علت داغ شدن بدنه یخچال فریزر و ساید بوش

در حالت عادی ممکن است بدنه یخچال فریزر و ساید بوش کمی گرما داشته باشد که طبیعی است و جای نگرانی ندارد. اما اگر بدنه یخچال شما گرمای غیر عادی دارد و زمانی که دست خود را روی بدنه یخچال فریزر می گذارید، احساس می کنید بدنه داغ است احتمالا مشکلی برای دستگاه پیش آمده که باید هرچه سریعتر علت آن را یافته و رفع نمایید.

داغ شدن بدنه یخچال فریزر و بی توجهی به عیب یابی و تعمیر آن باعث کاهش عمر مفید یخچال، افزایش مصرف انرژی و فاسد شدن مواد غذایی خواهد شد.

در ادامه علت داغ شدن بدنه یخچال فریزر بوش، نحوه رفع این مشکل و راه های پیشگیری از بروز آن را بررسی می کنیم. تا پایان همراهمان باشید.

آیا گرم بودن بدنه یخچال فریزر و ساید بوش طبیعی است؟

گرم بودن بدنه یخچال فریزر بوش همیشه به دلیل بروز ایرادات فنی رخ نمی دهد. گاهی استفاده نادرست یا نصب و قرارگیری یخچال در مکان نامناسب باعث ایجاد گرمای بیش از حد طبیعی می شود.

در حالت عادی و زمانی که هیچ مشکل فنی و کاربردی وجود ندارد، گرمای بدنه یخچال (پنل های کناری و بالایی) ناشی از گردش گاز خنک کننده است. گاز فریون همواره در سیستم داخلی یخچال در حال گردش است تا گرمای مواد غذایی را جذب و سرما را به محفظه دستگاه منتقل کند. تکرار همیشگی این فرآیند باعث گرم شدن لوله های اواپراتور می شود که در داخل بدنه یخچال تعبیه شده اند. لذا شما با دست زدن به بدنه یخچال اندکی گرما احساس می کنید.

اواپراتور همان لوله هایی هستند که گاز خنک کننده در آن ها جریان دارد. در یخچال های قدیمی، لوله های حاوی گاز فریون در پشت یخچال قرار داشتند. از این رو پشت یخچال همیشه گرم بود. در یخچال های مدرن امروزی اواپراتور در داخل بدنه قرار می گیرد و با کار کردن یخچال گرم می شود.

چرا بدنه یخچال فریزر بوش داغ می شود؟

باز کردن مکرر درب یخچال

یکی از علل اصلی داغ شدن بدنه یخچال و ساید بوش، باز کردن زیاد درب یخچال و باز ماندن درب برای مدت طولانی است. با این کار هوای گرم محیط وارد یخچال شده و دمای محفظه را بالا می برد. برای رسیدن به دمای مناسب، یخچال باید بیشتر کار کند. در نتیجه گرمای بیشتری تولید شده و به بیرون انتقال می یابد که باعث داغ شدن بدنه یخچال خواهد شد. برای رفع مشکل کافی است تعداد دفعات و مدت باز کردن درب یخچال را کاهش دهید.

قرار دادن یخچال در محیط نامناسب

نصب یخچال فریزر بوش در محیط بسته که تهویه مناسبی ندارد نیز می تواند باعث افزایش دمای بدنه دستگاه شود. سیستم خنک کننده یخچال، گرمای اضافی را از طریق کندانسور به بیرون انتقال می دهد. اگر در اطراف یخچال فضای کافی برای تهویه و تبادل هوا وجود نداشته باشد، گرمای کندانسور نمی تواند به راحتی در محیط پخش شود، در نتیجه بدنه یخچال داغ می شود.

برای جلوگیری از اختلال در عملکرد صحیح کویل کندانسور، یخچال را با فاصله استاندارد نسبت به دیوارها و کابینت ها قرار دهید، به درستی تراز کنید و هرگز روی آن را با کاور نپوشانید. همچنین یخچال نباید در معرض تابش نور مستقیم آفتاب و نزدیک وسایل گرمایشی مانند اجاق گاز، رادیاتور، آبگرمکن و غیره باشد.

پر کردن بیش از حد یخچال

چیدن مواد غذایی بیش از حد در قفسه ها و کشوهای یخچال فریزر و پر کردن آن با انواع کیسه ها و اقلام بزرگ، نیز می تواند داغ شدن بدنه را تشدید کند.

وقتی یخچال را بیش از حد پر می کنید، فضای کافی برای گردش هوا بین آن ها وجود ندارد. به همین دلیل یخچال برای خنک کردن مواد غذایی، باید بیشتر کار کند که نتیجه آن داغ شدن لوله های کندانسور است. می توانید با کاهش اقلام داخل یخچال و سبک کردن بار آن دمای بدنه یخچال را کاهش دهید.

کثیف بودن کوئل کندانسور

کویل کندانسور برای کاهش دمای گاز خنک کننده و تبدیل آن به مایع باید بتواند با محیط تبادل دمایی داشته باشد. تجمع گرد و غبار و آلودگی روی کندانسور مانند یک عایق حرارتی عمل کرده و کارآیی این بخش را مختل می کند. در واقع یکی از دلایل داغ شدن بدنه یخچال تمیز نکردن کندانسور برای مدت طولانی است. در این شرایط برای خنک نگه داشتن یخچال، کمپرسور باید بیشتر کار کند و فشار زیادی به آن وارد می شود.

نقص در عملکرد سیستم خنک کننده

وظیفه کمپرسور در یخچال فریزر، فشرده سازی و به گردش درآوردن مبرد درون لوله های کندانسور و اواپراتور برای خنک سازی فضای درون یخچال و رسیدن به دمای تنظیم شده است. کار کردن کمپرسور باعث داغ شدن آن می شود. از این رو یک فن برای خنک کردن کمپرسور در یخچال در نظر گرفته شده است.

در صورتی که مشکلی برای فن پیش آید، کمپرسور عملکرد و کارآیی خود را از دست داده و داغ می شود. گرم شدن کمپرسور در نهایت منجر به داغ شدن بدنه یخچال خواهد شد. این مشکل باید هرچه سریعتر رفع شود زیاد احتمال آسیب دیدن موتور یخچال وجود دارد.

خرابی لاستیک دور درب یخچال

خرابی درب و لاستیک دور درب نیز یکی از دلایل داغ شدن بدنه یخچال است. اگر درب به درستی بسته نشود یا لاستیک دور درب به دلیل کثیفی، فرسودگی و آسیب دیدگی نتواند مانع از ورود هوای محیط به داخل یخچال شود، مانند این است که درب یخچال به طور دائم باز باشد.

در این شرایط کمپرسور برای خنک کردن مواد غذایی و تنظیم دمای یخچال باید به طور دائم کار کند که منجر به داغ شدن بدنه یخچال خواهد شد.

برای جلوگیری از بروز این اتفاق لاستیک دور درب را به طور مرتب تمیز و در صورت نیاز تعویض کنید. اگر لولای درب خراب شده و به درستی بسته نمی شود برای تعمیر آن با نمایندگی تعمیرات یخچال فریزر بوش تماس بگیرید.

نشتی و کمبود مبرد (گاز یخچال)

یکی دیگر از دلایل داغ شدن بدنه ساید و یخچال فریزر بوش، کاهش مقدار مبرد در سیستم خنک کننده یخچال است. این اتفاق معمولا به دلیل نشت گاز رخ می دهد. یافتن علت و محل نشت گاز یخچال باید با استفاده از دستگاه نشت یاب و توسط تعمیرکار متخصص یخچال بوش انجام شود. بعد از رفع مشکل پیش آمده باید گاز یخچال شارژ شود. پیشنهاد می کنیم مطلب دلایل خالی شدن گاز یخچال فریزر بوش را مطالعه کنید.

شل بودن کابل برق

شل بودن کابل برق در محل اتصال کابل به یخچال یا اتصال دو شاخه به پریز برق نیز از جمله دلایل داغ شدن بدنه یخچال بوش است. از سالم بودن پریز و اتصال صحیح و دوشاخه به پریز مطمئن شوید. برای بررسی اتصال درست کابل برق به یخچال از تکنسین مجرب کمک بخواهید.

چگونه از داغ شدن بدنه یخچال بوش جلوگیری کنیم؟

  • قرار دادن یخچال در محل مناسب با تهویه کافی و فاصله استاندارد از دیوارها و سایر لوازم
  • دور نگه داشتن یخچال از تابش مستقیم آفتاب و وسایل گرمازا
  • سبک کردن بار یخچال و خارج کردن مواد غذایی اضافه
  • کاهش تعداد دفعات و مدت زمان باز کردن درب یخچال
  • تمیز کردن کندانسور
  • شارژ گاز مبرد در صورت نیاز
  • تمیز کردن لاستیک دور درب
  • سرویس دوره ای یخچال توسط تکنسین ماهر

آیا داغ شدن بدنه یخچال فریزر بوش به دستگاه آسیب می رساند؟

گرمای بدنه دستگاه اگر بیش از حد طبیعی و نرمال باشد، نشان دهنده استفاده نادرست، نامناسب بودن محل قرار گیری آن یا بروز نقص فنی در سیستم خنک کننده است. در این وضعیت موتور برای خنک کردن یخچال باید بیشتر کار کند. فشار زیاد ناشی از کار بیشتر می تواند باعث خرابی و سوختن موتور شده و هزینه تعویض موتور یخچال بوش را روی دست شما می گذارد. بنابراین بهتر است در اسرع وقت برای عیب یابی و تعمیر مشکل داغ شدن بدنه یخچال اقدام کنید.

برای رفع مشکل داغ شدن بدنه یخچال و ساید بوش با کجا تماس بگیرم؟

اگر برای سرویس یخچال بوش، عیب یابی و تعمیر مشکل گرم شدن بیش از حد بدنه به کمک نیاز دارید، با شماره 02141128 نمایندگی تعمیرات یخچال بوش تماس گرفته و برای اعزام تعمیرکار درخواست خود را ثبت کنید. تعمیرکاران متخصص و با تجربه پایدار سرویس در کوتاه ترین زمان در محل حاضر شده و مشکل دستگاه شما را رفع می کنند.

دمای محیطی که یخچال فریزر در آن قرار دارد، باید چند درجه باشد؟

بهتر است دمای محیطی که یخچال فریزر را در آن قرار می دهید حدود 15 تا 35 درجه سانتیگراد باشد. قرار گرفتن یخچال در محیطی با دمای کمتر از صفر و بیشتر از 43 درجه سانتیگراد در گردش و عملکرد مبرد اختلال ایجاد کرده و باعث می شود یخچال کارآیی خود را از دست بدهد.

4 / 5. 1

پایدار سرویس

نمایندگی تعمیرات و خدمات پس از فروش بوش. ارائه دهنده مطالب آموزشی برای افزایش آگاهی مصرف کنندگان لوازم خانگی Bosch در جهت استفاده صحیح و رفع ایرادات رایج بدون نیاز به تعمیرکار.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + سه =