علت یکسره شدن جاروبرقی بوش

یکسره شدن جاروبرقی بوش به حالتی گفته می شود که به محض وصل کردن دوشاخه به پریز و بدون زدن دکمه پاور، جاروبرقی روشن می شود. این اتفاق نشان دهنده استفاده نادرست از جاروبرقی یا خرابی اجزای داخلی آن است. برای یافتن علت یکسره شدن جاروبرقی بوش و نحوه رفع این مشکل، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

چرا جاروبرقی بوش یکسره شده است؟

1 – خرابی کلید روشن/خاموش جاروبرقی بوش

رایج ترین دلیل یکسره شدن جاروبرقی بوش، خرابی دکمه پاور یا روشن/خاموش آن است. ضربه شدید، فشردن محکم و بیش از حد و بازی کودکان می تواند موجب خرابی این دکمه و از کار افتادن آن شود.

این کلید همیشه به طور ناگهانی خراب نمی شود. گاهی به مرور ضعیف شده و بعد از مدتی کاملا از کار می افتد. اگر برای روشن کردن یا خاموش کردن جاروبرقی لازم است چند بار دکمه آن را بزنید بهتر است قبل از خرابی کامل و یکسره شدن جاروبرقی، از تکنسین ماهر بخواهید که آن را بررسی کند.

چک کردن سلامت کلید پاور را می توانید با استفاده از اهم متر یا مولتی متر انجام دهید. اگر اهم متر در حالت خاموش عدد صفر را نشان می دهد به معنی خرابی سوئیچ است و باید آن را عوض کنید.

2 – داغ شدن موتور و سایر قطعات جاروبرقی

یکی دیگر از دلایل یکسره شدن جاروبرقی، داغ شدن موتور و قطعات داخلی است. زمانی که موتور تحت فشار قرار می گیرد گرمای زیادی تولید می کند و جاروبرقی داغ می شود. در داخل جاروبرقی قطعاتی وجود دارد که با حرارت بالا آسیب می بینند و کارآیی خود را از دست می دهند. از کار افتادن برخی از این قطعات موجب از دست رفتن امکان کنترل جریان برق دستگاه (روشن و خاموش کردن دستی) و یکسره شدن جاروبرقی می شود.

استفاده طولانی مدت و بدون استراحت از جاروبرقی از جمله دلایل وارد آمدن فشار اضافه به موتور، بالا رفتن دمای آن و خرابی دکمه ها و کانکتورهایی است که فرآیند روشن و خاموش شدن جاروبرقی را کنترل می کنند.

3 – انسداد مسیر مکش جاروبرقی

گرفتگی برس و پارویی یا گیر کردن زباله های حجیم در لوله تلسکوپی و خرطومی جریان هوای موتور را مسدود می کنند. انسداد مسیر مکش و جریان هوای موتور، باعث اعمال فشار قابل توجهی به موتور می شود که نتیجه آن آسیب دیدن قطعات داخلی و یکسره شدن جاروبرقی است. برای جلوگیری از این مشکل به طور مرتب برس جاروبرقی را تمیز کرده و از مسدود نبوده لوله ها مطمئن شوید.

کثیف بودن فیلتر و پر بودن پاکت یا مخرن جاروبرقی نیز می تواند مکش موتور را دشوار کرده و آن را در معرض آسیب قرار دهد. از این رو لازم است مرتبا پاکت جاروبرقی را تخلیه و فیلترها را تمیز و در صورت نیاز تعویض نمایید.

پیشنهاد می کنیم مطلب دلایل کم شدن مکش جاروبرقی بوش را مطالعه کنید.

4 – کشیده شدن و آسیب دیدگی سیم جاروبرقی

استفاده از سیم جاروبرقی برای جابجایی آن یا بیرون کشیدن سیم تا انتها باعث قطع شدن و آسیب دیدن کابل در قسمت اتصال به سیم جمع کن می شود. بروز این مشکل یکی از دلایل اصلی یکسره شدن جاروبرقی بوش است.

گاهی نیز به دلیل خرابی سیم جمع کن، بیرون کشیدن و جمع کردن سیم به سختی انجام می شود. در این وضعیت برخی افراد به جای تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی، سعی می کنند با زور و فشار سیم را بیرون بکشند. این اقدام نیز می تواند باعث آسیب دیدن کابل شود.

توصیه می شود به جای کشیدن بیش از حد سیم جاروبرقی، همیشه نزدیک ترین پریز برق را انتخاب کنید و برای تمیز کردن یک فضای بزرگ مرتبا محل اتصال دو شاخه به پریز را تغییر دهید.

5 – نیم سوز شدن موتور جاروبرقی

در برخی موارد نیز نیم سوز شدن موتور جاروبرقی با از کار انداختن بخش هایی مانند کلید روشن/خاموش، موجب یکسره شدن جاروبرقی بوش می شود. نیم سوز شدن موتور جاروبرقی نه تنها یک اتفاق عادی نیست بلکه ممکن است با ایجاد آتش سوزی خطرساز شود.

اگر با روشن کردن جاروبرقی در مدت کوتاهی بدنه آن به شدت داغ می شود و بوی سوختگی می دهد، احتمالا موتور آسیب دیده و نیم سوز شده است. بهتر است هرچه سریعتر دستگاه را خاموش کرده و به منظور عیب یابی و تعمیر موتور جاروبرقی بوش، تعمیرکار متخصص خبر کنید.

رسیدن نم و رطوبت به موتور، نفوذ گرد و غبار، استفاده طولانی مدت و داغ شدن موتور از جمله دلایل نیم سوز شدن و سوختن موتور جاروبرقی هستند.

6 – ایراد در رله جاروبرقی

در جاروبرقی های نسل جدید، قطعه ای به نام رله وجود دارد که وظیفه آن اتصال برق ورودی دستگاه به موتور برای شروع به کار است. این قطعه ظریف و حساس از دستگاه در برابر نوسان برق و قطع و وصل جریان در ولتاژ بالا نیز محافظت می کند. اگر رله جاروبرقی خراب شود یا بسوزد، جاروبرقی یکسره می شود.

تشخیص خرابی رله کار ساده ای نیست و توصیه می کنیم این کار را به تکنسین مجرب بسپارید. لازم به ذکر است رله جاروبرقی قابل تعمیر نیست و در صورت خرابی باید تعویض شود.

7 – خرابی فیوز حرارتی جاروبرقی

یکی دیگر از قطعاتی که خرابی آن موجب یکسره شدن جاروبرقی می شود، فیوز حرارتی است. نوسان برق و وارد آمدن فشار بیش از حد از جمله دلایل خرابی این قطعه هستند. اگر ایراد پیش آمده برای جاروبرقی به دلیل خرابی و سوختن فیوز باشد با تعویض این قطعه مشکل رفع می شود.

چگونه مشکل یکسره شدن جاروبرقی بوش را رفع کنیم؟

  • با بررسی برس و لوله های جاروبرقی، مطمئن شوید که در مسیر جریان هوا و مکش موتور گرفتگی وجود ندارد.
  • از تمیز بودن فیلتر و خالی بودن پاکت جاروبرقی را چک کنید.
  • جاروبرقی را از برق بکشید و قاب آن را باز کنید.
  • عملکرد سوئیچ روشن/خاموش و قطعات متصل به آن را بررسی کنید که قطعی نداشته باشد.
  • از سالم بودن کابل برق و سیم جمع کن جاروبرقی اطمینان حاصل کنید.
  • اگر مشکل دستگاه رفع نشد، برای بررسی موتور و قطعات داخلی توسط تعمیرکار متخصص و ماهر با نمایندگی تعمیرات جاروبرقی بوش تماس بگیرید.

آیا می توان از یکسره شدن جاروبرقی بوش پیشگیری کرد؟

  • برای جلوگیری از یکسره شدن جاروبرقی بوش کافی است به دستورالعمل ها و نکات ذکر شده در دفترچه راهنما توجه کرده و به طرز صحیحی از این وسیله استفاده و مراقبت کنید.
  • قبل از هر بار جاروکردن مطمئن شوید که پاکت جاروبرقی فضای کافی برای زباله بیشتر دارد.
  • به طور مرتب فیلتر جاروبرقی را تمیز و هر 4 تا 5 ماه یکبار آن را تعویض کنید.
  • از فشردن زیاد و محکم دکمه روشن و خاموش بپرهیزید.
  • جاروبرقی را به طور مرتب تمیز و سرویس کنید.
  • برای تمیز کردن سطوح خیس و مرطوب از جاروبرقی استفاده نکنید.
  • سیم جاروبرقی را تا انتها بیرون نکشید.
  • جاروبرقی را به مدت طولانی روشن نگذارید. بعد از هر 10 تا 15 دقیقه استفاده دستگاه را خاموش کنید تا خنک شود.
  • دور موتور و قدرت مکش جاروبرقی را متناسب با نوع سطحی که قصد تمیز کردن آن را دارید (فرش، موکت، کفپوش، پارکت و …) انتخاب کنید.

سوالات متداول

1 – دلیل اصلی یکسره شدن جاروبرقی بوش چیست؟

خرابی کلید روشن و خاموش و خرابی یا نیم سوز شدن موتور رایج ترین دلایل یکسره شدن جاروبرقی بوش هستند.

2 – آیا یکسره شدن جاروبرقی بوش قابل تعمیر است؟

بله. تعمیرکار متخصص و ماهر می تواند بعد از بررسی جاروبرقی و یافتن علت مشکل پیش آمده، با تعمیر یا تعویض قطعات معیوب، ایراد یکسره شدن جاروبرقی را رفع نماید.

3 – برای تعمیر جاروبرقی بوش که یکسره کار می کند با کجا تماس بگیرم؟

برای رفع مشکل یکسره شدن جاروبرقی بوش کافی است با شماره 02141128 نمایندگی خدمات پس از فروش بوش تماس بگیرید. تعمیرکاران پایدار سرویس در کوتاه ترین زمان ممکن در محل حاضر شده و ایراد دستگاه شما را رفع می کنند.

0 / 5. 0

پایدار سرویس

نمایندگی تعمیرات و خدمات پس از فروش بوش. ارائه دهنده مطالب آموزشی برای افزایش آگاهی مصرف کنندگان لوازم خانگی Bosch در جهت استفاده صحیح و رفع ایرادات رایج بدون نیاز به تعمیرکار.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =