علت آب شدن یخ مواد غذایی در فریزر بوش

اگر با باز کردن درب فریزر شاهد آب شدن یخ مواد غذایی منجمد بوده اید و این مسئله باعث نگرانی شما در مورد فاسد شدن مواد غذایی و خرابی دستگاه شده است تا پایان این مطلب با ما همراه باشید که به شما بگوییم چرا مواد غذایی در فریزر بوش آب می شود؟

علت آب شدن یخ مواد غذایی در فریزر بوش

خاموش بودن فریزر

اولین دلیل آب شدن مواد غذایی در فریزر، خاموش شدن دستگاه به دلیل شل بودن یا خرابی پریز یا محافظ برق آن است. همچنین سوختن، قطع شدن و خرابی کابل برق یا دو شاخه نیز می تواند سبب خاموش شدن فریزر شود. پس در اولین قدم برای پاسخ به اینکه «چرا مواد غذایی در فریزر بوش آب می شود؟» سالم بودن کابل، دو شاخه و پریز برق فریزر بوش را بررسی کرده و در صورت وجود ایراد آن را رفع کنید.

چیدمان بد مواد غذایی

چیدمان نادرست مواد غذایی در فریزر یکی از دلایل اصلی آب شدن یخ و شل شدن مواد غذایی در فریزر بوش است. اگر مواد غذایی بسته بندی شده را به گونه ای در فریزر قرار دهید که فضای کافی برای گردش هوای سرد بین آن ها وجود نداشته باشد، به برخی بسته ها سرما نمی رسد و یخشان آب می شود.

پایین بودن ولتاژ برق فریزر

ولتاژ مناسب برای کارکرد بهینه فریزر 220 ولت است. البته دستگاه در ولتاژ 210 تا 230 ولت نیز عملکرد مناسبی دارد. اگر فریزر به ولتاژ کمتر از 210 یا بیشتر از 230 ولت وصل شود کارآیی خود را از دست داده و قادر به سرد کردن و انجماد مواد غذایی نخواهد بود. برای اطمینان از مناسب بودن ولتاژ فریزر بوش بهتر است برای دستگاه خود، محافظ برق قرار داده و از اتصال مستقیم فریزر به پریز برق خودداری کنید.

مسدود شدن لوله خروج آب

در انتهای دیواره فریزر یک سوراخ برای خروج آب حاصل از یخ زدایی تعبیه شده است. اگر به هر دلیلی این مسیر مسدود شود، به مرور از سردی فریزر کاسته شده و یخ مواد غذایی موجود در آن آب می شود.

تنظیم نادرست دمای فریزر

ممکن است مشکل آب شدن یخ مواد غذایی در فریزر بوش، تنظیمات نادرست دمای آن باشد. اگر دمای فریزر متناسب با حجم مواد موجود در آن تنظیم نشود، نمی تواند سرمای مناسب برای انجماد غذاها را فراهم کند. اگر دمای فریزر را روی درجه مناسب تنظیم کردید اما باز هم مشکل رفع نشد، شما به کمک یک تعمیرکار نیاز دارید تا علت تنظیم نشدن دما را بررسی کند.

خرابی ترموستات

در یخچال فریزرهای قدیمی قطعه ای به نام ترموستات وظیفه اندازه ‌گیری دمای محیطی داخل فریزر را بر عهده دارد. اگر دما بیش از اندازه بالا برود، سیگنال‌ هایی توسط این قطعه به کمپرسور ارسال می ‌شود تا شروع به کار کرده و دما را به حالت تعادل بازگرداند.

اگر ترموستات به هر دلیلی خراب شده و کار خود را به درستی انجام ندهد، فریزر نمی تواند سرمای کافی را تولید کرده و مواد غذایی را سرد یا منجمد کند.

با توجه به حساسیت و اهمیت این قطعه بهتر است عیب یابی و تعمیر آن را به تعمیرکار متخصص فریزر بوش بسپارید. یکی از سیم های اصلی ورودی کمپرسور جریان برق خود را از ترموستات دریافت می کند. بنابراین تعمیرکار برای تشخیص خرابی ترموستات دو سیم را به یکدیگر متصل می کند. اگر با برقراری این اتصال فریزر شروع به کار کند یعنی ترموستات خراب است و با تعویض آن مشکل فریزر رفع می شود.

خرابی سنسور دمای محیط

در فریزرهایی که دارای برد الکترونیکی هستند، ترموستات جای خود را به قطعه ای به نام سنسور محیطی داده است. این سنسور، دمای محیط فریزر را تشخیص داده و اطلاعات آن را برای شروع به کار کمپرسور، به برد اصلی می فرستد. اگر سنسور دما خراب شود، اطلاعات نادرست به برد ارسال شده و کمپرسور در زمان مورد نیاز روشن نمی شود. در نتیجه عملیات سرد سازی مختل شده و یخ فریزر آب می شود.

خرابی سیستم دیفراست

سیستم یخ زدا یا دیفراست مسئول از بین بردن برفک روی سطح اواپراتور است. بروز ایراد در هر یک از اجزای سیستم دیفراست، موجب ایجاد توده ای از برفک و یخ روی اواپراتور شده و عملکرد آن را مختلف می کند. در نتیجه، گردش سرما به درستی انجام نشده و یخ مواد غذایی آب می شود. برای برطرف کردن این ایراد باید سنسور روی اواپراتور و المنت یخچال را بررسی کنید. اگر با تعویض این قطعات مشکل رفع نشد به سراغ بخش های دیگر بروید.

پیشنهاد می کنیم مطلب “علت برفک زدن یخچال فریزر بوش” را مطالعه کنید.

ایراد در فن فریزر

گردش هوای درون فریزر توسط فن انجام می شود. با کار کردن فن، دمای بخش های مختلف فضای داخلی فریزر یکسان می شود. اگر فن آسیب ببیند یا از کار بیفتد مواد غذایی درون فریزر یخ نمی زنند یا یخشان آب می شود. در برخی موارد علت نچرخیدن فن، اختلال در عملکرد سیستم یخ زدایی و برفک زدن پروانه فن است.

برای رفع مشکل، برفک روی فن را پاک کرده و کمی روغن به محور آن بمالید. همچنین دقت داشته باشید کشوها یا مواد غذایی به فن برخورد نکنند. فن آسیب دیده و معیوب باید تعویض شود.

آسیب دیدن کمپرسور

کمپرسور یا موتور، قطعه اصلی یخچال فریزر است که وظیفه سرما سازی را بر عهده دارد. بنابراین مشکل یخ نزدن و آب شدن یخ مواد غذایی موجود در فریزر ممکن است به دلیل سوختن یا خرابی کمپرسور، یا مشکل در رله اورلود حرارتی دستگاه رخ دهد. اورلود از کمپرسور در برابر جریان های بالا محافظت می کند. اگر این قطعه آسیب ببیند احتمال سوختن کمپرسور وجود دارد. گاهی نیز کمپرسور فریزر به دلیل کارکرد زیاد و فرسودگی از کار می افتد. کمپرسور خراب فریزر باید تعویض شود.

باز ماندن درب فریزر بوش

گاهی به دلیل سهل انگاری، خرابی سوئیچ درب یا تراز نبودن فریزر، درب آن بیش از حد باز می ماند. در این صورت، دمای محفظه فریزر به اندازه کافی سرد نشده و مواد غذایی به خوبی منجمد نمی شوند. باز و بسته کردن مداوم درب فریزر نیز همین تاثیر را دارد.

روشن ماندن چراغ فریزر

یکی دیگر از دلایل ذوب شدن یخ مواد غذایی در فریزر بوش، روشن ماندن چراغ فریزر است. این امر باعث تولید گرما داخل فریزر شده و با افزایش دما یخ ها ذوب می شوند. برای رفع این مشکل سیم کشی فریزر و سالم بودن کلید درب را بررسی کرده و در صورت خرابی آن را تعویض کنید.

خرابی لاستیک دور درب فریزر بوش

اگر همه بخش های فریزر کار خود را به درستی انجام می دهند اما باز هم مشکل آب شدن یخ ها در فریزر وجود دارد، باید نگاهی به لاستیک دور درب بیندازید. اگر این لاستیک آسیب دیده یا چسبندگی خود را از دست داده باشد، هوای بیرون به داخل دستگاه نفوذ کرده و باعث گرم شدن آن می شود. در این شرایط کمپرسور یکسره کار می کند اما فریزر به اندازه کافی سرد نمی شود. لاستیک فرسوده، پوسیده، تغییر شکل داده، سوراخ شده و پاره را باید عوض کرد.

خرابی لولای درب

یکی از دلایل باز ماندن درب فریزر بوش، خرابی لولا است که باعث می شود درب به طور کامل روی بدنه قرار نگرفته و بخش از آن باز بماند. در نتیجه راه برای نفوذ هوای گرم به فریزر باز است و مواد غذایی به خوبی یخ نمی زنند. لولای معیوب باید تعویض و درب رگلاژ شود.

نشت گاز

اگر در مسیر رفت و برگشت گاز سرد کننده فریزر، پوسیدگی یا سوراخ خیلی کوچکی ایجاد شود، گاز مبرد تخلیه شده و فریزر سرمای خود را از دست می دهد. در نتیجه یخ های آن ذوب می شوند.

پیشنهاد می کنیم مطلب “دلایل خالی شدن گاز یخچال فریزر بوش” را مطالعه کنید.

آسیب دیدن و خرابی برد اصلی

برد الکترونیکی کارکرد تمامی اجزا و قطعات فریزر را بررسی کرده و دستورات لازم از قبیل خاموش و روشن شدن کمپرسور در زمان های مشخص را به آن ها می دهد.

اگر این قطعه آسیب به ببیند یا از کار بیفتد، عملکرد همه بخش ها مختل شده و دستگاه کارآیی خود را از دست می دهد. با توجه به حساسیت اهمیت برد الکترونیکی در فریزر بوش، عیب یابی، رفع ایراد، تعمیر و تعویض این قطعه حتما باید توسط تعمیرکار با تجربه و متخصص انجام شود.

خرابی سیم کشی فریزر

همه اجزا و قطعات فریزر بوش توسط سیم به هم متصل هستند. اگر سیستم سیم کشی در یک قسمت دچار مشکل شود، آن بخش از فریزر از کار افتاده و عملکرد سایر بخش ها نیز مختل می شود. اگر می خواهید بدانید چرا مواد غذایی در فریزر بوش آب می شوند باید سیم کشی همه قسمت ها را بررسی کنید و سیم های قطع شده و سوخته را تعویض نمایید.

خرابی ترموفیوز

در صورتی که المنت فریزر دیفراست بیش از حد گرم شود، قطعه ای به نام ترموفیوز، المنت را قطع می کند تا دستگاه آسیب نبیند. اما اگر ترموفیوز خراب شود ،اجازه نمی دهد المنت روشن شود. در نتیجه عملیات یخ زدایی دچار مشکل شده و سرمای فریزر افت پیدا می کند.

خرابی فن کندانسور و فن اواپراتور

اگر فن کندانسور نچرخد، کندانسور نمی تواند گرمای یخچال را دفع کند، اگر فن اواپراتور نچرخد، گردش هوا در یخچال مختل شده و ممکن است لوله های اواپراتور یخ بزنند. در هر صورت یخ فریزر و مواد غذایی ذوب می شود.

کثیف بودن سیم پیچ های کندانسور

یکی از دلایل کاهش سرمای فریزر و آب شدن مواد غذایی داخل آن، کثیف بودن کندانسور یا کویل (سیم پیچ های فلزی سیاه پشت دستگاه) است. گاز داغ در این سیم پیچ جریان پیدا می کند تا گرمای درون فریزر را به بیرون دفع کند. اگر این سیم پیچ توسط گرد و غبار پوشیده شده باشد، گرما به خوبی دفع نشده و سرمای فریزر افت می کند.

پیشنهاد می کنیم مطلب “ارورهای یخچال فریزر و ساید بای ساید بوش” را مطالعه کنید.

علت آب شدن یخ در فریزرهای قدیمی

در فریزرهای قدیمی و برفکی مدل فراست علت آب شدن یخ مواد غذایی یکی از دلایل زیر است:

  • خرابی تایمر
  • خرابی ترموستات
  • نشت گاز
  • خرابی کمپرسور یا رله اورلود
  • خرابی، پارگی، کنده شدن و دفرمه شدن لاستیک درب

راهکارهای حل مشکل آب شدن مواد غذایی در فریزر

برای حل این مشکل ابتدا سالم بودن پریز برق، دو شاخه و کابل دستگاه را بررسی کنید. سپس مطمئن شوید که دمای فریزر را روی درجه مناسب تنظیم کرده اید. آنگاه به سراغ تمیزی فریزر بروید. فریزر را از برق کشیده و کاملا تمیز کنید تا مطمئن شوید ذرات مواد غذایی یا تکه های یخ مانع چرخش فن ها نشده است. هنگام چیدن بسته های مواد غذایی درون فریزر، آن ها را طوری قرار دهید که هوای سرد به راحتی جریان داشته باشد. همچنین سالم بودن لاستیک درب و بسته شدن کامل آن را ارزیابی کنید.

اگر مشکل رفع نشد از یک تعمیرکار متخصص تعمیر یخچال فریزر بوش بخواهید قسمت های فنی دستگاه را بررسی کرده و ایراد دستگاه را بیابد و آن را برطرف کند.

راه های جلوگیری از آب شدن یخ مواد غذایی در فریزر

  • فریزر را بیش از حد ظرفیت پر نکنید.
  • در چیدمان بسته های مواد غذایی فاصله مورد نیاز برای گردش هوای سرد را رعایت کنید.
  • از ظروف مناسب برای بسته بندی مواد غذایی استفاده کنید.
  • هوای بسته های مواد غذایی را تا حد امکان تخلیه کنید تا جلوی تشکیل یخ و رطوبت اضافی گرفته شود.
  • از باز کردن مکرر درب فریزر بپرهیزید.
  • از تراز بودن دستگاه مطمئن شوید. (آموزش تراز کردن یخچال فریزر بوش)
  • به طور مرتب همه بخش های داخلی و خارجی فریزر را تمیز نمایید.
  • برای جلوگیری از تغییر دمای مکرر، مواد غذایی را به مدت زیاد در فریزر نگهداری نکنید.

آیا آب شدن مواد غذایی در فریزر بوش به معنی خرابی دستگاه است؟

بروز این مشکل گاهی به دلیل استفاده نادرست از دستگاه اتفاق می افتد. گاهی نیز ایرادی در یکی از بخش های دستگاه به وجود آمده که با رفع آن، عملکرد دستگاه به حالت اول برمی گردد.

چرا درب فریزر باز می ماند؟

عوامل مختلفی باعث باز ماندن و درست بسته نشدن درب فریزر می شوند. از جمله خرابی لولای درب، خرابی سوئیچ درب، تراز نبودن دستگاه، خرابی لاستیک دور درب و سهل انگاری در بستن درب فریزر.

خرابی برد الکترونیکی چه تاثیری در آب شدن مواد غذایی دارد؟

با خرابی این قطعه مهم، دستورات لازم برای تولید سرما و کاهش دمای فریزر به قسمت های مختلف ارسال نشده و عملکرد دستگاه مختلف می شود که یکی از نتایج آن آب شدن یخ مواد غذایی است.

آیا کمپرسور فریزر بوش قابل تعمیر است؟

مواردی مانند ایراد در سیم برق ورودی، خازن یا رله اورلود کمپرسور فریزر بوش، قابل تعمیر هستند. اما باز کردن کمپرسور یخچال و تعمیرات داخلی این قطعه به هیچ وجه توصیه نمی شود.

0 / 5. 0

پایدار سرویس

نمایندگی تعمیرات و خدمات پس از فروش بوش. ارائه دهنده مطالب آموزشی برای افزایش آگاهی مصرف کنندگان لوازم خانگی Bosch در جهت استفاده صحیح و رفع ایرادات رایج بدون نیاز به تعمیرکار.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + چهار =