بنر سوختن موتور جارو برقی بوش

سوختن موتور جاروبرقی بوش علائم و نشانه هایی دارد که آشنایی با آن ها به شما کمک می کند قبل از اینکه موتور به طور کامل از کار بیفتد آن را تعمیر کنید. در ادامه رایج ترین علائم و راه های تشخیص سوختگی موتور جاروبرقی Bosch را با هم بررسی می کنیم.

علائم سوختگی موتور جاروبرقی بوش

1 – بوی سوختگی

بوی سوختگی جاروبرقی می تواند نشانه سوختن موتور آن باشد. اگر هنگام روشن کردن جاروبرقی و استفاده از آن بوی ناخوشایند سوختگی احساس می کنید، احتمال آسیب به موتور و سوختن آن وجود دارد. البته این بو همیشه ناشی از موتور سوخته جاروبرقی نیست.

اگر بویی شبیه به سوختن پلاستیک به مشام می رسد، علت آن ممکن است گیر کردن یا پاره شدن کمربند جاروبرقی به دلیل فرسودگی باشد. گاهی الیاف فرش و مو در غلطک برس گیر می کند و مانع از چرخیدن آن می شود. در این صورت نیز بوی سوختگی به مشام می رسد. چنانچه با تمیز کردن غلطک و تعویض کمربند فرسوده، بو از بین نرفت چک کردن سلامت موتور ضروری است.

2 – سرو صدای زیاد موتور

اگر جاروبرقی در حین کار سرو صدای شدید و غیرعادی ایجاد می کندف احتمالا موتور آن در حال سوختن است. این صدای غیر معمول با بوی سوختگی همراه است و دستگاه ناگهان خاموش می شود. بنابراین اگر احساس می کنید صدای جاروبرقی تغییر کرده و بیشتر شده، قبل از اینکه موتور به طور کامل بسوزد، دستگاه را خاموش کرده و از برق بکشید. در اولین فرصت از یک تعمیرکار متخصص بخواهید که جاروبرقی شما را بررسی کند.

3 – داغ شدن موتور جاروبرقی

گرم شدن بدنه جاروبرقی هنگام استفاده امری طبیعی است. اما اگر دستگاه شما بعد از استفاده به شدت و به طور غیر عادی داغ می شود، آن را به عنوان نشانه ای از آسیب دیدن و سوختگی موتور در نظر بگیرید. روشن بودن طولانی، مسدود بودن مسیر تهویه هوا یا وجود هر نوع اختلال در موتور باعث می شود که این قطعه هنگام کار گرمای زیادی تولید کند. همین گرمای بیش از حد موتور را از کار می اندازد.

در مطلب علت داغ شدن جاروبرقی بوش به بررسی کامل این مشکل پرداخته ایم که پیشنهاد می کنیم آن را مطالعه کنید.

در اغلب موتورهای جاروبرقی قطعه ای به نام ترموستات وجود دارد که وظیفه آن کنترل دمای موتور است. هنگامی که جاروبرقی مدت زیادی کار می کند و دمای آن بالا می رود، ترموستات وارد عمل شده و موتور را خاموش می کند. در این حالت تا زمان خنک شدن موتور، جاروبرقی روشن نمی شود. در صورت خرابی ترموستات دمای موتور افزایش یافته و موتور می سوزد.

4 – کاهش قدرت مکش

اگر در یک درجه ثابت، قدرت مکش جاروبرقی به شدت کاهش یافته است، احتمالا موتور جاروبرقی شما در حال سوختن است. به عبارتی موتور نیروی کافی برای تمیز کردن و جمع کردن آشغال ها را ندارد.

در این حالت، قبل از اقدام برای تعمیر موتور جاروبرقی بوش، از تمیز بودن فیلترها، پر نبودن پاکت جاروبرقی و مسدود نبودن لوله تلسکوپی و خرطومی مطمئن شوید. ممکن است کاهش مکش جاروبرقی ناشی از این موارد باشد.

پیشنهاد می کنیم مطلب “تعمیر مشکل عدم مکش جاروبرقی بوش” را مطالعه کنید.

5 – خاموش شدن جاروبرقی در حین کار

گاهی در حالی که شما مشغول جارو کشیدن هستید، موتور جاروبرقی به طور ناگهانی از کار افتاده و می سوزد. این اتفاق بیشتر در مورد جاروبرقی های قدیمی می افتد و علت آن فرسودگی موتور است. اگر جاروبرقی بوش در حین کار خاموش شد و بوی سوختگی به مشام تان رسید احتمال سوختن موتور بسیار زیاد است. در این وضعیت ابتدا دقایقی صبر کنید تا موتور خنک شود. اگر بازهم جاروبرقی روشن نشد، از یک تعمیرکار خبره بخواهید که سوختگی موتور جاروبرقی شما را بررسی کند.

6 – روشن نشدن موتور جاروبرقی

روشن نشدن جاروبرقی بوش دلایل زیادی دارد که یکی از آن ها خرابی و سوختگی موتور است. پس اگر جاروبرقی روشن نمی شود این چند مورد را بررسی کنید، در صورت رفع نشدن مشکل، می توان گفت که موتور سوخته است و باید تعمیر یا تعویض شود.

  • وصل بودن جاروبرقی به برق
  • سالم بودن دو شاخه و پریز
  • پر نبودن پاکت جاروبرقی
  • سالم بودن سوئیچ خاموش و روشن
  • قطع نبودن سیم های رابط
  • سالم بودن مدار

برای خرید موتور جاروبرقی بوش می توانید به فروشگاه آنلاین پایدار سرویس مراجعه کنید.

7 – خروج گرد و غبار از جاروبرقی

خارج شدن گرد و غبار از جاروبرقی معمولا به دلیل کثیف بودن فیلتر و پر بودن کیسه جاروبرقی اتفاق می افتد. اما اگر فیلتر دستگاه تمیز است و پاکت را به تازگی عوض کرده اید، خروج گرد و غبار می تواند نشان دهنده ایراد موتور و سوختن آن باشد. از یک تعمیرکار حرفه ای بخواهید که جاروبرقی شما را سرویس کند.

تست سوختن موتور جاروبرقی چگونه انجام می شود؟

1 – تست با استفاده از اهم متر

برای اینکار دو سر اهم متر به دو پایه آرمیچر وصل می شود. نشان دادن عدد صفر به معنای خرابی آرمیچر و نشان دادن عدد بین 10 تا 500 نشانه سالم بودن موتور جاروبرقی است.

2 – تست با استفاده از برق مستقیم

در صورت نداشتن اهم متر می توان موتور را مستقیم به برق وصل کرد و سالم بودن یا سوختن آن مطمئن شد. این کار لزوما باید توسط تعمیرکار انجام شود.

دلایل سوختن موتور جاروبرقی بوش

  • وررود گرد و غبار به موتور
  • ورود آب به موتور جاروبرقی
  • داغ شدن بیش از حد موتور
  • نوسانات برق
  • فرسودگی موتور در مدل های قدیمی
  • فشار زیاد به موتور به دلیل انسداد مسیر مکش

راه های پیشگیری از سوختن موتور جاروبرقی بوش

  • قبل از جارو کشیدن زباله های بزرگ را از سطح زمین جمع کنید.
  • بعد از هر 20-30 دقیقه استفاده، جاروبرقی را خاموش کنید تا موتور سرد شود.
  • سطوح خیس و مرطوب را با جاروبرقی تمیز نکنید.
  • از محافظ برق استفاده کنید.
  • پیش از روشن کردن جاروبرقی مسدود نبودن لوله خرطومی و تلسکوپی را بررسی کنید.
  • به طور مرتب تمیز بودن فیلتر را چک کرده و فیلتر کثیف را تعویض یا تمیز نمایید.
  • با پاکت پر، جارو نکشید.
  • در ساعات اوج مصرف برق، از جاروبرقی استفاده نکنید.
  • به طور مرتب، مو و کرک جمع شده در برس و غلطک پارویی را تمیز کنید.

تعمیر سوختگی موتور جاروبرقی بوش

در صورت مشاهده هر یک از علائم گفته شده، برای جلوگیری از آسیب بیشتر به جاروبرقی، سریعا دستگاه را خاموش کرده و دوشاخه آن را از پریز جدا کنید. سپس در اولین فرصت با مرکز تعمیرات جاروبرقی بوش در تهران تماس بگیرید و عیب یابی و تعمیر موتور جاروبرقی خود را به تعمیرکاران مجرب پایدار سرویس بسپارید.

شماره تماس نمایندگی تعمیرات بوش در تهران :

شماره تلفن سرویس بوش

آیا جرقه زدن و خروج دود نشانه سوختگی موتور جاروبرقی است؟

عوامل مختلفی مانند نوسانات برق و اتصالی داخلی باعث جرقه زدن جاروبرقی و خروج دود می شوند که می تواند به موتور آسیب رسانده و آن را بسوزاند.

آیا موتور سوخته جاروبرقی بوش قابل تعمیر است؟

در برخی موارد امکان تعمیر موتور جاروبرقی بوش وجود دارد. اما گاهی آسیب به حدی شدید است که تعمیر کارساز نبوده و موتور باید تعویض شود.

از کجا بفهمیم جاروبرقی سوخته است؟

برای تشخیص سوختگی موتور جاروبرقی بوش، هنگام کار با دستگاه موارد ذکر شده در این مقاله را مد نظر قرار دهید. در صورت مشاهده این علائم بهتر است موتور دستگاه توسط تعمیرکار چک شود.

4.3 / 5. 3

پایدار سرویس

نمایندگی تعمیرات و خدمات پس از فروش بوش. ارائه دهنده مطالب آموزشی برای افزایش آگاهی مصرف کنندگان لوازم خانگی Bosch در جهت استفاده صحیح و رفع ایرادات رایج بدون نیاز به تعمیرکار.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + بیست =