علت صدای زیاد جاروبرقی بوش

زیاد بودن صدای جاروبرقی بوش گاهی ناشی از بروز ایرادات فنی مانند خرابی موتور و اجزای داخلی است. اما گاهی استفاده و نگهداری نادرست سبب ایجاد صداهای غیر عادی در دستگاه می شود.

اگر جاروبرقی شما به تازگی هنگام جاروکشیدن صدای غیر عادی و ناهنجاری تولید می کند و به دنبال یافتن علت آن هستید تا پایان با ما همراه باشید. در ادامه به بررسی علت صدای زیاد جاروبرقی بوش و راهکارهای رفع این مشکل می پردازیم.

دلایل صدای بلند و غیر عادی جاروبرقی بوش

1 – کثیفی فیلتر جاروبرقی

اولین دلیل زیاد بودن صدای جاروبرقی کثیفی بیش از حد فیلتر است. زمانی منافذ فیلتر توسط ذرات ریز و گرد و غبار مسدود می شود، جاروبرقی برای ایجاد مکش تلاش زیادی می کند و همین موضوع منجر به ایجاد صدای بیشتر می شود. در این حالت افزایش صدای جاروبرقی معمولا با کاهش قدرت همراه است.

برای رفع مشکل فیلتر را خارج کرده و آن را کاملا تمیز کنید. اگر فیلتر قابلیت شستشو دارد می توانید آن را بشویید و بعد از خشک شدن مجددا در جای خود نصب نمایید. در غیر این صورت بهتر است فیلتر را تعویض کنید.

زمان تعویض فیلتر جاروبرقی بوش به میزان استفاده شما از دستگاه و کثیف بودن محیط بستگی دارد. اگر به طور متوسط دوبار در هفته جارو می کشید، بهتر است هر 6 ماه یکبار فیلتر جاروبرقی را تعویض کنید. اگر میزان استفاده شما بیشتر است، طبیعتا این مدت باید به 4 تا 5 ماه کاهش یابد. فراموش نکنید برای حفظ کارآیی و عملکرد بهینه جاروبرقی هر هفته یا دو هفته یکبار باید فیلتر را تمیز نمود.

2 – گرفتگی پارویی یا لوله خرطومی جاروبرقی

وجود هر گونه مانع در مسیر مکش و جریان هوای جاروبرقی باعث ایجاد صدای بلند و غیرعادی می شود. ممکن است سروصدای زیاد دستگاه به دلیل گرفتگی پارویی، لوله تلسکوپی یا خرطومی توسط پرز و مو، توده های بزرگ زباله، اشیا بزرگ مانند جوراب، اسباب بازی و غیره باشد.

در این صورت جاروبرقی مکش سابق را ندارد و موتور با فشار زیاد کار می کند. برای یافت علت مشکل و رفع آن، جاروبرقی را خاموش کرده و با بررسی قسمت های مختلف لوله مکش مطمئن شوید که مانع و گرفتگی وجود ندارد. همچنین می توانید بعد از هر بار استفاده لوله را با فشار زیاد آب بشویید تا گرفتگی احتمالی خارج شود. پیشنهاد می کنیم مطلب دلایل کم شدن مکش جاروبرقی بوش را نیز مطالعه کنید.

3 – جارو کردن با دور زیاد جاروبرقی

یکی دیگر از دلایل غیر فنی صدای بلند جارو برقی بوش، استفاده از جاروبرقی با دور بالا و قدرت مکش زیاد است. اگر برای افزایش مکش و بهبود کیفیت نظافت دور موتور جاروبرقی را بالا می برید باید انتظار تولید صدای بیشتر را هم داشته باشید.

برای کاهش صدا کافی است قدرت مکش را روی مقدار کمتر بگذارید. اگر همچنان احساس می کنید صدای جارو برقی نسبت به قبل تغییر کرده و بیشتر شده، برای یافتن علت موارد بعدی را بررسی کنید یا با نمایندگی تعمیرات جاروبرقی بوش تماس بگیرید.

شماره تماس نمایندگی تعمیرات بوش

4 – جاروکردن اجسام فلزی و سخت

گاهی هنگام جاروکردن، اجسام فلزی و سخت مانند سکه، سنجاق، گیره مو و غیره وارد جاروبرقی می شود. اینگونه اشیا به علت برخورد با لوله مکش و سایر اجزا صدای ناهنجار و بلندی ایجاد می کنند. بهترین راه برای از بین بردن صدای بلند جاروبرقی بوش در این حالت خاموش کردن و تخلیه کیسه جاروبرقی است. زیرا ممکن است جسم خارجی پاکت را پاره کرده یا به دستگاه آسیب برساند.

5 – پر بودن پاکت جاروبرقی

اگر پاکت جاروبرقی بیش از حد پر باشد، هنگام جاروکردن فضای کافی برای جمع آوری زباله های بیشتر وجود ندارد. در نتیجه موتور با فشار بیشر و صدای بلند تر برای تمیز کردن سطوح تلاش می کند.

برای رفع صدای زیاد جاروبرقی بوش و جلوگیری از خرابی موتور بعد از هر بار استفاده کیسه جاروبرقی را بررسی کنید و در صورت پر بودن آن را تخلیه یا تعویض نمایید.

اگر از کیسه دائمی استفاده می کنید، برای باز شدن منافذ کیسه که توسط ذرات گرد و غبار مسدود می شوند، هرچند وقت یکبار آن را بشویید.

6 – خرابی موتور جاروبرقی

ایجاد مکش در جاروبرقی توسط موتور که اصلی ترین قطعه دستگاه است انجام می شود. بروز هر گونه خرابی و ایراد در این قطعه عملکرد کلی جارو را تحت تاثیر قرار می دهد. یکی از نشانه های خرابی موتور جاروبرقی بوش ایجاد سروصدای زیاد و غیرعادی است. مهمترین علت آسیب دیدن موتور جاروبرقی، استفاده طولانی مدت و بدون استراحت از آن است که در نهایت منجر به سوختن موتور خواهد شد.

به همین دلیل توصیه می شود در حین جارو کشیدن، به جاروبرقی استراحت دهید تا موتور خنک شود که نیازی به تعمیر موتور جاروبرقی بوش پیدا نکنید.

7 – مشکل در لاستیک نگهدارنده موتور

لاستیک نگهدارنده موتور جاروبرقی قطعه ای است که باعث می شود موتور در حین کار باعث ایجاد لرزش در بدنه جاروبرقی نشود. در صورتی که این لاستیک به دلیل فرسودگی، خرابی یا هر ایراد دیگری دچار مشکل شود، جاروبرقی در حین کار لرزش و صدای زیادی تولید می کند. راهکار رفع مشکل در این حالت، تعویض لاستیک ها است.

8 – خرابی بلبرینگ

یکی از دلایل اصلی صدای زیاد موتور جاروبرقی بوش، خرابی و ایراد در بلبرینگ است. در صورتی که بلبرینگ معیوب شود، میان آرمیچر و کفشک ها یک اصطکاک خشک به وجود آید. این مسئله باعث می شود موتور در حین کار صدای بلند و ناهنجاری تولید کند.

برای رفع این مشکل باید قطعات بلبرینگ موتور بررسی و در صورت نیاز با قطعات جدید جایگزین شود. با توجه به حساسیت و اهمیت کار،توصیه می شود رفع این مشکل را به تکنسین تعمیر جاروبرقی بوش بسپارید.

9 – خرابی فن جاروبرقی

چنانچه فن یا پروانه جاروبرقی بوش به هر دلیلی دچار شکستگی شود یا خراب شده و آسیب ببیند، در حین کار صدای بلند و ناهنجاری تولید می کند. از آنجایی که فن، وظیفه خنک کردن موتور را بر عهده دارد بی توجهی به خرابی این قطعه در نهایت باعث آسیب به موتور می شود. بنابراین درصورتی که سروصدای بلند جاروبرقی بوش ناشی از خرابی فن است، هرچه سریعتر جاروبرقی را خاموش کرده و تا زمانی که آن را تعویض نکرده اید، دستگاه را روشن نکنید.

10 – لرزش بدنه جاروبرقی

گاهی به دلیل وارد آمدن آسیب و ضربه به بدنه جاروبرقی یا گذر زمان و استفاده طولانی مدت از دستگاه، بدنه و قاب جاروبرقی شل می شود. در این وضعیت هنگامی که جاروبرقی را روشن می کنید با صدای غیرعادی و زیاد مواجه می شوید. در صورتی که صدای بلند جاروبرقی بوش ناشی از صدمه دیدن قاب باشد باید برای تعویض آن اقدام کنید.

11 – شکستگی قطعات داخلی

در مواردی مشاهده می شود که به دلیل استفاده نادرست یا ضربه دیدن جاروبرقی، قطعات داخلی دستگاه دچار شکستگی شده و در هر بار استفاده صداهای عجیب و بلند به گوش می رسد. در این موارد عیب یابی و یافتن منشا صدا باید توسط تکنسین باتجربه و ماهر انجام شود. این افراد با بازکردن جاروبرقی، قطعه معیوب را یافته و آن را با نمونه سالم و اورجینال جایگزین می کنند.

12 – عدم سرویس به موقع جاروبرقی

به مرور زمان و با استفاده طولانی مدت از جاروبرقی، قطعات دستگاه دچار فرسودگی و خرابی شده و نیاز به رسیدگی، تعمیر و روغن کاری پیدا می کنند. با سرویس دوره ای جاروبرقی بوش توسط تعمیرکاران مجرب، ایرادات احتمالی و مشکلات پیش پا افتاده جاروبرقی که می تواند زمینه ساز آسیب های جدی شود، برطرف خواهد شد. به این ترتیب جاروبرقی شما دچار ایراداتی مانند سرو صدای زیاد، خرابی موتور و کاهش مکش و غیره نمی شود.

سوالات متداول

1 – آیا جاروبرقی های بوش صدای بلندی دارند؟

جاروبرقی ها دارای درجه بندی صدا هستند و یکی از فاکتورهای مهمی که هنگام خرید باید در نظر گرفت، میزان صدای آن است. سطح صدای جاروبرقی های معمولی بین 75 تا 85 دسی بل (dB) است. اما محصولات بوش با کمک فناوری های پیشرفته صدایی کمتر از 70 دسی بل ایجاد می کنند.

2 – چرا صدای جاروبرقی بوش زیاد شده است؟

مهمترین دلایل افزایش سروصدای جاروبرقی بوش عبارتند از: گرفتگی و مسدود شدن لوله و خرطومی، پر بودن کیسه جاروبرقی و و کثیف بودن فیلتر.

3 – چگونه مشکل صدای بلند جاروبرقی بوش را از بین ببرم؟

برای رفع مشکل صدای بلند، جاروبرقی را خاموش کرده و موارد گفته شده مانند پر بودن بیش از حد پاکت، گرفتگی لوله و تمیز بودن فیلتر را بررسی کنید. اگر صدای جاروبرقی همچنان زیاد است، برای عیب یابی و بررسی موارد فنی از متخصص تعمیر جاروبرقی بوش کمک بگیرید.

4 – آیا رفع مشکل بلند بودن صدای جاروبرقی مهم است؟

صدای زیاد و غیرعادی جاروبرقی بوش نشان دهنده استفاده نادرست یا وقوع یک مشکل فنی در قطعات داخلی دستگاه است که اگر رفع نشود آسیب های جدی مانند سوختن موتور را در پی دارد.

5 – دلیل سوت کشیدن جاروبرقی بوش چیست؟

شنیدن صدای سوت از جاروبرقی نشان دهنده بروز انسداد و گرفتگی در مسیر مکش است.

6 – برای عیب یابی و تعمیر صدای بلند جاروبرقی بوش با کجا تماس بگیرم؟

اگر برای رفع ایراد سروصدای زیاد و غیر عادی جاروبرقی بوش به کمک نیاز دارید با شماره 02141128 نمایندگی تعمیرات بوش در تهران تماس بگیرید.

4 / 5. 2

پایدار سرویس

نمایندگی تعمیرات و خدمات پس از فروش بوش. ارائه دهنده مطالب آموزشی برای افزایش آگاهی مصرف کنندگان لوازم خانگی Bosch در جهت استفاده صحیح و رفع ایرادات رایج بدون نیاز به تعمیرکار.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − هفت =