یخچال ساید بوش داخل آشپرخانه

یکی از مشکلات رایجی که ممکن است برای یخچال ساید بای ساید بوش شما پیش بیاید، مشکل عدم یخسازی و یخ نساختن است. با ما همراه باشید تا علل بروز این مشکل و راه حل های رفع این ایراد را بررسی نماییم.

عدم یخسازی یخچال ساید بای ساید بوش و مشکل یخساز آن را می توان به دو دسته کلی تقسیم بندی نمود:

  • در دسته اول ممکن است یخساز ساید بوش به طور کلی از کار افتاده باشد و یخ نسازد.
  • در دسته دوم یخ تولید می شود اما از محفظه یخساز خارج نمی شود.

چنانچه یخچال ساید بای ساید Bosch شما کلاً عمل یخسازی را انجام نمی دهد در مرحله اول باید مطمئن شوید یخساز دستگاه روشن است. ممکن است در واقع هیچ مشکلی وجود نداشته باشد و فقط لازم باشد یخساز را در حالت روشن قرار دهید. البته شاید یخساز در حالت توقف قرار گرفته باشد که عمل یخسازی متوقف شده است و با خارج کردن یخساز از حالت مکث عملکرد آن به حالت عادی باز گردد.

چنانچه یخساز روشن بوده و در حالت فعال هم قرار داشت اما باز هم عمل یخسازی صورت نگرفت و یا یخ از دستگاه خارج نشد موارد زیر را بررسی کنید:

الف) مشکل یخ نساختن در یخچال ساید بای ساید بوش (یخچال یخ نمی سازد)

1 – عدم انتقال آب به قسمت یخساز یخچال ساید بای ساید بوش

برای انجام فرآیند یخسازی در یخچال ساید بای ساید بوش، آب بایستی از طریق لوله کوچک و شیر برقی و بعد از عبور از فیلتر، به دستگاه برسد. چنانچه در هر یک از این قسمت ها مشکل یا گرفتگی پیش آید آب به دستگاه نرسیده و یخساز عمل نمی کند. ابتدا لازم است لوله آب بررسی شود و در صورت گرفتگی و انسداد لوله تعویض یا تخلیه شود.

چنانچه لوله انتقال آب مشکلی نداشت بایستی شیر برقی یا همان شیر ورودی را بازدید کرد و اگر خراب یا مسدود شده است با تعویض شیر مشکل رفع خواهد شد.

احتمال بعدی یخ زدن لوله کوچکی است که آب را از شیر ورودی به یخساز منتقل می کند. چنانچه این لوله یخ زده باشد آب به یخساز نمی رسد در این حالت کافی است با استفاده از سشوار یخ زدگی لوله را برطرف کرد.

مرحله آخر بررسی فیلتر آب است. رسوبات موجود در آب شهری ممکن است سبب مسدود شدن فیلتر شود. با تعویض فیلتر می توان به راحتی مسیر انتقال آب به یخساز را باز کرد.

2 – خرابی سیستم یخساز یخچال ساید بای ساید بوش

  • نقص در مدول یخساز:

موتور مدول یخساز، با به حرکت درآوردن بازوی یخساز باعث می شود قطعات یخ از قالب یخساز خارج شده و داخل محفظه یخ بریزد. موتور زمانی می چرخد که ترموستات یا سنسور یخساز به دمای 9- برسد. پس از آن، مدول یخساز با ارسال سیگنال به شیر برقی ورودی آب، مجددا فرآیند یخسازی را آغاز می کند. چنانچه مدول یخساز دچار نقص شود قالب یخساز پر نشده و یخ تولید نخواهد شد. همچنین ایراد پیش آمده ممکن است مربوط به موتور مدول باشد که در این حالت یخ از یخساز خارج نمی شود.

  • نقص در ترموستات قالب یخساز:

کنترل دما در فرآیند یخسازی توسط ترموستات قالب یخساز کنترل می شود. زمانی که دمای قالب به مقدار مشخصی برسد، طبق دستور قطعات یخ داخل محفظه تخلیه شده و قالب ها مجددا توسط شیر ورودی پر از آب می شوند. به همبن دلیل نقص ترموستات سبب می شود قطعات جدید یخ ساخته نشوند. تست سالم بودن ترموستات یخساز را می توان با استفاد از یک مولتی متر ساده انجام داد. برای تعمیر ساید بوش می توانید با کارشناسان پایدار سرویس تماس بگیرید.(تلفن تماس : 02141128)

  • نقص در برد کنترل یخساز:

برد کنترل یخساز در قسمت پشتی صفحه نمایش و دکمه های عملکرد آن قرار گرفته است. این برد تمامی دکمه ها و عملیات های قسمت یخساز یخچال ساید بای ساید بوش را کنترل می کند. بنابراین چنانچه این برد به هر دلیلی دچار نقص شود کل سیستم یخساز از کار می افتد.

3 – عدم تامین سرمای کافی

خرابی کمپروسور یا گاز یخچال می تواند دلیل تامین نشدن سرمای کافی در قسمت یخساز دستگاه شود. البته اگر سایر بخش های یخچال ساید بای ساید بوش به خوبی کار می کند و تامین سرما در بخش های دیگر مشکل ندارد ممکن  است ایراد از فن قسمت یخساز باشد. چنانچه با بررسی لازم مشخص شود که فن درست کار نمیکند با تعویض آن مشکل رفع خواهد شد.

4 – نقص قفل درب

هنگامی که درب یخچال باز است، سوییچ یا قفل درب سبب می شود کار آبسردکن و یخساز متوقف شود. چنانچه این سوییچ دچار نقص شود با بستن درب یخچال، آبسرد کن و یخساز همچنان در حالت توقف باقی می مانند. عملکرد سوییچ درب را می توان با استفاده از یک مولتی متر یا ولت متر تست کرد.

ممکن است مطالعه مطلب “علت برق داشتن بدنه یخچال بوش” برای شما مفید باشد.

ب) عدم خارج شدن یخ از یخساز (یخ از یخساز خارج نمی شود)

در حالت دیگر ممکن است یخچال ساید بای ساید بوش فرآیند یخسازی را به خوبی انجام دهد، اما یخ تولید شده از یخساز خارج نشود، این مشکل می تواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله:

1 – ایراد در مدول یخساز

همانطور که در قسمت قبل اشاره شد، موتور مدول یخساز با به حرکت درآوردن بازوها یا تیغه هایی قطعات یخ ساخته شده را به داخل محفظه یخ می ریزد بنابراین چنانچه هریک از اجزای موتور، مدول یا بازوهای انتقال دچار نقص شود جابه جایی قطعات یخ مشکل پیدا کرده و یخ از یخساز خارج نمی شود.

2 – خرابی سلنوید یخساز

باز و بسته شدن دربی که یخ ها از آن خارج می شوند توسط سلنوید یخساز کنترل می شود. اگر سلنوید یخساز دچار نقص شود، درب خروج یخ باز و بسته نخواهد شد و یخ تولید شده از یخساز خارج نمی شود. تست سالم بودن سلنوید یخساز با استفاده از مولتی متر انجام می شود.

3 – به هم چسبیدن قطعات یخ در محفظه یخساز

پر شدن بیش از حد مخزن یخساز و استفاده نکردن مداوم از آن می تواند باعث به هم چسبیدن قطعات یخ شده و همین امر مانع خروج یخ از یخساز می شود.

در صورتی که مرتباً از یخساز استفاده نمی کنید بهتر است یخساز را در حالت خاموش قرار دهید. چنانچه مدت طولانی از یخساز استفاد نکنید و پر شدن بیش از حد یخساز باعث ایجاد فشار و بهم چسبیدن قطعات یخ خواهد شد. اگر محفظه یخساز پر از یخ های بهم چسبیده است بهتر است محفظه را بیرون کشیده و آن را خالی کرده و بلافاصله جا بزنید.

4 – عدم تامین سرمای کافی

اگر داخل محفظه یخساز سرمای مورد نیاز تامین نشود یخ ها به تدریج ذوب شده و بهم می چسبند. این مشکل ممکن است به دلیل خرابی فن این قسمت باشد که بایستی توسط تکنسین ماهر تعویض شود.


در این مقاله دلایل و راهکارهایی برای مشکل عدم یخسازی یخچال ساید بای ساید بوش بیان شد که می تواند برای کمک به شما مورد استفاد قرار گیرد اما اکیداً توصیه می شود قبل از انجام هر اقدامی برای عیب یابی و رفع ایراد دستگاه خود با پایدار سرویس به عنوان خدمات مرکزی بوش تماس گرفته (41128-021) و از تکنسین های ماهر مجموعه ما مشاوره بگیرید و رفع مشکل دستگاه خود را به کارشناسان ما بسپارید.

4.7 / 5. 9

پایدار سرویس

نمایندگی تعمیرات و خدمات پس از فروش بوش. ارائه دهنده مطالب آموزشی برای افزایش آگاهی مصرف کنندگان لوازم خانگی Bosch در جهت استفاده صحیح و رفع ایرادات رایج بدون نیاز به تعمیرکار.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =