تعمیر برد جاروبرقی بوش

خرابی و از کار افتادن برد الکترونیکی جاروبرقی، عملکرد کلی دستگاه را مختل می کند و باعث می شود جاروبرقی کارکرد مناسبی نداشته باشد. در این مقاله به بررسی علل و علائم خرابی برد جاروبرقی بوش و نحوه تعمیر آن می پردازیم.

برد الکترونیکی جاروبرقی چیست؟

برد کنترلی یا الکترونیکی در جاروبرقی بوش قطعه کوچکی است که همانند مغز دستگاه عمل کرده و کلیه فرمان های لازم برای عملکرد مناسب جاروبرقی را صادر می کند. علاوه بر این اطلاعات مناسبی در مورد وضعیت جاروبرقی نیز در اختیار کاربرد قرار می دهد. به کار بردن برد اصلی در جاروبرقی، موجب کاهش قابل توجهی در تعداد قطعات مصرفی و نیز مصرف انرژی این وسیله پرکاربرد شده است.

قطعاتی مختلفی مانند آی سی ها، خازن ها، مقاومت و دیود در کنار یکدیگر برد اصلی جاروبرقی را تشکیل می دهند. هر یک از این اجزا کارکرد مخصوص خود را دارد و وظیفه خاصی را انجام می دهد.

وظایف برد الکترونیکی جاروبرقی بوش

  • کنترل قدرت مکش
  • کنترل سرعت
  • دریافت تنظیمات کاربر که توسط کلیدهای جاروبرقی انجام می شود و اجرای آن ها
  • کنترل ولتاژ ورودی به جاروبرقی
  • نمایش وضعیت جاروبرقی بر روی نمایشگر مانند میزان پر بودن کیسه
  • کنترل سلامت بخش های مختلف دستگاه توسط سنسورهای محافظتی

برد کنترل جاروبرقی از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

دیود

دیود مسئول یکسو کردن جریان الکتریکی است و با کاهش میزان ولتاژ ارسالی به موتور، قدرت مکش آن را کاهش می دهد. خرابی این قطعه، مکش جاروبرقی را تحت تاثیر قرار می دهد.

مقاومت ثابت

این قطعه میزان جریان و ولتاژ مدار در جاروبرقی را محدود می کند که در نتیجه جریان و ولتاژ در جاروبرقی نیز توسط این قطعه کنترل و محدود می شود. اگر قدرت جاروبرقی را افزایش می دهید اما مکش تغییر نمی کند احتمالا مقاومت های ثابت برد خراب شده اند.

دایاک

دایاک با تولید پالس و تحریک پایه های گیت ترایاک، جریان الکتریکی موتور را کنترل و قدرت مکش آن را کم و زیاد می کند. اگر دایاک بسوزد، مدار آن خراب شود یا ولتاژ دو سر دایاک به حد مناسب نرسد، جریان هدایت نمی شود و در نتیجه میزان مکش دستگاه دچار اختلال می شود.

پتانسیومتر

پتانسیومتر یک قطعه آنالوگ سه سر است که برای کنترل میزان مقاومت و ولتاژ خروجی مورد استفاده قرار می گیرد. با کمک این قطعه می توان سرعت و مکش جاروبرقی را تنظیم کرد. برای افزایش مکش موتور، پتانسیومتر جریان هادی ترایاک را تعییر می دهد. در صورت خرابی این قطعه مکش جاروبرقی کم می شود. پتانسیومتر دارای دو نوع کشویی و پیچی است. این قطعه روی بدنه اصلی یا دسته جاروبرقی قرار می گیرد.

ترایاک

ترایاک یک قطعه سیاه رنگ نیمه هادی در کنار برد جاروبرقی است که می تواند بار موتور را به راحتی کنترل کند. از این قطعه برای کنترل توان و قدرت در مدارهای AC، سوئیچ کردن و کنترل دور موتور در دیمر جاروبرقی استفاده می شود.

اگر این قطعه بسوزد، با چرخاندن ولوم، مکش جاروبرقی تغییر نمی کند. ترایاک خراب قابل تعمیر نیست و باید تعویض شود. در واقع در صورت اختلال در عملکرد ترایاک نیز خرابی برد جاروبرقی مطرح می شود.

هنگام تعویض ترایاک باید به شماره درج شده روی آن دقت کرد. شماره ترایاک جاروبرقی با توجه به توان و قدرت دستگاه متفاوت است.

دیمر

دیمرها همان مدارهای الکترونیکی هستند که در برد کنترلی قرار گرفته و با کم و زیاد کردن جریان و ولتاژ الکتریکی، توان خروجی موتور را کنترل می کنند. با کنترل میزان ولتاژ ورودی، مقدار برق مصرفی جاروبرقی کاهش می یابد.

خازن ها

خازن جاروبرقی همانند خازن سایر وسایل برقی، انرژی را در خود ذخیره می کند تا در صورت لزوم آن را در اختیار دستگاه قرار دهد. هر خازن مقدار معینی از گرما را تحمل می کند. معمولا ظرفیت خازن بر روی جاروبرقی ثبت می شود.

در برد جاروبرقی نوعی خازن به نام خازن پارازیت گیر نیز وجود دارد. این خازن ها که معمولا به صورت سه تایی هستند، جرقه های ناشی از کلید زنی یا جابجایی تیغه های کلکتور در برد را جذب می کنند.

چطور بفهمم برد جاروبرقی بوش خراب است؟

برد الکترونیکی همه فعالیت های جاروبرقی را کنترل می کند. به همین دلیل بسیاری از ایرادات دستگاه ناشی از خرابی برد است. با این حال ایراداتی مانند بوی داغی و سوختگی یا سرو صدای زیاد جاروبرقی را نمی توان به وجود مشکل در برد نسبت داد.

برای اینکه بفهمید ایراد دستگاه شما مربوط به برد آن است، باید به تست برد جاروبرقی بوش خود بپردازید. به طور کلی مشکلاتی که نشانه خرابی برد الکترونیکی باشد، شامل موارد زیر است:

آیا برد جاروبرقی بوش قابل تعمیر است؟

تعمیر برد جاروبرقی بوش نیازمند دانش و تخصص کافی در مورد بردهای الکترونیکی و همچنین نحوه کارکرد و عیب یابی آن ها است. در صورتی که تعمیرکار شناخت کافی از برد الکترونیکی و مهارت کافی در زمینه تعمیر جاروبرقی بوش داشته باشد، می تواند برد معیوب را تعمیر کرده و ایراداتش را رفع نماید.

به عبارت دیگر تکنسین متخصص با مشاهده کوچکترین ایراد، برد را تعویض نکرده و هزینه اضافی به مشتری تحمیل نمی کند. زیرا برد یک قطعه تخصصی است و تعویض آن هزینه بر خواهد بود. تعویض برد جاروبرقی بوش تنها در صورتی ضروری است که تعمیر آن امکان پذیر نباشد.

بنابراین توصیه می شود برای تعمیر آن با نمایندگی تعمیرات جاروبرقی بوش تماس بگیرید.

نحوه تعمیر برد اصلی جاروبرقی بوش

اگر دانش و مهارت فنی دارید با کمک راهنمای زیر می توانید به تست، عیب یابی و تعمیر برد جاروبرقی بپردازید. اما اگر هیچ گونه اطلاعاتی در مورد برد جاروبرقی ندارید بهتر است این کار را به تعمیر کار حرفه ای بسپارید. بدون شک با اقدامات ناشیانه فقط دستگاه خود را از کار می اندازید.

نحوه عیب یابی و تست برد جاروبرقی به این صورت است:

مشکل جاروبرقی

نحوه تست برد

کار نکردن کلید تنظیم سرعت
  • بررسی مقاومت های محدود کننده جریان برق و ولتاژ ورودی برد
  • بررسی پتانسیومتر و ولوم کشویی روی برد
  • بررسی دایاک
روشن نشدن
  • بررسی ورودی برق به برد
  • بررسی دایاک
  • بررسی پتانسیومتر، خازن ها، مقاومت های محدود کننده
  • چک کردن ولتاژ ورودی برق و ترایاک ها
کاهش قدرت مکش
  • بررسی خرابی پتانسیومتر
  • خرابی خازن ها
  • اتصالی مقاومت و دیودهای بکار رفته در برد
داغ شدن موتور
  • بررسی صفحه انتقال حرارت نیمه هادی ترایاک که بر روی برد تعبیه شده و وظیفه خنک کنندگی ترایاک را بر عهده دارد.
  • بررسی ارتباط مدارهای روی برد باهم
  • تست هر یک از خازن ها
تنظیم نشدن مکش (کاربر نتواند مکش را کم کند)
  • بررسی دیود برد
جرقه زنی کلیدها هنگام استفاده
  • بررسی و تعمیر خازن های پارازیت گیر
بالا بودن ولتاژ برقی ورودی به برد
  • بررسی مقاومت ثابت
یکسره شدن جاروبرقی
  • بررسی و تعویض پتانسیومتر
خاموش شدن ناگهانی
  • خرابی خازن‌ ها و آی ‌سی ‌ها
  • ورود بیش از حد ولتاژ به برد

چرا برد کنترل جاروبرقی خراب می شود؟

  • سوختن یا خراب شدن هر یکی از قطعات برد از قبیل خازن، ترایاک، مقاومت ها، پتانسیومتر
  • نوسانات و مشکلات برقی
  • استفاده طولانی مدت و نامناسب از جاروبرقی
  • رسیدن نم و رطوبت به برد اصلی
  • داغ شدن دستگاه به دلیل فشار بیش از حد

هزینه تعمیر برد جاروبرقی بوش چقدر است؟

هزینه تعمیر برد به ایراد و مشکل پیش آمده برای آن بستگی دارد. اگر لازم باشد برد یا قطعات آن عوض شوند، قیمت قطعه تعویضی به طور جداگانه محاسبه می شود. به طور کلی هزینه تعمیر یا تعویض برد اصلی جاروبرقی بوش شامل موارد زیر است:

هزینه تعمیر برد جاروبرقی بوش در سال 1402
قیمت برد جاروبرقی بوش قیمت قطعات برد تعمیر برد و دیمر عیب یابی در محل ایاب و ذهاب
1200000 تا 2000000 300000 تا 1500000 250000 100000 100000

برای تعمیر و تعویض برد جاروبرقی بوش با قیمت منصفانه و نرخ مصوب اتحادیه با پایدار سرویس تماس بگیرید.

شماره تماس نمایندگی تعمیرات بوش

سوالات متداول

برد اصلی جاروبرقی بوش قابل تعمیر است؟

برخی ایرادات و خرابی های برد جاروبرقی بوش قابل تعمیر است. در اغلب موارد نیازی به تعویض کامل برد نیست و با تعویض برخی اجزای آن مشکل جاروبرقی حل می شود.

جاروبرقی جدید بخریم یا برد را تعمیر کنیم؟

با توجه به افزایش قیمت لوازم خانگی برقی از جمله جاروبرقی بوش، قطعا تعمیر این وسیله و حتی تعویض قطعات آن گزینه مقرون به صرفه ای به حساب می آید.

آیا کم شدن مکش جاروبرقی به خرابی برد ربط دارد؟

کم شدن مکش جاروبرقی بوش علل مختلفی دارد اما یکی از نشانه های خرابی برد نیز کاهش مکش و تنظیم نشدن قدرت مکش موتور دستگاه است.

0 / 5. 0

پایدار سرویس

نمایندگی تعمیرات و خدمات پس از فروش بوش. ارائه دهنده مطالب آموزشی برای افزایش آگاهی مصرف کنندگان لوازم خانگی Bosch در جهت استفاده صحیح و رفع ایرادات رایج بدون نیاز به تعمیرکار.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =