علت روشن نشدن جاروبرقی بوش

یکی از ایرادات جاروبرقی بوش که باعث می شود شما به تعمیرکار نیاز پیدا کنید، مشکل روشن نشدن دستگاه است. برای اینکه بدانید علت روشن نشدن جاروبرقی بوش چیست تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

چرا جاروبرقی بوش روشن نمی شود؟

1 – خرابی پریز برق

ساده ترین دلیل روشن نشدن جاروبرقی بوش، خرابی پریز برقی است که دو شاخه را به آن وصل می کنید. این مشکل ممکن است به دلیل نوسان برق یا ایراد در سیم کشی ساختمان اتفاق افتاده باشد که نتیجه آن نرسیدن برق به دستگاه است.

برای بررسی سلامت پریز برق با فازمتر یا ولت متر آن را امتحان کنید. ممکن است فازمتر برق وجود برق در پریز را نشان دهد اما ولتاژ آن پایین باشد. در برخی مدل های جاروبرقی سنسوری تعبیه شده که در صورت نوسان برق یا کمبود ولتاژ برای حفظ ایمنی موتور، از روشن شدن جاروبرقی جلوگیری می کند.

2 – قطعی در کابل یا دوشاخه جاروبرقی

در برخی موارد علت روشن نشدن جاروبرقی بوش، قطعی یا ایراد در کابل دستگاه است. این مشکل ممکن است در دوشاخه، در طول سیم یا محل اتصال سیم به سیم جمع کن اتفاق بیفتد. برای تست این مشکل با رعایت احتیاط، درب جاروبرقی را باز کرده و دو شاخه را به یک پریز سالم وصل کنید. سپس با کمک ولت متر از رسیدن برق به موتور دستگاه اطمینان حاصل نمایید. ولت متر باید عدد 250 را نشان دهد.

راه دیگر برای تست سلامت کابل استفاده از اهم متر است. برای این کار لازم نیست دستگاه را به برق بزنید. کافی است سیم های رابط را به یکدیگر متصل کرده با اهم متر آن را چک کنید. اهم متر را روی R*1 تنظیم کنید، اگر سیم سالم باید عقربه اهم متر شروع به حرکت می کند. در صورت معیوب بودن سیم و اتصالات باید آن را تعویض کنید.

3 – خرابی سیم جمع کن

سیم جمع کن جاروبرقی ممکن است به دلایل مختلف از جمله استفاده نادرست خراب شده و مانع رسیدن برق به موتور و روشن شدن آن شود. در صورت خرابی سیم جمع کن این قطعه باید تعویض شود. توصیه می شود هیچگاه به دکمه سیم جمع کن فشار زیاد وارد نکنید و سیم جاروبرقی را تا آخر بیرون نکشید. همچنین هنگام جارو کشیدن از سیم دستگاه برای و جابجا کردن آن استفاده نکنید.

برای آشنایی با نحوه انجام این کار پیشنهاد می کنیم مطلب “تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی بوش” را مطالعه کنید.

4 – خرابی کلید پاور جاروبرقی بوش

کلید پاور مهمترین نقش را در ارسال دستور روشن یا خاموش کردن جاروبرقی بوش به برد آن دارند. اگر این کلید خراب شوند فرمان روشن شدن به برد ارسال نشده و حتی در صورت سالم بودن سایر قطعات دستگاه روشن نمی شود.

برای تست این کلید به یک اهم متر نیاز دارید. اگر کلید روشن/خاموش سالم باشد، عقربه اهم متر در حالت روشن روی صفر و در حالت خاموش روی بی نهایت قرار می گیرد. در غیر این صورت کلید خراب است و باید تعمیر یا تعویض شود.

به منظور جلوگیری از خراب شدن این کلید هرگز آن را با پا، دست خیس یا اجسام نوک تیز فشار ندهید.

5 – خرابی برد الکترونیکی

ارسال تمامی دستورات به بخش های مختلف جاروبرقی بوش از قبیل روشن/خاموش کردن و تغییر دور موتور توسط برد الکترونیکی صورت می گیرد. اگر این قطعه معیوب شود، حتی در صورت سالم بودن سایر اجزا، جاروبرقی عملکرد درستی نخواهد داشت.

مدار الکتریکی در جاروبرقی به صورت سری است. یعنی اگر هریک از بخش های برد الکترونیکی دچار مشکل شود برق به سایر قسمت های مدار نمی رسد و جاروبرقی روشن نخواهد شد.

بررسی سلامت برد جاروبرقی کاری تخصصی است و عیب یابی، تعمیر و تعویض آن صرفا باید توسط تعمیرکار ماهر انجام شود. برای تعمیر برد جاروبرقی بوش می توانید با تکنسین های پایدار سرویس تماس بگیرید.

6 – خرابی رله جاروبرقی

رله در جاروبرقی بوش مسئول قطع و وصل جریان برق ورودی به دستگاه است. تا زمانی که مدار رله بسته و کلید قدرت آن متصل نشود جاروبرقی روشن نخواهد شد. بنابراین هر نوع ایراد در این قطعه یکی از دلایل روشن نشدن جاروبرقی بوش به حساب می آید.

برای تست سلامت رله جاروبرقی باید دستگاه را به برق وصل کرده و با مولتی متر جریان عبوری را چک کنید. اگر جریان وجود داشته باشد رله سالم است. در غیر این صورت باید آن را تعویض کنید.

چنانچه به خدمات تعمیر جاروبرقی بوش نیاز دارید، کافیست با پایدار سرویس تماس بگیرید.

شماره تماس نمایندگی تعمیرات بوش

7 – خرابی محافظ برق

در جاروبرقی قطعه ای به عنوان محافظ برق وجود دارد که وظیفه آن مراقبت از موتور و جلوگیری از آسیب دیدن و سوختن آن است. اگر این قطعه معیوب شود جاروبرقی روشن نمی شود. همچنین اگر محافظ برق تشخیص دهد ایرادی در جاروبرقی وجود دارد که باعث آسیب به موتور یا سایر اجزای مهم دستگاه می شود، تا زمان رفع ایراد اجازه نمی دهد جاروبرقی روشن شود. به عبارت دیگر در بسیاری از موارد علت روشن نشدن جاروبرقی بوش وابسته به این قطعه است. محافظ برق جاروبرقی حساسیت و اهمیت بالایی دارد. لذا بررسی و تعمیر آن باید به تکنسین با تجربه سپرده شود.

8 – ایراد در فن و سیستم خنک کننده

اگر فن و سیستم خنک کننده جاروبرقی از کار بیفتد یا به درستی وظیفه خود را انجام ندهد، در زمان کوتاهی بعد از روشن کردن، موتور دستگاه داغ شده و احتمال سوختن آن وجود دارد. در این زمان محافظ برق دستگاه وارد عمل شده و از روشن شدن جاروبرقی جلوگیری می کند. تا زمانی که مشکل فن و اجزای خنک کننده موتور رفع نشود شما نمی توانید جاروبرقی را روشن کنید.

9 – گرم شدن بیش از حد جاروبرقی

هنگام استفاده از جاروبرقی برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد دستگاه و آسیب به موتور باید در بازه های زمانی کوتاه آن را خاموش کرده و چند دقیقه صبر کنید تا خنک شود. در غیر اینصورت با بالا رفتن دمای موتور جاروبرقی خود به خود خاموش شده و تا زمانی که کاملا سرد نشود نمی توانید آن را روشن کنید. اگر مدتی است که از جاروبرقی استفاده نکرده اید، ایراد دستگاه شما این مورد نیست و برای یافتن مشکل باید سایر موارد را بررسی کنید.

10 – ایراد در موتور جاروبرقی

مهمترین علت روشن نشدن یا خاموش شدن جاروبرقی بوش، خرابی یا سوختن موتور است. موتور جاروبرقی اصلی ترین بخش آن بوده و خرابی آن به معنای از کار افتادن کامل دستگاه است. عوامل مختلفی مانند استفاده طولانی مدت، فشار بیش از حد به موتور و نوسانات برق می تواند باعث آسیب به موتور و سوختن آن شود.

اگر تخصص و مهارت کافی ندارید هرگز اقدامی برای تست سلامت، عیب یابی و تعمیر موتور جاروبرقی بوش انجام نداده و اینکار را به تعمیرکار متخصص بسپارید.

تعمیرکار برای بررسی موتور، آن را به صورت مستقیم به برق وصل می کند، اگر روشن نشد احتمالا سوخته است. گاهی ایراد در آرمیچر، بالشتک، ذغال موتور یا هریک ار قطب ها تشخیص داده می شود که باز هم مشکل سوختن موتور مطرح می شود.

به طور معمول ابتدا موتور جاروبرقی نیم سوز شده و بعد از مدتی می سوزد. در این صورت هنگام روشن کردن جاروبرقی بوی سوختگی به مشام می رسد. موتور سوخته باید توسط تکنسین مجرب تعویض شود.

پیشنهاد می کنیم مطلب “روش تشخیص سوختگی موتور جاروبرقی بوش” را مطالعه کنید.

11 – کثیف بودن فیلترها یا پر بودن کیسه جاروبرقی

اگر پاکت جاروبرقی پر بوده و فضای کافی برای جمع آوری زباله ها را نداشته باشد یا فیلترهای جاروبرقی کثیف باشند، در حین کار با دستگاه فشار زیادی به موتور وارد می شود. در این حالت موتور خاموش شده و دیگر روشن نمی شود. برای اینکه مشکل روشن نشدن برای جاروبرقی شما رخ ندهد همیشه قبل از استفاده، پاکت و فیلترهای آن را بررسی نمایید.

پیشنهاد می کنیم مطلب “آموزش تعویض فیلتر جاروبرقی بوش” را مطالعه کنید.

چطور علت روشن نشدن جاروبرقی بوش را تشخیص دهیم؟

برای یافتن دلیل روشن نشدن جاروبرقی بوش بررسی ایرادات احتمالی را از پریز برقی که جاروبرقی را به آن وصل می کنید شروع کنید. سپس سلامت دوشاخه، کابل برق و سیم جمع کن دستگاه را تست نمایید. سپس به سراغ کلیدهای جاروبرقی رفته و مطمئن شوید که درست کار می کنند. برد الکترونیکی، رله، محافظ برق، فن جاروبرقی و موتور دیگر قطعاتی هستند که برای تشخیص علت روشن نشدن جاروبرقی آن ها بررسی کنید.

چرا جاروبرقی بوش روشن می شود اما کار نمی کند؟

پر بودن کیسه جاروبرقی، کثیف بودن فیلترها، ایراد در موتور یا نیم سوز شدن آن و مسدود بودن لوله خرطومی یا پارویی می توانند دلیل این مشکل باشند.

ایراد در موتور را چگونه می توان تشخیص دارد؟

ایراد در موتور جاروبرقی بوش معمولا با کاهش قدرت مکش و احساس بوی سوختگی هنگام کار کردن جاروبرقی همراه است.

آیا ایراد در برد الکترونیکی جاروبرقی قابل تعمیر است؟

در بسیاری از موارد مشکل برد جاروبرقی با تعمیر برطرف شده و همیشه نیاز به تعویض ندارد.

برای تعمیر جاروبرقی بوش با کجا تماس بگیریم؟

از آنجایی که تمامی بخش و قطعات جاروبرقی بوش حساسیت بالایی دارند توصیه می شود حتما برای عیب یابی دستگاه از یک تعمیرکار مجرب کمک بخواهید. شما می توانید برای حل مشکل روشن نشدن جاروبرقی بوش، از خدمات بوش پایدار سرویس استفاده نمایید. برای درخواست اعزام تعمیرکار با شماره 02141128 تماس بگیرید.

4 / 5. 1

پایدار سرویس

نمایندگی تعمیرات و خدمات پس از فروش بوش. ارائه دهنده مطالب آموزشی برای افزایش آگاهی مصرف کنندگان لوازم خانگی Bosch در جهت استفاده صحیح و رفع ایرادات رایج بدون نیاز به تعمیرکار.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 3 =