تعویض موتور یخچال بوش

کمپرسور یا موتور یخچال فریزر مهمترین قسمت دستگاه است که اگر به درستی کار نکند، عملکرد کلی یخچال مختل شده و کارآیی خود را از دست می دهد. در این مقاله به بررسی علل و علائم خرابی موتور یخچال فریزر بوش و نحوه تعویض و تعمیر آن می پردازیم.

چرا موتور یخچال فریزر بوش کار نمی کند؟

  • معیوب شدن فن کمپرسور
  • کثیف بودن کویل های کندانسور
  • خرابی رله استارت موتور
  • نوسانات برق
  • کمبود گاز خنک کننده
  • فرسودگی ناشی از کارکرد طولانی مدت دستگاه
  • سوختن موتور یخچال فریزر

خرابی موتور یخچال فریزر بوش چه علائمی دارد؟

آیا موتور یخچال فریزر و ساید بوش قابل تعمیر است؟

هنگامی که موتور یخچال خراب می شود اولین سوالی که به ذهن می رسد این است که آیا امکان تعمیر موتور یخچال فریزر یا ساید بوش وجود دارد یا تعویض آن تنها راه چاره است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت، تعمیر موتور یخچال بوش برای رفع ایراداتی مانند مشکل در سیم برق ورودی، خازن، رله استارت و اورلود انجام می شود.

با این حال توصیه می شود، از باز کردن موتور و تعمیر قطعات داخلی آن اجتناب کنید. زیرا برای تعمیر اجزای داخلی موتور، باید پوسته آن را برش داده و سپس دو نیمه بهم جوش داده شوند. به علاوه، هنگامی که موتور یخچال باز و تعمیر شده و مجددا بسته می شود ضمانتی برای درست کار کردن آن وجود ندارد. یعنی ممکن است پس از مدت کوتاهی دوباره معیوب شود.

به همین دلیل در صورت بروز هرگونه خرابی، تعویض موتور یخچال فریزر و ساید بوش بهترین و مطمئن ترین گزینه است. با این کار، یک موتور نو و سالم جایگزین موتور معیوب شده و می تواند برای چندین سال بدون مشکل و خرابی کار کند.

مراحل تعویض موتور یخچال فریزر بوش

تهیه موتور اورجینال بوش متناسب با مدل یخچال فریزر یا ساید

از آنجایی که قدرت و توان موتور در مدل های مختلف یخچال بوش با هم متفاوت است، هنگام تهیه موتور جدید، دقت کنید که ظرفیت و مشخصات موتور متناسب با یخچال شما باشد. در صورت استفاده از موتور قوی تر یا ضعیف تر، دستگاه کارآیی و عملکرد بهینه ای نخواهد داشت.

مشخصات موتور یخچال فریزرهای بوش بر روی برچسب فنی آن ها درج شده است و شما به راحتی می توانید آن را مشاهده نمایید. این اطلاعات شامل تمامی موارد فنی از قبیل توان و قدرت موتور، نوع موتور، حجم روغن، ظرفیت و غیره است.

برداشتن موتور قدیمی و معیوب

  • قبل از اقدام برای برداشتن کمپرسور معیوب، یخچال را خاموش کرده و از برق بکشید.
  • موتور در پشت یخچال و در قسمت پایین قرار دارد، برای دسترسی به موتور یخچال باید پنل پشتی را باز کنید.
  • کابل برق موتور را جدا کرده و پوششی که از اجزای الکتریکی محافظت می کند را بردارید.
  • رله، خازن و اورلود را جدا کنید.
  • مطمئن شوید که محیط تهویه کافی دارد آنگاه با رعایت اصول ایمنی گاز خنک کننده را تخلیه کنید.
  • لوله های خروج و برگشت مبرد را که لحیم شده اند سمباده بزنید یا با استفاده از انبردست قطع نمایید. برای اینکار حدود 2 تا 3 سانتی متر از انتهای لوله ها فاصله بگذارید.
  • فیلتر و سپس کمپرسور را بردارید. اگر کمپرسور سوخته است باید لوله ها با کمک یک حلال تمیز کنید.

نصب موتور جدید یخچال

  • موتور جدید را در جای خود قرار داده و لوله ها را به آن جوش کنید.
  • با تزریق گاز نیتروژن و استفاده از ابزار ردیابی مطمئن شوید که سیستم نشتی ندارد.
  • گاز نیتروژن را آزاد کرده و با کمک پمپ مکش هوای کمپرسور را تخلیه کنید.
  • خازن، رله، اورلود و سایر سیم ها و قطعات الکترونیکی را وصل کنید و درپوش محافظ را در جای خود قرار دهید.
  • پس از اطمینان از نصب صحیح کلیه سیم ها، لوله ها و قطعات، گاز مبرد را تزریق کنید.
  • پنل پشتی را نصب و یخچال را در جای خود قرار داده و تراز کنید.

تست موتور جدید

بعد از عوض کردن موتور یخچال بوش، باید آن را تست کنید که درست کار می کند یا خیر. برای اینکار دستگاه را به برق وصل و روشن کنید. شاید حدود 10 ساعت طول بکشد که موتور بتواند سرمای لازم برای خنک شدن یخچال را فراهم کند. در این مدت موتور به صورت یکسره کار می کند.

توصیه می شود اگر مهارت فنی کافی ندارید، تعویض موتور یخچال بوش را به یک تکنسین مجرب بسپارید. زیرا برای اینکار شما با برق و گاز خنک کننده سروکار دارید که بالقوه خطرناک هستند و باید با تجهیزات مناسب، کنترل و مدیریت شوند.

پایدار سرویس به عنوان نمایندگی خدمات پس از فروش بوش، از تکسین هایی بهره می برد که تجربه کافی برای انجام این کار را دارند. کافیست با ما تماس بگیرید.

شماره تماس نمایندگی تعمیرات بوش

طول عمر موتور یخچال فریزر بوش چقدر است؟

انواع مختلف یخچال فریزر بوش با 2 تا 5 سال گارانتی در بازار موجود هستند اما عمر مفید آن ها به شرایط استفاده شما بستگی دارد و می تواند بسیار بیشتر از این دوام بیاورد. موتور یخچال فریزر بوش به طور متوسط بین 10 تا 15 سال بدون نیاز به تعویض کار می کند. پس از این مدت موتور یخچال به دلیل استفاده بیش از حد از قطعات خود، عملکرد اولیه خود را از دست می دهد و برای تولید سرمای مورد نیاز یخچال باید بیشتر کار کند.

اگر به خوبی از این وسیله نگهداری کنید بیش از 20 سال قابل استفاده خواهد بود. لازم به ذکر است خرابی غیر منتظره در هر وسیله ای ممکن است رخ بدهد و برخی کمپرسورهای تقلبی کمتر از میانگین مورد انتظار عمر می کنند.

در مطلب دیگری به این سوال اکثر کاربران که “موتور یخچال بوش ساخت کدام کشور است؟” پاسخ داده ایم که پیشنهاد می کنیم آن را مطالعه کنید.

هزینه تعویض موتور یخچال بوش چقدر است؟

هزینه تعمیرات موتور یخچال به نوع مشکل و خرابی، مدل دستگاه و نیاز به تعمیر یا تعویض قطعه بستگی دارد. برای تعیین دقیق هزینه تعویض موتور یخچال بوش، دستگاه باید توسط تکنسین بررسی و عیب یابی این قطعه شود.

اگر موتور به طور کامل خراب شده و نیاز به تعویض داشته باشد، علاوه بر قیمت موتور، شما باید هزینه های دیگر شامل هزینه های باز و بست موتور، شستشوی لوله ها، شارژ مجدد گاز و غیر را نیز بپردازید.

 

هزینه تعویض موتور یخچال فریزر بوش

موتور یا کمپرسور

قطعات موتور، رله، اورلد، خازن

باز و بست یا تعویض کمپرسور

شارژ گاز و نشت یابی

عیب یابی در محل

ایاب و ذهاب تکنسین

1900000 تا 4500000

900000 تا 1900000

600000

900000

100000

100000

سوالات متداول

بعد از تعویض کمپرسور چه مدت طول می کشد تا یخچال خنک شود؟

بعد از عوض کردن موتور یخچال بوش، حدود 10 ساعت طول می کشد تا یخچال دوباره سرد شود. این مدت ممکن است کمی بیشتر هم طول بکشد. اگر بعد از گذشت 24 ساعت یخچال فریزر هنوز خنک نشده، ترموستات را چک کنید و دما را کمی سردتر تنظیم کنید. اگر مشکل رفع نشد برای عیب یابی و رفع ایراد با تکنسین تماس بگیرید.

آیا تعویض یا تعمیر موتور یخچال فریزر بوش، صرفه اقتصادی دارد؟

توصیه می شود هنگام تصمیم گیری برای تعمیر یا تعویض یخچال خود از قانون پنجاه درصد پیروی کنید. اگر هزینه تعمیر بیش از 50 درصد هزینه خرید یخچال جایگزین باشد، یا یخچال شما بیش از 50 درصد عمر مفید خود را سپری کرده باشد، معمولا خرید یخچال جدید گزینه مقرون به صرفه تری خواهد بود.

4.3 / 5. 3

پایدار سرویس

نمایندگی تعمیرات و خدمات پس از فروش بوش. ارائه دهنده مطالب آموزشی برای افزایش آگاهی مصرف کنندگان لوازم خانگی Bosch در جهت استفاده صحیح و رفع ایرادات رایج بدون نیاز به تعمیرکار.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =