علت خاموش شدن جاروبرقی بوش

خاموش شدن جاروبرقی بوش در حین استفاده به دلایل مختلفی از قبیل کنده شدن دوشاخه از پریز تا خرابی برد و موتور دستگاه رخ می دهد. بروز این مشکل می تواند نشان دهنده استفاده نادرست و طولانی مدت از دستگاه یا خرابی اجزای داخلی باشد.

به طور کلی علت خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی نشانه قطع جریان برق موتور یا وارد آمدن فشار زیاد به موتور و بالا رفتن دمای آن است. لذا قبل از اینکه موتور بسوزد و کاملا از کار بیفتد باید برای عیب یابی و رفع مشکل اقدام کنید. اگر دستگاه بوش شما در حین استفاده به طور ناگهانی خاموش می شود برای تشخیص علت آن تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

چرا جاروبرقی بوش ناگهان خاموش می شود؟

بالا رفتن بیش از حد دمای موتور و عمل کردن سنسور حرارتی برای محافظت از آن، مهمترین دلیل خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی است. در واقع هر عاملی باعث شود موتور تحت فشار اضافه قرار گرفته و دمای آن بالا برود به عنوان دلیل بروز این مشکل شناخته می شود. از جمله:

1 – پر شدن کیسه جاروبرقی بوش

پر بودن پاکت و نبود فضای خالی برای جا دادن زباله های بیشتر، فشار زیادی به موتور دستگاه وارد می کند و باعث می شود دستگاه در حین کار خاموش شود.

برای جلوگیری از آسیب به موتور و رفع مشکل خاموش شدن، به طور مرتب و قبل از اینکه پاکت کاملا پر شود، آن را خالی کنید یا در صورت استفاده از پاک یکبار مصرف آن را تعویض نمایید. همچنین توصیه می شود از پاکت اورجینال مخصوص جاروبرقی بوش استفاده نمایید.

2 – گرفتگی فیلترها

کثیفی و مسدود شدن فیلتر هوا یا فیلتر هپا جاروبرقی بوش توسط ذرات ریز گرد و غبار در مسیر مکش و خروج هوای موتور اختلال ایجاد می کند. با این اتفاق دمای موتور بالا رفته و جاروبرقی در حین کار ناگهان خاموش می شود.

کثیفی فیلترها علاوه بر خاموش شدن جاروبرقی مشکلات دیگری مانند کاهش مکش و سروصدای زیاد در حین جارو کردن را به همراه دارد. سعی کنید در فواصل زمانی معین فیلترها را تمیز و در صورت نیاز تعویض کنید در غیر این صورت احتمال سوختن موتور جاروبرقی بوش وجود دارد. توصیه می شود هر 3 تا 4 ماه یکبار یا بعد از 5 بار تعویض یا تخلیه پاکت، فیلترها را تعویض کنید.

پیشنهاد می کنیم مطالب نحوه تعویض پاکت جاروبرقی بوش و آموزش تعویض فیلتر جاروبرقی بوش را مطالعه کنید.

به هیچ عنوان خاک، گچ، براده های تیز و موارد مشابه را با جاروبرقی مکش نکنید. زیرا باعث گرفتگی سریع فیلترها و آسیب به موتور خواهد شد.

3 – مسدود شدن پارویی و لوله ها

یکی دیگر از دلایل خاموش شدن جاروبرقی بوش، گرفتگی و انسداد در پارویی، لوله تلسکوپی یا خرطومی دستگاه است. ممکن است در زمان استفاده، جارو با قدرت زیاد حجم زیادی پرز و مو، زباله یا جسم بزرگی را مکش کرده و این جسم در مسیر رسیدن به پاکت در برس یا لوله ها گیر کند. در این صورت مسیر هوای موتور مسدود شده و جاروبرقی خاموش می شود. گاهی نیز تجمع گرد و غبار و پرز و مو در برس یا لوله، این قسمت ها را مسدود می کند.

برای جلوگیری و رفع مشکل، قبل از جارو کشیدن زباله های بزرگ و اشیایی مانند اسباب بازی و جوراب را از روی زمین جمع کنید. در صورت گرفتگی لوله سعی کنید بدون آسیب زدن به آن، جسم خارجی را با کمک یه میله بلند خارج نمایید.

4 – قطع شدن سیم برق

خاموش شدن و از کار افتادن ناگهانی جاروبرقی ممکن است به دلیل قطع شدن سیم برق نیز اتفاق بیفتد. هنگامی که برای جابجایی جارو از سیم آن استفاده می کنید یا سیم برق را تا انتها بیرون می کشید، احتمال آسیب دیدن قطعه سیم جمع کن، قطع شدن سیم و نرسیدن جریان برق به موتور وجود دارد.

این ایراد را بای تعویض سیم آسیب دیده می توان رفع کرد. برای اینکار:

  • ابتدا قاب رویی جاروبرقی را باز کنید.
  • فیوز را از سیم جمع کن جدا نمایید.
  • قطعه سیم جمع کن را خارج و آن را تمیز کنید.
  • دو سیم تیره و روشن رابط را جدا و سیم های جدید را در قطعه جایگزین کنید.
  • مجددا فیوز را به قطعه سیم جمع کن متصل نمایید و قاب را ببندید.

توصیه می شود بررسی و تعویض سیم جمع کن و کابل جاروبرقی بوش را تعمیرکاران متخصص بسپارید.

5 – افزایش دمای ترموستات

در موتور جاروبرقی های بوش قطعه ای به نام ترموستات یا سنسور حرارتی وجود دارد که وظیفه محافظت از موتور در برابر حرارت بالا را بر عمده دارد. زمانی که به دلیل استفاده طولانی مدت و بدون استراحت از دستگاه دمای موتور بالا می رود، ترموستات وارد عمل شده و قبل از اینکه آسیبی به موتور وارد شود جریان برق را قطع و جاروبرقی را خاموش می کند. در این حالت تا زمانی که موتور خنک نشود، نمی توانید دستگاه را روشن کنید.

برای جلوگیری از این اتفاق، بعد از یک ربع تا نیم ساعت استفاده، جاروبرقی را خاموش کنید تا استراحت کند و دمای موتور پایین بیاید.

6 – خرابی موتور جاروبرقی

نیم سوز شدن و خرابی موتور مهمترین علت خاموش شدن جاروبرقی بوش است. اگر به هر دلیلی موتور آسیب ببیند یا برای اجزای داخلی آن مشکلی پیش آید، دمای موتور بالا رفته و دستگاه خاموش می شود. عواملی مانند استفاده طولانی مدت، فرسودگی موتور، نوسان برق، وارد آمدن ضربه، نفوذ گرد و غبار یا نم و رطوبت از جمله دلایل خرابی موتور هستند. خرابی و نیم سوز شدن موتور با علائمی مانند کاهش مکش، استشمام بوی سوختگی، سروصدای بلند و غیر عادی و زود داغ شدن جاروبرقی قابل تشخیص است.

رایج ترین ایرادات موتور که موجب خاموش شدن آن می شوند عبارتند از:

تمام شدن زغال موتور

موتور جاروبرقی دارای زغال های کربنی است که اگر تمام شوند، جریان برق موتور قطع و جاروبرقی ناگهان خاموش می شود. از این رو یکی از موارد فنی برای یافتن علت خاموش شدن جاروبرقی بوش، بررسی زغال ها است که در صورت کثیفی، کوتاه شدن یا کم بودن فاصله زغال ها با الکترود باید آن ها را تعویض کرد.

آسیب دیدن کلکتور و استاتور

کلکتور و استاتور از جمله قطعات داخلی موتور هستند که مسئولیت برق رسانی به سایر بخش ها را بر عمده دارند. در صورت خرابی این قطعات جریان برق برای به کار انداختن آرمیچر و ایجاد مکش، منتقل نشده و جاروبرقی ناگهان خاموش می شود. ایراد در کلکتور معمولا با جرقه زدن موتور همراه است.

خرابی ترموستات

خرابی ترموستات موتور به معنای از کار افتادن سیستم کنترل دما و محافظت از موتور است. اگر ترموستات یا سنسور دمای موتور آسیب ببیند، دمای موتور بدون وقفه افزایش می یاید تا جایی که حرارت بالا به موتور صدمه جدی وارد کرده، موتور می سوزد و جاروبرقی خاموش می شود. مواردی از قبیل آسیب دیدن سیم ها و اختلال در انتقال جریان به ترموستات، آلوده و کثیف شدن ترموستات توسط ذرات گرد و غبار موجب آسیب دیدن این قطعه و کاهش حساسیت آن در سنجش دمای موتور می شوند.

بعد از خاموش شدن جاروبرقی حدود 30 دقیقه صبر کنید تا خنک شود. آنگاه برای روش کردن اقدام کنید. اگر دستگاه روشن نشد، احتمالا موتور آسیب شدید دیده و باید تعویض شود. تست موتور جاروبرقی، عیب یابی و تعمیر آن را به تکنسین مجرب بسپارید.

7 – نوسان برق

نوسانات برق نیز یکی از دلایل اصلی خاموش شدن جاروبرقی است. استفاده از دستگاه در ساعات اوج مصرف برق، اتصال دوشاخه جاروبرقی به سه راهی و سیم سیار از جمله دلایلی هستند که باعث افت ولتاژ و وارد شدن فشار به جاروبرقی می شوند. برای جلوگیری از این مشکل، جارو کشیدن را به ساعات کم باری موکول کرده و دو شاخه را مستقیما به پریز یا محافظ برق مخصوص جاروبرقی وصل کنید.

8 – خراب شدن برد

در مدل های جدید جاروبرقی، فعالیت تمامی قسمت ها توسط برد الکترونیکی کنترل و مدیریت می شود. اگر به هر دلیل برد خراب شود یا بسوزد، سایر بخش ها نمی توانند وظیفه خود را به درستی انجام دهند. از این رو خرابی برد یکی از علل خاموش شدن ناگهانی به حساب می آید.

در این صورت با تعمیر یا تعویض برد جاروبرقی بوش مشکل رفع می شود.

9 – تنظیمات اشتباه تایمر

در جاروبرقی هایی که دارای تنظیمات تایمر هستند، اشتباه در انجام این تنظیمات می تواند باعث خاموش شدن ناگهانی در حین استفاده شود. در این مورد نیازی به تعمیر جاروبرقی وجود ندارد و با تنظیم مجدد می توان مشکل را رفع کرد.

10 – خرابی دکمه پاور

اگر جاروبرقی شما بلافاصله یا در زمان کوتاهی پس از روشن شدن خاموش می شود، علت آن خرابی کلید روشن/خاموش است. در این مورد معمولا بعد از روشن کردن دستگاه شاهد بیرون پریدن دکمه پاور و خاموش شدن آن هستیم. بررسی و تعویض این کلید نیاز به بررسی توسط تعمیرکار دارد.

11 – آسیب دیدن اتصالات دکمه های روی دسته تلسکوپی

در مدل هایی که دکمه های پاور و تنظیم مکش روی دسته تلسکوپی قرار دارد آسیب دیدن و قطع شدن سیم و اتصالات مربوط به این بخش می تواند علت قطع جریان برق و خاموش شدن جاروبرقی بوش در حین کار باشد.

چگونه مشکل خاموش شدن جاروبرقی را رفع کنم؟

اگر جاروبرقی شما در حین استفاده ناگهان خاموش شد، قبل تلاش برای روشن کردن مجدد موارد زیر را بررسی کنید:

  • سالم بودن پریز برق و وصل بودن دوشاخه
  • خالی بودن پاکت
  • تمیز بودن فیلترها
  • مسدود نبودن پارویی لوله تلسکوپی و خرطومی
  • گرمای موتور

آنگاه هر نوع انسداد و گرفتگی در مسیر مکش را برطرف کنید. اندکی صبر کنید تا موتور خنک شود. اگر جاروبرقی روشن نشد، از یک تعمیرکار متخصص بخواهید موارد فنی از قبیل سیم ها و اتصالات، موتور و برد را بررسی کند.

سوالات متداول

1 – چرا جاروبرقی بوش ناگهان از کار می افتد؟

اگر جاروبرقی شما به خوبی کار می کند اما ناگهان خاموش می شود، دلیل آن گرم شدن بیش از حد موتور است. در این حالت سنسور حرارتی برای جلوگیری از آسیب به موتور دستگاه را خاموش می کند. حدود 30 دقیقه صبر کنید تا جاروبرقی خنک شود سپس مجددا آن را روشن کنید.

2 – برای رفع ایراد خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی بوش با کجا تماس بگیرم؟

برای عیب یابی و تعمیر تخصصی جاروبرقی بوش که در حین کار مرتبا خاموش می شود با شماره 02141128 نمایندگی تعمیر جاروبرقی بوش تماس بگیرید. کارشناسان پایدار سرویس شما را راهنمایی می کنند و در صورت نیاز در کوتاه ترین زمان تکنسین مجرب برای کمک به شما به محل اعزام می شود.

0 / 5. 0

پایدار سرویس

نمایندگی تعمیرات و خدمات پس از فروش بوش. ارائه دهنده مطالب آموزشی برای افزایش آگاهی مصرف کنندگان لوازم خانگی Bosch در جهت استفاده صحیح و رفع ایرادات رایج بدون نیاز به تعمیرکار.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 − چهار =