علت جلو نرفتن تایمر ماشین لباسشویی بوش

ثابت ماندن و جلو نرفتن تایمر ماشین لباسشویی Bosch دردسرهای زیادی به دنبال دارد، زیرا عملکرد بخش های مختلف دستگاه به تایمر وابسته است.

اگر لباسشویی با وجود بسته بودن درب، شروع به کار نمی کند یا فرآیند آبگیری و تخلیه آب را انجام نمی دهد باید قبل از هر کاری سالم بودن تایمر را بررسی کنید.

در این مقاله علت جلو نرفتن تایمر لباسشویی بوش و روش رفع این مشکل را بررسی کرده ایم.

چنانچه مهارت کافی برای تعمیر لباسشویی بوش ندارید و با مطالعه این مطلب نتوانستید ایراد دستگاه را رفع کنید، برای عیب یابی و تعمیر دستگاه با شماره 02141128 تعمیرگاه سرویس بوش تماس بگیرید.

مرکز تماس سرویس بوش

تایمر ماشین لباسشویی بوش

اگر موتور لباسشویی را قلب آن بدانیم، تایمر ماشین لباسشویی در جایگاه مغز دستگاه قرار دارد. زیرا این بخش از لباسشویی وظایف سایر قسمت ها را به آن ها اعلام کرده و بخش های مختلف را با هم هماهنگ می کند.

بعد از انتخاب برنامه شستشو و راه اندازی دستگاه، تایمر دستور فرآیندهایی مانند آبگیری، گرم کردن آب و تنظیم دور چرخش را به بخش های مربوطه ارسال می کند. به عبارت دیگر کنترل تمامی چرخه ها در لباسشویی بوش بر عهده تایمر است. لذا در صورتی که لباسشویی چرخه شستشو را به درستی انجام نمی دهد اولین قسمتی که باید به آن شک کرد، تایمر دستگاه است.

علت ثابت ماندن تایمر لباسشویی بوش

ثابت ماندن و جلو نرفتن تایمر لباسشویی بوش علل مختلفی دارد که در این قسمت به شرح آن ها می پردازیم:

خرابی میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی بوش

در ماشین لباسشویی بوش سوپاپ درب در زیر صفحه بالایی لباسشویی قرار دارد و با یک پین به درب متصل است. زمانی که درب بسته شود این سوپاپ میکروسوئیچ درب را فعال می کند. در واقع سوپاپ درب لباسشویی برق را در تایمر و موتور به جریان در می آورد.

تا زمانی که درب به درستی بسته نشده باشد، تایمر برای رعایت ایمنی دستگاه، کار نمی کند و ثابت می ماند. میکروسوئیچ بسته بودن درب را به تایمر اطلاع می دهد.

چنانچه این قطعه  معیوب شود، بسته بودن درب به تایمر انتقال نمی یابد و دستگاه احساس می کند درب باز است و تایمر جلو نمی رود.

برای رفع مشکل دستگاه ابتدا باید وجود برق در میکروسوئیچ بررسی شود. اگر جریان برق برقرار نباشد، سوپاپ ایراد پیدا کرده است.

اگر با وجود جریان برق در میکروسوئیچ، تایمر جلو نمی رود، مشکل در میکروسوئیچ درب است. با تعویض سوپاپ یا میکروسوئیچ، مشکل ثابت ماندن تایمر دستگاه حل می شود.

مشکل در موتور تایمر ماشین لباسشویی بوش

موتور تایمر لباسشویی بوش تمامی مراحل چرخه شستشو و جلو رفتن تایمر را تحت کنترل دارد. این قطعه از مجموعه الکتریکی و سیم ها تشکیل شده که توسط یک گردان بادامکی تایمر را جلو می برد.

خرابی موتور تایمر باعث توقف چرخه شستشو و ثابت ماندن تایمر می شود. در صورت خرابی این بخش، باید یک تایمر جدید برای دستگاه تهیه و جایگزین شود.

خرابی هیدروستات ماشین لباسشویی بوش

هیدروستات (کنترل کننده سطح آب) در ماشین لباسشویی بوش، باز و بسته شدن شیر ورود آب را کنترل می کند و زمانی که آب داخل دیگ به حد معینی برسد فرمان اتصال جریان برق در موتور را صادر می کند.

موتور تایمر نیز که زمان را پیش می برد سیگنال شروع کار خود را از هیدروستات یا کنترل کننده سطح آب دریافت می کند.

بنابراین اگر با پر شدن دیگ لباسشویی، تایمر حرکت نمی کند و جلو نمی رود، علت آن ممکن است خرابی هیدروستات باشد.

برای تست سلامت هیدروستات برق دستگاه را قطع کرده و سیم های متصل شده و ترمینال های سوئیچ سطح آب را بررسی کنید.

خرابی ولوم تایمر ماشین لباسشویی بوش

خرابی ولوم تایمر یکی دیگر از دلایل جلو نرفتن تایمر ماشین لباسشویی بوش است. ولوم تایمر یا دستگیره تنظیم برنامه، مستقیما به تایمر لباسشویی متصل بوده و با چرخاندن آن می توان برنامه شستشو را انتخاب کرد.

نیروی چرخشی ولوم از طریق فرمان برد به شفت موتور تایمر منتقل می شود. این شفت توسط یک گیره فلزی یا پلاستیکی با بدنه ولوم درگیر است و باعث چرخش آن می گردد. در حالت عادی با زدن دکمه استارت تایمر لباسشویی آغاز به کار کرده و جلو می رود.

استفاده مکرر و طولانی مدت از لباسشویی بوش باعث سایش و خرابی ولوم تنظیم برنامه و قطعات متصل به آن شده و ارتباط ولوم با تایمر قطع می شود. در نتیجه تایمر گیر کرده و جلو نمی رود. برای رفع مشکل، باید ولوم تایمر را تعویض کرد.

پیشنهاد می کنیم مطلب “نحوه عملکرد سیستم i-DOS در لباسشویی بوش” را مطالعه کنید.

خرابی پمپ تخلیه ماشین لباسشویی بوش

پمپ تخلیه در ماشین لباسشویی بوش بعد از پایان چرخه شستشو آب را تخلیه می کند. اگر پمپ تخلیه به هر دلیل ایراد پیدا کند وظیفه خود را به درستی انجام نداده و در عملکرد دستگاه در مرحله بعد یعنی چرخه خشک کن اختلال ایجاد می شود، چرا که دستگاه سیگنال خالی بودن مخزن را دریافت نمی کند.

بنابراین اگر تایمر لباسشویی بوش در حین چرخه شستشو یا پایان چرخه متوقف می شود و کد خطا روی صفحه نمایش ظاهر می شود باید باز بودن مسیر خروج آب و سالم بودن پمپ تخلیه بررسی شود. برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب “علت تخلیه نشدن آب در ماشین لباسشویی بوش” را مطالعه کنید.

خرابی شیر برقی ورود آب ماشین لباسشویی بوش

آب لازم برای شروع فرآیند شستشو از طریق شیر ورودی وارد لباسشویی می شود. لذا انسداد مسیر ورود آب یا خرابی شیر برقی ورودی باعث عدم ورود آب به دستگاه و آغاز نشدن برنامه شستشو خواهد شد. در نتیجه تایمر متوقف می شود جلو نمی رود.

برای رفع مشکل وجود جریان برق در شیر ورودی، سالم بودن شیر برقی و مسدود نبودن فیلتر و شیلنگ ورود آب را بررسی کنید.

4.7 / 5. 3

پایدار سرویس

نمایندگی تعمیرات و خدمات پس از فروش بوش. ارائه دهنده مطالب آموزشی برای افزایش آگاهی مصرف کنندگان لوازم خانگی Bosch در جهت استفاده صحیح و رفع ایرادات رایج بدون نیاز به تعمیرکار.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + بیست =