و اجازه نمی دهد شوک الکتریکی بدنه یخچال را شما منتقل شود.

خشک نگه داشتن اطراف یخچال

خیس و نم دار بودن زیر و اطراف یخچال، شوک الکتریکی بدنه را تشدید می کند. برای رفع این مشکل سعی کنید اطراف یخچال را همیشه خشک نگه دارید.

تعویض موتور

در اغلب موارد، منشا برق بدنه یخچال، اتصالی در بدنه موتور است که از طریق ارت کردن یخچال از بین می رود. اگر یخچال فریزر شما با وجود داشتن سیم ارت همچنان برق دارد یا بعد از اتصال به زمین یخچال، زمانی که دوشاخه را به پریز وصل می کنید، فیوز قطع می شود، باید سیم پیچ موتور را تعمیر کنید یا موتور را به طور کلی تعویض نمایید. تشخیص این مورد تنها بعد از بررسی دقیق یخچال توسط تعمیرکار مجرب امکان پذیر است.

لازم به ذکر است که عدم رسیدگی به این مشکل ممکن است موجب خرابی یا سوختن موتور و یخچال شود. پیشنهاد می کنیم مطلب تعویض موتور یخچال فریزر بوش را مطالعه کنید.

سوالات متداول

آیا در صورت برق داشتن بدنه یخچال بوش باید به فکر خرید یخچال جدید باشم؟

در یخچال های قدیمی، برق داشتن بدنه به دلیل خرابی قسمت های داخلی، فرسودگی و از بین رفتن عایق سیم ها یا ایراد در برد و مدارهای الکترونیکی اتفاق می افتد. گاهی نیز علت برق داشتن بدنه این یخچال ها نشت آب است.

اگر یخچال شما واقعا قدیمی است و سال های طولانی است که از آن استفاده می کنید و جدیدا به طور مرتب به شما شوک الکتریکی می دهد، بهترین گزینه تعویض آن است. زیرا حتی در صورت تعمیر، احتمال اینکه دچار آسیب مشابهی شود زیاد است. اما اگر به تازگی یخچال خود را خریداری کرده اید و بدنه آن دچار برق گرفتگی شده است، نیازی به تعویض آن ندارید و با یک سرویس و تعمیر حرفه ای مشکل رفع می شود.

آیا برق داشتن بدنه یخچال بوش خطرناک است؟

یخچال فریزر وسیله ای است که تمامی اعضای خانواده در روز بارها با آن تماس دارند، بنابریان برق داشتن بدنه دستگاه می تواند آزاردهنده باشد. البته برق القایی بدنه یخچال فریزر اغلب ناچیز است و آسیبی به افراد وارد نمی کند. اما اگر نادیده گرفته شود، ممکن است قطعات داخلی یخچال آسیب جدی ببینند.

برای رفع مشکل برق داشتن بدنه یخچال بوش با کجا تماس بگیرم؟

در صورت نیاز به کمک برای عیب یابی و رفع ایراد برق داشتن بدنه یخچال فریزر و ساید بوش با شماره 02141128 نمایندگی تعمیرات بوش تماس گرفته و درخواست اعزام تعمیرکار دهید.

0 / 5. 0

پایدار سرویس

نمایندگی تعمیرات و خدمات پس از فروش بوش. ارائه دهنده مطالب آموزشی برای افزایش آگاهی مصرف کنندگان لوازم خانگی Bosch در جهت استفاده صحیح و رفع ایرادات رایج بدون نیاز به تعمیرکار.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 19 =