علت کار نکردن دور تند در لباسشویی بوش

ماشین لباسشویی، در مرحله خشک کردن دیگ را با سرعت بالا به چرخش در می آورد تا رطوبت لباس ها گرفته شود. اگر دور تند لباسشویی کار نکند، دستگاه برای خشک کردن لباس ها با مشکل مواجه می شود و آن ها را با رطوبت زیاد تحویل می دهد.

در این مقاله به بررسی علت کار نکردن دور تند ماشین لباسشویی بوش و نحوه رفع این مشکل خواهیم پرداخت.

چرا دور تند لباسشویی بوش کار نمی کند؟

تنظیم نامناسب دور خشک کن

در ماشین لباسشویی، سرعت چرخش دیگ برای خشک کردن لباس های مختلف قابل تنظیم است. هرچه سرعت چرخش بالاتر باشد، لباس ها خشک تر می شوند. اما اگر سرعت دور تند متناسب با حجم لباس های درون دیگ، جنس و نوع پارچه البسه نباشد، لباسشویی در چرخش دور تند دستگاه عملکرد مناسبی نخواهد داشت. همچنین ممکن است لباس ها چروک شده و حتی آسیب ببیند.

اضافه بار و بی توجهی به حداکثر ظرفیت لباسشویی

هر مدل از لباسشویی های بوش ظرفیت مشخصی دارد که هنگام شستشوی لباس ها باید به آن توجه کنید. قرار دادن بار اضافه بدون توجه به حداکثر ظرفیت دستگاه، حرکت صحیح پروانه را مختل کرده و باعث تکان های بیش از حد دیگ در حین چرخش می شود. این عملکرد نامتعادل، ویژگی های ایمنی دستگاه را فعال کرده و از چرخش دور تند ماشین لباسشویی جلوگیری می کند. برای رفع مشکل مقدار لباس های درون دیگ را کاهش دهید و برنامه شستشو را متناسب با وزن لباس ها انتخاب کنید.

این مشکل معمولا در زمان شستشوی پرده و پتو با لباسشویی ایجاد می شود. پیشنهاد می کنیم مطلب “شستن پرده با ماشین لباسشویی بوش” را مطالعه کنید.

نوسان برق شهری

ساده ترین علت کار نکردن دور تند لباسشویی بوش، نوسانات برق شهری و مشکل در جریان برق ساختمان است. نوسان و قطعی برق می تواند به پریز و لباسشویی شما آسیب برساند. با وجود نوسانات برق، موتور لباسشویی عملکرد مناسبی ندارد و نمی تواند دیگ را با سرعت بالا بچرخاند.

برای رفع مشکل برق ساختمان از یک برقکار حرفه ای کمک بخواهید. همچنین لباسشویی را به جای اتصال مستقیم به پریز، به محافظ برق وصل کنید و تا حد امکان در ساعات اوج مصرف، لباسشویی را روشن نکنید.

گرفتگی شیلنگ تخلیه

اگر آبی که درون مخزن است تخلیه نشود، دور تند لباسشویی کار نمی کند. وجود مانع در مسیر خروج آب، یعنی انسداد و گرفتگی شیلنگ تخلیه باعث می شود آب درون دستگاه بماند و خارج شود. ممکن است شیلنگ خروجی تا خورده یا در اثر تجمع رسوبات و گیر جسمی کوچک مسدود شده باشد. لباسشویی را کمی جلو بکشید و خمیدگی، تا خوردگی و انسداد لوله خروجی را رفع کنید.

پیشنهاد می کنیم مطلب “علت تخلیه نشدن آب در ماشین لباسشویی بوش” را مطالعه کنید.

مسدود شدن فیلتر تخلیه

یکی دیگر از موانع تخلیه آب در لباسشویی، انسداد فیلتر تخلیه است. تجمع مواد شوینده، جرم و آلودگی، مو، پرز و کرک لباس ها در فیلتر لباسشویی موجب گرفتگی آن و جلوگیری از عبور آب می شود. فیلتر را خارج کرده آن را تمیز کنید تا مسیر خروج آب باز شود و لباسشویی بتواند با دور تند بچرخد.

اگر برای خارج کردن فیلتر تخلیه با مشکل مواجه شدید، در مطلب “علت باز نشدن فیلتر ماشین لباسشویی بوش” به طور کامل به این موضوع پرداخته ایم.

انسداد یا خرابی پمپ تخلیه

واتر پمپ یا پمپ تخلیه در لباسشویی وظیفه مکش و خارج کردن آب آلوده از دستگاه را بر عهده دارد. در صورت خرابی این قطعه فرآیند تخلیه آب انجام نمی شود و در نتیجه دور تند لباسشویی کار نمی کند.

گاهی اوقات پرز لباس ها، اشیا کوچک و ذرات ریز آلودگی در واتر پمپ جمع شده و با ایجاد انسداد و گرفتگی عملکرد آن را مختل می کنند. در این شرایط از یک تعمیرکار مجرب بخواهید تا پمپ تخلیه را باز کرده آن را تمیز کند و در صورت نیاز تعمیر یا تعویض نماید. در صورتیکه خودتان قصد انجام این کار را دارید، پیشنهاد می کنیم قبل از هر کاری مطلب آموزش تعویض پمپ تخلیه لباسشویی بوش را مطالعه کنید.

خرابی هیدروستات

وظیفه هیدروستات، سنجش میزان آب موجود در دیگ و آب ورودی به دستگاه است. تا زمانی که آب زیادی دیگ وجود دارد، دور تند لباسشویی کار نمی کند. اگر هیدروستات خراب شود مقدار آب داخل دستگاه به درستی تشخیص داده نمی شود و درام با دور تند نمی چرخد.

برای رفع مشکل، شیلنگ هیدروستات را از آن جدا کنید اگر پمپ آب را تخلیه و در ادامه خشک کردن با دور تند را شروع به چرخش کرد، یعنی هیدروستات خراب شده و باید تعویض شود.

خارن راه انداز

در موتور برخی مدل های لباسشویی، قطعه ای به نام خازن راه انداز وجود دارد که برای راه اندازی دورهای تند و کند مورد استفاده قرار می گیرد. از کار افتادن این خازن می تواند علت کار نکردن دور تند لباسشویی باشد. با تعویض خارن راه انداز یا استارتر مشکل رفع می شود.

خرابی موتور لباسشویی

موتور مهمترین قطعه لباسشویی است که طی فرآیند شستشو و خشک کردن لباس ها، دیگ را با سرعت تنظیم شده می چرخاند. زمانی که لازم است لباسشویی با دور تند کار کند، موتور از حداکثر ظرفیت خود استفاده می کند. حال اگر موتور به هر دلیلی نتواند این کار را انجام دهد، دور تند ماشین لباسشویی کار نمی کند.

عیب یابی و تعمیر موتور لباسشویی بوش کاری پیچیده و کاملا تخصصی است حتما باید توسط تعمیرکار حرفه ای و با تجربه انجام شود.

ایراد در برد الکترونیکی لباسشویی بوش

اگر همه موارد گفته شده را چک کردید و مشکل کار نکردن دور تند لباسشویی بوش حل نشد، احتمالا ایرادی در برد الکترونیکی دستگاه پیش آمده است. اگر مشکلی برای برد اصلی پیش آید، دستور انجام مراحل مختلف شستشو و خشک کردن صادر نمی شود. با بروز اختلال در عملکرد خشک کن، دور تند نیز کار نمی کند.

با وجود حساسیت بالای این قطعه، بررسی، تعمیر و تعویض برد لباسشویی بوش را به تکنسین ماهر و مراکز معتبر تعمیر لباسشویی بوش بسپارید.

تعمیر مشکل کار نکردن دور تند ماشین لباسشویی بوش

در این مطلب به مهمترین دلایل کار نکردن دور تند لباسشویی بوش و روش رفع مشکل اشاره شد. شما می توانید هر یک از موارد ذکر شده را در لباسشویی خود بررسی کنید تا علت را یافته و آن را رفع نمایید.

 عیب یابی و بررسی قطعات فنی لباسشویی بوش به دانش فنی و تجربه بالایی نیاز دارد. بنابراین اگر مهارت لازم برای اینکار را ندارید، یافتن علت و تعمیر کار نکردن دور تند لباسشویی بوش را به نمایندگی تعمیرات بوش در تهران بسپارید.

برای استفاده از خدمات تخصصی پایدار سرویس کافی است با شماره 02141128 تماس بگیرید.

شماره تماس نمایندگی تعمیرات بوش

سوالات متداول

1 – تنظیم صحیح دور خشک کن به چه مواردی بستگی دارد؟

تنظیم مناسب دور تند لباسشویی برای خشک کردن البسه باید بر اساس جنس و حجم لباس های درون دیگ انجام شود. دستورالعمل های بیان شده در دفترچه راهنما می تواند به شما کمک کند.

2 – خرابی کدام قطعات در لباسشویی بوش باعث کار نکردن دور تند می شود؟

خرابی هر یک از قطعات پمپ تخلیه، هیدروستات، خازن راه انداز، موتور و برد الکترونیکی می تواند علت کار نکردن دور تند لباسشویی بوش باشد.

3 – برای رفع مشکل کار نکردن دور تند لباسشویی بوش چکار کنم؟

ابتدا مطمئن شوید که مقدار لباس های درون دیگ بیشتر از حداکثر ظرفیت لباسشویی نیست و سرعت دور تند را بر اساس جنس و حجم لباس ها به درستی انتخاب کرده اید. مسدود نبودن مسیر خروج آب (فیلتر و شیلنگ تخلیه) را نیز بررسی کنید. از برقکار بخواهید که خرابی پریز و نوسانات برق ساختمان را چک و رفع کند. اگر مشکل همچنان وجود داشت، بهتر است که یافتن ایراد دستگاه و رفع آن را به تکنسین مجرب بسپارید تا لباسشویی را به صورت تضمینی و در کوتاه ترین زمان تعمیر کند.

0 / 5. 0

پایدار سرویس

نمایندگی تعمیرات و خدمات پس از فروش بوش. ارائه دهنده مطالب آموزشی برای افزایش آگاهی مصرف کنندگان لوازم خانگی Bosch در جهت استفاده صحیح و رفع ایرادات رایج بدون نیاز به تعمیرکار.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + ده =