علت زود داغ شدن جاروبرقی بوش

زود داغ شدن جاروبرقی بوش در حالی که مدت زیادی از روشن بودن و استفاده از آن نگذشته، نشان دهنده وجود مشکلی در دستگاه است که نباید نادیده گرفته شود. در این مقاله قصد داریم در مورد علت بروز این مشکل و گرم شدن بیش از حد موتور جاروبرقی بوش صحبت کنیم. اگر شما هم با این مشکل مواجه شده‌اید تا پایان با ما همراه باشید.

آیا داغ شدن جاروبرقی بوش طبیعی است؟

اغلب مدل های جاروبرقی بوش هنگام استفاده به تدریج گرم می شوند. هرچه جاروبرقی بیشتر روشن بماند، گرمای بیشتری تولید می کند و داغ تر می شود. این اتفاق کاملا طبیعی است. اما اگر جاروبرقی شما خیلی زود و در مدت کوتاهی بعد از روشن کردن داغ می شود، باید به دنبال یافتن علت و رفع مشکل آن باشید.

هنگامی که برای اولین بار احساس کردید جاروبرقی خیلی زود داغ شده است، دستگاه را خاموش کرده و از برق بکشید. حدود یک ساعت صبر کنید تا موتور دستگاه کاملا خنک شود. سپس آن را روشن و شروع به استفاده کنید. چنانچه مشکل دوباره تکرار شد، علت آن را در موارد زیر جستجو کنید:

چرا جاروبرقی بوش داغ می شود؟

گرفتگی فیلتر علت داغ شدن جاروبرقی بوش

وجود فیلتر هوا در جاروبرقی بوش برای جلوگیری از ورود گرد و غبار و ذرات ریز به موتور ضروری است. هنگامی که از جاروبرقی استفاده می کنید، ذرات ریز و معلق موجود در هوا در فیلتر به دام می افتند و به تدریج باعث انسداد و گرفتگی آن می شوند. در صورتی که فیلتر هوا را به طور مرتب تمیز نکنید موتور دستگاه در مکش هوا دچار مشکل شده و خیلی زود داغ می شود.

اگر می خواهید مشکل زود داغ شدن جاروبرقی بوش دوباره تکرار نشود، قبل از هر بار استفاده، فیلتر را بررسی و تمیز کرده و در صورت نیاز آن را تعویض نمایید. در مطلب آموزش تعویض فیلتر جاروبرقی بوش به طور کامل این کار را توضیح داده ایم.

پر بودن یا پارگی پاکت جاروبرقی بوش

زمانی که پاکت جاروبرقی پاره شود یا بیش از حد پر باشد نمی تواند آشغال بیشتری را در خود جای دهد و باعث انتقال گرد و غبار به موتور و داغ شدن آن می شود. بهتر است هر بار قبل از استفاده خالی بودن کیسه جاروبرقی را چک کنید و هرگز با کیسه پر جارو نکنید. هنگامی که حدود 75 درصد پاکت پر شده است آن را تخلیه تا تعویض کنید. در مطلب نحوه تعویض پاکت جاروبرقی بوش به طور کامل این کار را توضیح داده ایم.

مسدود بودن برس یا لوله خرطومی علت زود داغ شدن جاروبرقی بوش

برای اینکه جاروبرقی بوش عملکرد طبیعی داشته باشد و زود داغ نشود باید جریان هوای کافی در لوله مکش وجود داشته باشد. جمع شدن مقدار زیادی مو، نخ، کرک و پرز در برس و پارویی یا گیر افتادن زباله های بزرگ در لوله تلسکوپی و خرطومی جاروبرقی، جریان هوا و مکش جاروبرقی را با مشکل مواجه می کند. در نتیجه فشار زیادی به موتور وارد شده و زود داغ می شود.

اگر همزمان با داغ شدن جاروبرقی متوجه شدید که مکش آن نیز کمتر شده، احتمال گرفتگی برس یا لوله های جاروبرقی وجود دارد. برای رفع مشکل، لوله ها را از محل اتصال از هم جدا کرده و با کمک یک میله باریک و بلند سعی کنید عامل انسداد را از لوله تلسکوپی و خرطومی خارج نمایید. همچنین با صبر و حوصله برس و پارویی جاروبرقی را تمیز کنید. در مطلب دیگری به بررسی دلایل کم شدن مکش جاروبرقی بوش پرداخته ایم که پیشنهاد می کنیم آن را مطالعه کنید.

خرابی سنسور حرارتی یا ترموستات موتور

در موتور جاروبرقی قطعه ای به نام ترموستات یا سنسور حرارتی وجود دارد که مسئول کنترل دمای موتور است. چنانچه دمای موتور بیش از حد بالا برود ترموستات با خاموش کردن جاروبرقی از آسیب دیدن موتور جلوگیری می کند. اگر ترموستات جاروبرقی خراب شده یا به موقع وارد عمل نشود، موتور داغ شده و بوی داغی به مشام می رسد.

در صورتی که بعد از حدود 10 دقیقه روشن بودن جاروبرقی، دستگاه به شدت داغ شده و بوی داغی را حس می کنید، خرابی ترموستات یا سنسور حرارتی موتور یکی از دلایل آن است. با تعویض این قطعه مشکل رفع می شود.

تفاوت ترموستات و سنسور حرارتی در این است که ترموستات با پلاتین موتور را خاموش می کند اما سنسور با ارسال اطلاعات به برد، موجب خاموش شدن موتور می شود.

خرابی یا نیم سوز شدن موتور جاروبرقی

اگر جاروبرقی بوش زود داغ می شود و گرمای بیش از حدی تولید می کند، باید احتمال آسیب دیدگی موتور را در نظر گرفت.

قرار گرفتن جاروبرقی در محیط بسیار گرم، استفاده طولانی مدت و بدون وقفه، تمیز نکردن فیلتر و جارو کردن با کیسه پر باعث می شود به موتور فشار زیادی وارد شده و دمای آن بالا برود. با بالا رفتن دما، عایق کاری قسمت های حساس موتور از بین رفته و اتصال کوتاه رخ می دهد. که نتیجه آن از کار افتادن برخی از قسمت های موتور مانند روتور است. بعد از این اتفاق جاروبرقی به شدت داغ شده و بوی سوختگی پلاستیک پخش می شود. پیشنهاد می کنیم مطلب “روش تشخیص سوختگی موتور جاروبرقی بوش” را مطالعه کنید.

موتور جاروبرقی دارای یک سیم پیچ اصلی و یک سیم پیچ راه انداز است. اگر به هر دلیلی بین حلقه های اتصال این سیم پیچ ها یا کلاف آن ها اتصالی به وجود بیاید، مسیر جریان الکتریکی کوتاه شده و میدان مغناطیسی مناسب برای گردش موتور ایجاد نمی شود. این مهمترین دلیل داغی زودهنگام موتور است.

علاوه بر این موتور نیم سوز شده جاروبرقی به شدت جریان مصرف می کند. اگرچه موتور جاروبرقی قابل تعمیر است و با تعویض قطعات معیوب می توان مشکل آن را رفع کرد اما معمولا تعویض موتور بهترین راه است. برای تعویض یا تعمیر موتور جاروبرقی بوش می توانید با کارشناسان پایدار سرویس تماس بگیرید.

خرابی فن موتور علت داغ شدن جاروبرقی بوش

کار نکردن و خرابی فن یا پروانه موتور از جمله دلایل گرم شدن بیش از حد و زود داغ شدن جاروبرقی بوش است. برای پی بردن به خرابی فن، کافی است درب جاروبرقی را باز کرده و آن را روشن کنید. اگر صدای کار کردن فن را نمی شنوید یا فن به سختی کار می کند بهتر است آن را تعویض کنید.

گیر کردن آشغال یا تجمع گرد و غبار در پروانه موتور باعث فشار به موتور شده و در نهایت ممکن است به بلبرینگ هم صدمه بزند.

مشکل در لاستیک نگهدارنده موتور

لاستیک نگهدارنده نواری است که دور موتور جاروبرقی قرار گرفته است. استفاده نادرست و بیش از حد از جاروبرقی باعث می شود این لاستیک پوسیده، شکسته یا دفرمه شود. یکی از تبعات خارج شدن لاستیک نگهدارنده از جای خود آسیب به موتور و داغ شدن جاروبرقی است. گذر زمان و قدیمی شدن مدل جاروبرقی نیز می تواند علت فرسودگی و پارگی این نوار لاستیکی باشد. از یک تعمیر کار مجرب بخواهید لاستیک دور موتور را بررسی کرده و در صورت نیاز تعویض کند.

سوختن برد جاروبرقی

یکی از مهمترین و حساس ترین دلایل زود داغ شدن جاروبرقی بوش، سوختن برد الکترونیکی است. هنگامی که سنسور حرارتی تشخیص می دهد که دمای موتور بالا رفته اطلاعات را به برد الکترونیکی می فرستند تا موتور را خاموش کند. اگر برد ایراد داشته باشد موتور خاموش نشده و دمای آن بالاتر می رود. این اتفاق باعث آسیب به تمام قطعات دستگاه خواهد شد. برای عیب یابی و تعمیر برد الکترونیکی جاروبرقی از متخصصان با تجربه کمک بخواهید.

ورود نم و رطوبت به موتور جاروبرقی

محل نگهداری جاروبرقی باید خشک و به دور از نم و رطوبت باشد. از جاروبرقی معمولی که قابلیت جذب آب را ندارد نباید برای تمیز کردن سطوح خیس استفاده شود. زیرا نفوذ آب و رطوبت به موتور جاروبرقی مشکلات زیادی را به وجود می آورد. از جمله اینکه موجب داغ شدن جاروبرقی می شود.

نوسان برق علت داغ شدن جاروبرقی بوش

نوسانات برق ساختمان و خرابی پریز نیز می تواند علت داغ شدن زود هنگام و بیش از حد دستگاه و حتی خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی بوش می شود. برای جلوگیری از این مشکل از پریز سالم استفاده کنید یا جاروبرقی را به محافظ برق وصل نمایید.

داغ شدن دو شاخه جاروبرقی بوش

جاروبرقی بوش وسیله نسبتا پر قدرتی است و گرم شدن دو شاخه آن در حین کار طبیعی است و مشکلی ایجاد نمی کند. اما اگر دوشاخه به حدی داغ شود که به سختی می توان آن را از پریز جدا کرد حتما وجود دارد که باید به آن رسیدگی شود.

علت داغ شدن دو شاخه جاروبرقی چیست؟

  • فرسودگی یا پاره شدن ابتدا و انتهای کابل جاروبرقی به دلیل کشیدن سیم هنگام جابجایی جاروبرقی
  • ایراد در موتور جاروبرقی که باعث کشش جریان برق بیشتر و داغ شدن موتور و دوشاخه می شود.
  • استفاده طولانی مدت و بدون استراحت از جاروبرقی
  • خرابی پریز برق

چگونه از داغ شدن جاروبرقی بوش جلوگیری کنم؟

  • فیلتر جاروبرقی را به طور مرتب تمیز کرده و در صورت نیاز تعویض کنید.
  • قبل از اینکه پاکت جاروبرقی کاملا پر شود آن را تخلیه کنید.
  • از فیلتر و پاکت های اورجینال بوش استفاده کنید.
  • قبل از جارو کردن، زباله های درشت و اجسامی که ممکن است در لوله جاروبرقی گیر کنند را از روی زمین بردارید.
  • سطوح خیس را با جاروبرقی بوش تمیز نکنید.
  • جاروبرقی را در مکانی خشک و به دور از رطوبت قرار دهید.
  • دو شاخه جاروبرقی را به جای اتصال به پریز به محافظ برق وصل کنید.
  • سرویس دوره ای جاروبرقی بوش را از یاد نبردید.
  • برای عیب یابی و تعمیر جاروبرقی بوش از مراکز معتبر و افراد متخصص کمک بخواهید.

تعمیر داغ شدن جاروبرقی بوش

برای رفع این مشکل ابتدا بررسی کنید که فیلتر جاروبرقی تمیز است و پاکت فضای کافی برای جمع آوری گرد و غبار و زباله های جدید را دارد. سپس گرفتگی پارویی، لوله تلسکوپی و خرطومی جاروبرقی را چک کنید و اگر انسدادی وجود دارد آن را رفع نمایید. همچنین مطمئن شوید که پریز سالم است و برق نوسان ندارد.

اگر تا این مرحله مشکل جاروبرقی رفع نشد، ادامه کار را به متخصصان تعمیر جاروبرقی بوش بسپارید تا بخش های فنی مانند برد الکترونیکی و اجزای موتور را بررسی کرده و ایرادات موجود را رفع نمایند.

شما می توانید برای بهره مندی از خدمات پس از فروش جاروبرقی بوش با ضمانت یکساله با شماره 02141128 پایدار سرویس تماس بگیرید. تکنسین ما در کوتاه ترین زمان برای عیب یابی و تعمیر جاروبرقی شما در محل حاضر می شوند.

شماره تماس نمایندگی تعمیرات بوش

سوالات متداول

1 – آیا مشکل زود داغ شدن جاروبرقی بوش جدی است؟

زود داغ شدن جاروبرقی بوش گاهی به دلیل مشکلات جدی مانند خرابی موتور و برد دستگاه رخ می دهد که بی توجهی به این موضوع و رفع نکردن مشکل در نهایت موجب سوختن موتور جاروبرقی و از کار افتادن دستگاه خواهد شد.

2 – برای یافتن علت و رفع ایراد داغ شدن جاروبرقی بوش با کجا تماس بگیریم؟

اگر برای سرویس جارو برقی بوش یا پیدا کردن دلیل زود داغ شدن دستگاه و تعمیر آن به کمک نیاز دارید با شماره 02141128 مرکز تعمیرات جاروبرقی بوش در تهران تماس بگیرید.

3 – رایج ترین علت زود داغ شدن جاروبرقی بوش چیست؟

گرفتگی فیلتر و پر بودن کیسه جاروبرقی رایج ترین دلایل گرم شدن بیش از حد موتور هستند که موجب کاهش قدرت مکش و خاموش شدن جاروبرقی نیز می شوند.

0 / 5. 0

پایدار سرویس

نمایندگی تعمیرات و خدمات پس از فروش بوش. ارائه دهنده مطالب آموزشی برای افزایش آگاهی مصرف کنندگان لوازم خانگی Bosch در جهت استفاده صحیح و رفع ایرادات رایج بدون نیاز به تعمیرکار.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − پانزده =