علت باقی ماندن کف در لباسشویی بوش

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای لباسشویی بوش پیش آید باقی ماندن کف درون دیگ است. این مشکل نه تنها به بافت لباس اسیب می رساند و ممکن است باعث حساسیت پوستی هنگام پوشیدن لباس ها شود بلکه می تواند به اجزای داخلی لباسشویی نیز آسیب وارد کند. لذا باید هرچه سریعتر علت باقی ماندن کف در لباسشویی بوش را یافته و برای رفع آن اقدام کنید.

در این مقاله مهمترین دلایل تخلیه نشدن کف در لباسشویی را بیان می کنیم.

چرا کف لباسشویی بوش تخلیه نمی شود؟

در حالت عادی با آغاز فرآیند شستشو، آب و مواد شوینده باهم ترکیب شده و با چرخش دیگ کف ایجاد می شود. تشکیل این کف برای تمیز شدن لباس ها و پاک شدن لکه ها لازم است. پس از شستشوی لباس ها، در چرخه آبکشی، کف ها از مخزن لباسشویی تخلیه می شوند. اما گاهی به دلایل مختلف این کف در لباسشویی باقی می ماند که در ادامه دلایل آن را ذکر می کنیم.

باقی ماندن کف در لباسشویی بوش به دلیل استفاده نادرست

استفاده بیش از حد از مواد شوینده

برخی افراد تصور می کنند هرچه شوینده بیشتری درون لباسشویی بریزند لباس های تمیزتری تحویل می گیرند. در صورتی که اینکار کاملا اشتباه است و متناسب نبودن مقدار مواد شوینده با حجم لباس ها و میزان کثیفی آن ها، باعث تولید مقدار زیادی کف می شود که در سیکل آبکشی از بین نمی رود. این اتفاق منجر به ایجاد لکه های سفید روی لباس ها و اختلال در عملکرد لباسشویی نیز می شود.

برای اطلاع از مقدار مناسب شوینده برای هر برنامه شستشو به دفترچه راهنمای دستگاه خود مراجعه نمایید.

لازم به ذکر است پارچه های بزرگ و نازک مانند پرده های حریر، به دلیل نوع بافت پارچه، کف زیادی ایجاد می کنند و نباید هنگام شستن این نوع پارچه ها شوینده زیادی داخل جا پودری بریزید.

استفاده از مواد شوینده نامناسب و بی کیفیت

برای شستشوی لباس ها در ماشین لباسشویی بوش باید از مواد شوینده (پودر یا مایع) مخصوص و برندهای معتبر استفاده کنید. شوینده های بی کیفیت و نامرغوب به خوبی در آب حل نمی شوند یا کف فراوانی ایجاد می کنند، که نتیجه آن باقی ماندن کف در لباسشویی یا ایجاد لکه های دانه برفی روی لباس ها است. همچنین پودرهای دستی، صابون و مایع ظرفشویی کف بیشتری نسبت به شوینده های مخصوص تولید می کنند، برای استفاده در ماشین لباسشویی به هیچ وجه مناسب نیستند.

انتخاب برنامه شستشوی نامناسب

برنامه انتخابی برای شستشوی لباس ها باید متناسب با حجم و میزان کثیفی آن ها باشد. همچنین مقدار ماده شوینده نیز باید براساس برنامه شستشو تنظیم شود. در صورت به کار بردن برنامه های شستشو سریع و کوتاه مدت، چرخه آبکشی نیز کوتاه تر شده و ممکن است کف ایجاد شده به خوبی تخلیه نشود. تنظیم دمای آب روی درجات پایین نیز همین مشکل را ایجاد می کند.

برای حل این مشکل توصیه می شود از برنامه های طولانی تر و دمای آب ولرم یا داغ استفاده کنید یا در پایان برنامه کوتاه مدت، یک مرحله آبکشی اضافه را برای از بین بردن کامل کف ها بکار ببرید. همچنین با کاهش مقدار ماده شوینده نیز می توان به راحتی مشکل را رفع نمود.

حجم زیاد لباس در مخرن لباسشویی

زمانی که بدون توجه به حداکثر ظرفیت ماشین لباسشویی، اقدام به پر کردن بیش از حد دیگ با لباس های کثیف می کنید، باید منتظر اتفاقاتی غیر عادی مانند باقی ماندن کف در لباسشویی بوش باشید.

زیرا در این حالت فضای کافی برای گردش آب بین البسه وجود ندارد و ممکن است مقداری ماده شوینده یا کف در لابلای لباس ها گیر افتاده و تخلیه نشود. اگر مخزن پر از کف است و دستگاه نمی تواند آن را تخلیه کند، قبل از اینکه آسیبی به دستگاه و سایر قطعات آن وارد شود، مخزن را تخلیه نمایید.

برای شستشوی بهینه لباس ها، جلوگیری از بروز اینگونه اتفاقات و پیشگیری از آسیب به قطعات دستگاه به توصیه های دفترچه راهنما در مورد وزن لباس ها در هر برنامه شستشو دقت کرده و هیچ گاه دیگ را بیش از حد پر نکنید.

تخلیه نشدن کف در لباسشویی بوش به دلیل مشکلات فنی

اگر موارد گفته شده در مورد استفاده از دستگاه، یعنی کیفیت و مقدار ماده شوینده، انتخاب برنامه شستشو مناسب و حجم لباس ها را رعایت می کنید اما همچنان با مشکل باقی ماندن کف در لباسشویی مواجه هستید باید به سراغ بررسی و رفع ایرادات فنی احتمالی بروید.

مشکل در آبگیری ماشین لباسشویی

علت باقی ماندن کف در لباسشویی بوش، کم بودن مقدار آب در چرخه آبکشی است. این مشکل معمولا به دلیل خراب بودن شیر ورودی دستگاه یا کمبود فشار آب ساختمان اتفاق می افتد. در این حالت کف و مواد شوینده به خوبی از روی لباس ها پاک نمی شوند. برای رفع مشکل، کافی بودن فشار آب و سلامت شیر آب ورودی را بررسی کنید.

تجمع جرم و رسوب در دیواره و سوراخ های مخزن لباسشویی

با گذشت زمان و استفاده مرتب از لباسشویی، مقداری جرم و رسوب ناشی از سختی آب، روی دیواره و سوراخ های دیگ تجمع پیدا می کند. این رسوبات ممکن است به چشم نیایند اما به مرور زمان به سدی در برابر تخلیه آب و کف تبدیل می شوند. لذا برای خلاصی از این ذرات ریز بهتر است هر 6 ماه یکبار لباسشویی را جرم زدایی کنید.

پیشنهاد می کنیم مطلب نحوه استفاده از پودر جرمگیر در لباسشویی بوش را مطالعه کنید.

بروز ایراد و انسداد در مسیر تخلیه

مسیر تخلیه در لباسشویی بوش که بعد از پایان چرخه شستشو، آب و کف را از مخزن خالی به سمت فاضلاب هدایت می کند شامل پمپ تخلیه، فیلتر پمپ و شیلنگ خروجی است. بروز انسداد و خرابی در هریک از این اجزا می تواند علت باقی ماندن کف در لباسشویی باشد. برای یافتن علت و رفع مشکل ابتدا هر نوع گرفتگی در شیلنگ تخلیه را بررسی کنید. در صورت باز بودن مسیر، سالم بودن پمپ تخلیه را چک نمایید. پمپ تخلیه معیوب باید تعمیر و در صورت نیاز تعویض شود.

اگر هنوز هم مشکل باقی ماندن و تخلیه نشدن کف لباسشویی بوش شما رفع نشده است، توصیه می کنیم برای بررسی بیشتر، عیب یابی و تعمیر لباسشویی بوش از تعمیرکاران خبره پایدار سرویس کمک بگیرید.

از بین بردن کف در لباسشویی بوش

  • دستگاه را خاموش کرده و صبر کنید تا کف درون مخزن به مایع تبدیل شود.
  • سپس دستگاه را روشن و برنامه مخصوص تخلیه یعنی Empty یا Drain را انتخاب نمایید تا آب مخزن به طور کامل خالی شود.
  • حال لباسشویی را روی برنامه شستشو مورد نظر قرار دهید، اگر دوباره کف کرد، مراحل قبل ار تکرار کنید. در غیر این صورت اجازه دهید تا برنامه شستشو به پایان برسد.

راه های دیگری نیز برای پاک کردن کف در لباسشویی بوش وجود دارد. مانند:

  • شستشوی ماشین لباسشویی با آب
  • پر کردن مخزن لباسشویی با آب و نمک
  • پاک کردن کف باقی مانده در لباسشویی با استفاده از اسفنج یا پارچه خشک

پیشنهاد می کنیم مطلب “تمیز کردن لاستیک درب ماشین لباسشویی بوش” را مطالعه کنید.

سوالات متداول

1 – آیا باقی ماندن کف در لباسشویی بوش به معنای خرابی دستگاه است؟

خیر. در اغلب موارد این مشکل به دلیل استفاده نادرست از دستگاه پیش می آید.

2 – کیفیت مواد شوینده چه تاثیری در باقی ماندن کف در لباسشویی دارد؟

مواد شوینده بی کیفیت یا استفاده از مواد شوینده دستی و صابون باعث ایجاد کف فراوان در لباسشویی می شود که در مرحله آبکشی به طور کامل تخلیه نمی شود. اما شوینده های مرغوب و مخصوص لباسشویی این مشکل را ندارند.

3 – آیا استفاده از شوینده فراوان باعث تمیزتر شدن لباس ها می شود؟

خیر. این یک تصور غلط است. اگر لباس های شما خیلی کثیف هستند به جای مصرف شوینده بیشتر، برنامه مناسب برای شستشوی لباس های خیلی کثیف را انتخاب نمایید.

4 – چه ایراد فنی باعث تخلیه نشدن کف در لباسشویی بوش می شود؟

خرابی شیر ورود آب، مسدود بودن مسیر تخلیه، خرابی پمپ تخلیه و تجمع جرم و رسوب در مخزن لباسشویی دلایل فنی باقی ماندن کف در دستگاه هستند.

3.7 / 5. 3

پایدار سرویس

نمایندگی تعمیرات و خدمات پس از فروش بوش. ارائه دهنده مطالب آموزشی برای افزایش آگاهی مصرف کنندگان لوازم خانگی Bosch در جهت استفاده صحیح و رفع ایرادات رایج بدون نیاز به تعمیرکار.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + بیست =