دلایل خالی شدن گاز یخچال فریزر بوش و روش تشخیص آن

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای یخچال فریزر بوش پیش آید خالی شدن یا نشت گاز یخچال فریزر است. خالی شدن گاز تاثیر مستقیمی بر روی عملکرد و وظیفه اصلی دستگاه یعنی خنک کردن مواد غذایی دارد. در این مقاله به دلایل نشت و خالی شدن گاز یخچال فریزر بوش و نحوه تشخیص این موضوع خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

یخچال فریزرها فرآیند خنک سازی محفظه و مواد غذایی درونشان را با کمک گاز مبرد انجام می دهند. گاز مبرد در کل سیستم یخچال فریزر گردش داشته و دمای بخش های مختلف را کاهش می دهد. چنانچه به هر دلیلی این گاز تخلیه شود عملکرد یخچال فریزر دچار نقص خواهد شد.

دقت داشته باشید که مواد شیمیایی که به عنوان گاز مبرد در یخچال فریزرها استفاده می شوند عموماً بدون رنگ و بو هستند، اما ممکن است در هنگام نشت گاز، بوی ناخوشایندی ایجاد کنند.

در قسمت پشت یخچال فریزر بوش، یک شبکه لوله فلزی قرار دارد که از بخش های مختلف سیستم خنک کننده یخچال فریزر از جمله کندانسور، کمپرسور، رادیاتور، یخساز، اپراتور و سایر قسمت های یخچال فریزر عبور می کنند. این لوله ها محل عبور گاز مبرد هستند.

هنگامی که ماده غذایی داخل یخچال فریزر قرار می گیرد، افزایش دما توسط ترموستات تشخیص داده شده و کمپرسور فرمان روشن شدن را دریافت می کند. کمپرسور جریان گاز فریون را با فشار داخل لوله های اپراتور برقرار کرده و دمای آن ها را کاهش می دهد. گاز از طریق لوله های پشت یخچال فریزر به قسمت های بالایی یخچال فریزر رسیده در این قسمت سرمای خود را به داخل محفظه هدایت می کند، پس از آن گرما را دریافت کرده و به حالت مایع تبدیل می شود و دوباره توسط کمپرسور مکیده شده و برمی گردد.

این چرخه آنقدر تکرار می شود تا دمای یخچال فریزر به حد مطلوب و تعیین شده برسد. چنانچه گاز مبرد یخچال به هر دلیلی خالی شود، این چرخه مختل شده و سیستم خنک کننده یخچال فریزر کارایی خود را از دست می دهد.

علائم خالی شدن گاز یخچال فریزر بوش

برای بسیاری از کاربران خانگی همیشه این سوال پیش می آید که در صورت عدم خنک شدن مواد غذایی داخل یخچال فریزر چگونه و از کجا بفهمیم که گاز یخجال فریزر تمام شده است؟

در ادامه چند مورد را معرفی کرده ایم که با بررسی آن ها می توانید تشخیص دهید که آیا گاز یخچال فریزر خالی و تمام شده است یا خیر؟!

خنک نشدن مواد غذایی

همانطور که گفته شد نشت و خالی شدن گاز یخچال فریزر، سیستم خنک کننده آن را مختل می سازد، به عبارتی هنگامی که گاز یخچال خالی می شود مواد غذایی داخل یخچال فریزر خنک نمی شوند. چنانچه متوجه شدید مواد غذایی بعد از چند ساعت قرار گرفتن در یخچال همچنان گرم هستند به دنبال بررسی دلیل آن و رفع مشکل باشید.

پیشنهاد می کنیم مطلب “علت سرد نکردن یخچال فریزر بوش” را مطالعه کنید.

کار کردن مداوم موتور یخچال فریزر بوش

در صورتی که گاز فریون نشت پیداکرده یا خالی شود، سایر اجزای سیستم خنک کننده سعی می کند با کار بیشتر این کمبود را جبران کنند. بنابراین برای تامین دمای تنظیم شده یخچال فریزر موتور پیوسته کار می کند که همین امر می تواند آسیب جدی به موتور وارد کند. چنانچه متوجه شدید موتور یخچال فریزر مدام کار می کند، ممکن است دلیل آن نشتی و خالی شدن گاز باشد.

پیشنهاد می کنیم مطلب “علت یکسره کار کردن یخچال فریزر بوش” را مطالعه کنید.

گرم نبودن لوله های پشت یخچال فریزر بوش

همانطور که اشاره شد، لوله های فلزی پشت یخچال فریزر محل عبور جریان گاز مبرد هستند، این گاز با دریافت گرمای مواد غذایی داخل محفظه و مواد غذایی گرم و گاهی داغ می شود و این گرما به شبکه لوله نیز منتقل می شود لذا گرم نبودن شبکه لوله ممکن است نشان دهنده نشت گاز باشد.

وجود لکه روغن روی شبکه لوله پشت یخچال فریزر بوش

داخل لوله های کندانسور علاوه بر گاز مقداری روغن نیز وجود دارد، در صورت سوراخ شدن شبکه لوله و نشت گاز روغن نیز بیرون ریخته می شود. بنابراین وجود لکه روغن نیز می تواند هشداری برای نشت گاز یخچال فریزر بوش باشد.

مصرف برق بیشتر

نشت گاز فریون و به طبع آن کار کردن بیشتر موتور یخچال فریزر بوش باعث می شود مصرف برق دستگاه به میزان قابل توجهی افزایش یابد. یکی از راه های تشخیص خالی شدن گاز، افزایش قابل توجه بهای قبض برق است.

استشمام بوی نامطبوع از یخچال فریزر بوش

گاز فریون معمولا بدون رنگ و بو است اما در صورت نشت ممکن است بوی نامطبوعی ایجاد کند. در صورت استشمام بوی نامطبوع از یخچال فریزر و اطمینان از اینکه این بو منشا دیگری ندارد میتوان این بو را به نشت گاز فریون نسبت داد و برای بررسی بیشتر باید با تعمیرکاران یخچال فریزر بوش تماس گرفت.

احساس تهوع و سرگیجه

تنفس طولانی مدت گاز فریون می تواند علائمی مانند تهوع، سردرد و سرگیجه برای شما ایجاد کند. اگر بدون هیچ دلیلی این علائم را تجربه کردید و همچنین یکی از علائم بالا را نیز در یخچال فریزر بوش خود مشاهده نمودید بهتر است برای حفظ سلامت خود و اعضای خانواده و جلوگیری از آسیب جدی به یخچال فریزر، هرچه سریعتر با مرکز تعمیر یخچال فریزر bosch تماس بگیرید.

علت خالی شدن گاز یخچال فریزر بوش

فرسودگی شبکه لوله یخچال فریزر بوش

چنانچه شبکه لوله حاوی گاز فریون در یخچال فریزر دچار شکستگی، ترک یا سوراخ شوند گاز به بیرون راه پیدا کرده و نشت می کند. گاهی با بالا رفتن مدت زمان استفاده از یخچال فریزر این لوله ها پوسیده شده و مستعد سوراخ شدن و ترک خوردگی می شوند. هر چند این عامل در یخچال فریزرهای بوش که از مواد با کیفیت و و با طول عمر بالا در ساخت آنها استفاده می شود به ندرت دیده می شود.

سوراخ شدن صفحه داخلی یخچال فریزر بوش

غیر از شبکه لوله پشت یخچال، در بخش فریزر نیز لوله های خنک کننده حاوی گاز قرار دارند که ممکن است حین تمیز کردن آسیب دیده و موجب تخلیه گاز شوند.

خراب شدن در درایر یخچال فریزر بوش

در کنار کمپرسور در قسمت پایین پشت یخچال، لوله مسی باریکی متصل به مخزن کوچک وجود دارد. این لوله مخزن که منبع تصفیه کننده گاز یخچال فریز هست، در برابر ضربه بسیار حساس است. وارد آمدن ضربه به این قطعات سبب نشت گاز و خالی شدن آن خواهد شد.

شارژ مجدد گاز یخچال فریزر بوش

در صورتیکه گاز یخچال شما خالی و تمام شده است در ابتدا باید دلیل آن را پیدا و مشکل را رفع کنید. پس از رفع مشکل نیاز خواهید داشت که گاز دستگاه را مجدد شارژ کنید.

شارژ مجدد گاز یخچال فریزر بوش، کاری تخصصی بوده و نیاز به مهارت و تجهیزات خاصی دارد.

در صورت مشاهده هر یک از علائمی که ممکن است نشان دهنده نشت و خالی شدن گاز یخچال فریزر بوش باشد، هرچه سریعتر یخچال فریزر بوش را از برق جدا کرده و مواد غذایی آن را تخلیه و به یخچال دیگری انتقال دهید.

در اولین فرصت با مرکز تعمیر یخچال فریزر بوش تماس بگیرید تا تکنسین ماهر در کوتاه ترین زمان برای بررسی دستگاه شما در محل حاضر شده و با بکارگیری مهارت و تجهیزات خود نسبت به عیب یابی، تعمیر یا تعویض قطعات معیوب و شارژ مجدد گاز یخچال فریزر اقدام کرده و از وارد آمدن آسیب جدی به دستگاه شما پیشگیری نمایند.

توصیه میکنیم در صورت تخلیه و یا نشت گاز هیچگاه به صورت خودسرانه اقدامی انجام ندهید و حتما از تعمیرکاران ماهر پایدار سرویس (سرویس بوش) به عنوان مرکز تعمیر یخچال فریزر بوش مشورت بگیرید. (تلفن تماس سرویس بوش : 41128-021)

5 / 5. 2

پایدار سرویس

نمایندگی تعمیرات و خدمات پس از فروش بوش. ارائه دهنده مطالب آموزشی برای افزایش آگاهی مصرف کنندگان لوازم خانگی Bosch در جهت استفاده صحیح و رفع ایرادات رایج بدون نیاز به تعمیرکار.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + نه =