رفع بوی بد در یخچال بوش

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام باز کردن درب یخچال یا فریزر با بوی ناخوشایند و تندی مواجه شده باشید. خلاص شدن از شر این بوها همیشه به راحتی دور انداختن مواد فاسد و یا پاک کردن غذای ریخته شده روی طبقه نیست. برخی از این بوهای بد گاهی برای روزها و حتی هفته ها باقی می ماند. از این رو در این مطلب به بررسی روش های رفع بوی بد در یخچال بوش می پردازیم.

علت بوی بد یخچال بوش چیست؟

دلایل مختلفی برای ایجاد بوی بد و نامطبوع در یخچال و فریزر بوش وجود دارد. به طور کلی ترکیبات مواد غذایی ریخته شده، فاسد و تاریخ مصرف گذشته داخل یخچال با رطوبت خارجی ترکیب می شوند و بوی بدی را در داخل یخچال شما پخش می کنند. این آلاینده ها می توانند از مواد غذایی به فیلترهای داخلی آب منتقل شوند و آبسرد کن و یخساز را نیز آلوده کنند. سایر دلایل بو گرفتن یخچال بوش عبارتند از:

  • تمیز نکردن به موقع یخچال فریزر
  • استفاده نکردن از یخچال برای مدت طولانی
  • باقی ماندن مواد غذایی فاسد شده در یخچال
  • قرار دادن مواد غذایی در ظروف بدون درب درون یخچال
  • ریختن مواد غذایی داخل یخچال
  • رشد کپک در مناطق مرطوب یا غذاهای داخل یخچال
  • گذاشتن مواد غذایی بو دار مانند سیر و پیاز در یخچال
  • تمیز کردن یخچال با مواد شوینده که بوی شدید دارند

چگونه بوی یخچال را از بین ببرم؟

شما می توانید از راهکارهای خانگی برای رفع بوی بد یخچال بوش استفاده کنید:

1 – تمیز کردن یخچال بوش

اولین اقدام برای از بین بردن بوی نامطبوع یخچال، تمیز کردن آن است. چگونه یک یخچال بد بو را تمیز کنیم؟ برای اینکار یخچال را خاموش کرده و از برق بکشید. سپس تمام مواد غذایی را خارج کرده و در جای خنک قرار دهید. تمام قسمت های داخلی دستگاه را با آب ولرم و ماده شوینده با pH خنثی تمیز کرده و با حوله خشک کنید.

هنگام تمیز کردن یخچال برای از بین بردن بوها، درزهای لاستیک درب را فقط با آب تمیز نمایید. زیرا مواد شوینده باعث فرسودگی و خرابی لاستیک می شود. بعد از تمیز کردن کامل تمام قسمت های یخچال، آن را به برق وصل کرده و مواد غذایی را در آن بچینید.

2 – استفاده از بوگیر یخچال

یکی از ساده ترین راه ها برای از بین بردن بوهای بد یخچال استفاده از بوگیرهای آماده موجود در بازار است. کافی است این بوگیر را در یخچال قرار دهید تا همه بوها را جذب کند.

3 – جوش شیرین برای از بین بردن بوی یخچال

یکی از روش های خانگی سریع برای رفع بوی یخچال بوش استفاده از جوش شیرین است. این ماده به طرز موثری اغلب بوهای یخچال و فریزر مانند بوی گوشت فاسد، بوی سیر و پیاز را از بین می برد. جوش شیرین را می توان به روش های مختلف به کار برد:

  • مقداری جوش شیرین را در آب حل کرده و آن را در یخچال قرار دهید تا بوهای بد را جذب کند.
  • یخچال را از برق بکشید. خمیری که از جوش شیرین و آب تهیه کرده و با یک پارچه نرم داخل یخچال را با آن تمیز کنید. سپس با پارچه مرطوب یخچال را خشک کرده و قبل از از اینکه دوباره آن را به برق وصل کنید، اجازه دهید یک روز با در باز هوا بخورد.
  • برای از بین بردن سریع بوی بد یخچال بوش، در هر طبقه مقداری جوش شیرین قرار دهید. با این کار ظرف یک تا سه روز بوی نامطبوع از بین می رود. بهتر است جوش شیرین داخل یخچال را هر یک ماه یکبار عوض کنید.

4 – سرکه

ماده طبیعی دیگر که می تواند بوی تند یخچال را از بین ببرد، سرکه است. کافی است مقداری سرکه را با آب رقیق کرده و در گوشه ای از یخچال قرار دهید. رقیق کردن سرکه بسیار مهم است. استفاده از سرکه خالص نه تنها بوها را از بین نمی برد بلکه آن را بدتر می کند. از مخلوط یک لیوان آب و نصف لیوان سرکه برای این کار استفاده نمایید.

همچنین می توانید ترکیب ۲ قاشق غذاخوری جوش شیرین، نصف لیوان سرکه و یک لیوان آب را امتحان کنید.

5 – لیمو ترش تازه

نصف یک لیموترش تازه نیز راه حل مناسبی برای رفع بوی بد در یخچال بوش است. فراموش نکنید که بعد از یک هفته لیمو را از یخچال خارج کنید. همچنین می توانید تعدادی گلوله پنبه را در آب لیمو خیس کرده و از آن برای پاک کردن داخل یخچال خود استفاده کنید.

6 – قهوه

عطر قوی قهوه به خوبی بوی بد ایجاد شده در یخچال و فریزر را حذف می کند. دانه های قهوه یا ترکیب مقداری پودر قهوه، جوش شیرین و بکینگ پودر را یک شب داخل یخچال بگذارید تا از شر بوهای نامطبوع خلاص شوید. هر ماه این ماده بوگیر طبیعی یخچال را عوض کنید.

7 – زغال فعال

یکی از رایج ترین روش ها برای از بین بردن بوی بد یخچال استفاده از ذغال فعال است که تمامی بوها را به خود جذب می کند. در اغلب بوگیرهای یخچال از این ماده استفاده می شود. ذغال فعال را می توانید از فروشگاه های لوازم آکواریوم خریداری کنید.

  • یک فنجان زغال فعال را داخل کاسه ریخته و آن را در قسمتی از یخچال که بو می دهد قرار دهید. ماهانه زغال را عوض کنید.
  • دمای یخچال روی کمترین مقدار تنظیم کرده و ظرفی پر از زغال فعال را داخل آن قرار دهید. به مدت 3 روز درب یخچال را باز نکنید.

8 – از بین بردن بوی شدید یخچال و فریزر با روزنامه مرطوب

در هر قفسه یخچال یا فریزر چند تکه روزنامه مچاله بگذارید. یک فنجان آب در قفسه بالایی قرار دهید یا روزنامه را با سپری آب مرطوب کنید. اجازه دهید یخچال یا فریزر تقریبا 5 یا 6 روز کار کند. این روش زمان بر است، اما به طور موثر بوهای شدید را از بین می برد.

9 – وانیل

مقداری پودر وانیل را داخل یخچال قرار داده یا پنبه آغشته به وانیل مایع را برای رفع بوی بد بکار ببرید. وانیل سبب حوشبو شدن فضای یخچال نیز می شود.

10 – بلغور جو دو سر

بلغور جو دو سر تاثیر قابل توجهی در از بین بردن بوی بد یخچال دارد. یک ظرف در باز یا یک کاسه آلومینیومی جو خشک را در یخچال خود قرار دهید تا بوها را خنثی کند.

11 – خاک گربه تمیز

خاک بستر گربه یک بو گیر قوی است که می توان آن را برای از رفع بوی نامطبوع یخچال به کار برد. مقداری از این خاک را داخل ظرفی ریخته و درون یخچال بدبو قرار دهید تا مشکلتان برطرف شود.

12 – سیب زمینی

برای رفع بوی یخچال، سیب زمینی را پوست کنده و آن را در بخش های مختلف یخچال قرار دهید. بعد از سه تا 4 روز آن را خارج نمایید.

13 – چای

چای کیسه ای استفاده شده را خشک کرده و آن را در ظرفی داخل یخچال بگذارید تا بوهای بد را از بین ببرد. علاوه بر این می توانید از گیاهان معطر دیگری مانند میخک و نعناع نیز برای اینکار استفاده کنید.

سریع ترین روش از بین بردن بوی بد در یخچال بوش

اگر می خواهید بوی نامطبوع ایجاد شده در یخچال را در مدت کوتاهی از بین ببرید، بهترین راه تمیز کردن محفظه یخچال و شستشوی طبقات کشوها است.

  • یخچال را خاموش کرده و از برق بکشید.
  • تمام مواد غذایی موجود در آن را بررسی کرده و غذاها، میوه و سبزیجات فاسد، کپک زده و گندیده را دور بریزید.
  • یخچال را کاملا خالی کنید.
  • تمامی قفسه ها و طبقات را را خارج کرده و با آب و ماده شوینده ملایم بشویید و خشک کنید.
  • محفظه داخلی یخچال را با آب و جوش شیرین یا آب و سرکه تمیز و خشک کنید.
  • درب یخچال را باز بگذارید تا جریان هوا همه قسمت های دور از دسترس را خشک کند.
  • اگر بوی بد یخچال شدید است می توانید از مایع سفید کننده برای شستشوی قفسه ها استفاده کنید.
  • برای اینکار حدود یک قاشق غذاخوری سفید کننده را در چهار لیتر آب ریخته و قفسه ها و کشوها را با آن شسته و فضای داخلی را ضدعفونی کنید.
  • ممکن است لازم باشد این کار را چند بار تکرار کنید.
  • در نهایت طبقات را در جای خود قرار داده و یخچال را روشن کنید.

از بین بردن بوی گوشت گندیده در یخچال و فریزر بوش

برای رفع بوی ناخوشایند گوشت گندیده در یخچال، ابتدا مواد فاسد را از یخچال خارج کنید. سپس دستگاه را خاموش کرده و به روش های گفته شده آن را بشویید و تمیز کنید. مقداری جوش شیرین را در یخچال قرار داده و حدود 6 ساعت درب آن را ببندید تا بوی بد را جذب کند. استفاده از سایر مواد گفته شده نیز می تواند برای رفع بوی گوشت گندیده مفید باشد.

اگر گوشت یا غذای فاسد برای مدت طولانی در دستگاهی مانده باشد، ممکن است به داخل عایق نفوذ کرده و با هیچ روشی از بین نرود. در این مرحله، چاره ای جز دور انداختن دستگاه ندارید.

روش های جلوگیری از بوی نامطبوع یخچال و ساید بوش

  • به طور مرتب (حداقل هر دو ماه یک بار) یخچال را تمیز کنید.
  • به تاریخ انقضا مواد غذایی توجه کنید.
  • مواد غذایی فاسد سریعا از یخچال خارج کنید.
  • برای حفظ تازگی و کیفیت مواد غذایی درجه یخچال را به درستی تنظیم کنید.
  • هیچ غذایی را در ظرف بدون درب در یخچال نگذارید.
  • لبنیات به ویژه شیر و ماست را در قفسه های درب یخچال قرار ندهید.
  • مواد غذایی را به گونه ای در یخچال بچینید که هوای سرد به خوبی بین آن ها جریان داشته باشد و هیچ غذایی فاسد نشود.
  • یخچال را بیش از حد پر نکنید.
  • تخم مرغ ها را در محفظه مخصوص یا در بسته بندی مقوایی در یخچال نگهداری کنید.
  • برای جلوگیری از خروج هوای سرد و ورود هوای گرم، درب یخچال را بیش از حد باز نکنید.

سوالات متداول

1 – آیا جوش شیرین بوی یخچال را از بین می برد؟

بوهای موجود در یخچال از زمان انتشار از سطح مواد غذایی تا رسیدن به بینی شما در اطراف شناور هستند. با گذاشتن جوش شیرین در یخچال، این ذرات بد بو روی سطح جوش شیرین جذب شده و از بین می روند.

2 – بهترین مکان برای قرار دادن جوش شیرین در یخچال کجاست؟

اگر بوی یخچال شما بسیار شدید است، یا اگر می خواهید در سریع ترین زمان بو را از بین ببرید، ظروف کوچکتری از جوش شیرین را در قسمت عقبی هر قفسه قرار دهید. برای رفع بوی بد فریزر، یک ظرف کم عمق حاوی جوش شیرین را در پایین ترین بخش فریزر قرار دهید تا بوها را جذب کند.

3 – چرا فریزر بوش من بوی بدی می دهد؟

دلایل مختلفی برای ایجاد بوی بد در فریزر وجود دارد. به طور معمول، مقصر میکروب ها، باکتری ها، مخمرها و کپک ها هستند. اگرچه فریزر به طور چشمگیری رشد اکثر میکروب های فاسد کننده مواد غذایی را کند می کند، اما اگر دما از 18- درجه سانتی گراد (دمای توصیه شده در فریزر) بیشتر باشد، برخی میکروب ها همچنان قادر به فعالیت هستند.

4 – آیا نگهداری مواد غذایی در یخچال بدبو خطرناک است؟

به طور کلی قرار دادن مواد غذایی در یخچالی که بوی بد می دهد بی خطر است. اما توصیه می شود هر چه سریعتر منبع بو را شناسایی و حذف کنید. اگر بو از غذای فاسد می آید، فورا آن غذا را دور بریزید.

5 – چرا یخچال بوش من بوی قوی مواد شیمیایی دارد؟

اگر هنگام باز کردن درب یخچال بوی لاک پاک کن، سرکه یا آمونیاک به مشام می رسد، محتمل ترین علت نشت فریون (گاز خنک کننده یخچال) در یخچال است. فریون می تواند به غذا نفوذ کرده و طعم شیمیایی ایجاد کند. در این حالت بهتر است با یک نمایندگی تعمیرات یخچال بوش تماس بگیرید تا علت نشت گاز یخچال را یافته و آن را رفع نماید. پیشنهاد می کنیم مطلب دلایل خالی شدن گاز یخچال فریزر بوش را مطالعه کنید.

6 – چرا یخچال بوی بدی می دهد در حالی که غذای گندیده ای در آن نیست؟

اکثر یخچال ها دارای یک ظرف تخلیه در قسمت زیرین خود هستند که ممکن است در طولانی مدت به دلیل تجمع باکتری و ایجاد کپک بوی نامطبوعی ایجاد کند. اگر یخچال بوی بدی می دهد در حالی که غذای گندیده ای در آن نیست یا اگر از پشت یخچال بوی بدی می آید بهتر است نگاهی به ظرف تخلیه انداخته و در صورت نیاز آن را تمیز کنید.

7 – چقدر طول می کشد تا بوی گندیده از یخچال خارج شود؟

با خارج کردن مواد غذایی فاسد، تمیز کردن یخچال و استفاده از مواد بوگیر که به آن ها اشاره شد، بوی بد یخچال طی 3 تا 4 روز از بین می رود.

4.5 / 5. 2

پایدار سرویس

نمایندگی تعمیرات و خدمات پس از فروش بوش. ارائه دهنده مطالب آموزشی برای افزایش آگاهی مصرف کنندگان لوازم خانگی Bosch در جهت استفاده صحیح و رفع ایرادات رایج بدون نیاز به تعمیرکار.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 9 =