نشانه های نیم سوز شدن موتور لباسشویی بوش

نیم سوز شدن موتور ماشین لباسشویی بوش نشانه هایی دارد که با شناخت آن ها می توان از بروز آسیب جدی به لباسشویی و هزینه های اضافی تعمیر پیشگیری کرد.

در این مقاله به بررسی نشانه های بروز این مشکل و عواملی که باعث خرابی موتور و نیم سوز شدن آن می شوند می پردازیم. تا پایان با ما همراه باشید.

نحوه تشخیص نیم سوز شدن موتور لباسشویی بوش

آب وارد لباسشویی نمی شود

یکی از نشانه های نیم سوز شدن موتور لباسشویی بوش این است که دستگاه روشن می شود اما آبگیری نمی کند. تا زمانی که آب وارد محفظه لباسشویی نشود، فرآیند شستشو لباس ها آغاز نمی شود. اگرچه این مشکل به دلایل دیگری مانند خرابی میکروسوئیچ و قفل درب، ایراد در برد یا خرابی شیر برقی نیز اتفاق می افتد اما می تواند نشانه ای از نیم سوز شدن موتور نیز باشد. اگر متوجه چنین اتفاقی شدید، لباسشویی را خاموش کرده و از برق بکشید. سپس از تعمیرکار متخصص بخواهید لباسشویی بوش شما را بررسی کند.

پیشنهاد ما این است که حتما مطلب “علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی بوش” را مطالعه کنید. ممکن است آبگیری نکردن دستگاه، دلیل دیگری به جز نیم سوز شدن موتور داشته باشد.

دیگ لباسشویی نمی چرخد

اگر دیگ لباسشویی هنگام شستن لباس ها یا در طول چرخه آبکشی نمی چرخد، احتمال نیم سوز شدن موتور وجود دارد. زیرا موتور آسیب دیده و نیم سوز، قدرت چرخاندن دیگ را ندارد.

البته توجه داشته باشید که در برخی برنامه های شستشو برای از محافظت از بافت پارچه، دیگ حرکت گهواره ای دارد و کامل نمی چرخد. این مورد را نباید با نیم سوز شدن موتور اشتباه بگیرید. مطالعه مطلب “علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی بوش” می تواند برای شما مفید باشد.

لباس ها به خوبی شسته و تمیز نمی شوند

یکی دیگر علائم نیم سوز شدن موتور لباسشویی بوش، تمیز نشدن لباس ها بعد از شستشو است. این اتفاق نتیجه مشکل در آبگیری و چرخش دیگ طی اجرای برنامه شستشو است. اگر مقدار ماده شوینده و برنامه شستشو را متناسب با میزان کثیفی لباس ها انتخاب کرده اید اما لباس ها به نحو مطلوب و مانند گذشته خوب تمیز نشده اند باید آن را علامت خطری برای مشکل در موتور دانست. علاوه بر این آبکشی ناقص و مشاهده کف روی لباس ها نیز از علائم نیم سوز شدن موتور لباسشویی است.

لباس ها در لباسشویی خشک نمی شوند

موتور نیم سوز شده نمی تواند دیگ لباسشویی را با دور تند به چرخش در آورد تا لباس ها به خوبی خشک شوند. در نتیجه هنگامی که بعد از پایان فرآیند آبکشی و خشک کردن درب لباسشویی را باز می کنید با لباس های خیس مواجه می شوید. حتی ممکن است آب در محفظه لباسشویی باقی بماند. این اتفاق به دلیل اتمام زغال موتور، شکستگی قطعات یا خرابی آهنربای آن نیز اتفاق می افتد.

سر و صدا و لرزش زیاد و غیر عادی لباسشویی

به طور معمول لباسشویی بوش حین شستشوی لباس ها لرزش و صدای بسیار کمی دارد. این صدا و لرزش هنگام آبکشی و خشک کردن که دیگ با سرعت بالایی می چرخد اندکی بیشتر می شود. اما در صورتیکه موتور لباسشویی خراب یا نیم سوز شود، سر و صدای بلند، تکان های شدید و غیر عادی تولید می کند. بنابراین اگر هنگام کار کردن ماشین لباسشویی صداهای آزار دهنده ای به گوش می رسد و لباسشویی تکان های غیر عادی دارد، به هیچ وجه نباید آن را نادیده بگیرید. صدای موتور نیم سوز شده معمولا به صورت وزوز است.

البته در این حالت احتمال فرسودگی و خرابی شفت یا بلبرینگ نیز وجود دارد. برای تشخیص علت صدا، هنگامی که لباسشویی خاموش است، دیگ آن را با دست بچرخانید. اگر به سختی می چرخد یا گیر می کند، بلبرینگ مشکل دارد.

در مطلب دیگری به بررسی علت لرزش ماشین لباسشویی بوش پرداخته ایم که مطالعه آن می تواند برای شما مفید باشد.

لباسشویی در حین کار ناگهان خاموش می شود

خاموش شدن ناگهانی لباسشویی بوش در حین کار دلایل متفاوتی دارد. اما یکی از مهمترین آن ها داغ شدن بیش از حد و نیم سوز شدن موتور است. در لباسشویی های بوش، هنگامی که دمای موتور بیش از حد بالا می رود، برد الکترونیکی به طور اتوماتیک دستگاه را خاموش می کند تا موتور را از سوختن نجات دهد.

بنابراین زمانی که دستگاه شما برای چندین ساعت روشن بوده و به صورت مداوم از آن استفاده کرده اید یا اگر حجم لباس های درون دیگ بیش از حد ظرفیت لباسشویی باشد احتمال داغ شدن موتور و خاموش شدن ناگهانی آن به دلیل نیم سوز شدن وجود دارد.

انتشار بوی سوختگی

یکی از بارزترین نشانه های نیم سوز شدن موتور لباسشویی، استشمام بوی سوختگی است. اگر بوی سوختگی از لباسشویی بوش به مشام می رسد هرچه سریعتر دستگاه را خاموش کرده و برای عیب یابی و تعمیر دستگاه تعمیر کار خبر کنید.

بوی سوختگی موتور نیم سوز شده معمولا با علائم دیگری مانند سرو صدا و لرزش زیاد یا خاموش شدن ناگهانی لباسشویی همراه است.

داغ شدن لباسشویی

یکی از دلایل داغ شدن لباسشویی بوش در حین کار، نیم سوز شدن موتور است. در صورتی که سیم کشی و اتصالات موتور یا سایر اجزای لباسشویی دچار مشکل شود، مثلا عایق سیم ها از بین برود، شدت جریانی که از سیم کشی ها عبور می کند افزایش می یابد. افزایش جریان در سیم ها باعث تولید حرارت و داغ شدن بدنه لباسشویی می شود. این اتفاق می تواند نگران کننده باشد زیرا در این حالت احتمال سوختن موتور و حتی بروز آتش سوزی وجود دارد.

دلایل نیم سوز شدن موتور لباسشویی

بی توجهی به حداکثر ظرفیت لباسشویی

هر مدل لباسشویی بوش ظرفیت مشخص دارد که هنگام استفاده باید به آن توجه کرد. قرار دادن حجم لباس زیاد لباس درون دیگ لباسشویی که خارج از محدوده ظرفیت مجاز دستگاه است، بار اضافه ای را به موتور تحمیل می کند که باعث صدمه دیدن و بهم ریختم تنظیمات آن می شود. نتیجه وجود فشار اضافه روی موتور، داغ شدن و نیم سوز شدن آن است.

پوسیدگی تسمه

در ماشین های لباسشویی بوش برای انتقال قدرت موتور به دیگ و چرخاندن آن از تسمه استفاده می شود. تسمه از جمله وسایل مصرفی در ماشین لباسشویی است که به مرور زمان و در اثر استفاده مداوم دچار پوسیدگی و استهلاک می شود و تنظیمات آن بهم می ریزد. اگر تسمه مستهلک به موقع عوض نشود، فشار روی موتور افزایش یافته و در نهایت موجب نیم سوز شدن آن خواهد شد. پیشنهاد می کنیم مطلب “علائم خرابی تسمه ماشین لباسشویی بوش” را مطالعه کنید.

نصب نادرست و تراز نبودن لباسشویی

ماشین لباسشویی در صورت کارکرد درست و بهینه ای دارد که روس سطح صاف و هموار و به صورت تراز قرار گرفته باشد. در غیر این صورت هنگام شستشوی لباس ها لرزش ایجاد می کند. این لرزش های غیر عادی عواقب متعددی مانند شل شدن و بهم ریختن تنظیمات دیگ، استهلاک قطعات داخلی و نیم سوز شدن موتور را در پی دارد. برای جلوگیری از این اتفاقات ناخوشایند بهتر است نصب لباسشویی بوش را به تکنسین متخصص بسپارید.

مشکل در سیستم برقی لباسشویی

یکی از دلایل اصلی نیم سوز شدن موتور لباسشویی بوش، مشکل در سیم کشی و اتصالات برقی موتور است. در این حالت وارد شدن جریان اضافه به سیم پیچ موتور باعث ایجاد اضافه بار الکتریکی در آن می‌ شود. در نتیجه موتور با سرعت بیشتری می چرخد و گرمای زیادی تولید می کند. این حرارت اضافه، به اتصالات موتور صدمه می زند و باعث نیم سوز شدن آن می شود.

مقاومت پایین سیم پیچ ها

حرارت بالا، پوسیدگی و دیگر آسیب های فیزیکی که در اتصالات موتور رخ می دهد، مقاومت سیم پیچ ها را کاهش می دهد. این اتفاق موجب از بین رفتن کنداکتورها و سیم پیچ داخل موتور و در نهایت سوختن موتور می شود. برای جلوگیری از این وضعیت، باید سیم های لباسشویی و سالم بودن عایق آن ها مورد بررسی قرار گیرد.

ولتاژ بالا و نوسانات برق

نوسانات برق شهری یا خرابی پریزی که دوشاخه لباسشویی به آن وصل است، باعث تغییرات ناگهانی در ولتاژ برق رسیده به دستگاه می شود. تغییرات ولتاژ فشار زیادی به موتور وارد می کند و ممکن است باعث نیم سوز شدن آن شود.

نگهداری نادرست از دستگاه

بی توجهی به نکات مراقبت و نگهداری و نیز استفاده نادرست از دستگاه نیز می تواند بر سلامت موتور و سوختن آن تاثیر بگذارد. برای پیشگیری از سوختن موتور نکات ساده ای مانند وجود تهویه کافی در اطراف موتور دستگاه، تمیز کردن مرتب فیلتر لباسشویی، عدم استفاده بیش از حد، انتخاب برنامه درست و استفاده از شوینده های با کیفیت جدی بگیرید.

در مواجهه با موتور نیم سوز شده ماشین لباسشویی چکار کنم؟

در صورت مشاهده هر یک از علائم نیم سوز شدن ماشین لباسشویی بوش، دستگاه را خاموش کرده و از برق بکشید. تا قبل از سرویس، عیب یابی و تعمیر لباسشویی، مجددا از آن استفاده نکنید.

اگر در زمینه تعمیر لباسشویی بوش اطلاعات و تجربه ندارید، به هیچ وجه اقدامی برای عیب یابی و تعمیر انجام ندهید. زیرا با اینکار خود و دستگاه را در معرض خطر قرار می دهید.

در اولین فرصت با نمایندگی تعمیر لباسشویی بوش تماس گرفته و تعمیر موتور دستگاه را به تعمیرکاران متخصص بسپارید.

شماره تماس نمایندگی تعمیرات بوش

چطور از نیم سوز شدن موتور لباسشویی پیشگیری کنیم؟

موتور لباسشویی نیز مانند هر وسیله برقی دیگری عمر مفید محدودی دارد و هر اندازه هم که در نگهداری آن دقت کنید باز هم بعد از مدتی خراب و فرسوده خواهد شد. با این حالت اگر موارد زیر را هنگام استفاده از لباسشویی مد نظر قرار دهید می توانید مدت طولانی تری بدون نیاز به تعمیر و صرف هزینه از دستگاه خود استفاده نمایید.

  • انجام سرویس های دوره ای
  • بررسی اتصالات برقی موتور توسط تکنسین
  • تمیز کردن محفظه و جرمگیری لباسشویی
  • خود داری از قرار دادن بار اضافه در لباسشویی
  • استفاده از شونده های مناسب و با کیفیت
  • انتخاب برنامه شستشو متناسب با نوع لباس ها، حجم و مقدار کثیفی آن ها

سوالات متداول

در صورت استشمام بوی سوختگی از لباسشویی بوش چکار کنم؟

بوی سوختگی ماشین لباسشویی نشان دهنده مشکل در یکی از اجزای مهم دستگاه از جمله موتور، برد اصلی یا پمپ تخلیه است. برای جلوگیری از آسیب بیشتر، دستگاه را خاموش کرده و سعی کنید علت بوی سوختگی را پیدا کنید. اگر موفق نشدید با مرکز مجاز تعمیرات لباسشویی بوش تماس بگیرید.

آیا بار بیش از حد می تواند باعث سوختن موتور لباسشویی شود؟

بله. هنگامی که حجم لباس های درون درام بیش از حد ظرفیت لباسشویی باشد، کار موتور، تسمه و پمپ دستگاه سخت تر شده و فشار بیشتری تحمل می کنند. این فشار اضافه باعث می شود قطعات زودتر از حالا معمول فرسوده شوند و نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشند. استشمام بوی سوختگی و لرزش و صدای زیاد لباسشویی هنگام شستشوی لباس های اضافه می تواند نشانه ای از نیم سوز شدن موتور باشد.

برای تعمیر موتور نیم سوز لباسشویی بوش با چه شماره ای تماس بگیرم؟

در صورت نیاز به سرویس، عیب یابی و تعمیر موتور لباسشویی بوش توسط تکنسین متخصص و مجرب با شماره 02141128 تعمیرگاه لباسشویی بوش در تهران تماس بگیرید.

4.5 / 5. 2

پایدار سرویس

نمایندگی تعمیرات و خدمات پس از فروش بوش. ارائه دهنده مطالب آموزشی برای افزایش آگاهی مصرف کنندگان لوازم خانگی Bosch در جهت استفاده صحیح و رفع ایرادات رایج بدون نیاز به تعمیرکار.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 9 =