تعمیر موتور جاروبرقی بوش

موتور مهمترین بخش جاروبرقی است که اگر خراب شود، دستگاه کارآیی خود را از دست می دهد. از این رو هر مشکلی که برای موتور جاروبرقی پیش می آید را باید در اولین فرصت عیب یابی و تعمیر کرد. بی توجهی به تعمیر موتور جاروبرقی بوش باعث آسیب بیشتر و در نهایت سوختن و از کار افتادن آن می شود و هزینه تعویض موتور یا خرید جاروبرقی جدید را روی دست تان می گذارد.

برای آشنایی با علل و علائم سوختن موتور جاروبرقی بوش و اطلاع از هزینه و نحوه تعمیر آن تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

اجزای موتور جاروبرقی بوش

برای تشخیص علت آسیب دیدن و سوختن موتور جاروبرقی و نحوه تعمیر آن ابتدا لازم است بدانیم موتور از چه بخش هایی تشکیل شده است:

کلکتور

کلکتور موتور جاروبرقی، یک صفحه چرخان است که توسط یک میله باریک درون بلبرینگ ها به صورت ثابت قرار گرفته است.

بلبرینگ

به منظور ثابت نگه داشتن کلکتور در موتور جاروبرقی، دو عدد بلبرینگ داخل موتور تعبیه شده است. اگر بلبرینگ ها آسیب ببینند، جاروبرقی سر و صدای زیاد و غیر عادی ایجاد می کند.

سیم پیچ

با اتصال جاروبرقی به برق، سیم پیچ موتور با ایجاد خاصیت مغناطیسی، موجب چرخش کلکتور می شود.

زغال جاروبرقی

زعال در موتور جاروبرقی، وظیفه انتقال برق به کلکتور را بر عهده دارد. معیوب شدن زغال موجب جرقه زدن موتور می شود.

پروانه موتور

پروانه موتور جاروبرقی بوش، همان قطعه ای است که باعث ایجاد مکش می شود. خرابی و شکستگی پروانه یکی از دلایل اصلی کاهش قدرت مکش جاروبرقی است.

سنسور و ترموستات

ترموستات مسئول محافظت از موتور جاروبرقی در برابر افزایش دما است. اگر موتور بیش از حد داغ شود، ترموستات جریان برق را قطع می کند تا از سوختن موتور جلوگیری کند.

چطور بفهمم که موتور جاروبرقی بوش خراب شده است؟

علائم خرابی و سوختن موتور جاروبرقی بوش شامل موارد زیر است:

اگر موتور جاروبرقی شما خراب شده و نیاز به تعمیر دارد کافیست با پایدار سرویس تماس بگیرید.

شماره نمایندگی تعمیر جاروبرقی بوش : 02141128

شماره تماس نمایندگی تعمیرات بوش

علت سوختن موتور جاربرقی بوش چیست؟

استفاده طولانی مدت

یکی از مهمترین دلایل سوختن موتور جاروبرقی بوش، استفاده طولانی مدت و بدون استراحت از دستگاه است. این نوع استفاده نادرست از جاروبرقی، موجب داغ شدن و وارد آمدن فشار بیش از حد به موتور و در نتیجه سوختن آن می شود.

بهتر است بعد از هر 10 دقیقه استفاده، جاروبرقی را خاموش کرده و حدود 5 دقیقه اجازه دهید که موتور خنک شود. اینکار به کارکرد بهینه و افزایش طول عمر دستگاه کمک می کند.

خرابی سنسور و ترموستات موتور

همانطور که می دانید در موتور جاروبرقی بوش، ترموستات و سنسورها دمایی تعبیه شده که در صورت داغ شدن بیش از حد دستگاه، جاروبرقی را به طور خودکار خاموش می کنند. این کار برای حفاظت از موتور جاروبرقی است و تا زمانی که موتور خنک شود، جاروبرقی روشن نخواهد شد.

در صورتی که مشکل و ایرادی برای ترموستات و سنسورهای پیش آید، احتمال بالا رفتن دمای موتور و سوختن آن وجود دارد.

نفوذ گرد و غبار به موتور

ورود گرد و غبار به درون موتور جاروبرقی به سیستم خنک کننده، بالشتک و پروانه موتور آسیب رسانده و در نهایت موجب سوختن آن می شود. کثیف بودن فیلتر جاروبرقی، استفاده از پاکت جاروبرقی بی کیفیت، نصب نادرست پاکت، پر بودن و پاره شدن کیسه جاروبرقی از جمله دلایل نفوذ گرد و غبار به داخل موتور هستند.

برای پیشگیری از این اتفاق ناخوشایند از پاکت جاروبرقی اورجینال بوش استفاده کرده و به طور مرتب آن را تعویض کنید. همچنین تمیز کردن و تعویض به موقع فیلتر جاروبرقی را فراموش نکنید.

پیشنهاد می کنیم مطلب “آموزش تعویض فیلتر جاروبرقی بوش” را مطالعه کنید.

ورود نم و رطوبت به موتور

در جاروبرقی هایی که قابلیت جاروکشی سطوح خیس را ندارند، ورود نم و رطوبت به موتور باعث خرابی و سوختن آن می شود. همچنین بالا بودن رطوبت محیط نیز می تواند موجب سوختن موتور شود. رطوبت زیاد باعث خوردگی قطعات فلزی موتور، شکستن و خرد شدن برخی قطعات الکتریکی و الکترونیکی مانند مدارهای الکترونیکی، باتری ها، سیم ها و کانکتورها خواهد شد. به طور کلی نم و رطوبت بر عمر مفید قطعات جاروبرقی و عملکرد آن تاثیر منفی می گذارد.

فشار اضافه به موتور

وارد آمدن فشار اضافه به موتور جاروبرقی، آن را در معرض خطر سوختن و از کار افتادن قرار می دهد. مواردی از قبیل پر بودن کیسه جاروبرقی، کثیفی بیش از حد و مسدود بودن فیلتر جاروبرقی، خرابی و خراشیدگی ورودی هوای موتور باعث می شوند موتور جاروبرقی حین کار تحت فشار بوده و احتمال سوختن آن افزایش یابد.

نوسانات برق

نوسان شدید برق یکی دیگر از دلایل سوختن موتور جاروبرقی بوش است. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است هنگام استفاده، دو شاخه جاروبرقی را به جای اتصال مستقیم به پریز برق ساختمان، به دستگاه محافظ برق متصل نمایید.

فرسودگی موتور

هر وسیله برقی طول عمر مفید محدودی دارد و بعد از آن ممکن است به دلیل فرسودگی بسوزد و از کار بیفتد. موتور جاروبرقی نیز از این قاعده مستثنی نیست. سوختن موتور در مدل های قدیمی جاروبرقی معمولا به دلیل فرسودگی رخ می دهد. البته با استفاده صحیح از جاروبرقی می توان طول عمر آن را تا حد زیادی افزایش داد.

وارد شدن ضربه شدید

اگر جاروبرقی از ارتفاع بیفتد یا به جایی برخورد کند، به طوری که ضربه شدید به دستگاه وارد شود، برخی قطعات از جمله موتور دچار مشکل خواهد شد. همچنین قرار دادن اشیا سنگین بر روی جاروبرقی نیز می تواند موجب شکستگی قطعات موتور شود.

آیا موتور جاروبرقی بوش قابل تعمیر است؟

قابل تعمیر بودن موتور جاروبرقی به نوع مشکل و ایرادی که برای آن پیش آمده است بستگی دارد. یعنی با بروز هر نوع ایراد و خرابی نیازی به تعویض کامل موتور جاروبرقی نیست.

در برخی مواد می توان با تعویض چند قطعه جزئی مانند بلبرینگ، زغال، پروانه، آرمیچر،سیم پیچ و بالشتک، موتور جاروبرقی را تعمیر و مشکل آن را رفع کرد. گاهی نیز خرابی جدی است و تنها راه چاره تعویض موتور جاروبرقی است.

آیا موتور جاروبرقی بوش ارزش تعمیر دارد؟

در گذشته گاهی هزینه تعمیر یا تعویض موتور از قیمت خرید یک جاروبرقی جدید بالاتر می رفت و این موضوع افراد را در مورد صرف وقت و هزینه برای تعمیرات جاروبرقی دچار شک می کرد. اما در حال حاضر و با افزایش چشم گیر قیمت لوازم خانگی، مسلما تعمیر و تعویض موتور جاروبرقی بوش یک گزینه اقتصادی محسوب می شود.

هزینه تعمیر موتور جاروبرقی بوش چقدر است؟

هزینه تعمیرات موتور جاروبرقی بوش یک مبلغ ثابت نیست که بتوان آن را ذکر کرد. برای برآورد هزینه، ابتدا باید دستگاه توسط تکنسین بررسی و عیب یابی شود. سپس با توجه به مدل جاروبرقی و مشکلی که برای موتور پیش آمده است، مبلغ دقیق برآورد و به شما اعلام می گردد.

هزینه تعمیر موتور جاروبرقی بوش در سال 1402 (قیمت ها به تومان)
ایاب و ذهاب عیب یابی تعمیر، سرویس و تعویض موتور قیمت موتور برای مدل های مختلف جاروبرقی بوش قیمت قطعات موتور شامل آرمیچر، زغال و بلبرینگ
100000 100000 300000 1200000 تا 5500000 500000

برای خرید موتور جاروبرقی بوش می توانید به فروشگاه پایدار سرویس مراجعه کنید.

نحوه تعمیر موتور جاروبرقی بوش

روش و مراحل تعمیر موتور جاروبرقی به نوع ایراد و خرابی آن بستگی دارد. برای انجام تعمیرات لازم است موتور و اجزای مختلف آن را باز و بررسی کنید. در این بخش روند کلی تعمیر قطعات موتور جاروبرقی را بیان خواهیم کرد.

با این حال اگر دانش و مهارت کافی در این زمینه ندارید، بهتر است تعمیر موتور جاروبرقی بوش را به افراد متخصص و مراکز معتبر بسپارید.

عیب یابی موتور جاروبرقی بوش

قبل از هر کاری باید بررسی کرد که چرا موتور جاروبرقی درست کار نمی کند یا به طور کلی از کار افتاده است. با عیب یابی موتور می توان به این سوالات پاسخ داد:

  • کدام قطعه موتور آسیب دیده و شدت آسیب دیدگی چقدر است؟
  • آیا قطعه معیوب قابل تعمیر است؟
  • آیا می توان قطعه را تعویض کرد؟
  • آیا موتور جاروبرقی سوخته یا ایراد پیش آمده به حدی شدید است که باید آن را عوض کرد؟
  • هزینه تعمیرات چقدر است؟

تمیز کردن اجزای موتور

اگر مشکل پیش آمده در موتور به دلیل تجمع بیش از حد گرد و غبار باشد، باید موتور با دقت و به طور کامل تمیز شود. مثلا ممکن است وجود گرد و غبار زیاد روی پروانه موتور مانع چرخش آن شده باشد، که با تمیز کردن درست می شود. کثیف بودن فیلتر و پر بودن کیسه جاروبرقی نیز روی عملکرد موتور تاثیر منفی دارد. بنابراین این قسمت ها نیز باید تمیز و در صورت نیاز تعویض شوند.

تعمیر و تعویض قطعات معیوب

  • تعمیر کلکتور موتور جاروبرقی: معیوب بودن کلکتور موتور جاروبرقی با تولید جرقه یا درست نچرخیدن در محور، خود را نشان می دهد. کلکتور معیوب باید تعویض شود.
  • تعمیر زغال موتور جاروبرقی: اگر زغال شکسته یا کوتاه شده باشد، موتور جاروبرقی کار نمی کند و باید آن را با زغال جدید جایگزین کرد.
  • تعویض بلبرینگ موتور جاروبرقی: بلبرینگ ممکن است به مرور زمان و در مجاورت گرمای محیط سفت شده یا بشکند. در این صورت موتور کار نمی کند و بلبرینگ باید تعویض شود.
  • تعویض پروانه موتور: اگر پروانه موتور شکسته باشد یا درست نچرخد، مکش موتور کم می شود. این مشکل با تعویض پروانه قابل رفع است.

تعویض موتور جاروبرقی

درصورتی که موتور جاروبرقی سوخته باشد، با تعویض قطعات مشکل رفع نمی شود. در این حالت تنها راه برای نجات جاروبرقی تعویض موتور است.

راه های افزایش عمر موتور جاروبرقی بوش

  • فیلترهای جاروبرقی را به طور مورتب تمیز کرده و در صورت نیاز تعویض کنید.
  • قبل از هر بار استفاده از سالم بودن، نصب درست و پر نبودن کیسه جاروبرقی مطمئن شوید.
  • برای پیشگیری از آسیب های ناشی از نوسانات برق به موتور جاروبرقی، از محافظ برق مناسب استفاده کنید.
  • جاروبرقی را برای تمیز کردن شن و خاک به کار نبرید.
  • سطوح خیس را با جاروبرقی تمیز نکنید و دستگاه را در مکانی خشک و دور از رطوب زیاد نگهداری نمایید.
  • برای پاک کردن جاروبرقی از دستمال نمدار استفاده کنید، دستکال خیس به موتور آسیب می رساند.
  • جاروبرقی را به طور مرتب سرویس کنید.
  • به مدت طولانی و بدون استراحت از جاروبرقی استفاده نکنید.
  • برای جارو کردن سطوح مختلف، مکش دستگاه را به درستی تنظیم کرده و از سری مناسب برای هر سطح را انتخاب کنید.
  • تعمیر جاروبرقی بوش را مراکز معتبر و افراد متخصص بسپارید.
  • در صورت نیاز به تعویض قطعه، قطعات با کیفیت و اورجینال بوش را برای جایگزینی تهیه نمایید.

سوالات متداول

جاروبرقی بوش چقدر عمر می کند؟

عمر مفید موتور جاروبرقی بوش حداقل 10 سال است. بعد از این مدت ممکن است نیاز به تعمیر داشته باشد.

چه زمانی باید موتور جاروبرقی بوش را عوض کرد؟

در برخی موارد هزینه و زمانی که برای تعمیر موتور جاروبرقی باید صرف کنید برابر یا بیشتر از تعویض کامل موتور است. در این حالت تعویض موتور جاروبرقی گزینه به صرفه تری به نظر می رسد.

چه چیزی باعث آسیب دیدن موتور جاروبرقی بوش می شود؟

استفاده طولانی، مسدود بودن فیلتر، سوختن قطعات داخلی مانند ترموستات، نوسان برق، ورود رطوبت و گرد غبار به موتور از جمله دلایل خرابی و سوختن موتور جاروبرقی هستند.

برای تعمیر جاروبرقی بوش با کجا تماس بگیرم؟

برای عیب یابی، تعمیر و تعویض موتور و سایر قطعات جاروبرقی بوش و نیز تهیه لوازم مصرفی مانند فیلتر و پاکت اورجینال جاروبرقی بوش با شماره 02141128 پایدار سرویس تماس بگیرید.

4.3 / 5. 4

پایدار سرویس

نمایندگی تعمیرات و خدمات پس از فروش بوش. ارائه دهنده مطالب آموزشی برای افزایش آگاهی مصرف کنندگان لوازم خانگی Bosch در جهت استفاده صحیح و رفع ایرادات رایج بدون نیاز به تعمیرکار.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 10 =