آموزش تعویض پمپ تخلیه ظرفشویی بوش

یکی از مهمترین دلایل باقی ماندن آب در ماشین ظرفشویی بوش، خرابی پمپ تخلیه است. پمپ تخلیه معمولا قابل تعمیر نیست و باید تعویض شود. اگر برای عیب یابی، تعمیر و تعویض پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی بوش به کمک نیاز دارید با شماره 02141128 نمایندگی تعمیرات ظرفشویی بوش در تهران تماس بگیرید.

وظیفه پمپ تخلیه ظرفشویی بوش

پمپ تخلیه ظرفشویی بوش یکی از قطعات اصلی و مهم این دستگاه است که در قسمت چاهک قرار دارد. این پمپ آب کثیف حاصل از شستشوی ظروف را با قدرت زیاد مکش کرده به سمت شیلنگ تخلیه و خروجی فاضلاب هدایت می کند. اگر به هر دلیلی قدرت مکش پمپ تخلیه کاهش یابد، طی فرآیند شستشو آب در محفظه ظرفشویی باقی مانده و خالی نمی شود. در این شرایط باید به دنبال یافتن ایراد پیش آمده برای پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی و رفع آن باشید.

انواع پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی Bosch

به طور کلی 3 نوع پمپ تخلیه برای ظرفشویی های بوش در بازار وجود دارد که هر کدام برای مدل های مختلف ظرفشویی بوش مورد استفاده قرار می گیرند:

  • مدل SMS
  • مدل SGS
  • مدل SMS اهم بالا

برای انتخاب نوع پمپ مناسب دستگاه خود، می توانید از تعمیرکار متخصص بوش سوال کرده و یا به دفترچه راهنما مراجعه کنید.

علائم خرابی پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی بوش

چرا پمپ تخلیه ظرفشویی بوش کار نمی کند؟

  • گرفتگی در مسیر تخلیه شامل فیلتر، شیلنگ خروجی از ایر گار به پمپ و از پمپ به فاضلاب
  • خمیدگی شیلنگ تخلیه
  • از کار افتادن موتور پمپ تخلیه
  • وجود جرم و رسوبات در پروانه پمپ

علت خرابی پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی بوش

گرفتگی در مسیر تخلیه

مسدود شدن و گرفتگی در مسیر تخلیه آب شامل فیلتر و شیلنگ خروجی یکی از اصلی ترین دلایل خراب شدن پمپ تخلیه ظرفشویی است.

اگر مواد شوینده و پس مانده غذایی در فیلتر و شیلنگ تخلیه گیر افتاده و آن ها را مسدود کرده باشند، یا اگر شیلنگ خروجی خمیده و تا خورده باشد، پمپ تخلیه دچار مشکل شده و نمی تواند آب را خارج کند.

با توجه به اینکه باز و بست پمپ تخلیه ظرفشویی بوش وقتگیر است، پیشنهاد می کنیم حتما در زمان تعویض پمپ، شیلنگ تخلیه را نیز بررسی کرده و چنانچه پوسیدگی، خمیدگی و پارگی در آن مشاهده کردید، برای صرفه جویی در هزینه، شیلنگ را نیز عوض کنید. در مطلب “نحوه تعویض شیلنگ تخلیه ظرفشویی بوش” به طور کامل به این موضوع پرداخته ایم.

سوراخ شدن لوله

گاهی خرابی پمپ تخلیه به دلیل سوراخ شدن لوله است. اگر لوله سوراخ شود، باقی مانده مواد غذایی یا مواد شوینده به داخل فیلتر نفوذ کرده و در آنجا انباشته می شوند. بی اطلاعی و عدم رسیدگی به این مشکل به مرور به پمپ تخلیه آسیب می رساند.

مشکل در برق رسانی

اگر برق نوسان داشته باشد یا سیستم برق رسانی دستگاه یعنی سیم ها و اتصالات دچار مشکل شوند، پمپ تخلیه آسیب می بیند و وظیفه خود را به درستی انجام نمی دهد. چنانچه بوبین پمپ تخلیه به دلیل مشکلات الکتریکی سوخته باشد، عملکرد پمپ مختل خواهد شد.

مشکل در پروانه پمپ تخلیه

وجود جسم خارجی یا انباشته شدن جرم و رسوبات در پروانه پمپ، فشار زیادی به پمپ وارد کرده و ممکن است باعث سوختن آن شود.

نشت آب

اگر آب به قطعات داخلی پمپ تخلیه نشت پیدا کند می تواند باعث آسیب دیدن اجزای پمپ و سوختن موتور آن شود. اگر موتور بسوزد، تعمیر پمپ ظرفشویی بوش ممکن نیست و باید به طور کامل عوض شود.

از کار افتادن پمپ تخلیه به دلیل فرسودگی

اگر ماشین ظرفشویی قدیمی است و به طور مرتب از آن استفاده کرده اید، احتمالا پمپ تخلیه دستگاه به دلیل فرسودگی و پایان یافتن عمر از کار افتاده است و باید تعویض شود.

مراحل تعویض پمپ تخلیه ظرفشویی بوش

لازم به ذکر است برای دسترسی به پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی و عیب یابی، تعمیر و تعویض این قطعه باید بخش های مختلف دستگاه باز و از هم جدا شوند. انجام اینکار توسط افرادی غیر متخصص باعث آسیب به سایر بخش های ظرفشویی و بروز مشکلات جدی خواهد شد. لذا توصیه می شود تست کردن، تعمیر و تعویض پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی بوش را به تعمیرکار متخصص و مراکز معتبر بسپارید.

در ادامه با مراحل تعمیر و تعویض پمپ تخلیه آشنا می شویم:

1- قطع کردن برق ماشین ظرفشویی

برای حفظ ایمنی قبل از انجام هر کاری دو شاخه ماشین ظرفشویی را از برق جدا کنید.

2- تخلیه آب باقی مانده در کف ماشین ظرفشویی

برای تخلیه آبی که در کف ظرفشویی بوش جمع شده است، ابتدا سبدها، بازوی آبپاش پایینی و فیلتر تخلیه را خارج کنید. سپس آب باقی مانده را با کمک یک ظرف خارج کرده و تمام محفظه را با دستمال کاملا خشک کنید.

3- باز کردن پنل‌های بالایی کناری و جلویی

برای دسترسی راحت به پمپ تخلیه ظرفشویی بوش، باید پنل های بالایی، کناری و جلویی دستگاه را به ترتیب جدا کنید. برای اینکار کافی است پیچ های هر پنل را باز کنید تا بتوانید پنل را بردارید و کنار بگذارید. هنگام باز کردن پیچ های پنل جلویی آن را با دست نگه دارید که روی زمین نیفتد. این پنل را ابتدا از پایین و سپس از بالا از دستگاه جدا کنید.

4- برداشتن پنل پایین درب و کاور صفحه ای

ظرفشویی را کمی به سمت عقب کج کنید تا بتوانید پنل پایین درب را نیز جدا کنید. در برخی مدل های ظرفشویی بوش، این پنل با پیچ وصل شده و باید پیچ های آن را باز کنید.

حال نوبت باز کردن و جدا کردن کاور صفحه ای پایین ماشین ظرفشویی است. پیچ ها را باز کرده و یک پیچ گوشتی بزرگ را زیر آن اهرم کنید تا به راحتی جدا شود.

5- جدا کردن سنسور تشخیص آب

سر یک پیچ گوشتی را روی گیره سنسور تشخیص آب فشار داده و قطعه را با دست دیگر به طرف بیرون بکشید تا جدا شود.

6- جدا کردن دسته سیم های پمپ تخلیه

حالا به پمپ تخلیه رسیدید و باید دسته سیم هایی که به آن متصل است را جدا کنید.

7- خارج کردن پمپ تخلیه

برای خارج کردن پمپ تخلیه از جای خود یک پیچ گوشتی بزرگ را بالای پمپ فشار دهید. به طور همزمان با دست دیگر پمپ را در جهت عقربه های ساعت چرخانده و به سمت بیرون بکشید تا جدا شود. حال سیم های متصل به پمپ را جدا کنید.

8- تست پمپ تخلیه ظرفشویی بوش

حال نوبت عیب یابی و تست کردن پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی بوش است:

  • برای تست سالم بودن پمپ تخلیه ابتدا بررسی کنید که پروانه پمپ گرفتگی و مشکلی ندارد. یعنی سالم و تمیز است.
  • سپس بوبین را چک کنید. برای اطمینان از سالم بودن بوبین، برق دو سر آن را به وسیله اهم متر اندازه بگیرید.
  • اگر این قطعه هم سالم است، به سراغ اندازه گیری مقدار مقاومت سيم پيچ با همان اهم متر بروید. اگر اهم متر عدد 257 را نشان داد، سیم پیچ پمپ سالم است.
  • آخرین گام در تست پمپ تخلیه ظرفشویی بوش، بررسی سلامت موتور پمپ با استفاده از مولتی متر است. اگر عملکرد موتور پمپ تخلیه تداوم ندارد یا اگر برق دریافت می کند اما روشن نمی شود، تنها راه چاره تعویض پمپ است.

9- تعمیر پمپ تخلیه ظرفشویی بوش

تنها در صورت که پروانه پمپ شکسته یا معیوب شده باشد، تعمیر پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی بوش انجام می شود. هر گونه ایراد و مشکل دیگر غالبا قابل تعمیر نبوده و باید پمپ تخلیه تعویض شود.

10- تعویض پمپ تخلیه ظرفشویی بوش

چنانچه پمپ قابل تعمیر نباشد باید یک پمپ تخلیه اصلی و اورجینال بوش را تهیه کرده و جایگزین پمپ قبلی کنید.

11- نصب پمپ تخلیه و سیم ها

حال زمان نصب پمپ تخلیه تعمیر شده یا نو است. پمپ را در مکان قبلی خود قرار داده و در خلاف جهت حرکت عقربه های ساعت بچرخانید تا جا بیفتد. زاویه چرخش لازم برای باز و بسته کردن پمپ حدود 45 درجه است. سیم های پمپ تخلیه و سنسور تشخیص آب را نیز نصب کنید.

همچنین مطمئن شوید برای جلوگیری از نشت آب، مطمئن شوید که لاستیک درزگیر دور پمپ تخلیه به خوبی در جای خود محکم شده است.

12- نصب کاور صفحه ای و پنل ها

برای نصب کاور و پنل ها مراحل را از انتها به ابتدا انجام دهید. در پایان این مرحله کار تعمیر و تعویض پمپ تخلیه ظرفشویی بوش پایان می یابد.

هزینه تعویض پمپ تخلیه ظرفشویی بوش چقدر است؟

مبلغی که شما در زمان خراب شدن پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی بوش می پردازید شامل هزینه ایاب و ذهاب تعمیرکار، عیب یابی ماشین ظرفشویی در محل، تعویض قطعه و قیمت پمپ تخلیه اورجینال ظرفشویی بوش است.

هزینه تعویض پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی بوش در سال 1402 (قیمت ها به تومان)
قیمت پمپ تخلیه برای مدل های مختلف ماشین ظرفشویی بوش تعویض پمپ عیب یابی ایاب و ذهاب
1900000 تا 3900000 700000 150000 100000

برای خرید پمپ تخلیه ظرفشویی بوش و تعویض قطعه توسط تعمیرکاران متخصص و با تجربه با پایدار سرویس تماس بگیرید.

شماره تماس نمایندگی تعمیرات بوش

سوالات متداول

خرابی پمپ تخلیه ظرفشویی بوش را چگونه تشخیص دهیم؟

مهمترین نشانه خرابی این قطعه تخلیه نشدن آب ظرفشویی، آبگیری نکردن دستگاه و نمایش کدهای خطا است.

کدام ارورها نشان دهنده مشکل در تخلیه آب ظرفشویی بوش هستند؟

نمایش ارورهای E20، E21، E22، E23 و E25 روی صفحه نمایش ظرفشویی بوش به مشکل در تخلیه آب و خرابی پمپ تخلیه مربوط است.

آیا پمپ تخلیه ظرفشویی قابل تعمیر است؟

چنانچه پروانه پمپ شکسته یا توسط جرم و رسوبات مسدود شده باشد، پمپ قابل تعمیر است. در غیر این صورت پمپ تخلیه باید تعویض شود.

چگونه می توان از خرابی پمپ تخلیه جلوگیری کرد؟

برای پیشگیری از خرابی پمپ تخلیه و هزینه تعویض آن، بهتر است فیلتر و شیلنگ تخلیه را به طور مرتب تمیز کنید که گرفتگی و انسداد آن ها باعث آسیب به پمپ و خرابی آن نشود.

پمپ تخلیه اصلی بوش را از کجا تهیه کنم؟

برای اطمینان از اصل بودن پمپ تخلیه ظرفشویی بوش، این قطعه را از مراکز معتبری مانند پایدار سرویس تهیه نمایید که اصالت قطعه را ضمانت می کنند.

3 / 5. 1

تیم نویسندگان وبلاگ پایدار سرویس

هدف ما از ارائه این مطالب، افزایش آگاهی مصرف کنندگان لوازم خانگی Bosch در جهت استفاده صحیح و رفع ایرادات رایج بدون نیاز به تعمیرکار است. محتوای این وبلاگ حاصل تجربیات تکنسین و تعمیرکاران پایدار سرویس در پاسخ به سوالات و مشکلات پرتکرار مشتریان است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + سیزده =